[OT][Politiskt bjäbb] Samlingstråd

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja jag vet det är inte fredag, men jag hittade något riktigt bra, ta er tid, läs och begrunda.

"En gång i tiden trodde man att jorden var i centrum av universum och att planeterna, stjärnorna och solen kretsade kring den. Med förbättrade observationer började dock konstiga komplikationer att störa denna modell, särskilt Mars bana.

Då jorden går runt solen verkar det ibland som om Mars rör sig bakåt då vi “åker om” den.

I ett fåfängt försök att lösa detta problem skapades fruktansvärt komplicerade cirklar inom cirklar, något som trasslade in matematiken i ett ökande kalejdoskop av ändlös överkomplexitet.

Några modiga tänkare – och modiga måste de ha varit på den tiden – försökte sätta solen i centrum av solsystemet. Och plötsligt föll allt på plats med en gång.

Det ptolemaiska världssystemets galna röra, med cirklar inom cirklar och ekvationer staplade på varandra, avdunstade på ett ögonblick. Endast ett fåtal ekvationer behövdes från och med nu för att uppnå perfekt precision.

Samma enkelhet, tydlighet och precision upptäcktes när navigatörer accepterade att jorden var rund och inte platt, och när fysiker accepterade Einsteins argument om att ljusets hastighet är konstant.

System som baseras på grundläggande lögner blir alltid mer och mer komplicerade, eftersom ändlösa rättelser och justeringar läggs på hög för att få det att verka som att allt står rätt till.

Med några generationers mellanrum har dessa ackumulerade fel blivit så löjligt komplicerade att hela systemet blir ohållbart och pinsamt.

Även lekmän förstår att något måste vara fundamentalt fel med hela röran, och några tappra själar tar fram ett tomt pappersark, lägger ifrån sig alla sina tidigare förutfattade meningar, och börjar om från början baserat på förnuft och bevis, snarare än ackumulerade historiska misstag.

Det centrala i alla mänskliga moralsystem är principen om icke-aggression. Alla lär sig detta som barn: slå inte, knuffas inte, skada inte, stjäl inte. Vi lär oss att våld och mobbning och hot är fel, omoraliskt, och bara gör det problem du försöker lösa värre. Det är denna regel vi lär oss som barn, och det är en bra regel: sammanhängande, logisk, empirisk.

Men sedan, när vi blir äldre, om vi har mod nog att inse det, ser vi att det inte alls är på detta sätt som det vuxna samhället fungerar. I det vuxna samhället måste du betala ett gäng män och kvinnor dina pengar, eller så använder de sig av andra män och kvinnor i blå uniformer för att komma och ta dem ifrån dig. Om du försöker att försvara dig själv från denna stöld kommer de att skjuta dig. Detta är verkligheten i statliga samhällen.

Ditt samhälle.

I statliga samhällen kan fullständigt frivilliga utbyten mellan fria vuxna som vissa människor inte gillar göra att du blir skjuten.
Om du får ett jobb och försöker undvika att betala för en icke-existerande pensionsplan kan du bli kidnappad och skjuten om du försöker stå emot.
Om du bryter mot någon av de hundratusentals påhittade reglerna om handel och byteshandel, blir du arresterad.
Om du inte vill finansiera utländska diktatorer, blir du arresterad.
Om du inte vill betala för ett ondskefullt krig, blir du arresterad.
Osv.

När vi var barn sa våra lärare: ”använd inte våld!”. Men om vi som vuxna inte betalar den statliga lärarens lön arresteras vi.

Ju mer vi växer upp och ju mer vi ser oss omkring, desto mer ser vi att varje ”lag” är en pistol; att vapen finns överallt i den vuxna världen; att användandet av våld för att få vad du vill är själva grunden för det samhälle vi lever i.

Så, hur ska vi ha det?

Är våld bra eller dåligt?

Vårt statliga system har blivit så löjligt komplicerat eftersom det har, precis som modellen med jorden i centrum av universum, ett grundläggande fel som sträcker sig ända ner till dess rot. Detta fel är tron på att våld är det bästa sättet att lösa komplexa sociala problem; villfarelsen att om du pekar tillräckligt många pistoler på tillräckligt många människor, skuldsätter dig tillräckligt mycket med ofödda barn som din säkerhet, kidnappar och förslavar tillräckligt många fria själar, då kommer världen bara att bli bättre och bättre och bättre.

Hur har det funkat för oss hittills?

Skattelagstiftningen, attacker mot frihandel och privat konsumtion, de ändlöst multiplicerande lagar som reglerar varje aspekt av vårt vakna liv; de är som cirklarna inom cirklarna i den modell som placerade jorden i centrum av universum. Det enda slutet för denna ökande komplexitet är total kollaps.

När du inser att ökande komplikationer avslöjar kärnfel i roten på ett falskt system kommer du att se att principen om icke-aggression måste flytta till centrum av våra dygder, vår moral, och vårt samhälle i sin helhet.

