[OT] Solpaneler

• Trådstartare Trådstartare gsb
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
[OT] Solpaneler
En grej som inte är så lätt att räkna på är ju att den som investerar i solpaneler också har elbil eller planerar skaffa elbil. Därmed är det ju två poster som minskar vad det gäller avtryck i CO2. Oavsett om man går plus själv måste det vara bra för närmiljön och Sverige. Förstår inte hur det kan vara dåligt att investera egna pengar direktproduktion från sol för att förbättra läget för alla även om man inte blir rik själv.
Nja jag ser det nog som helt separata grejer. Tror inte direkt man kan koppla ihop dem så.
Dock kan vi som har elbil lättare styra vår förbrukning över dygnet, vilket är förmånligt för alla med solpaneler och/eller timprisavtal.

[OT] Solpaneler
Jag är för snål, så jag laddar nästan aldrig bilen med egen el. Oftast (undantaget senaste månaden) mycket förmånligare att sälja elen på dagen och ladda på natten.

Det bygger dock till stor del på att jag har timpris på både köpt och såld el

Senast ändrad:
[OT] Solpaneler
Det går väl över snart, men jösses vad spännande att sitta och följa graferna. Kopplade just in elbilen på laddning, med begränsning på ~6.3 kW för att inte tömma batteriet.

Dumma moln, schas! Ge mig mina 10 kW!
Skärmavbild 2023-06-03 kl. 10.09.06.png

[OT] Solpaneler
Det går väl över snart, men jösses vad spännande att sitta och följa graferna. Kopplade just in elbilen på laddning, med begränsning på ~6.3 kW för att inte tömma batteriet.

Dumma moln, schas! Ge mig mina 10 kW!
Visa bilaga 629700
Maj var dessutom den överlägset bästa månaden på mina 2,5 år med solceller, räknat i kWh. Räknat i kr blir det mindre bra pga elpriset...

[OT] Solpaneler
Inte ett endaste moln på 10-dygnsprognosen. Trevligt för panelerna, men det är lite väl torrt nu. Såg just notis om att vi hade en liten skogsbrand 70 m från huset i natt...

[OT] Solpaneler
Teknikern från Göteborg Energi mumlade förresten något om HAN-porten på den nya smartmätaren och om att man skulle kunna koppla den till elbilsladdaren på något sätt. Någon som vet hur han menar?

1685781261770.png

[OT] Solpaneler
Teknikern från Göteborg Energi mumlade förresten något om HAN-porten på den nya smartmätaren och om att man skulle kunna koppla den till elbilsladdaren på något sätt. Någon som vet hur han menar?

Visa bilaga 629707
Jag tror det. Det finns små prylar som kopplade till den porten håller koll på strömuttaget. Då kan du tex optimera så att du kan låta billaddaren ge 32A trots att du har lägre huvudsäkring, eftersom den kan ta hänsyn till hur mycket du får av panelerna och din användning av hushållsel. Kollade en del när det begav sig, men kommer inte ihåg detaljerna. Tror det är laddboxtillverkaren som ofta har det som tillägg

[OT] Solpaneler
Jag tror det. Det finns små prylar som kopplade till den porten håller koll på strömuttaget. Då kan du tex optimera så att du kan låta billaddaren ge 32A trots att du har lägre huvudsäkring, eftersom den kan ta hänsyn till hur mycket du får av panelerna och din användning av hushållsel. Kollade en del när det begav sig, men kommer inte ihåg detaljerna. Tror ddet är laddboxtillverkaren som ofta har det som tillägg
Åhå. Charge Amps har ju någon grej som heter Amp Guard: https://www.chargeamps.com/product/charge-amps-amp-guard/

[OT] Solpaneler

Visa bilaga 629707
Tänkte han tex som denna?
Men då måste du tex koppla den till Tibber alt smart-hem styra det genom där.

Senast ändrad:
[OT] Solpaneler
Jag tror det. Det finns små prylar som kopplade till den porten håller koll på strömuttaget. Då kan du tex optimera så att du kan låta billaddaren ge 32A trots att du har lägre huvudsäkring, eftersom den kan ta hänsyn till hur mycket du får av panelerna och din användning av hushållsel. Kollade en del när det begav sig, men kommer inte ihåg detaljerna. Tror det är laddboxtillverkaren som ofta har det som tillägg
Finns förresten en annan fördel med detta som kan vara ännu större. Om man har liten huvudsäkring måste man begränsa toppeffekten från solpanelernas växelriktare för att inte blåsa huvudsäkringen ”bakvägen”. Men med lastbalabserare kan man låta växelriktaren mata på vad huvudsändningen tål plus hushållsel. Ger ju en del skillnad om man har elbil. Panelerna ger ju max en solig sommardag, så förbrukning av hushållsel är ju ofta ganska låg när panelerna ger max om man inte kör ac.

[OT] Solpaneler

Visa bilaga 629707

Kan man få ut statistik från den, beroende på vilken mätare man har kan man bygga en sån här https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader och få in data i realtid i Home Assistant

Annars är det porten ex tibber eller eon elna använder sig av

[OT] Solpaneler

Visa bilaga 629707

Även Easee Equaliser finns om man råkar ha köpt en Easee laddbox när de fick säljas (gillar inte att Tibber Pulse är låst just till Tibber).
Kom ihåg att porten kan behövas öppnas av nätägaren, så är så är det iaf hos Härryda Energi. Och att det finns portar som är snarlika, HAN och RJ12 (HAN och RJ45 är väl samma?).

Jag har lastbalansering på laddboxen som går på den porten och känner av total last dvs pausar elbilsladdningen om så behövs…

[OT] Solpaneler
En fråga om solpaneler, hur gör brandmännen för att stänga av dom vid brand?

Hur gör dom för att säkra mot ström när dom inte går att "stänga av"?

Sånt man ligger och tänker på när man inte kan sova kl 03:15:)

[OT] Solpaneler

Det sitter en varningsskylt på huset så de skall se det åtminstone. I nästan alla hem går växelriktaren ner när man slår av strömmen, så det finns bara spänning i anslutning till panelerna och det kablaget. Men den risken kommer man nog inte helt undan.
Och ja, brytare finns så klart.

[OT] Solpaneler

Vi stänger, om möjligt, av huvudströmbrytaren. Det gör dock ingen större skillnad iom att solcellerna fortsätter att producera el så länge solen skiner.

Huvudregeln är att om det ligger solceller på taket kommer vi inte beträda det; vi hanterar solceller utifrån premissen att det inte går att stänga av och att de är en fara under hela insatsen.

Ungefär så.

[OT] Solpaneler
Även Easee Equaliser finns om man råkar ha köpt en Easee laddbox när de fick säljas (gillar inte att Tibber Pulse är låst just till Tibber).
Kom ihåg att porten kan behövas öppnas av nätägaren, så är så är det iaf hos Härryda Energi. Och att det finns portar som är snarlika, HAN och RJ12 (HAN och RJ45 är väl samma?).

Jag har lastbalansering på laddboxen som går på den porten och känner av total last dvs pausar elbilsladdningen om så behövs…
Jag har min Tibber Pulse kopplad till Homey, och den går säkert att koppla till HA som många andra kör. Sen hur man kör lastbalansering är en annan historia. Men det finns säkert lösning för det också, så den är inte enbart låst till Tibber.

Jag har rj12(Samma som telefonkabeln) och inte rj45 (samma som Nätverk-kablar) rj12 är vilket jag tror är vanligast

Bilagor

• Screenshot_2023-06-04-10-45-29-79_4bbfc4a7dd885a2bb189f300112a7ed4.jpg
    Screenshot_2023-06-04-10-45-29-79_4bbfc4a7dd885a2bb189f300112a7ed4.jpg
    71.6 KB · Besök: 29
[OT] Solpaneler
Det tackar vi givetvis ödmjukast för. Men vi kommer inte springa omkring på taket ändå. ?
Det finns väl flera anledningar till att inte springa runt på taket på ett brinnande hus förstås, inte bara ev elrisker. Men vi tackar för alla risker ni utsätter er för. Själv bränner jag mig på kaffet ibland, så riskfyllt är mitt jobb.

[OT] Solpaneler
Vi stänger, om möjligt, av huvudströmbrytaren. Det gör dock ingen större skillnad iom att solcellerna fortsätter att producera el så länge solen skiner.

Huvudregeln är att om det ligger solceller på taket kommer vi inte beträda det; vi hanterar solceller utifrån premissen att det inte går att stänga av och att de är en fara under hela insatsen.

Ungefär så.
Förr krävde räddningstjänsten (Syd) en brandkårsbrytare väl synlig och lättmanövrerad i angreppsvägen. Det kravet verkar vara borta eller gäller kanske inte villor.

[OT] Solpaneler
Det finns väl flera anledningar till att inte springa runt på taket på ett brinnande hus förstås, inte bara ev elrisker. Men vi tackar för alla risker ni utsätter er för. Själv bränner jag mig på kaffet ibland, så riskfyllt är mitt jobb.
I ärlighetens namn tror jag det skulle vara den vanligaste arbetsskadan här också, om fler av oss orkade lägga ner pappersarbetet det innebär. ?

[OT] Solpaneler
Förr krävde räddningstjänsten (Syd) en brandkårsbrytare väl synlig och lättmanövrerad i angreppsvägen. Det kravet verkar vara borta eller gäller kanske inte villor.
Spontant låter det som ett krav som kan tänkas ställas gentemot flerfamiljshus snarare än villor. Men det kanske finns de som har hårdare nypor än vad vi har här på östkusten. ?

[OT] Solpaneler
Är nyligen klar med vår anläggning. Har monterat så mycket som möjligt själv under överinseende av elektriker. Självklart har jag inte kopplat något, men har i alla fall haft hundraprocentig kontroll på att det inte kan läcka in, att montaget är överdrivet noga och att inget blivit skadat. Nu när produktionen är lite lägre pga årstid är det intressant att se hur mycket man kan hålla inom fastigheten och hur mycket som säljs. Har två träd som skall bort innan man får full effekt. Kunde man hålla allt inom fastigheten genom att tex ladda bil så skulle jag det, men de hinner fyllas upp Inget intresse av att sälja bort egentligen, men det kommer bli överskott det märks redan nu. Har flera brytare som är lättåtkomliga och allt är prydligt skyltat. Kul grej att ha, även om det var mycket jobb innan, känns det som att man får något till skänks nu. Är ju en illusion, men vi känner oss nöjda med åtgärden.

Edit: Inget intresse av att sälja för förtjänst, men självklart glad om man kan bidra till lite elförsörjning. Vi har inte tagit ut bidrag för anläggningen, det kan någon annan få göra på sin anläggning istället.

Senast ändrad:
[OT] Solpaneler
Har funderingar på och installera panelar och batteri samt anslutning till checkwatt för lastbalansering av elnätet.
Hittills har det ju varit riktigt bra ersättning, osäker på hur det blir framöver.

Är det någon som har erfarenhet av checkwatt?

[OT] Solpaneler
Är nyligen klar med vår anläggning. Har monterat så mycket som möjligt själv under överinseende av elektriker. Självklart har jag inte kopplat något, men har i alla fall haft hundraprocentig kontroll på att det inte kan läcka in, att montaget är överdrivet noga och att inget blivit skadat. Nu när produktionen är lite lägre pga årstid är det intressant att se hur mycket man kan hålla inom fastigheten och hur mycket som säljs. Har två träd som skall bort innan man får full effekt. Kunde man hålla allt inom fastigheten genom att tex ladda bil så skulle jag det, men de hinner fyllas upp Inget intresse av att sälja bort egentligen, men det kommer bli överskott det märks redan nu. Har flera brytare som är lättåtkomliga och allt är prydligt skyltat. Kul grej att ha, även om det var mycket jobb innan, känns det som att man får något till skänks nu. Är ju en illusion, men vi känner oss nöjda med åtgärden.

Edit: Inget intresse av att sälja för förtjänst, men självklart glad om man kan bidra till lite elförsörjning. Vi har inte tagit ut bidrag för anläggningen, det kan någon annan få göra på sin anläggning istället.
Ja inte blir man rik på produktionen så här års ?
Men sommartid kan de få stänga sina jäkla kärnkraftverk för översyn. Vi klarar försörjningen.
IMG_2384.jpeg

[OT] Solpaneler
Har funderingar på och installera panelar och batteri samt anslutning till checkwatt för lastbalansering av elnätet.
Hittills har det ju varit riktigt bra ersättning, osäker på hur det blir framöver.

Är det någon som har erfarenhet av checkwatt?

Inte personligen men jag tror att det är i just batteriet framtiden sitter. Solceller klarar just nu, kanske, kalkylen pga 60-öringen. Tror att Checkwatt och liknande lösningar är framtiden för att lösa kapaciteten i elnätet, vad jag sett hittills är utbetalningarna för balanseringen mångdubbelt att sälja ev överskott av sin hemgjorda el.

Med vänlig hälsning, ingenjör på energibolag

[OT] Solpaneler
För tillfället är ersättningarna från CheckWatt höga. Tiden för att ansluta sig är dock relativt lång, åtminstone i de fall jag har koll på. Åtminstone för privatpersoner; det förefaller vara en snabbare provar för dem som erbjuder en eller flera hela lotter (100 kWh).

Priserna framåt förefaller svåra att förutse. De kalkyler jag sett räknar med fallande priser, ner till en nivå där de stabiliseras. Om det senare inträffar om 1 eller 10 år skiljer sig mellan olika aktörers kalkyler. Detsamma gäller ersättningsnivån. Vad samtliga aktörer jag kommit i kontakt med är eniga om är att behovet kommer kvarstå, och antagligen öka. Priset avgörs således, givet den ersättningsmodell vi har idag (marknadsekonomisk prissättning) på det framtida utbudet.

[OT] Solpaneler
Jag kontaktade Checkwatt. Det tog lång tid innan de svarade att en underleverantör skulle kontakta mig. Ytterligare "lång tid" senare bad de mig höra med min installatör om den kunde "fixa". Jag har ett pyttebatteri på 5 kWh.

Jag har istället börja styra laddning och uttag med home assistant för att effektivisera timpriset. Detta eftersom Huaweis styrning är direkt kontraproduktiv, eftersom den inte kan styra efter timpriset.

[OT] Solpaneler
Måste man ”räkna hem” en solcellsinstallation? Räknar ni ”hem” uteplatsen, bilen, gräsmattan, den nya cykeln, de där 100 extra kvadratmetrarna som egentligen inte är nödvändiga - eller simmepölen?
Kan man se en solcellsanläggning som ett litet strå till den allmänna stacken utan snöd vinning?

[OT] Solpaneler
Måste man ”räkna hem” en solcellsinstallation? Räknar ni ”hem” uteplatsen, bilen, gräsmattan, den nya cykeln, de där 100 extra kvadratmetrarna som egentligen inte är nödvändiga - eller simmepölen?
Kan man se en solcellsanläggning som ett litet strå till den allmänna stacken utan snöd vinning?
Inte alls. Men anledningen till att Svenska Kraftnät betalar för tjänsten är ju att den är (samhälls)nyttig (givet att vi vill hålla oss med ett fungerande elnät). Jag hade gärna sett att vi löser det på annat sätt än privata aktörer, men jag är uppenbarligen i minoritet i det avseendet.

[OT] Solpaneler

Självklart är det så! Är teknikintresserad och hade gärna haft en anläggning men frustrerande att priserna gått upp så mycket de senaste åren. En granne är installatör och han säger att vanligaste kunden är en pensionär som vill sänka kostnaderna och vill ha upp anläggningen på ett 20 år gammalt tak. Huruvida det är ekonomiskt eller ej är en bra fråga. En annan granne säger istället att: Jag har solceller, du har en Porsche, och det är väl faktiskt snarare på den nivån det är.

Tillbaka
Topp