OT/OnT: MeToo

Freddie L sa:
Mr. Scott sa:
wukkaN sa:
Mr. Scott sa:
.A. sa:
@brakastruten och @Mr Scott: ni har visat varför #metoo är så viktigt.

Tack, din kommentar visar hur viktig du tycker debatt är en demokrati.

@Mr. Scott: Din kommentar visar hur lite du är intresserad av debatt. Du verkar snarare obehindrat och utan mothugg få föra monolog. Oh the irony...

Jo, jag håller med. Jag blir helt nedsablad. Jag ger mig, ni verkar stå för ett mycket bättre samhälle och värderingar.
Det tycker jag inte att du ska. Jag tycker att du skriver nyanserat och har vettiga invändningar.

Att .A. och landen inte klara av att bemöta dig på samma vis är beklagligt men ändå inte förvånande. Jag gissar att de är lite mer känslostyrda än du, och då blir det svårt. Extra svårt i sådana här ”känslostormar” som dominerat sociala medier den sista tiden. De känner tydligt att de är (inte har) ”rätt” och att du inte tycker riktigt som de. Då blir det nog lätt lite härskartekniker av ren frustration.

Personligen är jag nog övervägande positiv till företeelsen #metoo, men jag har haft lite för mycket annat på sistone så jag är dåligt insatt i detaljerna. Måste erkänna att jag, som definierar mig som en ”snäll kille”, tycker att det är kul om ”de tuffa killarna” får svettas lite.

Tack, Freddie,

Min ödmjukhet var lite spelad. Jag reagerade lite som du på inläggen. Det var ju uppenbara inslag av härskarteknik vi såg där och jag hoppades att fler skulle tänka som du iom min kommentar.

Jag jobbar inte nu och har kunnat följa debatten ganska noga. Men som jag skrev så är jag inte riktigt säker på vad det hela handlar om, om vi ska vara riktigt noga.

Mr. Scott sa:
Freddie L sa:
Mr. Scott sa:
wukkaN sa:
Mr. Scott sa:
.A. sa:

@Mr. Scott: Din kommentar visar hur lite du är intresserad av debatt. Du verkar snarare obehindrat och utan mothugg få föra monolog. Oh the irony...

Jo, jag håller med. Jag blir helt nedsablad. Jag ger mig, ni verkar stå för ett mycket bättre samhälle och värderingar.
Det tycker jag inte att du ska. Jag tycker att du skriver nyanserat och har vettiga invändningar.

Att .A. och landen inte klara av att bemöta dig på samma vis är beklagligt men ändå inte förvånande. Jag gissar att de är lite mer känslostyrda än du, och då blir det svårt. Extra svårt i sådana här ”känslostormar” som dominerat sociala medier den sista tiden. De känner tydligt att de är (inte har) ”rätt” och att du inte tycker riktigt som de. Då blir det nog lätt lite härskartekniker av ren frustration.

Personligen är jag nog övervägande positiv till företeelsen #metoo, men jag har haft lite för mycket annat på sistone så jag är dåligt insatt i detaljerna. Måste erkänna att jag, som definierar mig som en ”snäll kille”, tycker att det är kul om ”de tuffa killarna” får svettas lite.

Tack, Freddie,

Min ödmjukhet var lite spelad. Jag reagerade lite som du på inläggen. Det var ju uppenbara inslag av härskarteknik vi såg där och jag hoppades att fler skulle tänka som du iom min kommentar.

Jag jobbar inte nu och har kunnat följa debatten ganska noga. Men som jag skrev så är jag inte riktigt säker på vad det hela handlar om, om vi ska vara riktigt noga.
Visst förstod jag det. Men det är ju ändå fredag.

Vilken tur att du heter ”Mr. Scott” och inte ”Mrs. Scott” för då hade vi väl tvingats ha en egen #Metoo, #notsoHappyending kanske? ;-)

”Godhetshuliganer” förstör verkligen mer än de tillför.

Måste erkänna att jag, som definierar mig som en ”snäll kille”, tycker att det är kul om ”de tuffa killarna” får svettas lite.[/quote]

Är ju lite förmycket "Inte alla män - men alla män ska ta ansvar" .Jag som man tycker redan samhälet även kvinnor försvarar skitstövlar förmycket och tvärtom vällkomnar fler idioter i media tex. Inte ett ont ord får fällas om barngiftemål ,månggiftemål eller hedersvåld tvärtom då är det tex rasistiskt. Tänk om nån skulle säga Alla kvinnor är personligen ansvariga för om ex LottaBrome snuskat till någon, skulle väll inte vara ok eller har jag fel.

Mr. Scott sa:
H. sa:
Jag ser egentligen bara två brister:
1. Risken att debatten utnyttjas för smutskastning. Våra seriösa nyhetsförmedlare har tagit ett bra ansvar här och sett till att ha bra kött på benen innan uthängningar. Men risken kvarstår givetvis och i kölvattnet av de seriösa och viktiga granskningarna finns givetvis sådana av mer tveksam karaktär.

Hej H! Jag delar inte din uppfattning om att allt skötts så snyggt i tidningarna. Tvärtom så finns det mycket som pekar på att det är mycket som är märkligt i våra medier.

De seriösa nyhetsförmedlarna i Sverige har inte namngivit speciellt många. De sköter sin namnpubliceringspolicy utifrån allmänintresset. Det lär fortsatt vara mycket svårt att bedriva smutskastning utan att ha ordentligt med kött på benen.

Mr. Scott sa:
H. sa:
2. "Inte alla män - men alla män ska ta ansvar". Så går tongångarna i de flesta led. Men det märkliga i det synsättet är ju att det skulle vara totalt otänkbart att säga detsamma om det gällde någon form av utsatt minoritet, prova att byt ut "män" mot "invandrare", "muslim", "rom" eller annat laddat ord så inser man snabbt hur felaktig en sådan generalisering är.

Här håller jag med dig och det var det som jag bland annat tänkte på när jag sa nämnde det kraftiga feministiska inslaget i debatten. Vi män ska klistras på en åsikt och en sanning om hur vi är och hur vi agerar. Till det kommer, vilket också syns exempel på i den här tråden, att ifrågasättande av argument eller synpunkter på något sätt gör att personen direkt har diskvalificerat sig i. För "då tycker man ju som man inte får tycka", trots att man inte gör det.

Blir det inte lite komiskt att klaga på det feministiska inslaget i #metoo?

Kvinnor som med utförliga och månghövdade vittnesmål visar hur män - inte alla - har missbrukat sin ställning. Kvinnor som ensamma inte kunnat göra sin röst hörd utan att förlöjligas och effektivt hindras i sin karriär. Män har utnyttjat sin maktposition för att ta sig oacceptabla friheter. Ta den amerikanske filmproducenten Harvey Weinstein som exempel. Tack vare sin position kunde han tvinga sig på unga aspirerande kvinnliga skådespelerskor. Vilka talanger har vi gått miste om, de som sade nej till honom? Var de kvinnorna som gick sängvägen eller var det Weinstein som utnyttjade sin makt? För mig är svaret självklart.Kommer någon ihåg Billy Butt? Han följde samma mönster men åkte själv i fängelse för våldtäkt, även om den domen satt långt inne.

Kent Wisti skriver klokt:
”Ett litet inpass- det är viktigt att veta att männens tystnad i #metoo inte är passivitet eller likgiltighet. Inte heller en förväntan på att kvinnan (återigen?) får dra det tyngsta lasset vad gäller jämställdhet. Metoo tillför och förbrukar mycket energi hos de flesta män. (Ok, jag vet vad ni kommer att skoja om i kommentarsfältet. Impulskontroll, kamrater.)
Tystnaden innebär ett inlyssnande och det är och har varit en tid av självrannsakande. Men tystnaden bär ändå många ord. Jag får hela tiden alltfler vittnesmål om hur samtalet mellan män har förändrats och jag upplever det själv. Män pratar mycket och reflekterat med varandra om könsmaktsordning på ett nytt sätt. Jag hör mina söner berätta om hur samtalen mellan dem och deras manliga kamrater har ändrats.
Metoo har också gett konstruktiva verktyg för samtal mellan män och kvinnor vilket jag hör om varje dag. Så tystnaden är egentligen ingen tystnad, men det upplevs som tyst när tolkningsföreträdet inte längre är där vi är vana vid det.”