Precis som solen måste denna princip vara i centrum av allt vi gör.

Principen om icke-agression kan inte ”kretsa kring” en primitiv, våldsam hierarki som vi faktiskt ärvt från apor och grottmänniskor.

Tänk på det: ett samhälle utan organiserat våld, utan hot om statligt tvång, utan institutionell kidnappning, stöld och fängelse, utan beskattning, och den tjuvaktiga statliga kommandovalutan – förfalskning.
Känner du dig yr?
Det borde du göra.

När solen flyttades till mitten av solsystemet, där den faktiskt är, var det förvirrande för alla vid den tidpunkten; precis som tid och rum i Einsteins fysik var förvirrande; precis som evolutionsteorin är förvirrande för många; och precis som kvantfysik förvirrar alla som faktiskt förstår det.

Ställda inför urgamla osanningar verkar sanningen ofta svindlande, förvirrande, främmande och galen.

När vi placerar principen om icke-agression där den borde vara, i moralens och samhällets centrum, börjar de trosuppfattningar som vi haft i tiotusentals år helt plötsligt att försvinna.

Den antika missuppfattningen om den moraliskt rättfärdiga staten krossas till de atomer av ondska som bygger upp den.

Den svindlande och multiplicerande komplexiteten av lag på lag, vapen på vapen, mord på mord – all denna äckliga röra avslöjas som hysteriska försök att dölja kärnbrottet av rättfärdigat, institutionellt våld.

Myten om det sociala kontraktet avslöjas som ett vapen riktat mot de oföddas nackar.

Lagar avslöjas som välbeväpnade fördomar.

Beskattning avslöjas som stöld, lobbying som mutor, arresteringar som kidnappning, stater och arméer som de mest framgångsrika kriminella gängen, och skolor som våldsdrivna indoktrineringsläger för hjälplösa och beroende barn.

Det är förvirrande; det är skrämmande; det är svindlande; och det är sant.

Förnuftets, moralens och sanningens solljus är grundläggande: Det måste vara i centrum för allt vi gör, eftersom i samhället, precis som i världen, går solen antingen upp eller ner, kanske till en natt utan en soluppgång.

Om det dunkla ljuset i vår värld är en soluppgång eller en solnedgång, är helt upp till dig."
-Stefan Molyneux

Stateless society

Molyneux theorizes that within the theoretical context of anarcho-capitalism and a stateless society, private "dispute resolution organizations" (DRO's) could be empowered to enforce contracts and resolve disputes. Thus, DROs could coordinate services previously provided by governments related to private defense, insurance, and courts.

Om det går som en anka, låter som en anka...

Får man fråga varför ett inlägg med bilder på offentliga handlingar har raderats?

För att det var dumt att publicera dem. Det hade räckt med att du talade om att de var "nysvenskar". Finns ingen anledning att sprida namn och andra personuppgifter.

bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> För att det var dumt att publicera dem. Det hade
> räckt med att du talade om att de var
> "nysvenskar". Finns ingen anledning att sprida
> namn och andra personuppgifter.

Fast det hade nog ingen trott på. Det tjatas ju alltid om källor, men när man då ger en sån så blir den raderad.

För er som missade det: De "svenskar" som gruppvåldtog en kvinna på en Finlandsfärja var somalier som var såpass "svenska" att det krävdes tolk. Samtliga större medier har stort slagit upp att det var just svenskar. Och om bakgrund INTE är viktig, så hade man inte heller behövt uppge detta. Jag kan inte se någon annan orsak än att man försöker mörka vad som händer. Har det ens nånsin förekommit en gruppvåldtäkt här uppe som begåtts av etniska svenskar? Jag tror inte det.

Edit: Nu drar jag mig ur tråden för den här gången. Raderas adekvata inlägg så är det ingen vits.

Senast ändrad:
Makten skrev:
> bojsänke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För att det var dumt att publicera dem. Det
> hade
> > räckt med att du talade om att de var
> > "nysvenskar". Finns ingen anledning att sprida
> > namn och andra personuppgifter.
>
> Fast det hade nog ingen trott på. Det tjatas ju
> alltid om källor, men när man då ger en sån
> så blir den raderad.
>
> För er som missade det: De "svenskar" som
> gruppvåldtog en kvinna på en Finlandsfärja var
> somalier som var såpass "svenska" att det
> krävdes tolk. Samtliga större medier har stort
> slagit upp att det var just svenskar. Och om
> bakgrund INTE är viktig, så hade man inte heller
> behövt uppge detta. Jag kan inte se någon annan
> orsak än att man försöker mörka vad som
> händer. Har det ens nånsin förekommit en
> gruppvåldtäkt här uppe som begåtts av etniska
> svenskar? Jag tror inte det.
>
> Edit: Nu drar jag mig ur tråden för den här
> gången. Raderas adekvata inlägg så är det
> ingen vits.

Eftersom man inte får säga n*g*r längre så hade ju afrikaner kunnat funka. Så behöver man inte bli så detaljerad och ringa in Somalia.

Makten skrev:
>
> ingen vits.

Tack för det, det uppskattar vi. :)

Det kan ju ha varit viktigt att påpeka att de i varje fall inte är finsksomalier! Det hade kunnat vara riktigt ruggigt. Adidas och skinpaj lixom.

Makten skrev:
> Får man fråga varför ett inlägg med bilder på
> offentliga handlingar har raderats?

Vi har aldrig tillåtit att personuppgifter läggs ut på Happy. Det är inget unikt för detta sammanhang. Samma sak med ägaruppgifter till bilar, telefonnummer till cykeltjuvar etc.

1888 skrev:
> grump skrev:
> -----
> > 1888 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ärligt talat grump, tycker du dom skall
> > skyddas?
> >
> >
> > Jag tycker att det är skillnad på misstänkt
> och
> > dömd och det är varken polisens eller
> > allmänhetens sak att föregå en eventuell
> > rättegång. Varken du eller jag vet ett enda
> dugg
> > om vad den misstänkte är misstänkt för /
> på
> > vilka grunder.
>
> Du läste inte ovan i Åklagarens framställan?
> Står klart o tydligt vad dom är anhållna för.
> I tidningen , nä inte Flashback, stod även "väl
> kända av polisen".

Jo. Jag läste också MISSTÄNKT. Det är inte samma sak som DÖMD.

Måste bara svara på detta och det riktar sig även till Grump:

oxr skrev:
> Vi har aldrig tillåtit att personuppgifter läggs
> ut på Happy. Det är inget unikt för detta
> sammanhang. Samma sak med ägaruppgifter till
> bilar, telefonnummer till cykeltjuvar etc.

Menar du att ni till exempel inte skulle ha tillåtit bild och namn på Peter Mangs när han bara var misstänkt? Jag hoppas att du förstår att det är precis så det funkar i media. Man hänger gärna ut svenskar som "bara är misstänkta", men i stort sett aldrig misstänkta med utländsk härkomst.

Hade jag skrivit om nyheten så hade jag skrivit "somalier bosatta i Sverige".

Gokväll.

Makten skrev:
> bojsänke skrev:
> -----
> > För att det var dumt att publicera dem. Det
> hade
> > räckt med att du talade om att de var
> > "nysvenskar". Finns ingen anledning att sprida
> > namn och andra personuppgifter.
>
> Fast det hade nog ingen trott på. Det tjatas ju
> alltid om källor, men när man då ger en sån
> så blir den raderad.
>
> För er som missade det: De "svenskar" som
> gruppvåldtog en kvinna på en Finlandsfärja var
> somalier som var såpass "svenska" att det
> krävdes tolk. Samtliga större medier har stort
> slagit upp att det var just svenskar. Och om
> bakgrund INTE är viktig, så hade man inte heller
> behövt uppge detta. Jag kan inte se någon annan
> orsak än att man försöker mörka vad som
> händer. Har det ens nånsin förekommit en
> gruppvåldtäkt här uppe som begåtts av etniska
> svenskar? Jag tror inte det.
>
> ingen vits.

För det första, vad skvallerpressen har som rubriker är inte samma sak som att det är kotymt med att så är det. För det andra, jag tackar för ditt försök till källhänvisning men det gör ju inte att man inte kan kritisera detsamma. För det du gjorde var att spekulera och så backar du upp med ytterligare spekulationer. Jag har ingen aning om somaliern befanns skyldig eller har erkänt. Det framkom att somaliern är misstänkt. Jaha, att vara misstänkt säger inget annat än att han är misstänkt och det kan man vara av många olika anledningar.

Missförstå mig rätt nu, jag anser bara att alla ska ha samma rätt till rättslig prövning oavsett vart man kommer ifrån och oavsett om man kan språket eller ej. Så det handlar inte från min sida om att skydda någon utsatt grupp utan bara precis det jag skriver. Alla har samma rättigheter att få en rättslig prövning, så tyvärr tycker jag att ditt inlägg var mer "näthat", sådant som får Aschberg att knacka på din dörr, än något annat.

Makten skrev:
> Måste bara svara på detta och det riktar sig
> även till Grump:
>
> oxr skrev:
> -----
> > Vi har aldrig tillåtit att personuppgifter
> läggs
> > ut på Happy. Det är inget unikt för detta
> > sammanhang. Samma sak med ägaruppgifter till
> > bilar, telefonnummer till cykeltjuvar etc.
>
> Menar du att ni till exempel inte skulle ha
> tillåtit bild och namn på Peter Mangs när han
> bara var misstänkt? Jag hoppas att du förstår
> att det är precis så det funkar i media. Man
> hänger gärna ut svenskar som "bara är
> misstänkta", men i stort sett aldrig misstänkta
> med utländsk härkomst.
>
> Hade jag skrivit om nyheten så hade jag skrivit
> "somalier bosatta i Sverige".
>
>
> Gokväll.

