Per sensor, entity finns det enkelt sätt att få ut t. ex. CSV-fil, kort beskrivet här:
Improved drag 'n drop in automations, proximity, custom Assist responses, export your data, ZHA firmware updates, Matter diagnostics and actions, icons everywhere, and more!
www.home-assistant.io
Sen finns det antal mer eller mindre avancerade sätt, t. ex. matar jag all data till en InfluxDB-db, som jag tror man kan exportera komplett eller delar från. Att sätta upp den var inte svårare än att hjärndött följa nån guide jag hittade på nätet iaf.
@jonte987 Kolla på Helpers, iaf delvis svar på din fråga ang. t. ex. states. Jag har bl.a. skapat en boolean där som är hemma eller borta som kan sättas antingen manuellt eller via en automation (t. ex. våra mobiler har ej varit uppkopplade mot wifi på viss tid), och sen andra automatiseringar som agerar på den (bl.a. tända/släcka lampor, skicka notifiering om rörelse detekteras trots att vi är iväg)..
Har kört med HAs egna automatiseringar. Finns även Blueprints som är fördefinerade/förbyggda automatiseringar. De är lite hit and miss dock hur bra och tydliga de är, iaf de jag testat.
Att bara tillåta samma entitet att släcka en lampa som tände den har jag inte labbat med (om jag nu fattat rätt vad du vill uppnå), då tror jag man måste spara ner vilken entitet som släcker och sen ha en i ett if-villkor i en tändningsautomation, men kanske finns enklare sätt..
Edit: Här var en smårolig automatisering jag ramlade över precis, den simulerar att man är hemma genom att titta på historik från en definerbar lista av entiteter, och "spelar sen upp" detta beteende när man är borta / aktiverar denna automatisering:
https://github.com/slashback100/presence_simulation