OT: Skidspår i täby?

hassec

Ny medlem
Eftersom jag är hyfsat nyinflyttad i Täby har jag ingen aning om var det finns skidspår såhär tidigt på säsongen - exempelvis på nån golfbana?

/Hassec

* Skålhamra golfbana som ligger väster om Vallentunasjön.
* Djursholms golfbana.
* Sen så brukar ju fältet vid skavlöten ganska snabbt få spår, inte så superlångt med tillräckligt.
* Täby IP (i Täby Kyrkby) har ett stort fält brevid sig där de brukar finnas spår.

Skålhamra är nog säkrast för det är ofta lite kallare i Vallentuna och generellt mer snö i Vallentuna än i Täby. De kör dock inte med maskin där så det är egengjorda spår som gäller.

Meddela gärna om du hittar nåt bra. Jag är intresserad av att veta status. Främst på Skålhamra och Täby IP.

Stalle

Vilka golfbanor finns det i Täby egentligen? Skålhammra tror jag att det är Täby GK som huserar på så den borde ju tillhöra Täby men den ligger ju nästan i Vallentuna.

Just det, Ullna finns ju men den är innanför stängsel. Jag tror inte att de får inhägna en golfbana men de skiter säker idet. Jag har aldrig hört att någon åkt skidor där heller.

Sen så finns ju en golfbana precis innan Åkersberga. Den går nog å åka på. Men sen så är det allt va?

(Tänker mest högt här som ni märker...)

Stalle

Kring Lindö golf brukar det anläggas skidspår... (men det är ju Vallentuna, inte täby)

.. Å Stalle, när vart du kung av Bällstaberg?.. Känns som vi får 'battla' lite så vi kan avägra det här som vuxna män.. Haha :)

Mina erfarenheter av spåren i Täby

Om du vill ha maskindragna spår:

Skavlöten: 5, 10 km kuperad med många idioter som promenerar i spåren! En del knixiga utförslöpor. Jag vurpar minst en gång per varv!

Rönningesjön: Om isen är tjock nog brukar det dras minst ett spår runt sjön. Brukar bli strax under 5 km.
Om det är dåligt med snö i skogen brukar Rönningesjön vara band det bästa som finns i Täby. Dock inte så himla kuperat!

Ensta: inte lika kuperat som Skavlöten. 10 km är rätt trevlig, inte så många kamekase utförslöpor!

Jarlabankes golfbana: Jag tror det är Täby IS skidsektion som drar dom spåren. Förra säsongen var det ofta fina spår där. Ett rundvarv på under 1 km men helt ok ändå.

Ett tips om man vill veta var man kan åka och inte vill åka runt och leta själ är att ringa till Runningcenter på Odengatan. Dom har superkoll på var man kan åka och var det är finaspår runt Stockholm. Dessutom är dom duktiga på skidor och kläder.

Ett nytt ställe som jag ska prova i år är Brottby. Jag har hört att det ska vara mycket fina spår där på Össeby IP.

/Erik

Senast redigerad av en moderator:
Visserligen behandlar den ofta uppdaterade sidan www.laktare.com (välj skidspår) spåren i Ågesta, men på deras klotterplank brukar spårtips också förekomma kring andra ställen i Stockholm. Ågesta (i Farsta) är annars mycket bra spår!

bjorre Skrev:

> .. Å Stalle, när vart du kung av Bällstaberg?..
> Känns som vi får 'battla' lite så vi kan avägra
> det här som vuxna män.. Haha :)

Kom å plocka rå, kom å plocka!!!

Björre: Jag antar att du försökt låsa upp min dörr och däremed förevigt förstört även mitt lås? ;-)

Var ute i Ågesta idag. Inga maskinspår men helt ok spår ändå. -3, molnfritt och gnistrande snö. Kommer ha träningsvärk satan i jumskarna imorn.

5:an i Skavlöten är spårad. Det var rätt lite snö på sina ställen men ändå fantasktiskt trevligt att få ett träningspass på skidor igen. Man känner att man har en överkropp igen om man säger så.. Det fanns även dragna spår på fältet vid Skavlöten. Rönningesjön såg rätt inbjudande ut för lite skridskoåkning. Det drogs även spår på Jarlabankes Golfklubb nu på kvällen såg jag.
/Erik

Var ute vid skålhamra/täby golf både igår och imorse - inga maskindragna spår, men bra med snö. Idag var jag först på banan vilket innebar en hel del spårande, men med den lätta snön som fallit/blåst in i spåren var det ingen fara. Finns det några spår med elljus som är spårade, antingen vid skavlöten eller vid ensta krog?

Skavlötens 5:a är spårad men det är tyvärr inte eljus på den! Pannlampa är ett måste om man ska åka när det är mörkt. Ensta brukar ha eljusspåret draget men jag vet inte hur det är nu.
/Erik

Tillbaka
Topp