Jag tycker det är lika fel att hänga ut Peter Mangs som någon annan, iallafall på så veka grunder som "misstänkt".

Makten skrev:
> Menar du att ni till exempel inte skulle ha
> tillåtit bild och namn på Peter Mangs när han
> bara var misstänkt?

I princip ja. Vi har varit ganska konsekventa genom åren och raderat de flesta personuppgifter.

Atlas skrev:
> Om någon funderar på varför jag startade en
> tråd med givet utfall så var det för att jag
> ville meddela min sanna övertygelse från start.
> Invandrare är en tillgång!

Din öppenhet är berömvärd, jag tycker också att det kan vara mysigt med några invandrare som livar upp lite, men i bland är tillgång och efterfrågan inte i harmoni.

Jag inser att du är en av de förlåtande goda svenskarna men är det inte värt att fundera på varför en gruppvåldtäkt i Indien får mer mediautrymme än en i Markaryd, Mariannelund, Södertälje eller någon annan håla.

Invandrare jag känner kan inte förstå hur vi bara kan bläddra vidare utan åtgärd. Jag tror inte ett gäng somalier hade kommit undan en gruppvåldtäkt i tex Kroatien eller Grekland.

Är det den som redovisar statistiken som är rasist eller är det statistiken som är rasist, för det kan väl inte vara så att verkligheten kan vara realistisk.

Undra om det skulle bli något debattprogram om alla gruppvåldtäkterna utfördes av svenssons mot invandrartjejer. Jag kan tänka mig en eller annan bränd bil och sten mot polis om det inte skulle redas ut.

Tyvärr är sagoperioden 1960-2000 slut och Sverige har blivit ett av de där vanliga länderna. Nu kommer bara den lite tråkiga anpassningen till de andra ländernas lönedifferentiering och bidragssystem.

Stig Å skrev:

> Är det den som redovisar statistiken som är
> rasist eller är det statistiken som är rasist,
> för det kan väl inte vara så att verkligheten
> kan vara realistisk.
>

Det kan vara skillnad på statistik och statistik. Ofta när jag stöter på det där argumentet om att invandrare leder statistiken så handlar det om statistik över misstänkta, inte dömda för den är inte lika intressant att visa upp. Man kan vara misstänkt av många anledningar, som t.ex pga fördomar hos polisen. Eller så är signalementet en "mörkhyad", vilket lika gärna kan handla om en adopterad som en invandrare, etc etc.

Etablissemanget, förlåt, Datainspektionen har bra riktlinjer om en tycker det är svårt med vad som kränker den personliga integriteten.

"Överväg noga konsekvenserna av en namnpublicering som kan skada människor. Avstå från sådan publicering om inte ett uppenbart allmänintresse kräver att namn anges."

Vidare "Framhäv inte berörda personers etniska ursprung, kön, nationalitet, yrke, politisk tillhörighet, religiös åskådning eller sexuell läggning om det saknar betydelse i sammanhanget och är missaktande."
http://www.krankt.se/hur-goer-jag-sjaelv-foer-att-inte-kraenka-andra

grump skrev:
> Ofta när jag stöter på det där argumentet om
> att invandrare leder statistiken så handlar det
> om statistik över misstänkta, inte dömda för
> den är inte lika intressant att visa upp.

Du är ett föredöme. Man ska inte döma någon på misstanke. Tyvärr går det här som en anka...
Systemet är skapat av människor som förväntar sig att polis och samhälle tar hand om problemen, en individ mot systemet. Det är inte förberett på klaner, släktfejder, gängmentalitet, byäldste mm som dessutom inte pratar svenska. Ingen vittnar, ingen döms.

Så länge vissa tycker att bete sig som folk är att underkasta sig en nedvärderande kultur kommer det att förekomma väldigt märkliga saker.

Det är massor av vettiga invandrare som förlorar på att vi inte löser våra problem.

Däcktryck, däcktryck, DÄCKTRYCK!!. Sådär, nu kanske man inte blir bannad för icke MTB-relaterad verksamhet.

-Klick!

Hanna från Centerns ungdomsförbund är på Debatt just nu! Rätt så fin är hon... ;) http://nyheter24.se/maktkamp24/772250-hanna-wagenius-sveriges-nast-sexigaste-politiker

hanna.jpg

Stig Å skrev:
> Däcktryck, däcktryck, DÄCKTRYCK!!. Sådär, nu
> kanske man inte blir bannad för icke
> MTB-relaterad verksamhet.
>
> -Klick!

Däcktrycket är irrelevant. Lufttrycket däremot, det gäller att anpassa!

T skrev:
> Hanna från Centerns ungdomsförbund är på
> Debatt just nu! Rätt så fin är hon... ;)
> http://nyheter24.se/maktkamp24/772250-hanna-wageni
> us-sveriges-nast-sexigaste-politiker
>
>

Jag tycker hon ser rätt bitchig ut, ingen jag vill dejta ivf ;-)

Stig Å skrev:
> grump skrev:
> > Ofta när jag stöter på det där argumentet
> om
> > att invandrare leder statistiken så handlar
> det
> > om statistik över misstänkta, inte dömda
> för
> > den är inte lika intressant att visa upp.
>
> Du är ett föredöme. Man ska inte döma någon
> på misstanke. Tyvärr går det här som en
> anka...
> Systemet är skapat av människor som förväntar
> sig att polis och samhälle tar hand om problemen,
> en individ mot systemet. Det är inte förberett
> på klaner, släktfejder, gängmentalitet,
> byäldste mm som dessutom inte pratar svenska.
> Ingen vittnar, ingen döms.
>
> Så länge vissa tycker att bete sig som folk är
> att underkasta sig en nedvärderande kultur kommer
> det att förekomma väldigt märkliga saker.
>
> Det är massor av vettiga invandrare som förlorar
> på att vi inte löser våra problem.
>
> Däcktryck, däcktryck, DÄCKTRYCK!!. Sådär, nu
> kanske man inte blir bannad för icke
> MTB-relaterad verksamhet.
>
> -Klick!

Må så vara, men tappar vi tron på rättsamhället och dess principer kan vi lika gärna lägga oss på rygg och dö. Så ser jag på saken :)

Snuten skrev:
> T skrev:
> -----
> > Hanna från Centerns ungdomsförbund är på
> > Debatt just nu! Rätt så fin är hon... ;)
> >
>
> > us-sveriges-nast-sexigaste-politiker
> >
> >
>
> Vad hjälper det när man är ful inombords?

??

Nu förstår jag inte. Wagenius vagina är ju rosa inombords, och rosa är en vacker färg.

T skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > T skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hanna från Centerns ungdomsförbund är på
> > > Debatt just nu! Rätt så fin är hon... ;)
> > >
> >
>
> >
> > > us-sveriges-nast-sexigaste-politiker
> > >
> > >
> >
> > Vad hjälper det när man är ful inombords?
>
>
> ??
>
> Nu förstår jag inte. Wagenius vagina är ju rosa
> inombords, och rosa är en vacker färg.

Lååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååågt...

Den här tråden är som en trafikolycka. Till T, den färgen du mest består av är nog röd. Du måste vara kommunist.

Jag tycker Makten ska vara lite försiktig med uttalanden som:
"Har det ens nånsin förekommit en gruppvåldtäkt här uppe som begåtts av etniska svenskar? Jag tror inte det."

Men ös på annars, det är ju Fredag och jag måste ju ha något att läsa vid återhämtningarna.

evo skrev:
> Den här tråden är som en trafikolycka. Till T,
> den färgen du mest består av är nog röd. Du
> måste vara kommunist.

Inte nog med det, jag är rysk också.

För övrigt skulle jag gärna se att politik- och religionstrådar vore helt förbjudna på Happy. Det kan väl inte vara så svårt att skriva in i "stadgarna"?

Hanna Wagenius:

"Att vara för fri invandring är dock inte detsamma som att vara för att alla ska kunna leva på svenska socialbidrag. Tanken om fri invandring hänger tvärt om ihop med tanken om en arbetsmarknad med lägre trösklar, och en integrationspolitik som inte passiviserar dem som kommer hit. Sådana skrivningar finns i idéprogrammet, men är framförallt också en del av Centerpartiets politik sedan länge."

http://missbesserwisser.blogspot.se/2013/01/centerpartiets-ideprogram-ii-narmare-om.html

Vart leder detta? Ingen vet men man är ju fri att skapa hypoteser. Det låter ju väldigt bra, men man kan nog utgå från att det är goodbye till socialliberalism om Wagenius skulle få bestämma. Antagligen skulle hon dra fram civilsamhället som en viktig räddande faktor för de svaga, men det är inte den väg jag tror att vi skall ta om vi vill skapa ett hållbart samhälle. Det är en återvändsgränd.

Moderaterna (bl.a deras nuvarande ledare, Kinberg Batra, var inne på samma spår redan 2001 när de lade fram "Motion 2001/02:Sf333 Fri invandring"
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...200102Sf333-Fri-invandri_GP02Sf333/?text=true

citerar:

"Om vi menar allvar med vårt tal om alla individers lika värde och rätt att förverkliga sina drömmar måste världens gränser öppnas. Om vi menar allvar med talet om människans rätt till frihet måste detta innebära fri rörlighet även för människor."

Man tar två områden i Kalifornien som exempel:

"Mycket av denna attityd finns redan i Kalifornien. Ytterst sällan stöter vi på individer i La Jolla eller Silicon Valley som särbehandlats p.g.a. ras, kön, sexuell läggning eller någon annan irrelevant faktor. Vad du som person kan bidra med är det som räknas."

Hur man öht kan tycka det är relevant att jmf La Jolla och Silicon Walley med hela Sverige är för mig en gåta. Rena sagofantasierna.

Man harvar vidare med floskler och verklighetsfrånvänd nonsens:

"Den globaliserade ekonomin genomgår just nu ett gigantiskt skifte. Tyngdpunkten förskjuts från muskelkraft till hjärnkraft. Ökad rörlighet, teknisk utveckling, global konkurrens och nätverkstänkande är några av denna nya ekonomis signum."

Ja, och vad skulle krävas för att Sveriges konkurrenskraft på denna nya marknad skulle bli stark genom att tillämpa metoden fri invandring? Jo att man helt enkelt ser till att de som kommer hit är de attraktiva, alltså de som enligt profetiorna skall behärska denna nya värld där hjärnkraft gäller som konkurrensmedel?
De andra? De kommer inte hit eftersom vi minimerar möjligheterna att någon kan ligga de produktiva till last via socialförsäkringssystemen, eller så kommer de hit och utgör serviceklass för medel- och överklass. Precis som hittills alltså, fast på samma dåliga villkor som innan folkhemmet och med nästan noll chans att göra en klassresa eftersom skolorna (de offentliga) kommer att tillåtas förfalla än mer (det finns inga pengar eftersom de produktiva inte känner skattesolidaritet längre när inget funkar). Fast den fria marknaden skall naturligtvis ha möjlighet att erbjuda bra utbildning som "valfritt" (= de som kan betala) alternativ.

Motionsförfattarna inser detta och skriver rent ut:

"Rimmar illa med den svenska välfärdsstaten
Tyvärr är den svenska välfärdsstaten inte anpassad och designad för global ekonomi och fri rörlighet."

Det känns egentligen lite onödigt att citera motionen, det är bättre att läsa den i dess helhet om man vill förstå essensen och visionen som ligger bakom den. Jag avslutar därför med ett citat från deras avslutningsstycke:

"Fri invandring står inte i motsättning till att skapa ett dynamiskt, välmående samhälle. De regioner som kommer att bli framtidens mest dynamiska områden kommer att som en av sina grundstrategier ha en mycket liberal invandringspolitik och en generös, humanistisk flyktingpolitik."

Som Kina då eller?

Snuten skrev:
> Hanna Wagenius:
>
> "Att vara för fri invandring är dock inte
> detsamma som att vara för att alla ska kunna leva
> på svenska socialbidrag. Tanken om fri invandring
> hänger tvärt om ihop med tanken om en
> arbetsmarknad med lägre trösklar
> ...

"arbetsmarknad med lägre trösklar" är väl politiska för "lägre ingångslöner" som i förlängningen blir en mer generell lönesänkning för (redan) låglönejobb. Det finns ju konstant på agendan för de till höger. Det är inget fel i att ha den åsikten, men tycker det är lite bullshit att föra fram det som en lösning på vissa integrationsproblem när det är något man på högersidan vill oavsett.

Nej, det kan också vara politiska för sänkt arbetsgivaravgift för unga, eller för de första åren på arbetsmarknaden efter längre frånvaro. Men det röstade "ni" ju mot...

Alternativet är då hög arbetslöshet, eller låga löner. Men det vill "ni" inte heller ha. Någon alternativ lösning har "ni" inte presenterat. Alla ska få en ponny.

bojsänke skrev:
> Nej, det kan också vara politiska för sänkt
> arbetsgivaravgift för unga, eller för de första
> åren på arbetsmarknaden efter längre frånvaro.
> Men det röstade "ni" ju mot...
>
> Alternativet är då hög arbetslöshet, eller
> låga löner. Men det vill "ni" inte heller ha.
> Någon alternativ lösning har "ni" inte
> presenterat. Alla ska få en ponny.

Nu vill jag inte starta något tjabb här men vissa av de här idéerna låter väldigt bra, men de som testats brukar mest leda till minskade lönekostnader för företagen som inte investeras i nyanställningar. Det finns väl många företag med stora vinster som hade kunnat nyanställa även utan "stimulans", men det skall ju slimmas ekonomiskt. Tycker det är på gränsen till lite naivt att tro att minskade lönekostnader för företagen leder till fler anställningar, självklart skulle det bli en del, men tror att det är en försvinnande liten andel.

Men tanken är ju inte nödvändigtvis att man ska anställa fler, utan att man ska lockas att anställa andra än man annars skulle gjort. Gärna då en ung människa utan arbetslivsförankring, en före detta sjukskriven eller en invandrare. Just för att kunna få den där högre vinsten.

Det är en konkurrensfördel för de som annars ses som riskanställningar. Det är de fortfarande, men det finns i varje fall något som balanserar risken.

