[OT] Slipa knivar

[OT] Slipa knivar
Jag har lämnat in för slipning på Clean Cut på Odengatan, bland annat en slö gammal Global brödkniv och ett gäng vanliga Globalknivar.

De slipar med kärlek och jag fick tillbaka knivar som var som nya.

Edit: Stockholm förstås

Lämna på vägen till jobbet på morgonen och hämta på kvällen eller dagen efter, smidigt värre.

[OT] Slipa knivar
Jag letade runt lite och övervägde olika "skicka in knivarna" alternativ. Visade sig sen att det finns en herre på landet som pysslar med lite allt möjligt, bland annat slipa saker. Droppade av fyra knivar och en yxa, hämtade några dagar senare vassare än när grejerna var nya.
Kostade runt 45 kr / kniv (samma för yxan).

Sjukt nice så nu blir det återkommande i samband med semestern att knivarna från stan får sig en omgång.

[OT] Slipa knivar
Eggstra bra när det är en hantverkare som liksom gör det för att han vill.
"Han" skrev jag, men den bästa sliparen häromkring är en kvinna i Färjestaden. Småpedantiskt lagd, men det gör ingenting.

[OT] Slipa knivar
Jag har en sharpmaker sen några år efter att ha läst i den här tråden. Men hur vet man egentligen vilken vinkel man ska ha på eggen? Jag slipar en japansk global (mjuk) kniv och två europeiska (bahco och fiskars) som jag upplever som hårdare i stålet.
För köksknivar av kvalitet så är det 15° tycker jag. Man kan dra några tag på 20° om man vill ha en lite tåligare egg.

20° är amerikaner som misshandlar knivar i skogen....

/A

[OT] Slipa knivar
Jag var tvungen att läsa vad Knivbrev skriver om brödknivar:

https://www.knivbrev.se/priser-slipa-knivar/

"TANDA OM BRÖDKNIV
* Om du INTE vill att din brödkniv tandas om, märk skyddet där du lägger kniven med ”Tanda INTE om”. Vid omtandning använder vi den populära “Victorinox”-tandningen, samma som ofta finns på Globals brödknivar.

Skillnaden mellan att tanda om och att slipa brödknivens baksida är att vid omtandning återställs de små tänderna på knivens egg, vilket ger en effektivare skäryta för att skära genom brödskorpor. Gör du inget aktivt val så bestämmer sliparen vad som är bäst för just din kniv. Notera att vi inte kan slipa om en dubbeltandad brödkniv. Den slipas då om för högerhänta om du inte mailar oss och meddelar att du är vänsterhänt varpå vi istället slipar tänder på andra sidan för att brödkniv ska kännas rätt i hand."

Konstigt att de INTE tandade om, i fall de inte fick någon särskild instruktion.

[OT] Slipa knivar
Själv har jag märkt att mitt porslinsbryne har ungefär samma radie som tandningen på min Victorinox brödsåg, så jag skärper ett par tag i varje mellanrum.

Som visas i detta blogginlägg:

[OT] Slipa knivar
Jag har en sharpmaker sen några år efter att ha läst i den här tråden. Men hur vet man egentligen vilken vinkel man ska ha på eggen? Jag slipar en japansk global (mjuk) kniv och två europeiska (bahco och fiskars) som jag upplever som hårdare i stålet.
Det enklaste är ju Googla dina knivar. Global och japanska knivar överlag brukar ha smalare blad och max 30 grader. Vanliga europeiska kockknivar brukar ha 40. Betvivlar också att Fiskars har hårdare stål än Global.

Nackdelen med Sharpmakern är ju om man har ex knivar med 20/25 graders vinklar, har sett folk som riggar upp Sharpmakern för att få till snävare slipvinkel..

[OT] Slipa knivar
Jag kör IKEAs stavbryne. Mina knivar är väldigt vassa. Bruner alltid mot eggen. Fick stå och bryna knivar i älgjakten som grabb. När gubbarna stod och styckade och kniven inte var vass fick man veta det.

