mytomspunnen
Aktiv medlem
OT: RAZZIA
Muerto Skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske är det för att jag är ung och oförståndig
> men:
>
Jag tycker tvärtom att du verkar vara en väldigt vis man för din ringa ålder!
> Jag fattar inte vad det är för jävla skillnad på
> att sälja och gratis distibuera material till
> andra? Material som någon skapar för att ställa
> mat på bordet. Alla ni som säger att kopiering är
> ok eftersom det inte är stöld och att det inte
> orsakar någon förlust för skaparen, tänk på
> följande exempel: Herr Karlsson gör en pop-låt som
> efter ett par spelningar på radion spelas in av
> någon (kopiering). Denna någon väljer sedan att på
> (insert file-sharing network) dela ut denna musik
> gratis. 6 miljarder människor laddar nu ned denna
> låt (fett populär låt, alla har den!). Herr
> Karlsson säljer därför inga skivor och tjänar
> därför inga pengar.
>
I hela detta resonemang förutsätter du att det är helt nödvändigt är självklart att man skall kunna tjäna pengar på distribution av musik. Anledningen till att det HAR VARIT så är att skivbolagen har stått för någonting som VAR på tok för dyrt för en privatperson att kunna göra nämligen kopiering av inspelad musik till det för tiden mest heta lagringsmediet. Kort sagt i urminnes tider tjänade musikbolagen pengar för att de hade råd att rista och därefter sälja grammofonskivor. "Ingen" privatperson hade råd att skaffa sig en grammofonristare så därför var alla tvungna att köpa skivan för att kunna lyssna på musiken när de ville.
Dock är den tiden förbi, nu kan man med lätthet kopiera och lagra musik på allehanda lagringsmedia till en mycket ringa kostnad. Denna kostnad understiger mångfalt kostnaden för att införskaffa musik på det gamla sättet.
Det är en stor missuppfattning att skivbolagen tjänade pengar för att det är moraliskt fel att kopiera deras vara. Nej de tjänade pengar för att det inte till EN RIMLIG KOSTNAD gick att kopiera dess vara.
Det är möjligt att Herr Karlsson blir grinig men endast om Herr Karlsson är trångsynt och vägrar att se möjligheterna i det nya. Förmodligen tjänade inte Herr Karlsson särkilt många pesetas på själva skivförsäljningen förut, nej där var det farbror skivbolagchef som drog in degen. Herr Karlsson tjänade nog mest pengar på försäljning av t-shirts och dekaler samt på eventuella intäckter från eventuella konserter.
Som det blir nu kan det till och med visa sig att Herr Karlsson kommer bli stormrik för 6 miljarder människor har lyssnat på hans låtar och därmed är nog minst en sjättedel av dem sugna att gå på en konsert där Herr Karlsson uttrycker sin musik live. Låt oss säga att Herr Karlsson i snitt kommer tjäna en krona per person som vill se Herr Karlsson live (t-shirts, dekaler och konsertbiljetter). Detta kommer i sådant fall att medföra att Herr Karlsson blir miljardär, något han knappast blivit med den gamla tekniken!!
> Alternativt: Cannondale kommer på en briljant
> lösning för en perfekt bakswings-konstruktion,
> Olle som jobbat i svetsen på en nu nedlagd fabrik
> bestämmer sig för att kopiera denna konstruktion
> och börjar dela ut ramar gratis via en hemsida.
> Plötsligt upptäcker Cannondale att "Fan vi säljer
> ju inga hojar, Olle har härmat vår design och
> delar ut hojar. Vi som hade lagt ner X miljoner
> dollar på det här! Hoppsan vi har inte råd att
> utveckla något nytt nu..." Upprepa sedan detta med
> alla cykelfabrikanter och plötsligt finns det inga
> anledningar för företag att lägga ner pengar på
> att utveckla nya tekniker. Hoppsan, vi blev fast
> med elastomer-dämpare med 30mm slaglängd. Tough
> Luck! Och inte nog med det, om inte företagen vill
> utveckla eller kan sälja sina produkter kommer
> folk att bli arbetslösa.
>
Hela det ovanstående konceptet faller pladask när man inser att SvetsarOlle aldrig kommer ha råd att producera och gratis dela ut särskilt många ramar innan karln blir fattig som en kyrkråtta. Det kostar pengar att producera cyklar och därmed måste man ta betalt för cyklar om man inte har lust att syssla med välgörenhet. Därmed inte sagt att det skulle vara moralsikt fel av Olle att producera och gratis dela ut ramar om karln hade lust att bli utfattig. Om däremot Olle bestämmer sig för att starta försäljning av de kopierade ramarna TYCKER JAG att han gör moraliskt fel.
> Inse nu det orimliga i att tillåta alla
> kopiering.
>
Nej jag inser det inte. Men jag har väl fått rundgång i mina egna tankebanor som vanligt:)
> Eller förlåt, jag glömde att vi lever i den sista
> Soviet-staten där den gamle Karl Marx och andra
> förespråkare av ett marknadsfritt systems ideal
> lever vidare. Hmm, man kanske skulle flytta till
> Kuba? ;)
Återigen tycker jag inte att mitt sätt att tänka är kommunistiskt på något sätt, nej om något så är det en väldigt liberal syn. Jag är INTE emot äganderätten. Om jag köpt en CD-skiva så skall jag få behålla den. Ingen skall få ta den ifrån mig utan mitt samtycke. Däremot får folk gärna kopiera den så mycket de vill.
Tvärtemot vad du tror så tror jag att nyttjar man det nya på rätt sätt kommer det stimulera handel och kommers. Kapitalismen kommer blomstra men skivbolagen får nog börja producera t-shirts, dekaler eller cyklar istället för skivor!
-------------------------------------------------------
> Kanske är det för att jag är ung och oförståndig
> men:
>
Jag tycker tvärtom att du verkar vara en väldigt vis man för din ringa ålder!
> Jag fattar inte vad det är för jävla skillnad på
> att sälja och gratis distibuera material till
> andra? Material som någon skapar för att ställa
> mat på bordet. Alla ni som säger att kopiering är
> ok eftersom det inte är stöld och att det inte
> orsakar någon förlust för skaparen, tänk på
> följande exempel: Herr Karlsson gör en pop-låt som
> efter ett par spelningar på radion spelas in av
> någon (kopiering). Denna någon väljer sedan att på
> (insert file-sharing network) dela ut denna musik
> gratis. 6 miljarder människor laddar nu ned denna
> låt (fett populär låt, alla har den!). Herr
> Karlsson säljer därför inga skivor och tjänar
> därför inga pengar.
>
I hela detta resonemang förutsätter du att det är helt nödvändigt är självklart att man skall kunna tjäna pengar på distribution av musik. Anledningen till att det HAR VARIT så är att skivbolagen har stått för någonting som VAR på tok för dyrt för en privatperson att kunna göra nämligen kopiering av inspelad musik till det för tiden mest heta lagringsmediet. Kort sagt i urminnes tider tjänade musikbolagen pengar för att de hade råd att rista och därefter sälja grammofonskivor. "Ingen" privatperson hade råd att skaffa sig en grammofonristare så därför var alla tvungna att köpa skivan för att kunna lyssna på musiken när de ville.
Dock är den tiden förbi, nu kan man med lätthet kopiera och lagra musik på allehanda lagringsmedia till en mycket ringa kostnad. Denna kostnad understiger mångfalt kostnaden för att införskaffa musik på det gamla sättet.
Det är en stor missuppfattning att skivbolagen tjänade pengar för att det är moraliskt fel att kopiera deras vara. Nej de tjänade pengar för att det inte till EN RIMLIG KOSTNAD gick att kopiera dess vara.
Det är möjligt att Herr Karlsson blir grinig men endast om Herr Karlsson är trångsynt och vägrar att se möjligheterna i det nya. Förmodligen tjänade inte Herr Karlsson särkilt många pesetas på själva skivförsäljningen förut, nej där var det farbror skivbolagchef som drog in degen. Herr Karlsson tjänade nog mest pengar på försäljning av t-shirts och dekaler samt på eventuella intäckter från eventuella konserter.
Som det blir nu kan det till och med visa sig att Herr Karlsson kommer bli stormrik för 6 miljarder människor har lyssnat på hans låtar och därmed är nog minst en sjättedel av dem sugna att gå på en konsert där Herr Karlsson uttrycker sin musik live. Låt oss säga att Herr Karlsson i snitt kommer tjäna en krona per person som vill se Herr Karlsson live (t-shirts, dekaler och konsertbiljetter). Detta kommer i sådant fall att medföra att Herr Karlsson blir miljardär, något han knappast blivit med den gamla tekniken!!
> Alternativt: Cannondale kommer på en briljant
> lösning för en perfekt bakswings-konstruktion,
> Olle som jobbat i svetsen på en nu nedlagd fabrik
> bestämmer sig för att kopiera denna konstruktion
> och börjar dela ut ramar gratis via en hemsida.
> Plötsligt upptäcker Cannondale att "Fan vi säljer
> ju inga hojar, Olle har härmat vår design och
> delar ut hojar. Vi som hade lagt ner X miljoner
> dollar på det här! Hoppsan vi har inte råd att
> utveckla något nytt nu..." Upprepa sedan detta med
> alla cykelfabrikanter och plötsligt finns det inga
> anledningar för företag att lägga ner pengar på
> att utveckla nya tekniker. Hoppsan, vi blev fast
> med elastomer-dämpare med 30mm slaglängd. Tough
> Luck! Och inte nog med det, om inte företagen vill
> utveckla eller kan sälja sina produkter kommer
> folk att bli arbetslösa.
>
Hela det ovanstående konceptet faller pladask när man inser att SvetsarOlle aldrig kommer ha råd att producera och gratis dela ut särskilt många ramar innan karln blir fattig som en kyrkråtta. Det kostar pengar att producera cyklar och därmed måste man ta betalt för cyklar om man inte har lust att syssla med välgörenhet. Därmed inte sagt att det skulle vara moralsikt fel av Olle att producera och gratis dela ut ramar om karln hade lust att bli utfattig. Om däremot Olle bestämmer sig för att starta försäljning av de kopierade ramarna TYCKER JAG att han gör moraliskt fel.
> Inse nu det orimliga i att tillåta alla
> kopiering.
>
Nej jag inser det inte. Men jag har väl fått rundgång i mina egna tankebanor som vanligt:)
> Eller förlåt, jag glömde att vi lever i den sista
> Soviet-staten där den gamle Karl Marx och andra
> förespråkare av ett marknadsfritt systems ideal
> lever vidare. Hmm, man kanske skulle flytta till
> Kuba? ;)
Återigen tycker jag inte att mitt sätt att tänka är kommunistiskt på något sätt, nej om något så är det en väldigt liberal syn. Jag är INTE emot äganderätten. Om jag köpt en CD-skiva så skall jag få behålla den. Ingen skall få ta den ifrån mig utan mitt samtycke. Däremot får folk gärna kopiera den så mycket de vill.
Tvärtemot vad du tror så tror jag att nyttjar man det nya på rätt sätt kommer det stimulera handel och kommers. Kapitalismen kommer blomstra men skivbolagen får nog börja producera t-shirts, dekaler eller cyklar istället för skivor!