På mycket(!) längre sikt kan lönsamheten dessutom ge investeringsunderlag som ökar antalet jobb, men det är i så fall en bonus.

bojsänke skrev:
> Men tanken är ju inte nödvändigtvis att man ska
> anställa fler, utan att man ska lockas att
> anställa andra än man annars skulle gjort.
> Gärna då en ung människa utan
> arbetslivsförankring, en före detta sjukskriven
> eller en invandrare. Just för att kunna få den
> där högre vinsten.
>
> Det är en konkurrensfördel för de som annars
> ses som riskanställningar. Det är de
> fortfarande, men det finns i varje fall något som
> balanserar risken.
>
> På mycket(!) längre sikt kan lönsamheten
> dessutom ge investeringsunderlag som ökar antalet
> jobb, men det är i så fall en bonus.

Ok, då är jag med, tack för klargörandet. Det bör väl dock även få en generell lönesänkningseffekt, även om det inte är syftet - officiellt :)

Den begärda lönen är fortfarande densamma. Bara i ett scenario där man gör rabatten så stor att de säkrare anställningarna måste konkurrera på pris finns det risk för lönesänkningar.
Det har det inte på långa vägar funnits risk för. Ett tydligt bevis på det är att rabatten inte gjort de osäkrare rekryteringarna attraktiva nog för att sluta gapet.

me.I.am skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > Hanna Wagenius:
> >
> > "Att vara för fri invandring är dock inte
> > detsamma som att vara för att alla ska kunna
> leva
> > på svenska socialbidrag. Tanken om fri
> invandring
> > hänger tvärt om ihop med tanken om en
> > arbetsmarknad med lägre trösklar
> > ...
>
> "arbetsmarknad med lägre trösklar" är väl
> politiska för "lägre ingångslöner" som i
> förlängningen blir en mer generell
> lönesänkning för (redan) låglönejobb. Det
> finns ju konstant på agendan för de till höger.
> Det är inget fel i att ha den åsikten, men
> tycker det är lite bullshit att föra fram det
> som en lösning på vissa integrationsproblem när
> det är något man på högersidan vill oavsett.

Lägre trösklar kan väl också förstås relativt? Om trösklarna in mot bidragsberoende av olika slag, och då inkluderar jag också "positivt" bidragsberoende såsom studiebidrag, blir enormt höga, kommer de trösklar mot lågavlönat jobb som skapats pga bidragsalternativen, att plötsligt förefalla väldigt låga.
Även trösklarna mot kriminalitet kommer att bli lägre enligt samma relativa effekt. Om alternativet är slavlön och mycket dåliga arbetsförhållanden, kanske 60 tim/v för att nätt och jämnt klara sig, kan det ju plötsligt bli lockande för flera att ta steget till den andra sidan.

Jag är egentligen varken höger eller vänster i frågan (även om man kanske kan tro att jag är vänster om man läser mitt inlägg ovan) och tror att jag kan se och förstå båda sidors problembeskrivning. Jag kan också förstå båda sidors förslag till problemlösning.

Det jag däremot inte kan förstå, är varför båda sidor envisas med att göra problemet än mera olösligt för varje år som går genom att inte inse att volymerna är för stora och kvaliten för dålig för att respektive sidor förslag till lösning skall ha en chans i helvetet att bli något annat än politikerfloskler och röstfiske.

Sverige har idag stora problem inom vården, det saknas läkare m m. Samtidigt tar det 8 månader för Socialstyrelsen att bedöma en utländsk läkar/sjuksköterske/tandläkar-utbildning. Det är ett oerhört slöseri för samhället att de flyktingar som kommer hit med kompetens som Sverige skriker efter ska behöva vänta så länge bara för att få sin utbildning bedömd - tid som kanske spenderas genom att de försörjs av svenska bidragspengar.

Integrationspolitiken bör naturligtvis ändras så att mycket mer resurser läggs på att få människor i arbete och inte bara till att betala dyra privata flyktingförläggningar, bidrag m m.

Men att få debatten till att diskutera sådana åtgärder är oerhört svårt när det finns en enorm kör av SD-anhängare som hävdar att antingen är en invandrare arbetslös och går på bidrag som är en belastning för samhället, eller, så försörjer han sig på ett jobb han "stulit" från en svensk.

Snuten skrev:
...

Att man kanske lättare skulle få in "oattraktiva" på arbetsmarknaden är en sak. Det jag har lite svårt att se är att det skulle skapa _fler_ jobb.

Säg att man skulle säga 80% av normal ingångslön, det är fortfarande en ökad kostnad för företaget. Jag tror inte att denna skillnad skapar fler jobb, däremot om ett företag _ändå_ skall nyanställa så tar dom kanske någon de normalt inte skulle anställa om det blir billigare (som @bojsänke skrev).

Det jag har väldigt svårt för är när dessa åtgärder tas upp som att de skall minska arbetslösheten, visst skulle arbetslösheten för vissa grupper försvinna men totala arbetslösheten skulle förmodligen vara densamma.