Det är viktigt att alltid ha samma vinkel. Bryna med tight vinkel så behöver inte knivarna slipas om.

[OT] Slipa knivar
Det enklaste är ju Googla dina knivar. Global och japanska knivar överlag brukar ha smalare blad och max 30 grader. Vanliga europeiska kockknivar brukar ha 40. Betvivlar också att Fiskars har hårdare stål än Global.

Nackdelen med Sharpmakern är ju om man har ex knivar med 20/25 graders vinklar, har sett folk som riggar upp Sharpmakern för att få till snävare slipvinkel..
Om nån är förvirrad så är det värt at påpeka att du menar den totala vinkeln medans man i många andra fall använder ena sidans vinkel (10,15,20 grader).

Tex:
1754624792471.webp

[OT] Slipa knivar
Blir man utslängd från den här OT-tråden om man erkänner att man använder en Minosharp 3 Plus, både till europeiska WMF-knivar och japanska (Satake)? Har en Sharpmaker också men den blir mest liggande i lådan..

Kanske var i denna tråden det tipsade som Minosharp iofs.

[OT] Slipa knivar
Jo, tror absolut du kan få bättre resultat med en Sharpmaker, men jag är lat och jag tycker det blir bra nog med Minosharpen, iaf för det mesta. Men jag stödjer absolut köp av nya prylar!

[OT] Slipa knivar
Kör med kirunaslipen (tycker det väger lite tyngret än Tormek.:) Men då jag inte fick tag på ngn jig en gång i tiden när slipen förvärvades, så har jag under åren slipat utan jig, med tummen över eggen och stenen, på ren känsla. Med rätt handlag och efterbrynat med ett gammalt finkornigt skridskobryne, så blir det rakbladsvassa knivar. Såväl asiatiska finknivar som ett par gamla ”give-away-kniven” med företagstryck som hängt med länge.

Sedan att bara kunna skriva att ”jag går ner i pannrummet och drar igång slipstenen” räcker långt i sammanhanget även om dyra fina slip/brynstenar kanske ger bättre resultat?

Senast ändrad:
[OT] Slipa knivar
Jag kör IKEAs stavbryne. Mina knivar är väldigt vassa. Bruner alltid mot eggen. Fick stå och bryna knivar i älgjakten som grabb. När gubbarna stod och styckade och kniven inte var vass fick man veta det.

Det är viktigt att alltid ha samma vinkel. Bryna med tight vinkel så behöver inte knivarna slipas om.
Otroligt värt att som liten ha fått lära sig av de som kunde hantverket. Själv lärde jag mig av en slaktare som var helt otroligt snabb med skärpstålet. Både av att titta på honom och även bli instruerad. Nu sitter det i ryggmärgen. Knivarna är alltid vassa!

[OT] Slipa knivar
Jag skulle se sharpmaker som något man använder för att underhålla knivarna med, men ingenting man slipar om ny geometri.

Tänk er det som ett mer avancerat bryne.

(Man kan förstås slipa om en kniv helt med den. Men då gör du ett 5 minutersjobb på sten till ett 3timmarsjobb)

[OT] Slipa knivar
Ingen aning men det mina knivintresserade kompisar säger om knivbrev är att de slipar bort mycket material så kniven tar slut fortare än nödvändigt

/R
Jag har använt Knivbrev och knivarna blir förvisso vassa men jag håller med om att de tar bort onödigt mycket material. Så till den milda grad att min kökskniv har en annan form idag.

[OT] Slipa knivar
Om man har en hel låda med slöa knivar, är det vettigt att köpa en Tormek T-1 (Arnold?), eller borde man bara betala samma pengar till någon gör det bra?

[OT] Slipa knivar
Blir man utslängd från den här OT-tråden om man erkänner att man använder en Minosharp 3 Plus, både till europeiska WMF-knivar och japanska (Satake)? Har en Sharpmaker också men den blir mest liggande i lådan..

Kanske var i denna tråden det tipsade som Minosharp iofs.
Har man låga krav så. Har provat en sån, inte imponerad.

Med ikeas keramiska bryne varannan användning eller så är det långt mellan de riktiga slipningarna med stenarna.

[OT] Slipa knivar
Jag har nån tysk slipsten som är nån slags Tormekkopia, Scheppach. Den var riktigt billig på Jula?. Inte för att jag kan slipa speciellt bra, men det blir ju vassare i alla fall. Håller mig till yxor och snickarknivar. Men det finns ju sånt att köpa begagnat mycket billigare än Tormek.

[OT] Slipa knivar
Jag har gått hela vägen till dyra japanska naturstenar, polering, handgjorda alldeles för dyra knivar och tillbaka.

Ifall man är villig att lägga tiden att lära sig slipa så skulle jag säga att en shapton pro (1000 eller 2000), ett par gamla jeans att strigla på och en diamantplatta att plana ut stenen är allt man behöver.
Det blir väl kring tusenlappen totalt och kommer räcka livet ut

[OT] Slipa knivar
Jag har gått hela vägen till dyra japanska naturstenar, polering, handgjorda alldeles för dyra knivar och tillbaka.

Ifall man är villig att lägga tiden att lära sig slipa så skulle jag säga att en shapton pro (1000 eller 2000), ett par gamla jeans att strigla på och en diamantplatta att plana ut stenen är allt man behöver.
Ja jag är inte heller nån extrem snobb. Har en dubbelsidig syntetsten och en grov att plana med. Men det räcker för att få vilken kniv som helst oavsett om den är från ikea eller köpt i Kappabachi vassare än vad som behövs.

@zinkpasta detta borde passa din nördgen, släpp sargen!

[OT] Slipa knivar

Det är också det jag tycker är både smidigast och bäst. Fast jeans har jag inte provat, en bit kartong är helt OK.

/A

[OT] Slipa knivar
Om man har en hel låda med slöa knivar, är det vettigt att köpa en Tormek T-1 (Arnold?), eller borde man bara betala samma pengar till någon gör det bra?
Jag har en T1a och den är väldigt enkelt att använda och knivarna blir bra varje gång.
Bara man vet vilken grad man vill ha vilket oxå är enkelt att ställa in..
Tar många drag om kniven är riktigt misshandlad då den inte tar så mycket material varje gång

[OT] Slipa knivar
@zinkpasta detta borde passa din nördgen, släpp sargen!
Förvisso sant, men tiden räcker inte riktigt till för allt nördande, så jag försöker vara nöjd med "good enough" i många avseenden, och där tycker jag skärpan jag får med minosharpen duger bra till matlagning, det är inte sååå ofta jag behöver dela a4-papper i två nya, men hälften så tjocka, a4:or.

Detsamma med kaffe t. ex., där tycker jag en kopp bryggd i moccamaster eller franskpress duger fint för det mesta, orkar liksom inte stå med våg, termometer och timer för att brygga en kopp kaffe, även om det (iaf i vissa avseenden) blir bättre. Men inte tillräckligt mycket bättre för att vara värt det, imo.

För att inte tala om det här med cyklar :-D

[OT] Slipa knivar
Fel vide och nu hittar jag inte den jag vill ha..

Nåja, av det jag sett säger jag ändå att det är skräp.

Köp en sten och ev ett knivstöd för att få rätt vinkel.

Tjena!

Eftersom du inte hittar rätt video så kan jag inte komma med några motargument.
Men jag är riktigt nöjd med min Horl som jag haft ett bra tag nu. Går snabbt att ta fram, för sitt jobb och eftersom det är smidigare än stenar så ser min fru till att hålla knivarna vassa också. Den är verkligen busenkel att använda, har man bara koll på graderna så är det en barnlek. Har man en kniv med fel grad så är det enkelt att räkna ut tjocklek på något sätt lägga under stödet så får man rätt grad.

Det enda problemet jag upplever är det han tar upp i videon med att stödet är kort så att långa mjuka knivar är jobbiga att slipa. Filékniven får jag köra i två omgångar.

[OT] Slipa knivar
Horl verkar ju fungera med vissa begränsning, men det är ju ett hutlöst pris med tanke på vad man får, och det är oklart hur länge den varar. Om du vill ha nåt som är idiotsäkert och inte kräver träning: https://www.hylte-lantman.com/work-sharp-precision-adjust-elite.

Tjena!

Livslängden på Horl är svårt att avgöra, men min är använd duktigt mycket. Har tio olika knivar som slipas titt som tätt och har slipat upp svärmors knivar som såg ut som skit, knivarna i stugan som var ännu värre.
Jag märker hitintills ingen skillnad alls på den.
Tror det är snart tre år sen jag köpte den.

[OT] Slipa knivar
Tack alla som svarat på min fråga. Verkar som Horl får både ris och ros. Tackar även för alternativa förslag. I och med att det är en present till annan så ska den eventuella produkten ha en viss känsla också. Får se var jag landar.

För egen del så använder jag en kombination av Knivbrev och egna stenar. Vad det gäller Knivbrev så upplever jag att resultatet kan variera något.

[OT] Slipa knivar
Jag tror ingen säger att Horl är en scam, men för att gå lite djupare in på dess begränsningar:
- Bara en grovlek och bara två vinklar. Funkar bra för nybörjare men prislappen är närmare "proffs".
- Höga och långa tunna knivar kräver extra tricks, vilket motsäger hela idéen med dess enkelhet.
- Knivar med bolster går inte att slipa hela bladet på.

[OT] Slipa knivar
Jag tror ingen säger att Horl är en scam, men för att gå lite djupare in på dess begränsningar:
- Bara en grovlek och bara två vinklar. Funkar bra för nybörjare men prislappen är närmare "proffs".
- Höga och långa tunna knivar kräver extra tricks, vilket motsäger hela idéen med dess enkelhet.
- Knivar med bolster går inte att slipa hela bladet på.

Tjena!

- Bara en grovlek är en sanning med modifikation, man kan ju köpa till andra trissor.
Senast för någon vecka sen såg jag Horl3 för 1500:- på erbjudande. Tycker det är ett ok pris för en bra produkt. Om man inte känner behov av att kunna byta till andra grovlekar så kan man köpa Horl3 Cruise för 1200, har sett den ligga precis under tusenlappen nån gång.

-Att slipa en hög kniv är inget som kräver något avancerat tricks, man lägger bara en eller två skärbrädor att ha rullen på. Till grönsakskniven får jag iofs lägga brädorna på köttblocket för att få upp den tillräckligt.
Lång tunn kniv har jag redan nämnt problemet med.
Men av mina tio olika knivar krävs det "tricks" för två av dom.

- Du har inte provat själv förstår jag, utan bara tittat på videon. Det går utmärkt att slipa hela, men om man inte stoppar i tid så blir det märken på bolstret.

[OT] Slipa knivar
Tyvärr har jag lagt mycket mer på mina stenar, bara den finaste kostar över tusen kronor.
IMG_4181.webp

Skämt åsido.

För den som känner sig peppad på att lägga lite tid för att lära sig slipa för hand så är den här stenen för 590kr med en låda som dubblar som stenhållare allt man behöver.

Ifall man vill lyxa till det kan man köpa en stor wettextrasa att ställa stenhållaren på för att göra det stabilare och fånga upp metallspånen, sen kan man ta en bit jeans att strigla på. Men man borde landa under 700kr för allt inkl frakt

[OT] Slipa knivar
- Du har inte provat själv förstår jag, utan bara tittat på videon. Det går utmärkt att slipa hela, men om man inte stoppar i tid så blir det märken på bolstret.
Jag vet inte vilken video du menar, jag tänker bara på geometrins lagar, ursäkta den simpla grafiken:
1755181469083.webp

Men visst, man kan ju hålla på och shimsa med skärbrädor även då och slipa kniven i etapper:
1755181626345.webp

Tillbaka
Topp