Freddie L sa:
Mr. Scott sa:
wukkaN sa:
Mr. Scott sa:
.A. sa:

Ser ingen anledning att bemöta argument som "Män får inte komma in i linne, på stans sportbar." Tycker som någon skrev att det talar sitt tydliga språk att man inte fattat vad det handlar om och att #metoo således behövs just för dessa personer.

Senast ändrad:
ooms sa:
Vilka är "de seriösa nyhetsförmedlarna i Sverige", och vem bestämmer vilka som är seriösa?

Till att börja med har de utgivningsbevis. De följer Pressens publicitetsregler:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pressens_publicitetsregler

Dessa etiska regler är i korthet:

- Att ge korrekta nyheter
- Att bemöta kritik mot etiken och sakuppgifter
- Respektera den personliga integriteten
- Vara varsam med bilder så att de inte vilseleder
- Vara objektiv och lyfta fram flera åsikter
- Vara försiktig med att publicera namn

Om någon känner sig kränkt kan de vända sig till Allmänhetens Pressombudsman (PO) som behandlar anmälningar.

.A. sa:
Mr. Scott sa:
H. sa:
Jag ser egentligen bara två brister:
1. Risken att debatten utnyttjas för smutskastning. Våra seriösa nyhetsförmedlare har tagit ett bra ansvar här och sett till att ha bra kött på benen innan uthängningar. Men risken kvarstår givetvis och i kölvattnet av de seriösa och viktiga granskningarna finns givetvis sådana av mer tveksam karaktär.

Hej H! Jag delar inte din uppfattning om att allt skötts så snyggt i tidningarna. Tvärtom så finns det mycket som pekar på att det är mycket som är märkligt i våra medier.

De seriösa nyhetsförmedlarna i Sverige har inte namngivit speciellt många. De sköter sin namnpubliceringspolicy utifrån allmänintresset. Det lär fortsatt vara mycket svårt att bedriva smutskastning utan att ha ordentligt med kött på benen.

Mr. Scott sa:
H. sa:
2. "Inte alla män - men alla män ska ta ansvar". Så går tongångarna i de flesta led. Men det märkliga i det synsättet är ju att det skulle vara totalt otänkbart att säga detsamma om det gällde någon form av utsatt minoritet, prova att byt ut "män" mot "invandrare", "muslim", "rom" eller annat laddat ord så inser man snabbt hur felaktig en sådan generalisering är.

Här håller jag med dig och det var det som jag bland annat tänkte på när jag sa nämnde det kraftiga feministiska inslaget i debatten. Vi män ska klistras på en åsikt och en sanning om hur vi är och hur vi agerar. Till det kommer, vilket också syns exempel på i den här tråden, att ifrågasättande av argument eller synpunkter på något sätt gör att personen direkt har diskvalificerat sig i. För "då tycker man ju som man inte får tycka", trots att man inte gör det.

Blir det inte lite komiskt att klaga på det feministiska inslaget i #metoo?

Kvinnor som med utförliga och månghövdade vittnesmål visar hur män - inte alla - har missbrukat sin ställning. Kvinnor som ensamma inte kunnat göra sin röst hörd utan att förlöjligas och effektivt hindras i sin karriär. Män har utnyttjat sin maktposition för att ta sig oacceptabla friheter. Ta den amerikanske filmproducenten Harvey Weinstein som exempel. Tack vare sin position kunde han tvinga sig på unga aspirerande kvinnliga skådespelerskor. Vilka talanger har vi gått miste om, de som sade nej till honom? Var de kvinnorna som gick sängvägen eller var det Weinstein som utnyttjade sin makt? För mig är svaret självklart.Kommer någon ihåg Billy Butt? Han följde samma mönster men åkte själv i fängelse för våldtäkt, även om den domen satt långt inne.

Har jag med ett enda ord förminskat eller tagit avstånd från beskrivningarna kvinnorna gett? Har jag på något vis försvarat Harvey W? Precis som du själv pekar på, även om du lägger till "domen satt hårt inne" (jag minns det och Billy B. var knappast någon som någon försvarande så din kommentar, ur ett folkligt perspektiv är helt felaktig) så åkte män dit för liknande brott i Sverige redan för 20+ år sedan.

Problemet är ju att du verkar utgå från att jag tycker något. Hela #metoo rörelsen gör faktiskt det och sedan anser man sig argumentera från "higher moral ground". Det är ett demokratiskt problem. För i det så skapas en debatt där jag antingen är en skit, eller håller med dig, innan vi ens börjat prata.

Jag tycker det är skit med sexuella övergrepp, det har jag gjort länge. De flesta i min omgivning likaså. Det gör jag utifrån mina grundläggande värderingar och de flesta av de jag känner har tyckt så hela sitt liv. Jag har också haft att göra med kvinnor som anser sig vara bättre än andra och ha tolkningsföreträde. Det är bland det vidrigaste jag varit med om. Jag anser att jag - såväl som andra -
har rätten att bli betraktad som en individ och att mina handlingar och mitt agerande mäts mot en allmän, och gemensam, värdegrund i samhället. De som inte delar den uppfattningen kommer jag argumentera mot.

Mr. Scott sa:
Har jag med ett enda ord förminskat eller tagit avstånd från beskrivningarna kvinnorna gett?

Jag ber om ursäkt. Jag tolkade ditt "kraftiga feministiska inslag" som ett förminskande av #metoo.

Mr. Scott sa:
Problemet är ju att du verkar utgå från att jag tycker något.

???

Mr. Scott sa:
Hela #metoo rörelsen gör faktiskt det och sedan anser man sig argumentera från "higher moral ground". Det är ett demokratiskt problem. För i det så skapas en debatt där jag antingen är en skit, eller håller med dig, innan vi ens börjat prata.

#metoo påtalar genom många vittnesmål ett stort problem som drabbar kvinnor över hela världen. Det är mycket större problem än om vissa män känner sig oskyldigt påhoppade eller inte.

Mr. Scott sa:
Jag tycker det är skit med sexuella övergrepp, det har jag gjort länge.

Vilken tur att du bytte åsikt ;-)

landen sa:
Ser ingen anledning att bemöta argument som "Män får inte komma in i linne, på stans sportbar." Tycker som någon skrev att det talar sitt tydliga språk att man inte fattat vad det handlar om och att #metoo således behövs just för dessa personer.

Nej, det kan jag ha respekt för landen. Men jag har inte sagt något sådant. Det var inte jag som buntade mig samman med någon annan här. Så varför lägger du den här helt ovidkommande kommentaren i relation till mina argument?

SuperApe sa:
mv70 sa:
Inte ett ont ord får fällas om barngiftemål ,månggiftemål eller hedersvåld tvärtom då är det tex rasistiskt.

Du trollar va? Annars är du dum.

+1

Polisens sida om hedersbrott: https://polisen.se/Kom-till-oss/Utsatt-for-hedersbrott/
BRÅ:s sida om hedersrelaterat våld: http://www.brottsrummet.se/bazment/159.aspx
UMO:s sida om hedersrelaterat våld och förtryck: http://www.umo.se/Familj/Vad-ar-heder/
SvD:s granskning av hedersvåld: https://www.svd.se/om/hedersvald
AB:s granskning av hedersförtryck: http://hedersfortryck.story.aftonbladet.se/

o.s.v.

Mr. Scott sa:
landen sa:

Nej, det kan jag ha respekt för landen. Men jag har inte sagt något sådant. Det var inte jag som buntade mig samman med någon annan här. Så varför lägger du den här helt ovidkommande kommentaren i relation till mina argument?

My bad, gick lite snabbt, va riktat åt Brakastruten inlägg!

H. sa:
2. "Inte alla män - men alla män ska ta ansvar". Så går tongångarna i de flesta led. Men det märkliga i det synsättet är ju att det skulle vara totalt otänkbart att säga detsamma om det gällde någon form av utsatt minoritet, prova att byt ut "män" mot "invandrare", "muslim", "rom" eller annat laddat ord så inser man snabbt hur felaktig en sådan generalisering.

Tycker liknelsen haltar något då män knappast ses som en minoritet. Utsattheten för en minoritet är större än för en icke minoritet och då möjlighet till påverkan blir betydligt mycket mindre.

.A. sa:
Mr. Scott sa:
Har jag med ett enda ord förminskat eller tagit avstånd från beskrivningarna kvinnorna gett?

Jag ber om ursäkt. Jag tolkade ditt "kraftiga feministiska inslag" som ett förminskande av #metoo.

Mr. Scott sa:
Problemet är ju att du verkar utgå från att jag tycker något.

???

Mr. Scott sa:
Hela #metoo rörelsen gör faktiskt det och sedan anser man sig argumentera från "higher moral ground". Det är ett demokratiskt problem. För i det så skapas en debatt där jag antingen är en skit, eller håller med dig, innan vi ens börjat prata.

#metoo påtalar genom många vittnesmål ett stort problem som drabbar kvinnor över hela världen. Det är mycket större problem än om vissa män känner sig oskyldigt påhoppade eller inte.

Mr. Scott sa:
Jag tycker det är skit med sexuella övergrepp, det har jag gjort länge.

Vilken tur att du bytte åsikt ;-)

Mmmm. Och kvinnor (gärna vita medelålders väletablerade) är den enda gruppen som har det jävligt? Om varje grupp som utsatts för någonting som vi inte vill se i sammhället får styra agendan själv och välja sina egna bondeoffer så har vi inte ett samhälle där jag vill leva. Men det är ju inte feminism om det inte är en kamp och revolution.

Du kan exempelvis testa hur det är att vara invandrarungdom i skolorna där våra barn går. Eller ha en psyksjuk morsa. Eller alkoholiserad far. Eller feministorienterad genuskärring till grundskolelärare som påtalar för smågrabbar hur fel de är varenda minut. Eller att vara prostituerad ung man. Eller varför inte försöka hjälpa aidssjuka i Afrika. Jag säger itet för att jag vill relativisera de de utsatta råkat ut för. Jag säger det för att påtala att din "Det är mycket större problem än om vissa män känner sig oskyldigt påhoppade eller inte." står för en syn på demokrati som jag inte delar.

Vad är det i svenska kvinnors situation idag som gör att vi kan kasta grundläggande demokratiska värderingar överbord?

Mr. Scott sa:
Mmmm. Och kvinnor (gärna vita medelålders väletablerade) är den enda gruppen som har det jävligt? Om varje grupp som utsatts för någonting som vi inte vill se i sammhället får styra agendan själv och välja sina egna bondeoffer så har vi inte ett samhälle där jag vill leva. Men det är ju inte feminism om det inte är en kamp och revolution.

Du kan exempelvis testa hur det är att vara invandrarungdom i skolorna där våra barn går. Eller ha en psyksjuk morsa. Eller alkoholiserad far. Eller feministorienterad genuskärring till grundskolelärare som påtalar för smågrabbar hur fel de är varenda minut. Eller att vara prostituerad ung man. Eller varför inte försöka hjälpa aidssjuka i Afrika. Jag säger itet för att jag vill relativisera de de utsatta råkat ut för. Jag säger det för att påtala att din "Det är mycket större problem än om vissa män känner sig oskyldigt påhoppade eller inte." står för en syn på demokrati som jag inte delar.

Vad är det i svenska kvinnors situation idag som gör att vi kan kasta grundläggande demokratiska värderingar överbord?

Whataboutism. Ta upp ett annat ämne för att styra om diskussionen. Är #metoo och problemen verkligen begränsat till väletablerade, vita medelålders kvinnor? Knappast, men de vittnar om problemen som sannolikt omfattar även kvinnor i grupper som har svårare att göra sig hörda.

Mr. Scott sa:
feministorienterad genuskärring

Vilken härlig människosyn du ger uttryck för.

Jag förstår uppriktigt inte vilka grundläggande demokratiska värderingar som ska kastas överbord. Kan du förklara lite mer?

metoo startade ju med Weinstein i USA och spred sig sedan över världen. Hur har det sedan gått i USA och andra länder? Är det samma ståhej där eller är det bara i Sverige det tagit enorma proportioner där snart sagt varenda yrkesgrupp/hobbygrupp/whatsoever haft ett upprop?

Tänker inte lägga mig i denna något infekterade diskussionen men det vore intressant att få höra från några kvinnliga happymedlemmar vad de har att säga om saken.

.A. sa:
Mr. Scott sa:
Jag säger itet för att jag vill relativisera de de utsatta råkat ut för. Jag säger det för att påtala att din "Det är mycket större problem än om vissa män känner sig oskyldigt påhoppade eller inte." står för en syn på demokrati som jag inte delar.