Som exempel på andra åtgärder som officiellt har en förklaring som tilltalar många, men som har en annan agenda:
Läste en intervju med en moderat rätt högt upp i hierarkin (kommer tyvärr inte ihåg vem) som fick fråga om varför arbetslösheten inte gått ner som utlovats (innan något val). En förklaring var att jobbskatteavdragen ("det skall löna sig att jobba") inte hade fått den effekt man hoppades på. Meningen var att detta skulle få ner lönekostnaderna genom att svensson skulle nöja sig med mindre löneökningar iom att man fick mer i plånboken. Alltså skulle svensson i långa loppet få samma netto som utan jobbskatteavdragen, och brutto skulle minska och därigenom minska lönekostnaderna.

Tycker det är lite fult med dolda agendor.

knight22 skrev:
> Sverige har idag stora problem inom vården, det
> saknas läkare m m. Samtidigt tar det 8 månader
> för Socialstyrelsen att bedöma en utländsk
> läkar/sjuksköterske/tandläkar-utbildning. Det
> är ett oerhört slöseri för samhället att de
> flyktingar som kommer hit med kompetens som
> Sverige skriker efter ska behöva vänta så
> länge bara för att få sin utbildning bedömd -
> tid som kanske spenderas genom att de försörjs
> av svenska bidragspengar.

Självklart är det slöseri om det finns människor som kan jobba som inte gör det pga grus i maskineriet. Fast man bör nog fundera ett varv till när det gäller att tillgodose behovet av välfärd i form av läkare, tandläkare och sjuksköterskor.

För det första så innebär dessa yrkeskategoriers arbete kortsiktigt och kanske även på halvlång sikt alltid en kostnad (om vi inte kan exportera deras tjänster till marknadspris på en global marknad). Har vi inte råd med detta så måste vi låna (om vi ser det som en investering som kan betala sig på skt), ellet helt enkelt låta bli att konsumera läkar-, tandläkar- och sjukskötersketjänster.

För det andra innebär den invandring vi har idag (för att inte tala om vad en fri invandring skulle innebära), att behovet av dessa tjänster ökar. Även invandrare behöver läkarvård och tandvård och någon måste betala det.

knight22 skrev:
> Sverige har idag stora problem inom vården, det
> saknas läkare m m. Samtidigt tar det 8 månader
> för Socialstyrelsen att bedöma en utländsk
> läkar/sjuksköterske/tandläkar-utbildning. Det
> är ett oerhört slöseri för samhället att de
> flyktingar som kommer hit med kompetens som
> Sverige skriker efter ska behöva vänta så
> länge bara för att få sin utbildning bedömd -
> tid som kanske spenderas genom att de försörjs
> av svenska bidragspengar.
>
> Integrationspolitiken bör naturligtvis ändras
> så att mycket mer resurser läggs på att få
> människor i arbete och inte bara till att betala
> dyra privata flyktingförläggningar, bidrag m m.
>
>
> Men att få debatten till att diskutera sådana
> åtgärder är oerhört svårt när det finns en
> enorm kör av SD-anhängare som hävdar att
> antingen är en invandrare arbetslös och går på
> bidrag som är en belastning för samhället,
> eller, så försörjer han sig på ett jobb han
> "stulit" från en svensk.

Pluss massor

Verkar finnas nobelprisvirke här. Helt nydanande revolutionerande teorier om utbud efterfrågan visavi pris

Carl A skrev:
> Verkar finnas nobelprisvirke här. Helt nydanande
> revolutionerande teorier om utbud efterfrågan
> visavi pris

Tänkte du på något speciellt?

Något allvarligt hände i 60-talets slut. 68 var året då 40-talisterna stod på barrikaderna och skrek ”ner med kapitalismen”. Man efterlyste ”solidaritet med världens folk”, men ”ner med USA”, "bort med individualismen." ja i stort sett ”ner och bort med allt”. Efter 100 år i ett relativt fritt marknadsekonomisk system, bodde vi i ett blomstrande välståndsland. Vad ville egentligen rödstrumpa, runda glasögon och näbbstövlar? Man ville ha, inte socialdemokrati, inte ens socialism. Det var Marx och Mao som var gudarna.

Man kan verkligen undra hur en generation som så ivrigt proklamerade för öppenhet, medvetenhet, bildning, kunde beundra kommunistiska diktaturer på det viset.

Deras högt uppskruvade megafoner skapade det vi idag kallar för ”välfärdsamhället”. Ett system som har givit oss en av världens största och ineffektivaste offentliga sektor med en av världens högsta skattetryck, och en totalt sönderreglerad arbetsmarknad. Med ett utarmande av företagskulturen där alla måste jobba för att klara av att betala alla skatter och avgifter, och försöka klara sig på de 30% vi trots allt får behålla. Makten över våra egna liv har krympt till en valnöts storlek.

Idag börjar allt fler och inse hur utomordentligt dåligt vårt statliga samhälle fungerar. Och när något börjar och glida ur händerna på statens byråkrater, drar de naturligtvis den slutsatsen att de inte håller tillräckligt hårt i det.

Komplexiteten, beskattning, lagstiftande och reglering kommer bara att öka, ända tills det oundvikliga totalitära kollapsar.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp