OT/OnT: MeToo

(för det är 99,9% män som är problemet)

Andelen män som utför sexualbrott är runt 97 procent .[/quote]

Var kommer dom siffrorna från. Är det bara svenska vita män som räknas. Eller är det av jordens manliga befolkning typ?
Låter lite mycket typ som ett fängelse genomsnitt, fast vad vet jag.

Bra där Freddie. Det är inte lätt, jag kämpar också med vad jag kam göra.
Du gör en sak som du inte skrev, nämligen att vara motsatsen till en skog av män som andra män kan gömma sig bland
Det är svårt för kvinnor att outa att de blivit utsatta, man känner sig förminskad, smutsig (jag har inte blivit sexuellt trakasserad, men vid tillfällen utsatt för annat, och förstår mekanismerna).
Kan vi inte göra annat så kan vi åtminstone göra det udda att försvara makt och styrkebaserade trakasserier och system, eller påstå att de inte finns.
Förhoppningsvis få några till att ifrågasätta vad de tagit för givet, fortsätta hålla dörren öppen för de som behöver hjälp att säga ifrån.
Man får inte någon att ifrågasätta sina tankar eller beteenden genom att alienera honom, till allra största delen i det gär fallet.

Freddie L sa:
Kanske är det faktiskt inte vi män som inte ser problemet i vår vardag som ska tillhandahålla lösningen. Men kanske gör vi nytta ändå, som slagträn och som ett kollektiv att gömma sig i för de som behöver. Gömma sig alltså.

Ett exempel på vad jag menar:
http://genusdebatten.se/varfor-besk...trik-lundberg-sig-sjalv-som-en-sexbrottsling/

Det gör mig heligt förbannad! #skyllförfanintepåmigdittjävlapervo #börjameddigsjälvinnandugapar

mv70 sa:
(för det är 99,9% män som är problemet)

Andelen män som utför sexualbrott är runt 97 procent .

Var kommer dom siffrorna från. Är det bara svenska vita män som räknas. Eller är det av jordens manliga befolkning typ?
Låter lite mycket typ som ett fängelse genomsnitt, fast vad vet jag.[/quote]

Felformulerat! 97 procent av de som anmäls för sexualbrott är män...

mv70 sa:
Harrybob sa:
mv70 sa:
Nja, Män är djur enligt vissa

Har du ofta otur när du tänker?
Så du håller med ROKS kvinnan eller vad ? Själv kan ja tycka det låter lite överdrivet.

skrev på mobilen igår blandade ihop dig med det mans hatande inlägg du citerade, ber om ursäkt för detta. -.- Nä håller inte med roks feministerna. min poöng var; 1. som du säger så är det inte inte 97% av män som utför sexualbrott. De som utför sexualbrott är oftast män. Så ok låt oss säga 97% då. En bra liknelse är att 9/10 muslimer är inte terrorister, fast 9/10 terrorister är muslimer..

2. Män är både djur och människor.

9/10 muslimer är inte terrorister. Really? Siffror på det.?
(Det finns ca 1,6 miljarder muslimer, med din räkning blir det 160 miljoner terrorister...)

Harrybob sa:
skrev på mobilen igår blandade ihop dig med det mans hatande inlägg du citerade, ber om ursäkt för detta. -.- Nä håller inte med roks feministerna. min poöng var; 1. som du säger så är det inte inte 97% av män som utför sexualbrott. De som utför sexualbrott är oftast män. Så ok låt oss säga 97% då. En bra liknelse är att 9/10 muslimer är inte terrorister, fast 9/10 terrorister är muslimer..

Om tittar på senaste åren i Norden så har väl flest dödsfall orsakats av terrordåd som utförs av högerextrema (Breivik...). Liknande statistik finns för resten av västvärlden.

https://m.huffpost.com/us/entry/8718000

Så det känns ju lite märkligt att fokusera enbart på islamister (OBS, muslim och islamist är inte samma sak).

Grejen med metoo är inte att lägga kollektiv skuld på män, eller att alla män ska be om ursäkt. Det handlar om att det finns en struktur, en inre kultur, som uppstår när vi delar upp oss i vi och dem. Där den här typen av beteende ibland ses mellan fingrarna på eller till och med applåderas. Här har vi, #allamän, ett ansvar att säga ifrån. När någon drar skämt som förminskar kvinnor vid fikabordet ("Jag hade ju en diskmaskin, men hon flyttade! Höhöhö..."), eller förminskar din kvinnliga kollegas kompetens eller kommenterar hennes utseende. När någon berättar om något tveksamt de gjort, smygtittat in i damernas omklädningsrum, klämt den kvinnliga chefen på rumpan på julfesten eller vad det nu kan vara, säg ifrån. Få dem att skämmas istället för att skryta om sitt beteende.