Whataboutism. Ta upp ett annat ämne för att styra om diskussionen. Är #metoo och problemen verkligen begränsat till väletablerade, vita medelålders kvinnor? Knappast, men de vittnar om problemen som sannolikt omfattar även kvinnor i grupper som har svårare att göra sig hörda.
Fast har han inte en poäng? De andra grupperna han nämnde var ju bara exempel på andra (mindre) grupper som också kan känna sig förfördelade? Ska alla ha ”rätt att knäcka några ägg”, vad gör det med vårt samhällsklimat?
Som jag skrev ovan, jag tycker ”processen” är underhållande. Men jag gillar att kolla på ”homevideos där folk slår sig” också, så min utgångspunkt kanske inte är önskvärd i vårt gemensamma samhällsbygge. Eller?

För övrigt kände jag mer för #intedinhora-taggen än #tystnadtagning-taggen. Jag antar att jag har bristande moral och empati.

Och på det spåret så hoppas jag att ytterligare kvinno-grupper snart får uppmärksamhet från politik, civilsamhälle och media. Trots bristande fantasi kan jag komma på en eller två. Eller en # åtminstone, det går nog lika bra.

Ett jävla trams att "männen" (enligt debatten i media) ska åläggas någon form av kollektivt ansvar, när det inte är ett giltigt argument för någon annan metafysisk egenskap av att vara människa...Med det sagt #jagskiteri

Individer begår övergreppen, individer får ställas till svars. Allt annat luktar taskig människosyn.

.A. sa:
Mr. Scott sa:

Mr. Scott sa:
feministorienterad genuskärring

Vilken härlig människosyn du ger uttryck för.

Jag förstår uppriktigt inte vilka grundläggande demokratiska värderingar som ska kastas överbord. Kan du förklara lite mer?

Jag tog inte upp ett annat ämne. Jag exemplifierade varför jag inte ansåg att det här är så unikt att det måste särbehandlas på andra människors bekostnad.

Jag tog upp det jag ville belysa i mitt första inlägg. Det har du inte kunnat bemöta på en punkt.

Karriärsteg då, övergrepp idag. Man får kanske ett annat synsätt med åren och blir mer minnesselektiv. Inte lätt att va "kulturpersonlighet"
Men man ska kanske tycka synd om alla som gått och mått dåligt efter en klapp på rumpan på firmafesten -78.

Generellt verkar offerkoftan vara väldigt bekväm att bära. Med det menar jag att vi lägger i stort sett väldigt lite kraft på att stärka vår självkänsla. Istället så är det alltid någon annans beteende som är oacceptabelt och som skall stävjas och regleras in absurdum via regler/planer/halleluja.

Jag har två döttrar och jag finner det effektivare att ge verktyg för mental styrka än att uppfostra resten av världen till att behandla dem med silkesvantar.

Du säger att ingen bemött ditt första inlägg, ok.

1,2 bra.
"där vi allmänt har en felaktig hållning."
Ja, det är just det vi har, män tillsätter andra män i ledande positioner, kvinnor måste vara bättre för att få samma framgång, män låter varandra vara svin, verbalt eller fysiskt, utan att säga till...

"usel feminism"
Kvinnor har förfördelats i millenia, när de kämpar för lika rättigheter så är de "usel feminism", liknande saker sades om suffragetterna, tycker du att de överdrev, att de skulle suttit tyst i båten och väntat på att rösträtten skulle ramlat ner i knät på dem, eller att de skulle ha det alls?

"jadda jadda 20-50"
Anledningen till att det är ett överskott av kvinnor som ändå har det rätt bra som träder fram är 2, dels att visa att t o m de drabbas, och dels att de vågar, de är inte lika rädda att bli av med jobbet e.d.
Ja, den drabbade måste ha tolkningsföreträde, var du nånsin utsatt för nån mobbare som liten, som sedan sa, "vi skojade bara" tyckte du att det var skoj, tycker du att mobbaren skulle ha tolkningsföreträde eller tycker du att du skulle ha det?
"agendan i disskussionen"
Ingen annan har satt den, jag har inte märkt att du velat tala om sexuellt förtryckande strukturer, så vem skulle ta upp det?

"...de flesta män..."
Hört förut, ("inte all män") se mitt svar efter 1,2., jo, strukturerna är där.

"kriminellt"
Nej, visst förekommer anklagelser om kriminella handlingar, men målet är inte att hänga individer utan att tydligöra strukturerna/förtrycket och att ge människor verktyg och mod att stå upp för sig och andra, och att få till en bättre pcg rättvisare framtid.
Ja, det har förekommit pöbelbeteenden, försvarar jag sådana, nej.

Förstår du bättre ?

Mr. Scott sa:
Jag vet inte om jag är så imponerad av det som hänt de senaste månaderna.

1) Jag är positiv till att människor använder sociala medier till att stödja andra och skapa momentum kring frågor.
2) Jag är positiv till att människor stödjer varandra till att stå för sin rätt.

Men sedan är jag lost. Helt borttappad faktiskt.

För vad handlar kampanjen om? Vad är det vi diskuterar? Finns det något i det vi diskuterar - hela jävla tiden känns det som - där vi inte är överens, eller där vi allmänt har en felaktig/märklig hållning?

I själva verket så upplever jag att kampanjen har starka drag av usel feminism tillsammans med djupt odemokratiska inslag. För att ge några exempel.

Vi ska lägga ner all tid och kraft i offentligheten för att främst diskutera vita svenska kvinnors - i åldern 20-50 - liv. Då de känner sig kränkta ska de ha tolkningsföreträde och rätten att själv sätta agendan i diskussionen. Det ska polariseras manligt - kvinnligt, trots att de flesta män inte på något sätt stödjer de män som beter sig svinigt. Allt ovälkommet i livet ska betraktas som kriminellt och drabbade ska få rätt i någon sorts allmän domstol. Rena pöbelbeteenden har förekommit.

Tyvärr är inte behållningen för mig kunskapen om människors utsatthet där de i beroendeställning utsätts för övergrepp av sviniga typer. I stället lutar jag allt mer åt att vår lilla demokrati här uppe i norra Europa mår rätt dåligt.

Mr. Scott sa:
Jag vet inte om jag är så imponerad av det som hänt de senaste månaderna.

1) Jag är positiv till att människor använder sociala medier till att stödja andra och skapa momentum kring frågor.
2) Jag är positiv till att människor stödjer varandra till att stå för sin rätt.

Men sedan är jag lost. Helt borttappad faktiskt.

För vad handlar kampanjen om? Vad är det vi diskuterar? Finns det något i det vi diskuterar - hela jävla tiden känns det som - där vi inte är överens, eller där vi allmänt har en felaktig/märklig hållning?

I själva verket så upplever jag att kampanjen har starka drag av usel feminism tillsammans med djupt odemokratiska inslag. För att ge några exempel.

Vi ska lägga ner all tid och kraft i offentligheten för att främst diskutera vita svenska kvinnors - i åldern 20-50 - liv.

Källa på att rörelsen främst rör bara vita svenska kvinnor i åldern 20-50?

Då de känner sig kränkta ska de ha tolkningsföreträde och rätten att själv sätta agendan i diskussionen. Det ska polariseras manligt - kvinnligt, trots att de flesta män inte på något sätt stödjer de män som beter sig svinigt.

Bara för att de flesta män inte stödjer förövarna betyder inte att många i samhället inte har bidragit till att allt kunnat pågår så länge.

Allt ovälkommet i livet ska betraktas som kriminellt och drabbade ska få rätt i någon sorts allmän domstol. Rena pöbelbeteenden har förekommit.

Ditt tolkningsföreträde över vad som kan vara ovälkommet eller inte i dessa fallen är ganska ointressant.

Tyvärr är inte behållningen för mig kunskapen om människors utsatthet där de i beroendeställning utsätts för övergrepp av sviniga typer. I stället lutar jag allt mer åt att vår lilla demokrati här uppe i norra Europa mår rätt dåligt.

Ju fler kommenterande inlägg jag läser ang #meetoo (och alla dess varianter) ju mer övertygad är jag om att de ändå inte "räcker till".

Det är fan i mig alla mäns ansvar att få stopp på skiten.. PUNKT!
(för det är 99,9% män som är problemet)

Var en del av problemet eller en del av lösningen, valet är ditt!

Vernersson sa:
Ju fler kommenterande inlägg jag läser ang #meetoo (och alla dess varianter) ju mer övertygad är jag om att de ändå inte "räcker till".

Och alla muslimer är ansvariga för dagens terror problematik?

Säg istället att alla terrorister är ansvariga för terrorismen, alla sexualförbrytare är ansvariga för sexualbrotten och alla svin är ansvariga för att vara sviniga etc.. Jag tar då inget ansvar för ditt sunkiga beteende vare sig vi båda är män, happyieter elller vad vi nu kan ha gemensamt. De får du fan stå för själv. Sedan skulle en kvinna med lite vätt i skallen problematisera din text rätt hårt då du helt fråntar kvinnor all form av agens, vilket jag också ser som rätt unket, faktiskt. Så börja med dig själva. Nej varken jag eller du ska hjälpa alla kvinnor de får de göra själva. De får lära sig att anmäla trakasserier till polisen som alla andra.

När man anklagar grupper baserat på deras oföränderliga egenskaper för samhällesproblem då är man ute på VÄLDIGT grumligt vatten.

Senast ändrad:
Vernersson sa:

Det var ord och inga visor!

Vad ska jag göra då? Jag är man, och vill verkligen plötsligt inte vara en del av problemet. Jag kan inte minnas när jag senast var i en situation där någon uttryckte sig nedsättande om kvinnor, har nog inte ens hört någon dra ett blondinskämt på 10-15år. Möjligen något ”manligt vs kvinnligt”- spex på något bröllop. Jag umgås inte med människor som har de karaktärsdragen. Inget direkt aktivt val, jag har liksom inget behov av att rensa ut i min bekantskapskrets. Tack och lov.

Barnen (har en av varje) försöker jag uppfostra till att bli empatiska, självständiga och med god självkänsla. Lyckas jag med det så lär de bli skapliga som vuxna.

På jobbet då? Kan verkligen inte se hur det skulle kunna förekomma några maktstrukturer som hindrar kvinnor.

Så tipsa mig gärna! Skaffa ny (sämre) bekantskapskrets som jag kan markera mot? Byta jobb? Eller räcker det att rasa på internet, har jag gjort mitt då?

Kanske är det faktiskt inte vi män som inte ser problemet i vår vardag som ska tillhandahålla lösningen. Men kanske gör vi nytta ändå, som slagträn och som ett kollektiv att gömma sig i för de som behöver. Gömma sig alltså.

Ett exempel på vad jag menar:
http://genusdebatten.se/varfor-besk...trik-lundberg-sig-sjalv-som-en-sexbrottsling/

Det gör mig heligt förbannad! #skyllförfanintepåmigdittjävlapervo #börjameddigsjälvinnandugapar

Senast ändrad:
Vernersson sa:

Vadå PUNKT? Vad menar du med det?

MatteXC sa:
Vernersson sa:

Vadå PUNKT? Vad menar du med det?
+1
Det var ju TVÅ punkter! :o)

Jag måste erkänna, jag är en av dessa hemska män.
Tror det var någon gång på slutet på 80-talet på Danmarksbåten,
jag dansade och min ena hand uppsökte tjejens ena bröst.
Hon misstyckte inte då, en vem vet., nu kanske hon känner sej kränkt...

*blipp*

46467979313.jpg

Harrybob sa:
Vernersson sa:

Och alla muslimer är ansvariga för dagens terror problematik?

Säg istället att alla terrorister är ansvariga för terrorismen, alla sexualförbrytare är ansvariga för sexualbrotten och alla svin är ansvariga för att vara sviniga etc.. Jag tar då inget ansvar för ditt sunkiga beteende vare sig vi båda är män, happyieter elller vad vi nu kan ha gemensamt. De får du fan stå för själv. Sedan skulle en kvinna med lite vätt i skallen problematisera din text rätt hårt då du helt fråntar kvinnor all form av agens, vilket jag också ser som rätt unket, faktiskt. Så börja med dig själva. Nej varken jag eller du ska hjälpa alla kvinnor de får de göra själva. De får lära sig att anmäla trakasserier till polisen som alla andra.

När man anklagar grupper baserat på deras oföränderliga egenskaper för samhällesproblem då är man ute på VÄLDIGT grumligt vatten.

Och om det görs en jämförelse mellan grupper där storleksordningen skiljer sig markant, rent procentuellt, är du ute på ännu djupare vatten! 97 procent av anmälda sexualbrott är män och andelen muslimer som utför terrordåd är färre än andelen kvinnor som utför sexualbrott. Jämförelsen ovan haltar alltså något! Dra gärna paralleller som är korrekta!

EDIT: läster fel flera gånger...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp