[OT] Solpaneler

• Trådstartare Trådstartare gsb
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
[OT] Solpaneler
Sydvästlänken är en jävla skandal. Det är som att nån var väldigt inne på att Alstom skulle få en testanläggning, och att ABBs fungerande system inte skulle användas.

[OT] Solpaneler
Sydvästlänken är en jävla skandal. Det är som att nån var väldigt inne på att Alstom skulle få en testanläggning, och att ABBs fungerande system inte skulle användas.
Det är nog inte helt otroligt att det finns en eller ett par människor i ledande position fått fördelar av upphandligen, ny pool eller något sånt. Det är så uppenbart konstigt, som att de inte ens haft en lösning som kan fungera i teorin, förluster och annat.

Det kan vara så att kompentens saknats så att frassarnas lägre pris gett utslag, på felaktiga grunder.

Vi behöver komma tillbaka till riktig demokrati, där någon form av ansvar utkrävs, inte med spöstraff, men som det fungerar nu på vår "marknad" är det ett grovt skämt.

Det är för mycket "ismer" på alla sidor i vår politik. Lite fakta ett pragmatiskt tillvägagångssätt är inte hett.

[OT] Solpaneler
Elbolagen gör inga jättevinster. Merparten hamnar ju hos Svenska kraftnät i s.k. flaskhalsavgifter. Dvs el som produceras billigt i norr men säljs dyrt i söder får bolaget bara vad elen skulle ha kostat i norr, mellanskillnaden lägger Svenska kraftnät (dvs staten) beslag på.
Jag hade inte riktigt koll på hur det fungerade så jag läste på och som jag förstår skall kapacitetsavgiften användas till underhåll och att öka kapaciteten men också som ett utjämningssystem där pengar går tillbaka till kraftproducenterna. Pengar får inte tas ut som vinst eller användas till annat enligt EU-regler som jag förstod.

Läste också att det skall byggas ytterligare ledningar för att kunna exportera mer el.

[OT] Solpaneler
Det är nog inte helt otroligt att det finns en eller ett par människor i ledande position fått fördelar av upphandligen, ny pool eller något sånt. Det är så uppenbart konstigt, som att de inte ens haft en lösning som kan fungera i teorin, förluster och annat.

Det kan vara så att kompentens saknats så att frassarnas lägre pris gett utslag, på felaktiga grunder.

Vi behöver komma tillbaka till riktig demokrati, där någon form av ansvar utkrävs, inte med spöstraff, men som det fungerar nu på vår "marknad" är det ett grovt skämt.

Det är för mycket "ismer" på alla sidor i vår politik. Lite fakta ett pragmatiskt tillvägagångssätt är inte hett.
Jag tror det är långt mycket mer än en pool, i samband med Nuon-affären fick de som gav råd en halv miljard kronor och det bara i bokförda pengar enligt SvD:s granskande artikelserie. Sånt skulle kunna förklara varför dessa beslut tas.

[OT] Solpaneler
Eftersom vi i Sverige inte är överdrivet slösaktiga, inte använder gas, och numera måttligt med olja, samt har överproduktion av el borde det enda rimliga vara att vi alla kunde välja ett fast lågt pris som var lika över hela landet. Säg 1-2 kronor.
Överskottet kan de sälja till andra länder på Nordpool till vilket pris helst, som någon där vill betala. Detta skulle göra att bolagen nationellt ser till att få ner kostnaderna till svenska kunder i södra delen genom utbyggnad, att man måste försöka producera mer till andra marknader för att tjäna grova pengar, att vi fortsätter spara/effektivisera samt att de riktigt sopiga länderna tar tag i sina urusla energisystem. Dessutom bör staten "hota" med att bygga ut nätet i egen regi och tvinga de som aldrig bygger ut att använda det systemet mot en kostnad som ger lägre vinst. Vi har skitkallt här på vintern och det har vi tagit höjd för i många år. Skall det betalas ut bidrag skall det gå till dem som har det svårast, inte generellt till alla i år. Sen måste problemet lösas på riktigt.

Edit: fixade lite bokstäver. Lägger även till att det är orimligt med en monopolprodukt som kostar mer ju mindre det finns. Även om säkerheten kommer först är det ju sannolikt en vinst att inte få igång ett kärnkraftverk på tre månader till. Priset går alltid upp när man inte jobbar med produktion. Likheten med OPEC är slående.

Senast ändrad:
[OT] Solpaneler
Skall det betalas ut bidrag skall det gå till dem som har det svårast, inte generellt till alla i år.
Kloka poänger och jag håller med dig?

Tillägger att det finns risk att det är en relativt stor del av befolkningen som kan få det knivigt om inget görs ganska snabbt:

[OT] Solpaneler
Kloka poänger och jag håller med dig?

Tillägger att det finns risk att det är en relativt stor del av befolkningen som kan få det knivigt om inget görs ganska snabbt:

Ja, det är hemskt. Jag är mer orolig för folk jag känner än för egen del. Som vanligt bör man följa pengarna för att hitta var förtjänsten görs och om det är rimligt/motiverat/konstruerat/legitimt. De är inte bara försvunna i alla fall.

Edit: De som bor i hus och riskerar mycket bör se över möjligheten att begränsa sin reella boyta. Så löste man det förr. Jag kan tex sätta en bit vägg och en dörr i trapphuset och bo 4-5 månader på nedervåningen med reducerad temperatur uppe. Blir 100 m2 kvar på tre personer. Ingen stor uppoffring för att spara energi.

[OT] Solpaneler
Ja, det är hemskt. Jag är mer orolig för folk jag känner än för egen del. Som vanligt bör man följa pengarna för att hitta var förtjänsten görs och om det är rimligt/motiverat/konstruerat/legitimt. De är inte bara försvunna i alla fall.
Och sen de som förlorar arbetet när företag måste dra ned.

[OT] Solpaneler
Och sen de som förlorar arbetet när företag måste dra ned.
Det också. Finns väl risk för en längre julledighet än vanligt i alla fall om kostnaderna är orimliga. Det bra länge sen jag gissade på ett behov av att lägga underhåll och semestrar vintertid för extremt energikrävande industrier. Inget drömscenario.

[OT] Solpaneler
Det kändes sådär förra vintern när vi inte fick del av bidragen som en följd av att vi satsat både kapital och yta på att bygga ett väldigt energisnålt hus. Nu till vintern funderade jag på om det fanns några sätt att ytterligare dra ner energikonsumptionen. Men nu verkar det råda enighet i båda lägren om ett pristak... så jag funderar mer på poolbygge än en frånluftvärmepump... bra styrning från politiskt håll...

[OT] Solpaneler
Det kändes sådär förra vintern när vi inte fick del av bidragen som en följd av att vi satsat både kapital och yta på att bygga ett väldigt energisnålt hus. Nu till vintern funderade jag på om det fanns några sätt att ytterligare dra ner energikonsumptionen. Men nu verkar det råda enighet i båda lägren om ett pristak... så jag funderar mer på poolbygge än en frånluftvärmepump... bra styrning från politiskt håll...
Förlåt, men det där resonemanget (ehuru jag såklart kan förstå att du känns frustrerande) framstår närmast som infantilt. Du har rimligtvis haft möjlighet att ta del av ett och annat bidrag vid din energieffektivisering; för varje krona dyrare elen blir ökar takten med vilken fin investering återbetalar sig; med stor sannolikhet har du ökat värdet på din egendom.

Vi befinner oss i en exceptionell situation. Att människor får gå från hus och hem är i längden antagligen inte bra för någon, om det sker i större skala. De åtgärder som sätts in är ju rimligtvis av tillfällig natur (och kommer, utifrån det förslag som verkar ligga närmast till hands ha en begränsad brinntid).

Jag befinner mig i en motsvarande sits som du beskriver, jag är väldigt glad över att inte vara beroende av politikers välvilja och valfläsk för att kunna betala mina framtida elräkningar.

Återigen, inget illa ment; jag förstår din reaktion, jag hoppas dock att du kan finna argument att se att du antagligen sitter i en god sits, även om ett gång medmänniskor får hjälp i en svår situation.

[OT] Solpaneler
Enligt artikeln ovan handlar det om 85-95k denna vinter. Klarar man inte en sådan oväntad utgift för sitt köpta boende så har man förköpt sig och lever således över sina tillgångar. Det bör finnas en buffert för oväntade utgifter, eller så är får man väl låna. Visst, det är surt att behöva lägga pengarna på nåt tråkigt som detta istf för vad man planerat och det kan bli tufft ett tag, men man får väl ställa in fjällresan i vinter och/eller semesterresan nästa sommar, vänta nåt år med att köpa ny mobil/cykel/bil, dra ner på julklapparna, skippa poolen eller nya köket/badrummet, etc.

[OT] Solpaneler
Enligt artikeln ovan handlar det om 85-95k denna vinter. Klarar man inte en sådan oväntad utgift för sitt köpta boende så har man förköpt sig och lever således över sina tillgångar. Det bör finnas en buffert för oväntade utgifter, eller så är får man väl låna. Visst, det är surt att behöva lägga pengarna på nåt tråkigt som detta istf för vad man planerat och det kan bli tufft ett tag, men man får väl ställa in fjällresan i vinter och/eller semesterresan nästa sommar, vänta nåt år med att köpa ny mobil/cykel/bil, dra ner på julklapparna, skippa poolen eller nya köket/badrummet, etc.
Precis. Det är för en vinter, sen kommer våren, fortfarande lika dyrt. Räntorna går upp. Elen fortsätter bli dyrare. Bilen man inte kunde byta ut går sönder. Osv.
Hur länge är de tänkt att man ska ha en buffert?

Senast ändrad:
[OT] Solpaneler
Precis. Det är för en vinter, sen kommer våren, fortfarande lika dyrt. Räntorna går upp. Elen fortsätter bli dyrare.

Om dagens prissättningsmodell tillåts fortsätta kommer priserna vara fortsatt höga. Prissättningen idag tycker jag förklaras bra här https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/elexpertens-modell-ska-losa-elkrisen . Problemet är alltså inte primärt att vi har för dåliga ledningar inom Sverige, utan för bra ledningar till övriga Europa. Gissa hur elmarknaden kommer att fortsatt agera https://www.svk.se/hansapowerbridge .

[OT] Solpaneler
bättre att lägga pengarna på en sån här?
Screenshot_20220904-080922_Firefox.jpg

[OT] Solpaneler
Kollade på Svea solar också. De gav inga detaljer men payback på 10.8 år.

Oklart vilket elpris och vilken kapitalkostnad de räknar med

Gav i alla fall ett seriöst intryck.

[OT] Solpaneler
Förlåt, men det där resonemanget (ehuru jag såklart kan förstå att du känns frustrerande) framstår närmast som infantilt. Du har rimligtvis haft möjlighet att ta del av ett och annat bidrag vid din energieffektivisering; för varje krona dyrare elen blir ökar takten med vilken fin investering återbetalar sig; med stor sannolikhet har du ökat värdet på din egendom.

Vi befinner oss i en exceptionell situation. Att människor får gå från hus och hem är i längden antagligen inte bra för någon, om det sker i större skala. De åtgärder som sätts in är ju rimligtvis av tillfällig natur (och kommer, utifrån det förslag som verkar ligga närmast till hands ha en begränsad brinntid).

Jag befinner mig i en motsvarande sits som du beskriver, jag är väldigt glad över att inte vara beroende av politikers välvilja och valfläsk för att kunna betala mina framtida elräkningar.

Återigen, inget illa ment; jag förstår din reaktion, jag hoppas dock att du kan finna argument att se att du antagligen sitter i en god sits, även om ett gång medmänniskor får hjälp i en svår situation.
Bekymret jag ser är att man väljer att subventionera elen i stället för energieffektiviserande åtgärder vilket då inte löser några problem än just för stunden. De med hög konsumtion kommer fortsatt bli fattigare och fortsätta konsumera mycket energi som de själva eller vi alla får hjälpas åt att betala. Vi med låg elkonsumtion kommer ha relativt mer kvar, bli "rikare" och ha utrymme att satsa på pool i stället för energieffektivisering. Det finns så mycket bra åtgärder som skulle kunna genomföras för att minska energikonsumtion och få ett miljövänligare och mer ekonomiskt hållbart samhälle. I stället vill man satsa på att vi ska ha det precis som nu, för det är ju val nästa vecka så vem bryr sig om nästa vinter? Den om 5 år? Den om 10 år?
Och dessutom ett högkostnadsskydd på något som prissätts med spotpris? Varför skulle ett privat bolag välja att köpa/sälja under högkostnadsskyddet? Frågan är väl snarare hur högt över man vågar gå innan det blir osmakligt.
Så i mitt infantila resonemang väljer jag bort energieffektivisering, satsar pengar i energibolag och fortsätter projektera pool. Bra för mig, dåligt för samhället. Och det inte bara för att jag är en girig jävel utan även för att politiska beslut trycker mig i den riktningen.

[OT] Solpaneler

Tänker om en skulle kunna göra en energideklaration på sin fastighet och få stöd utifrån hur mycket en anpassat och jobbat för att få ner förbrukningen. I dagarna har jag precis fixat så jag kan spara 1000kWh per år verkar det som. Hur skulle den modellen se ut? Mitt förslag är en klimatbonus till fastighetsägare med låg förbrukning i relation till boende i fastigheten.

[OT] Solpaneler
Detta var dessutom efter rot.
Mina 200k var också efter avdrag, dvs pengar ut.
Jag köpte av Svea Solar och uppfattade den som seriösa. Enda var att de flyttade installationsdatum några gånger, men det var mitt under Covid-svängen, så det är förståeligt.
Otovo däremot uppfattadde jag som direkt oseriösa. Fick en offert på ett system som inte är möjligt att bygga, och fick inget svar när jag frågade hur de tänkte lösa det. Fick in färre paneler på taket än övriga, eftersom de mäter från Google och inte orkar åka ut. Och offerten var formulerad med ett tydligt pris, men när man läser det finstilta inser man att de har full frihet att ta vad de känner för i efterhand (eftersom de inte orkat ta sig ut till huset måste de ju friskriva sig från "oväntade förutsättningar" eller hur det var formulerat).

[OT] Solpaneler
Lite OT men jag beställde nyss en insats/kassett till spisen. Kostade 20 000 och sen arbete på det. Tror inte det kommer löna sig direkt men det är kul att elda i alla fall
Jämfört med öppen spis så kommer det troligtvis bli en enorm skillnad. Beroende på planlösning kan det även vara smart att titta på en lösning som flyttar värmen till olika rum.

Tillbaka
Topp