[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det låter väldigt märkligt. Visst, det behövs en ny mätare för att kunna debutera timpris, men även rörligt månadspris är ju en funktion av timpriset, det är ju bara att räkna fram. Så det är nog mest retorik fr bolagen, kanske för att slippa byta mätare innan de rullar ut dem brett.
Vattenfall är f.ö. på gång att byta mätare i vårt hus, får se om det påverkar mitt avtal med Storuman energi. Har hittills inte sett nåt i informationen fr Vattenfall att mätaren i sig skulle tvinga på oss timpris, enbart att den ger möjlighet att välja timprisavtal.

I mitt fall var mätaren bytt men jag hade "vanligt" månadspris. Men jag kunde gärna få timpris men sen var det tydligen omöjligt byta tillbaka. Man kan ju naturligtvis byta elhandlare då men.

Jag skulle inte palla att bilpendla öht om snittfarten var så låg som 48 kmh.

Dagens hybridpendling.
DSC_6761.JPG

Fredagar (och 1-2 dagar till i veckan) är pendlingen 5 meter och sker med muskelkraft ?

Jag kör lagligt överallt och ingen kö. Tror att det är en ganska representativ hastighet för stockholmspendling. Sista två milen kör jag ca 90 km/h då stiger förbrukningen till 1,4kWh/10km och snittet blir lite högre.

Nej det är segt.. Jag tror jag snittade 60 km/h senast jag bilpendla. Då är det noll rödljus, två rondeller, kanske en stoppskylt men inga snabba vägar. Ska man snitta typ 80 som Muffin får det vara väldigt fritt och bra vägar.

En bild från idag. Förbrukning Zoe, blandkörning 80, 70, 50, 40, 60, 30 km/h. Kan vara bra som en påminnelse om att små elbilar gör skillnad på pendling.
Visa bilaga 593053
I kontrast till Volvos "ödesbil":

Sveriges Television: Volvos nya elbil rekordtung – kritiseras av miljöforskare.

Galet risktagande. Tondövt faktiskt. Stor risk att allt heter Polestar i fabriken så småningom.

Galet risktagande. Tondövt faktiskt. Stor risk att allt heter Polestar i fabriken så småningom.
Jag kan tänka mig att ekvationen innehållande vikt, väghållning, krocksäkerhet, batteristorlek, passagerarutrymme, pris mm, inte är så lätt att få ihop i slutändan. Här tycker jag dock att man helt klart hamnat i diket. Det känns inte som "Framtiden" precis.

Snart är personbilar så tunga att B-körkort inte räcker för att få köra dem...

Och detta! Toyota av alla märken. Jag är besviken. Har länge varit Toyota-fan. Vad är detta?!

auto motor & sport: Toyota bZ4X floppar i räckviddstest: ”Skandalresultat” – Recharge.

Bilar på närmare tre ton. Går vägskatten på vikt för elbilar också?

Jag kan tänka mig att ekvationen innehållande vikt, väghållning, krocksäkerhet, batteristorlek, passagerarutrymme, pris mm, inte är så lätt att få ihop i slutändan. Här tycker jag dock att man helt klart hamnat i diket. Det känns inte som "Framtiden" precis.

Att stora tunga bilar är sämre för energianvändningen känns inte som en stor nyhet.

2818kg... Så blir det när man måste trycka in ett enormt batteri på 111KWh för att få vettig räckvidd. Men den har ju åtminstone ett högt insteg

Det står ju i artikeln att ”Volvos mål är att bara sälja elbilar till 2030”.
Vad de ska sälja efter 2030 framgår inte ?

(Lite roligt skrivfel av journalisten)
De skall inte sälja något. De skall erbjuda livsstilskoncept. Jajemen...

2818kg... Så blir det när man måste trycka in ett enormt batteri på 111KWh för att få vettig räckvidd. Men den har ju åtminstone ett högt insteg
En lättare bil behöver ju inte lika stort batteri för att få hyfsat lång räckvidd
Kia e-Niro Tjänstevikt: 1 864 kg räckvidd: 460km

Alla elbilar är ju inte tunga. Som jag är rätt säker på att jag skrivit förut i tråden så är en Model 3 inte tyngre än en BMW 3-serie som är rätt jämförbar i storlek.

Och förbrukningen går ju att få ner om man vill! Små bilar borde inte behöva dra mer än 1.2-1.3Wh/km. Ex gamla Hyundai Ioniq fixar det galant.

Det hade varit intressant att se förbrukningskurvor så man kunde bilda sig en uppfattning om förbrukning /regenerering i relation till acceleration, inbromsning och hastighet.

Fast det enkla tipset är väl kanske trots allt att köra med ett ägg under gasfoten och helst inte köra fortare än 80-90 km/h

Accelleration kostar inte märkbart i förbrukning enligt min upplevelse. Hastighet över 100-110 kostar på lite däremot, och kör du ännu mera fort så märks det ännu mer.

Accelleration kostar inte märkbart i förbrukning enligt min upplevelse. Hastighet över 100-110 kostar på lite däremot, och kör du ännu mera fort så märks det ännu mer.
Du verkar uppleva att det är luftmotståndet som är viktigast. Frågan är hur det ser ut om man mäter exakt? Man får ju en känsla av att det är så och stämmer det borde jag kanske inte gnälla så mkt om vikten.

Fast sen är det ju så att ju lättare fordon desto mera körglädje. Ja om man ordning på väghållningen alltså, och inte behöver ballast som en amerikansk 50-talsbil.

Du verkar uppleva att det är luftmotståndet som är viktigast. Frågan är hur det ser ut om man mäter exakt? Man får ju en känsla av att det är så och stämmer det borde jag kanske inte gnälla så mkt om vikten.
På motorvägen lär ju vikten göra väldigt liten skillnad. I stan, en helt annan sak.
Men det är väl en fråga om tillverkningsresursanvändning också. 2.8ton material är det ju som skall sourcas oavsett vad det drar på vägen.

På motorvägen lär ju vikten göra väldigt liten skillnad. I stan, en helt annan sak.
Men det är väl en fråga om tillverkningsresursanvändning också. 2.8ton material är det ju som skall sourcas oavsett vad det drar på vägen.
Plus att tyngre fordon sliter mer på vägarna, vilket kräver mer och tätare vägunderhåll, vilket ju även det har miljökonsekvenser (mer material, transporter, arbetsmaskiner, etc).

Plus att tyngre fordon sliter mer på vägarna, vilket kräver mer och tätare vägunderhåll, vilket ju även det har miljökonsekvenser (mer material, transporter, arbetsmaskiner, etc).
Jo det där fotavtrycket...
Svårt att komma runt.

Och detta! Toyota av alla märken. Jag är besviken. Har länge varit Toyota-fan. Vad är detta?!

auto motor & sport: Toyota bZ4X floppar i räckviddstest: ”Skandalresultat” – Recharge.

Med tanke på vad dom måste rökt innan man valde namnet så är det väl inte förvånande...

-Vad kör du för bil då?
-Ööh ja vänta det var ju södkwepo5423409583tuiowerpow3i4509dfgX

Den går inte på vikt på nån bil.
Fordonsskatt för personbilar klass I, personbilar klass II (husbilar), lätta lastbilar och lätta bussar beräknas antingen utifrån fordonets vikt eller utifrån hur mycket koldioxid (CO2) som fordonet släpper ut vid blandad körning.

Den går inte på vikt på nån bil.
Från https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsskatt/Hur-bestams-skattens-storlek

Lätta lastbilar, lätta bussar och personbilar klass II (husbilar) som togs i trafik första gången den 1 januari 2011 eller senare beskattas utifrån hur mycket koldioxid de släpper ut. Om det saknas uppgift om fordonets koldioxidutsläpp, fastställs den administrativt genom en särskild beräkningsmetod.

Läs mer om hur den koldioxidbaserade fordonsskatten beräknas.

Fordon som tagits i trafik före den 1 januari 2011 beskattas i stället utifrån skattevikt; fordonets totalvikt.

Det är nog vedertaget att det är så. Det blir tydligare ju mer icke aero bilen är också, vår diesel-forester var rätt snål upp till 110 men bara man ökade till 120 blev det en markant ökning av förbrukningen.

På Teslan finns det rätt bra verktyg för att följa upp förbrukningen så det syns tydligt hur körstilen påverkar.

En lättare bil behöver ju inte lika stort batteri för att få hyfsat lång räckvidd
Kia e-Niro Tjänstevikt: 1 864 kg räckvidd: 460km

Det var väl precis det jag syftade på. Min Model 3 kommer 500km WLTP med nära nog hälften så stort batteri som Volvon. Sedan vet jag inte hur VD Jim Rowan kan stå och slå sig för bröstet över en Cd på 0,29 när jämförbara BMW iX (som för övrigt redan är i produktion) kommer ner i 0,25

2.8 ton, det är nästan dubbelt så mycket som det gamla flaggskeppet Volvo 760 (kollade upp en släktings gamla, och den har tjänstevikt på 1560kg). Bara som en jämförelse…

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp