[OT] På min gamla stereo

olaf

Medlem
[OT] På min gamla stereo
är ena högtalaren stendöd tills jag drar på ordentligt med volym, då kommer den igång. Sen kan jag sänka och den fortsätter att fungera. Har jag löss i ledningen eller vad är det fråga om?

[OT] På min gamla stereo
Gissar på att det är spolen som ligger an mot magneten i högtalaren. Hör det ett skrapande ljud när du försiktgt trycker in högtalarkonen?

spole.gif ht=410

[OT] På min gamla stereo
Har precis samma sak i min gamla stärkare. Man måste skrämma igång ena kanalen. Det är inte högtalaren, har prövat att skifta.

[OT] På min gamla stereo
Jag har ett problem med min gamla stereo också!

Här är symptomen: Från aux-ingången (datorn) så har jag nästan bara ljud i högerkanalen, det låter litegrann från vänstern men det är inte mycket. Från vinyl eller radio så låter det bra i stereo..
Pappa tipsade om kontaktspray på reglaget på insidan, men har inte riktigt vågat.
Och det här är alltså en gammla pryl, så så mycket elektroniktjaffs ska det väl inte va..

[OT] På min gamla stereo
Olof E skrev:
-------------------------------------------------------
> Gissar på att det är spolen som ligger an mot
> magneten i högtalaren. Hör det ett skrapande
> ljud när du försiktgt trycker in
> högtalarkonen?
>
>
>

Provade just men nej inget skrapande. Om jag stänger av och sätter på anläggningen innan grejerna hunnit svalna fungerar högtalaren, så det verkar vara stärkaren men hur allvarligt fel kan det vara?

[OT] På min gamla stereo
Jag gissar också, att fel kan bero på att högtalarens spole liggar ann mot magneten.

Lägger också till två gissningar... ett relä, eller volympot som kan jäklas.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] På min gamla stereo
MLarsson skrev:
> Jag gissar också, att fel kan bero på att
> högtalarens spole liggar ann mot magneten.
>
> Lägger också till två gissningar... ett relä,
> eller volympot som kan jäklas.

Har en enda volympot och då borde det märkas på båda burkarna. Var hittar man relän i en stärkare?

[OT] På min gamla stereo
Jag misstänker att du har en dålig lödning i ena kanalens förstärkarsteg. Det är inte ens säkert att det syns om du skulle öppna och titta.
Men när denna lödning blir varm pga överslaget som uppstår när du vrider upp volymen så vidgas matrialet och den fortsätter att fungera så länge ström går genom kretsen och alstrar värme.

[OT] På min gamla stereo
Jag är inte någon elektronikguru, men på gamla apparater med volymkontroller å det analoga hållet, dvs potentiometer (heter det så?) kan det bli oxid eller annan skit i kontaktytan som gör att volyminställningarna kan spöka runt lite....

Numera har jag inga sådana prylar kvar, men för tiotalet år sedan hade jag ett motsvarande meck med min förstärkare hemma, vilket löste sej med mycket försiktig användning av kontaktspray för elektronik....

/JPL

[OT] På min gamla stereo
Som antytts tidigare i tråden så går det att ta reda på om det är stärkaren eller högtalaren som det är fel på genom att skifta högtalarna i stärkaren.

Annars låter det som glappkontakt nånstans. Innan man går på kontaktspray, som kan vara lite frätande om man inte har rätt grejer, så kan man testa att vrida volymen från noll till max fram och tillbaka ett gäng gånger för att slita bort eventuell oxidering. Gör det gärna med stärkaren avstängd. Samma kan man även göra med ingångsväljaren om den är mekanisk.

Funkar inte det så kan det nog vara glapp lite var som helst. En kass lödning kan spricka efter ett gång år och ge upphov till glapp.

[OT] På min gamla stereo
DeLiQ skrev:
> Jag misstänker att du har en dålig lödning i
> ena kanalens förstärkarsteg. Det är inte ens
> säkert att det syns om du skulle öppna och
> titta.
> Men när denna lödning blir varm pga överslaget
> som uppstår när du vrider upp volymen så vidgas
> matrialet och den fortsätter att fungera så
> länge ström går genom kretsen och alstrar
> värme.

Låter fullt möjligt. Det är en 15 år gammal Onkyo så den är i sin fulla rätt att uppvisa tecken på skröplighet. Jag gör ett försök med urblåsning och kontaktspray. Tack för era råd!

[OT] På min gamla stereo
En stereo-pot har två banor, det behöver inte märkas på båda kanalerna

olaf skrev:
> Har en enda volympot och då borde det märkas på
> båda burkarna.

Tillbaka
Topp