Sist men inte minst fyller metoo den viktiga funktionen att upplysa alla (tydligen aningslösa) män om att kvinnor inte uppskattar att bli nypna i rumpan än random snubbe, eller stalkade och trakasserade av någon som inte förstår varför de inte blir smickrade av deras uppmärksamhet m.m. Det verkar som att den här informationen tidigare inte nått ut till #allamän.

P.S.
Om du tror att man inte kan/får flörta efter metoo så borde du nog sluta "flörta"

Der Kaiser sa:
Du säger att ingen bemött ditt första inlägg, ok.

1,2 bra.
"där vi allmänt har en felaktig hållning."
Ja, det är just det vi har, män tillsätter andra män i ledande positioner, kvinnor måste vara bättre för att få samma framgång, män låter varandra vara svin, verbalt eller fysiskt, utan att säga till...

Vi har historiskt gjort det tufft för kvinnor i vårt samhälle. Vi har förbättrat mycket med det återstår fortfarande en hel del att göra.

Tyvärr så tror jag inte vi har mer samsyn än så. Feminism är som kommunism, en förenkling och polarisering. Som i all sådan argumentation gäller det att slå hårt på trumman. De kvinnor som lever i Sverige tillhör den rikaste gruppen människor på jorden. De spenderar mer av vad jordens resurser än det stora flertalet människor i världen. De profiterar på orättvisor lika mycket som du och jag. Inte heller är kvinnor "snällare" eller ädlare än andra människor, vilket vi ofta förleds att tro. Därför ska de naturligtvis inte sätta vare sig regler, domstolar, och principer i samhället utan att vi alla är med och medverkar. Aldrig har kvinnors situation varit bättre och aldrig har jag varit "guilty by association" till allt och hela fyfan än nu.

Jag jobbar för att alla människor ska ha lika rätt och värde. Inte att vi ska skapa en ny herreklass.

Der Kaiser sa:
"usel feminism"
Kvinnor har förfördelats i millenia, när de kämpar för lika rättigheter så är de "usel feminism", liknande saker sades om suffragetterna, tycker du att de överdrev, att de skulle suttit tyst i båten och väntat på att rösträtten skulle ramlat ner i knät på dem, eller att de skulle ha det alls?

"jadda jadda 20-50"
Anledningen till att det är ett överskott av kvinnor som ändå har det rätt bra som träder fram är 2, dels att visa att t o m de drabbas, och dels att de vågar, de är inte lika rädda att bli av med jobbet e.d.
Ja, den drabbade måste ha tolkningsföreträde, var du nånsin utsatt för nån mobbare som liten, som sedan sa, "vi skojade bara" tyckte du att det var skoj, tycker du att mobbaren skulle ha tolkningsföreträde eller tycker du att du skulle ha det?
"agendan i disskussionen"
Ingen annan har satt den, jag har inte märkt att du velat tala om sexuellt förtryckande strukturer, så vem skulle ta upp det?

"...de flesta män..."
Hört förut, ("inte all män") se mitt svar efter 1,2., jo, strukturerna är där.

"kriminellt"
Nej, visst förekommer anklagelser om kriminella handlingar, men målet är inte att hänga individer utan att tydligöra strukturerna/förtrycket och att ge människor verktyg och mod att stå upp för sig och andra, och att få till en bättre pcg rättvisare framtid.
Ja, det har förekommit pöbelbeteenden, försvarar jag sådana, nej.

Förstår du bättre ?

Mr. Scott sa:
Jag vet inte om jag är så imponerad av det som hänt de senaste månaderna.

1) Jag är positiv till att människor använder sociala medier till att stödja andra och skapa momentum kring frågor.
2) Jag är positiv till att människor stödjer varandra till att stå för sin rätt.

Men sedan är jag lost. Helt borttappad faktiskt.

För vad handlar kampanjen om? Vad är det vi diskuterar? Finns det något i det vi diskuterar - hela jävla tiden känns det som - där vi inte är överens, eller där vi allmänt har en felaktig/märklig hållning?

I själva verket så upplever jag att kampanjen har starka drag av usel feminism tillsammans med djupt odemokratiska inslag. För att ge några exempel.

Vi ska lägga ner all tid och kraft i offentligheten för att främst diskutera vita svenska kvinnors - i åldern 20-50 - liv. Då de känner sig kränkta ska de ha tolkningsföreträde och rätten att själv sätta agendan i diskussionen. Det ska polariseras manligt - kvinnligt, trots att de flesta män inte på något sätt stödjer de män som beter sig svinigt. Allt ovälkommet i livet ska betraktas som kriminellt och drabbade ska få rätt i någon sorts allmän domstol. Rena pöbelbeteenden har förekommit.

Tyvärr är inte behållningen för mig kunskapen om människors utsatthet där de i beroendeställning utsätts för övergrepp av sviniga typer. I stället lutar jag allt mer åt att vår lilla demokrati här uppe i norra Europa mår rätt dåligt.

Jag fortsätter att se #metoo som en rörelse där du är med eller mot. Antingen ställer man upp villkorstlöst på allt, "för de utsatta har tolkningsföreträde" eller så är du ett svin. Det är olyckligt då det finns inslag som jag anser vara otrevliga och olämpliga.

theBrand sa:
Snip!

Grejen med metoo är inte att lägga kollektiv skuld på män, eller att alla män ska be om ursäkt. Det handlar om att det finns en struktur, en inre kultur, som uppstår när vi delar upp oss i vi och dem. Där den här typen av beteende ibland ses mellan fingrarna på eller till och med applåderas. Här har vi, #allamän, ett ansvar att säga ifrån. När någon drar skämt som förminskar kvinnor vid fikabordet ("Jag hade ju en diskmaskin, men hon flyttade! Höhöhö..."), eller förminskar din kvinnliga kollegas kompetens eller kommenterar hennes utseende. När någon berättar om något tveksamt de gjort, smygtittat in i damernas omklädningsrum, klämt den kvinnliga chefen på rumpan på julfesten eller vad det nu kan vara, säg ifrån. Få dem att skämmas istället för att skryta om sitt beteende.

Sist men inte minst fyller metoo den viktiga funktionen att upplysa alla (tydligen aningslösa) män om att kvinnor inte uppskattar att bli nypna i rumpan än random snubbe, eller stalkade och trakasserade av någon som inte förstår varför de inte blir smickrade av deras uppmärksamhet m.m. Det verkar som att den här informationen tidigare inte nått ut till #allamän.

P.S.
Om du tror att man inte kan/får flörta efter metoo så borde du nog sluta "flörta"

Ett bra inlägg, men det är för snävt. Följande är saxat härifrån: http://majahurtigh.se/2017/10/20/vad-handlar-metoo-kampanjen-egentligen-om/

"Vi lär oss att kvinnor är svikna av vänner, svikna av lagar, svikna av samhället och det vidriga i situationen är att alla illdåd ständigt skylls på offren, i varje enskilt fall som lyfts. Kvinnor blir hotade, våldtagna, slagna och mördade dagligen och varenda minut."

Så är det! Vad är väl barnarbete i syfabriker och gruvor i relation till vad den svenska kvinnan får uppleva varenda minut!

theBrand sa:
Och för att hamna OnTopic:

Det var väldigt länge sen jag såg till en kvinnlig användare på happy, och efter alla turer som varit så förstår jag varför. Men det är ju ganska sorgligt.

Den här tråden är ju ett ganska bra exempel på vad som kan tänkas få kvinnor att undvika happy:

https://happyride.se/forum/read.php/1/2839162

Eller så beror det på att kvinnor av nån anledning inte är internetnördar i samma omfattning som män. Jag har hängt på mängder av forum inom olika ämnen i ett par årtionden, och det har i princip aldrig funnits några (synliga) kvinnor med i diskussionerna. Tittar du ute i skogen är det ganska få kvinnor som cyklar MTB också (hur det ser ut på LVG-sidan vet jag inte).
Detta kan man antingen se som något helt normalt, beroende på att kvinnor och män de facto beter sig olika och har olika preferenser. Eller så kan man leta problem och försöka påskina att det beror på patriarkatet.

Angående #metoo så orkar jag inte bry mig av den enkla anledningen att det numera tydligen anses vara "övergrepp" om någon skulle försöka göra ovälkomna närmanden, till exempel. När våldtäkt och nyp i rumpan på firmafesten blandas hejvilt under samma problemformulering så blir hela kampanjen meningslös. Därtill – och detta är inte PK på nåt sätt – så ser jag inga kampanjer efter alla gruppvåldtäkter som skett på sistone. Där talas det istället mycket, mycket tyst. Ty det är skillnad på skuldbördan beroende på gärningsmännens ursprung. Samma media-elit som idag hävdar övergrepp till höger och vänster har i åratal smutskastat alla som påtalat och varnat för den stora ökningen av "festivalövergrepp" (taharrush) och liknande. Varför ska jag lyssna på dem nu? De har gjort allt för att relativisera de allra grövsta sexualbrotten, så nu får de tyvärr tåla samma relativisering tillbaka.

Därmed påstår jag på intet sätt att man inte ska få bukt med vissa mäns unkna beteende. Men när man silar mygg och sväljer kameler så blir kampanjen bara patetisk. Tyvärr.

gender_gap.jpg

Harrybob sa:
mv70 sa:
Harrybob sa:
mv70 sa:
Nja, Män är djur enligt vissa

Har du ofta otur när du tänker?
Så du håller med ROKS kvinnan eller vad ? Själv kan ja tycka det låter lite överdrivet.

Menar du att jag uttryckte mig manshatande så får du läsa om igen och fundera på innebörden. Jag är snarare hatare av all jävla polarisering i vårt otroligt lyckligt lottade samhälle, blir så förbannat trött på åsiktseliten som själva generaliserar och uttrycker sig som ena jävla förtryckare.

Senast ändrad:
Det är ju sida tre så dax för en diktator då...

Benazir Bhutto blir väl bra för att skapa lite jämlikhet så att Kim inte känner sig kränkt.

Bilagor

• tumblr_inline_nkxjux5uVu1tp7lez.jpg
    tumblr_inline_nkxjux5uVu1tp7lez.jpg
    35.4 KB · Besök: 103
Den här rörelsen kommer att ebba ut och sedan har alla glömt den.
Det här har funnits i alla år och kommer att finnas även i framtiden. Vare sig vi vill eller inte.
Så länge vi har de gener vi har.
Bäst att tillägga att jag inte är för övergrepp.

Fältprästen sa:
Den här rörelsen kommer att ebba ut och sedan har alla glömt den.
Det här har funnits i alla år och kommer att finnas även i framtiden. Vare sig vi vill eller inte.
Så länge vi har de gener vi har.
Bäst att tillägga att jag inte är för övergrepp.

Förvisso, men trots att jag enligt ovan inte anser att kampanjen är seriös nog, är det ju bra att bli påmind ibland. Individer formas av sin omgivning och jag hör lite då och då konversationer och "skämt" som är långt över den gräns då personerna borde förstå att de hellre skulle hålla klaffen.

Om det inte hade spelat nån roll på grund av mäns genetik så hade det sett likadant ut i alla kulturer, men så är det inte. Den sexuella driften kan förstås hållas i schack om man tvingas lära sig att uppföra sig anständigt. Sen kommer det förstås alltid att vara en liten klick idioter som inget biter på. Dessa får man låsa in när de gått över gränsen.

Men, den här kampanjen dömer också folk på ett sätt som är helt orimligt. Lasse Kronér skickade snuskbilder till en kvinna som han sen blev tillsammans med. SEN anmäler hon honom när förhållandet upphört. På vilket sätt är han skyldig till något då? Det är som en medeltida pöbel som bränner och plundrar allt de inte gillar.
Drevet går och folk förlorar jobbet för att man (i regel vänstern) vill visa på problem, som även om de existerar, inte har särskilt mycket med de godtyckligt utpekade kättarna att göra.

Makten sa:
Om det inte hade spelat nån roll på grund av mäns genetik så hade det sett likadant ut i alla kulturer, men så är det inte. Den sexuella driften kan förstås hållas i schack om man tvingas lära sig att uppföra sig anständigt. Sen kommer det förstås alltid att vara en liten klick idioter som inget biter på. Dessa får man låsa in när de gått över gränsen.
Klart man kan påverka personer med lite uppfostran. Men i slutna rum där ingen ser på och man kan dra fördel av situationen är det back to basic igen.
Det är bara att titta på hur historien upprepar sig gång på gång. Varje gång så skall vi minsann bli klokare och undvika att det händer igen.
Bara för att senare inse att man misslyckats. Inget nytt under solen.

Senast ändrad:
Fältprästen sa:
Klart man kan påverka personer med lite uppfostran. Men i slutna rum där ingen ser på och man kan dra fördel av situationen är det back to basic igen.
Det är bara att titta på hur historien upprepar sig gång på gång. Varje gång så skall vi minsann bli klokare och undvika att det händer igen.
Bara för att senare inse att man misslyckats. Inget nytt under solen.

Snicksnack. I så fall hade ju "alla män" våldtagit så fort de kommit åt. Det gör de inte. Och det skiljer enormt mellan olika kulturer.
Jag trodde det var allmänt känt att individen formas av arv och miljö. Genetiken tittar fram lite titt som tätt, men uppfostran och kultur kan uppenbarligen stävja dess mörkaste sidor. Civilisation, kallas det.

Förresten borde du se över din citering en aning. Jag skrev inte det du citerade:-)

Edit: Gissningsvis framstår det som att jag anser att "svensk kultur" är överlägsen en del andra i denna fråga, men det är bara till viss del sant. Det tycks nämligen vara så att många av de övegrepp som begås av västerlänningar och svenskar (kanske i synnerhet?) sker under inverkan av alkohol. Och det är ju om något en kulturell grej. Alkohol lockar i många sammanhang fram apan inom en, hur väluppfostrad man än må vara. Men inte alltid. Den ökar risken.

Senast ändrad:
DT sa:
Jaha, nu har Virtanen fått sparken iaf. Han var väl den förste MeToo-uthängde i Sverige?

Får man gissa att han kör nåt år i skymundan och sen lanserar en bok med titeln "drevet" eller motsvarande. Alla mansgrisar köper den med glädje, Virtanen tjänar massa pengar och sen blir han åter insläppt i värmen med epitetet "kontroversiell".

H. sa:
DT sa:
Jaha, nu har Virtanen fått sparken iaf. Han var väl den förste MeToo-uthängde i Sverige?

Får man gissa att han kör nåt år i skymundan och sen lanserar en bok med titeln "drevet" eller motsvarande. Alla mansgrisar köper den med glädje, Virtanen tjänar massa pengar och sen blir han åter insläppt i värmen med epitetet "kontroversiell".

Det är något i din argumentation, genom hela tråden, som stärker mig i känslan av att det är viktigt att kämpa emot #metoo rörelsen.

Tack!

Mr. Scott sa:
H. sa:
DT sa:

Det är något i din argumentation, genom hela tråden, som stärker mig i känslan av att det är viktigt att kämpa emot #metoo rörelsen.

Tack!

Utveckla.

H. sa:
Mr. Scott sa:
H. sa:
DT sa:

Tack!

Utveckla.

Behövs det? Om man hävdar att man har högre moral och står för riktigare värderingar än de man interagerar med så blir det ju komiskt att förlöjliga, förminska och vara otrevlig. Jag tycker du lyckats bra med detta flera gånger i tråden.

Och att i det sammanhang försöka förknippa oss som inte tycker som du med Virtanen är både otrevligt och komiskt.

Är det något vi lärt oss av Virtanen så är det ju inte att män är svin utan att att vänsterskribenter och feminister, som vältrar sig i sin egen självgodhet och inte drar sig för att uppfostra resen av av sin omgivning medan de knarkar och våldtar drogade småtjejer, knappast ska få mer att säga till om i samhället. Virtanen var ju på din sida - den goda sidan - till för någon månad sedan. Dra inte in mig i den skiten utan se till att tvätta själva där du.

Vi har goda skäl att förbättra vårt samhälle. I många delar. Det som gynnat oss mest historiskt, kvinnor inget undantag, är en stark tro på demokrati och demokratiska värderingar i en värld med starka och självständiga individer. #metoo kan fungera för att stärka individer, vilket jag tycker är bra, det feministiska drev och avarterna kring det är inget jag ser är i linje med hur jag vill ha samhället. Men det framgår i mitt första inlägg som, jag tror, du viftade bort.

Mr. Scott sa:
H. sa:
Mr. Scott sa:
H. sa:
DT sa:

Tack!

Utveckla.

Behövs det? Om man hävdar att man har högre moral och står för riktigare värderingar än de man interagerar med så blir det ju komiskt att förlöjliga, förminska och vara otrevlig. Jag tycker du lyckats bra med detta flera gånger i tråden.

Och att i det sammanhang försöka förknippa oss som inte tycker som du med Virtanen är både otrevligt och komiskt.

Är det något vi lärt oss av Virtanen så är det ju inte att män är svin utan att att vänsterskribenter och feminister, som vältrar sig i sin egen självgodhet och inte drar sig för att uppfostra resen av av sin omgivning medan de knarkar och våldtar drogade småtjejer, knappast ska få mer att säga till om i samhället. Virtanen var ju på din sida - den goda sidan - till för någon månad sedan. Dra inte in mig i den skiten utan se till att tvätta själva där du.

Vi har goda skäl att förbättra vårt samhälle. I många delar. Det som gynnat oss mest historiskt, kvinnor inget undantag, är en stark tro på demokrati och demokratiska värderingar i en värld med starka och självständiga individer. #metoo kan fungera för att stärka individer, vilket jag tycker är bra, det feministiska drev och avarterna kring det är inget jag ser är i linje med hur jag vill ha samhället. Men det framgår i mitt första inlägg som, jag tror, du viftade bort.
Antingen blandar du ihop mig med någon annan, eller så identifierar du dig väldigt mycket med beskrivningen "mansgris", eller så drar du väldigt stora växlar på det jag skrivit.

Makten sa:
Civilisation, kallas det.
Är det inte ett civiliserat samhälle vi har i Sverige? Jag är lite osäker på det själv ibland.
Men civilisationen verkar ändå inte fungera om man ser till rapporterna på senare tid.

Makten sa:
Det tycks nämligen vara så att många av de övegrepp som begås av västerlänningar och svenskar (kanske i synnerhet?) sker under inverkan av alkohol. Och det är ju om något en kulturell grej. Alkohol lockar i många sammanhang fram apan inom en, hur väluppfostrad man än må vara. Men inte alltid. Den ökar risken.
Som jag skrev innan, det är i grund och botten generna som styr, hur sofistikerade vi än anser oss vara. Alkohol (en av flera saker) gör det bara tydligare.

Jag ber om ursäkt för den tidigare citeringen.

Man kan säkert se MeToo på flera olika sätt. Det innefattar allt just nu. Både högt och lågt. Jag väljer att det som en ögonöppnare hur vi egentligen behandlar varandra. Hur man själv behandlar kvinnliga kollegor och bekanta men även hur andra behandlar eller pratar om kvinnor. Jag tycker det är bra. Många är nog inte ens medvetna när de slänger en ”kul” kommentar till eller om en kvinna. När man blir medveten om de små sakerna så blir det lättare att upptäcka de större sakerna och faktiskt göra något åt det. Kräkpellarna som Arnoult, Virtanen och Timell har ju varit omgärdade av folk som har vetat om, sett och hört men ändå hållit tyst. Om man istället hade reagerat tidigare så hade mycket av det här kunnat stoppas tidigare. Plus att vi skulle kunna få en skönare vardag för många. Jag är absolut ingen moralpräst själv men det går att göra små ändringar för att göra det bättre än vad det är.

bigmollo sa:
Kräkpellarna som Arnoult, Virtanen och Timell har ju varit omgärdade av folk som har vetat om, sett och hört men ändå hållit tyst.

Notera att den tystnaden kommer från samma människor som håller tyst om andra grava problem i samhället, om de inte stämmer med deras världsbild. De spyr ut sitt hat mot alla som tycker annorlunda, så länge de inte befinner sig i deras egen närhet. "Åsiktskorridoren" och "värdegrunden" har totalt förstört alla möjligheter att påtala samhällsproblem, om de inte kommer från "högern". Och det är människorna som nu ser sig som drabbade, som skapat detta samhällsklimat. Jag tänker inte gråta för deras skull.

bigmollo sa:
Man kan säkert se MeToo på flera olika sätt. Det innefattar allt just nu. Både högt och lågt. Jag väljer att det som en ögonöppnare hur vi egentligen behandlar varandra. Hur man själv behandlar kvinnliga kollegor och bekanta men även hur andra behandlar eller pratar om kvinnor. Jag tycker det är bra. Många är nog inte ens medvetna när de slänger en ”kul” kommentar till eller om en kvinna. När man blir medveten om de små sakerna så blir det lättare att upptäcka de större sakerna och faktiskt göra något åt det.

Jag håller med. Samtidigt hade jag uppskattat lite mer problematiserande. Drogade kvinnor som våldtagits blandas med människor som verkar varit i ett förhållande och Expressen hade en reporter, en ung tjej, på krogen en lördagskväll som rapporterade om att hon blivit föst åt sidan på dansgolvet av en hand i midjan, vilket hon ville föra upp i debatten.

bigmollo sa:
Kräkpellarna som Arnoult, Virtanen och Timell har ju varit omgärdade av folk som har vetat om, sett och hört men ändå hållit tyst. Om man istället hade reagerat tidigare så hade mycket av det här kunnat stoppas tidigare. Plus att vi skulle kunna få en skönare vardag för många. Jag är absolut ingen moralpräst själv men det går att göra små ändringar för att göra det bättre än vad det är.

Polisens eget upprop som inte är offentligt är intressant. Polisen har rapporteringsskyldighet och uppenbart så ignoreras detta i kårandans sken. Allt kan ju inte ha haft Kapten Klänning som upphov.

Makten sa:
theBrand sa:
Och för att hamna OnTopic:

Det var väldigt länge sen jag såg till en kvinnlig användare på happy, och efter alla turer som varit så förstår jag varför. Men det är ju ganska sorgligt.

Den här tråden är ju ett ganska bra exempel på vad som kan tänkas få kvinnor att undvika happy:

https://happyride.se/forum/read.php/1/2839162

Eller så beror det på att kvinnor av nån anledning inte är internetnördar i samma omfattning som män. Jag har hängt på mängder av forum inom olika ämnen i ett par årtionden, och det har i princip aldrig funnits några (synliga) kvinnor med i diskussionerna. Tittar du ute i skogen är det ganska få kvinnor som cyklar MTB också (hur det ser ut på LVG-sidan vet jag inte).
Detta kan man antingen se som något helt normalt, beroende på att kvinnor och män de facto beter sig olika och har olika preferenser. Eller så kan man leta problem och försöka påskina att det beror på patriarkatet.

Angående #metoo så orkar jag inte bry mig av den enkla anledningen att det numera tydligen anses vara "övergrepp" om någon skulle försöka göra ovälkomna närmanden, till exempel. När våldtäkt och nyp i rumpan på firmafesten blandas hejvilt under samma problemformulering så blir hela kampanjen meningslös. Därtill – och detta är inte PK på nåt sätt – så ser jag inga kampanjer efter alla gruppvåldtäkter som skett på sistone. Där talas det istället mycket, mycket tyst. Ty det är skillnad på skuldbördan beroende på gärningsmännens ursprung. Samma media-elit som idag hävdar övergrepp till höger och vänster har i åratal smutskastat alla som påtalat och varnat för den stora ökningen av "festivalövergrepp" (taharrush) och liknande. Varför ska jag lyssna på dem nu? De har gjort allt för att relativisera de allra grövsta sexualbrotten, så nu får de tyvärr tåla samma relativisering tillbaka.

Därmed påstår jag på intet sätt att man inte ska få bukt med vissa mäns unkna beteende. Men när man silar mygg och sväljer kameler så blir kampanjen bara patetisk. Tyvärr.

Vart kommer kartan ifrån?

Mr. Scott sa:
Jag håller med. Samtidigt hade jag uppskattat lite mer problematiserande. Drogade kvinnor som våldtagits blandas med människor som verkar varit i ett förhållande och Expressen hade en reporter, en ung tjej, på krogen en lördagskväll som rapporterade om att hon blivit föst åt sidan på dansgolvet av en hand i midjan, vilket hon ville föra upp i debatten.

Det är nog många som vill höras just nu. Jag väljer att inte kommentera vad man får eller inte får skriva om i metoo men eftersom det är öppet för alla att skriva av sig så blir det både högt och lågt. Det viktiga är att man själv tänker på hur man beter sig och är medveten om hur det kan se ut.

Mr. Scott sa:

Förlåt mig men nu kan jag inte hålla mig längre. Antar att detta är det du syftar på?

Mr. Scott sa:
Vi ska lägga ner all tid och kraft i offentligheten för att främst diskutera vita svenska kvinnors - i åldern 20-50 - liv. Då de känner sig kränkta ska de ha tolkningsföreträde och rätten att själv sätta agendan i diskussionen. Det ska polariseras manligt - kvinnligt, trots att de flesta män inte på något sätt stödjer de män som beter sig svinigt. Allt ovälkommet i livet ska betraktas som kriminellt och drabbade ska få rätt i någon sorts allmän domstol. Rena pöbelbeteenden har förekommit.

Jag tycker de har all rätt i världen att känna sig kränkta, vita kvinnor 20-50 alltså, och alla andra kvinnor också. Till och börja med kommer förbättring för dem, på en institutionell nivå innebär en förbättring för alla kvinnor ==> win win alltså. Sedan är det inte så att kvinnor polariserar frågan llr är lättkränta, inte på något sätt. Det är ett klassiskt sätt att avfärda minoriteters påståenden och har använts av antidemokratiska rörelser i evigheter. Sedan är det ju från ett mänskligt perspektiv väldigt lätt som priviligierad (man alltså) att tycka att de mindre priviligierade (kvinnor) är fjantiga eftersom man inte befinner sig i deras situation. Du borde alltså, som vurmar för demokratin, vara emot när man säger att miniriteten (kvinnor) polarisera frågan och förstör den genom att sätta agendan ha tolkningsföreträde. Sedan har det ju funnits män och kvinnor som har sagt dumheter och hängt ut men det är ju individer som gjort idotiska saker. Att avfärda något sådant viktigt som #Metoo för att individer beter sig illa, det är definitivt ett demokratiskt problem.

Rörande att kvinnor borde känna sig kränkta tänkte jag använda lite statistik som evidens, det finns dessutom sjukt mycket mera som pekar på samma sak. Sverige är fortfarande ojämnlikt och förändras i snigelfart. Kvinnor har genomgående mindre pengar och mindre makt så jag tycker det är förståligt att man blir frusterad. Om du skulle få 78% av en kvinnas pension bara för att du är man tror jag att du hade varit vansing också faktisk. Så innan man avfärdar feminism som ett problem kan du studera varför de existerar. Sedan finns det ju extrimister inom feminismen men de finns inom alla rörelser och då får man komma ihåg att det är extremisten som är problemet inte rörelsen:

Här är statistiken med källor som jag pratar om.
- Män tjänar 4.5% mera en kvinnor för samma jobb (http://www.mi.se/press/nyheter/2017/06/loneskillnaden-mellan-kvinnor-och-man-fortsatter-minska/)
- Kvinnors pension är 78% av mäns (!) (https://www.pensionsmyndigheten.se/...derna-mellan-mans-och-kvinnors-totala-pension)
- I våra demokratiska institutioner finns följande sammansättning:
o Riksdag: 56,4% män, 43,6% kvinnor (http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/val-och-partier/vilka-ar-politikerna/)
o Landsting: 52% män, 48% kvinnor (http://www.regeringen.se/49b70d/con...72c0e/man-och-jamstalldhet-bilaga-9-sou-20146)
o Kommuner: 56,3% män, 43,7% kvinnor (http://www.regionfakta.com/Norrbottens-lan/Politik/Kvinnor-och-man-i-kommunfullmaktige/)
- Privata sektorn
o Aktiebolag: 80% av styrelseledamöterna är män och 84% av styrelseordförande är män (http://www.regeringen.se/49b70d/con...72c0e/man-och-jamstalldhet-bilaga-9-sou-20146)
o Börsnoterade bolag: 79% av styrelseledamöterna är män och 95% av styrelseordförande är män (http://www.regeringen.se/49b70d/con...72c0e/man-och-jamstalldhet-bilaga-9-sou-20146)
- Högskola och universitet:
o Lektorer: 55% är män (http://www.regeringen.se/49b70d/con...72c0e/man-och-jamstalldhet-bilaga-9-sou-20146)
o Professor: 77% är män (http://www.regeringen.se/49b70d/con...72c0e/man-och-jamstalldhet-bilaga-9-sou-20146)
o Rektor: 62% är män (http://www.regeringen.se/49b70d/con...72c0e/man-och-jamstalldhet-bilaga-9-sou-20146)

Man kan väll undra varför jag pratar om feminism och ojämnlikhet mellan könen när #metoo handlar om sexuella trakasserier. Men det är ju det som kraften kommer ifrån och den underliggande orsaken  Kvinnor och män har inte samma förutsättningar i Sverige. Om man sedan skulle påstå att problemet istället är att människor i maktposition utnyttjar folk i betroendeställning så är det ju ganska tydligt vilket kön som med störst sannolikhet sitter i den maktposition.

ETT LITET TANKEXPRIMENT: Swisha 2,25% av din lön och 11% din pensionsavsättningar till en kvinna istället för att behålla den själv. Det finns såklart skillnad på individnivå men på samhällsnivå stämmer det. Det är ett sätt som vi män kan ta ansvar. Visst känns det ganska jobbigt, tänkt dig denna skillnad under ett helt arbetsliv…

Tillbaka
Topp