Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag, som är en korkad akademikertyp skulle lätt koppla in mina reabatterier i en inverter. 3 V är ju svagström typ för visst finns inget som heter svagspänning? Okej att jag bränt fingrarna nån gång när jag leker med 18650 batterier men vad är det värsta som kan hända egentligen?Misstänker att det är svårt att få sätta in sitt hemma kopplade li-fe batteri i en invertera med elektrikerns goda minne?
Det heter klenspänning.Jag, som är en korkad akademikertyp skulle lätt koppla in mina reabatterier i en inverter. 3 V är ju svagström typ för visst finns inget som heter svagspänning? Okej att jag bränt fingrarna nån gång när jag leker med 18650 batterier men vad är det värsta som kan hända egentligen?
Sen koppla vidare in i proppskåpet sen... Lite pengar ska ju elfirman ha ändå
[Teoretisk diskussion] Fråga från en som kan ganska lite om moderna batterier: finns det ett batterier som kan lagra 5 kwh och leverera 16A/230v vid maxbelastning? Vad kostar ett sånt?
Varför bygga om och enbart batteriet?Det finns en anledning att folk bygger om batt.packet från Nissan Leaf till hembatteri.
Jag ser inte fram emot den dagen det står en krockad rostig Leaf framför alla villor i fina förortenVarför bygga om och enbart batteriet?
Leaf (from -21) är väl en av få bilar som skall vara förberedd för V2G(X?), vilket betyder att en billig sådan (krockad?) borde vara enkel och ffa billig att både köpa och koppla in på huset.
Att man med det större batteriet (3-4ggr*10kWh) borde betyda ett man inte cyklar det 0=>100%=>0 vilket borde betyda en längre livslängd
Men självklart tar även en Leaf, krockad eller ej, större plats än enbart ett batteri, så i bästa fall blir det kanske en liten nischanvändning.
Du kan köpa begagnade Leaf, Tesla, etc batteripack eller andra delar redan nu. De är oftast mycket dyrare än "lösa" batterier men jag killgissar att de kommer bli ganska billiga sen när bilarna som de hör till blir utslitnaJag ser inte fram emot den dagen det står en krockad rostig Leaf framför alla villor i fina förorten
De som bygger om eller bygger batterier själva på avancerad hobbynivå har hållit på minst 10 år nu med elbilsbatterier. Ta ur, öppna, koppla om, egen BMS balansera och sätta upp gränsen för praktisk 0-100% är inga problem. Jag gissar att problemen som kvarstår är att skapa protokoll som kommunicerar med marknadens växelriktare, och såklart att göra något som inte sätter en l klistret pga säkerhet eller försäkringar.Varför bygga om och enbart batteriet?
Leaf (from -21) är väl en av få bilar som skall vara förberedd för V2G(X?), vilket betyder att en billig sådan (krockad?) borde vara enkel och ffa billig att både köpa och koppla in på huset.
Att man med det större batteriet (3-4ggr*10kWh) borde betyda ett man inte cyklar det 0=>100%=>0 vilket borde betyda en längre livslängd
Men självklart tar även en Leaf, krockad eller ej, större plats än enbart ett batteri, så i bästa fall blir det kanske en liten nischanvändning.
Skellefte'el har inget sådant krav. Jag hamnade hos Fortum ett tag de hade inte heller. Men girigbukarna där debitersde 100:- /md för förmånen att vara kund hos dom.om du skall sälja överskottsel behöver du timprisavtal hos flertalets elhandelsbolag.
OK, jag hade inte satt mig in i ekonomin för solceller/batterier tidigare utan bara använt dom i sommarstugan som det skulle kosta hundratusentals kronor att dra el till. Visste inte vad 60-öringen ni pratar om vad. Har nu på morgonen kollat lite snabbt på:om du skall sälja överskottsel behöver du timprisavtal hos flertalets elhandelsbolag.
+1000000Känns som det inte är förutsägbart hur lönsam en investering är när förutsättningarna hela tiden ändras.
Fast solcellsbranschen har väl varit mogen länge och i mitt tycke rent vansinne att 60-öringen varit kvar så länge, speciellt med tanke på senare års negativa elpriser. Med batteriers intåg i hemmiljön blir det dessutom fel eftersom ingen nätägaren har koll på det som du matar ut på nätet - kommer det från dagens solcellsproduktion eller för att du laddade batteriet på natten med el från nätet för att kunna sälja på dagen? Dit tycker jag inte skattereduktion skall gå. En spännande bransch och tid - sagt det flera gånger förr, hade gärna haft solceller men sist jag kollade kostade anläggningen dubbelt så mycket som för 3 år sedan, bägge utan batterier. Återbetalning har allt för mycket baserats på 60-öringen och det är inte hållbart.+1000000
I sak är det rimligt - vi behöver inte stötta solcells-investeringar längre, då tar vi bort det.
Men man använder tyvärr (återigen) hästhandlarfasoner.
Ett rimligt krav på politikerna är att ha en stabilitet i samma storleksordning som investeringens löptid. Det behövs alltså 10 års förvarning på att ta bort sådana skattereduktioner.
Samma sak har man tidigare gjort när man justerar förutsättningarna för bilköp med kortare varsel än leveranstiden på bil.
Effekten blir att man styr folk att ta de beslut politikerna vill, sen rycker man undan mattan under fötterna på oss som gjort som de ville.
Nästa gång jag funderar på att investera i något som politikerna vill kommer jag förutsätta att deras styrmedel kommer ryckas undan.
För min egen del kommer investeringen fortfarande hålla, men för många andra blir det värre.
Nej var det jag matar ut kommer från kan ingen veta. Men det spelar inte heller någon roll, elektronerna funkar likadant ändå. Om jag använder batteriet till att köpa billigt och sälja dyrt har jag ju ändå bidragit till stabilitet, förutsatt att prissättningsmodellen fungerar (vilket man tyvärr har goda skäl att ifrågasätta i el-fallet).Fast solcellsbranschen har väl varit mogen länge och i mitt tycke rent vansinne att 60-öringen varit kvar så länge, speciellt med tanke på senare års negativa elpriser. Med batteriers intåg i hemmiljön blir det dessutom fel eftersom ingen nätägaren har koll på det som du matar ut på nätet - kommer det från dagens solcellsproduktion eller för att du laddade batteriet på natten med el från nätet för att kunna sälja på dagen? Dit tycker jag inte skattereduktion skall gå. En spännande bransch och tid - sagt det flera gånger förr, hade gärna haft solceller men sist jag kollade kostade anläggningen dubbelt så mycket som för 3 år sedan, bägge utan batterier. Återbetalning har allt för mycket baserats på 60-öringen och det är inte hållbart.
Håller mig dig kring framförhållning dock, det gäller ju fler saker än solceller, elbilsbidrag eller kärnkraft.
Vi är säkerligen överens men just stabilitetsfrågan är oftast en separat tjänst/möjlighet.Nej var det jag matar ut kommer från kan ingen veta. Men det spelar inte heller någon roll, elektronerna funkar likadant ändå. Om jag använder batteriet till att köpa billigt och sälja dyrt har jag ju ändå bidragit till stabilitet, förutsatt att prissättningsmodellen fungerar (vilket man tyvärr har goda skäl att ifrågasätta i el-fallet).
Men vi verkar överens egentligen, 60-öringen är rimlig att ta bort men inte på det sättet.
Effekttaxan är inte (eller svagt) kopplad till när på dygnet man tar ut effekten. Oavsett om elen är billig eller dyr när man har hög förbrukning. Genom att använda batterier för att kapa den typen av effekttoppar kan man alltså snabbare räkna hem investeringen gissar jag.OK, jag hade inte satt mig in i ekonomin för solceller/batterier tidigare utan bara använt dom i sommarstugan som det skulle kosta hundratusentals kronor att dra el till. Visste inte vad 60-öringen ni pratar om vad. Har nu på morgonen kollat lite snabbt på:
![]()
Skattereduktion för solceller: detta gäller för 60-öringen
Du som har solceller och är mikroproducent har rätt till en skattereduktion på 60 öre/såld kWh. Men vad innebär det? Vi reder ut begreppen.www.hitta-solceller.se
Bild från andra länken:![]()
Vad händer när 60-öringen för försäljning av solel försvinner?
Regeringen planerar at ta bort bort skattereduktionen för försäljning av förnybar el – den så kallade 60-öringen. Här tittar vi på vad ändringen skulle kunna innebära för dig med solceller.www.molndalenergi.se
Visa bilaga 743056
Och dom här videorna:
I sista videon pratas om effekttariffer som ska införas och att huvudnyttan med ett batteri skulle vara att spara pengar genom att kapa effekttopparna.
Är det inte risk att dom kalkylerna spricker när det byggs stora batterianläggningar som kommer ladda på natten och sälja på dagen = lägre dygnsskillnad i pris = låg vinst?
Lite som vindkraftverk får sälja el billigt för det blir överskott på el när det blåser och det finns många vindkraftverk.
Känns som det inte är förutsägbart hur lönsam en investering är när förutsättningarna hela tiden ändras.
Ägde själv en etanolbil under 10-talet och det vart ju dyrare än motsvarande bensinvariant (ffa pga kortare serviceintervall).
Effekttaxan är inte (eller svagt) kopplad till när på dygnet man tar ut effekten. Oavsett om elen är billig eller dyr när man har hög förbrukning. Genom att använda batterier för att kapa den typen av effekttoppar kan man alltså snabbare räkna hem investeringen gissar jag.
Det är lite vilda västern just nu, de bolag som infört det har gjort lite olika. Men när det blir lag fr 2027 så måste det finnas en tidskomponent i det hela, dvs det ska vara billigare vissa tider på dygnet. Sedan hur stark den ska vara är lite oklart.Det kanske beror på vilken nätägare man har. För mig som har Ellevio Stockholm så räknas halva effekten mellan 22 och 06. I Stockholm införs det nu 1 Jan 2025
Visa bilaga 743138
![]()
Abonnemang | Privat | Så fungerar effektavgiften
Så fungerar effektavgiften – allt du behöver veta, samt tips och råd som hjälper dig att optimera elanvändningen och hålla nere kostnaderna.www.ellevio.se
Jo, men det tar inte hänsyn till att det normalt är billigare även mitt på dagen till exempel. Och på vissa ställen är det ännu mer godtyckligt. Det var därför jag skrev ingen eller svag.Det kanske beror på vilken nätägare man har. För mig som har Ellevio Stockholm så räknas halva effekten mellan 22 och 06. I Stockholm införs det nu 1 Jan 2025
Visa bilaga 743138
![]()
Abonnemang | Privat | Så fungerar effektavgiften
Så fungerar effektavgiften – allt du behöver veta, samt tips och råd som hjälper dig att optimera elanvändningen och hålla nere kostnaderna.www.ellevio.se
Hela effekt-taxa-grejen är hål i huvudet framtaget av någon som inte kan statistik. Och att man inför lagkrav på något som man inte definierat vad det är ökar inte direkt mitt förtroende för dem som hittat på det. Fullt utblommad inkompetens på beslutande befattningar är enda förklaringen.Det är lite vilda västern just nu, de bolag som infört det har gjort lite olika. Men när det blir lag fr 2027 så måste det finnas en tidskomponent i det hela, dvs det ska vara billigare vissa tider på dygnet. Sedan hur stark den ska vara är lite oklart.
Nyfiken, vad är problemet enligt dig?Hela effekt-taxa-grejen är hål i huvudet framtaget av någon som inte kan statistik.
Att den inte kommer åtgärda det den försöker fixa.Nyfiken, vad är problemet enligt dig?
I alla fall mitt förtroende för hur hela den här soppan styrs politiskt är rekordlågt, så jag räknar kallt med att timpriset kommer fortsätta att svänga hej vilt framöver. Några stora utjämnande batterianläggningar tror jag på när jag ser dem.Är det inte risk att dom kalkylerna spricker när det byggs stora batterianläggningar som kommer ladda på natten och sälja på dagen = lägre dygnsskillnad i pris = låg vinst?
Jodå, lär av historien, så här gör man:I alla fall mitt förtroende för hur hela den här soppan styrs politiskt är rekordlågt, så jag räknar kallt med att timpriset kommer fortsätta att svänga hej vilt framöver. Några stora utjämnande batterianläggningar tror jag på när jag ser dem.
Om man ser positivt på att fler kör på bensin finns det ingen anledning att jobba med andra styrmedel. Just saying.Det kommer alltså öka mängden bensinbilar på gatan. Så måste man kompensera det med andra styrmedel osv osv...
Sant förstås. Och vill man vara riktigt crazy-säker på att maximera mängden utsläpp kan man skapa ett system där våra elpriser styrs av behovet från industrier i södra Tyskland. Men så dum är väl ing... vänta nu härOm man ser positivt på att fler kör på bensin finns det ingen anledning att jobba med andra styrmedel. Just saying.
I övrigt håller jag med dig.
Varför hänger ni "fri-marknad-är-dåligt"-typer upp er på tyskland hela tiden? Vi har ju under-vatten-sladdar som exporterar el till Dansken, Finnen, Polacken och Litauern också. Varför är Tysken så hemsk? Missade jag något i skolan där?Sant förstås. Och vill man vara riktigt crazy-säker på att maximera mängden utsläpp kan man skapa ett system där våra elpriser styrs av behovet från industrier i södra Tyskland. Men så dum är väl ing... vänta nu här![]()
Det var förstå gången i världshistorien någon kallat mig "fri-marknad-är-dåligt"-typ eller något som ens nästan är i närheten. Går väl över politik-linjen om jag förklarar mer.Varför hänger ni "fri-marknad-är-dåligt"-typer upp er på tyskland hela tiden? Vi har ju under-vatten-sladdar som exporterar el till Dansken, Finnen, Polacken och Litauern också. Varför är Tysken så hemsk? Missade jag något i skolan där?
Den el vi importerar från tyskland är ju i alla falla för det mesta fossilfri medans polackens (nu killgissar jag) väl är kolkraftsel?
Fri marknad? Det har INGET med ämnet att göra det kan jag lova dig.Varför hänger ni "fri-marknad-är-dåligt"-typer upp er på tyskland hela tiden? Vi har ju under-vatten-sladdar som exporterar el till Dansken, Finnen, Polacken och Litauern också. Varför är Tysken så hemsk? Missade jag något i skolan där?
Den el vi importerar från tyskland är ju i alla falla för det mesta fossilfri medans polackens (nu killgissar jag) väl är kolkraftsel?
60-öringen är inte en subvention Det är en utjämning i sälja/köpa förhållandet;Fast solcellsbranschen har väl varit mogen länge och i mitt tycke rent vansinne att 60-öringen varit kvar så länge, speciellt med tanke på senare års negativa elpriser. Med batteriers intåg i hemmiljön blir det dessutom fel eftersom ingen nätägaren har koll på det som du matar ut på nätet - kommer det från dagens solcellsproduktion eller för att du laddade batteriet på natten med el från nätet för att kunna sälja på dagen? Dit tycker jag inte skattereduktion skall gå. En spännande bransch och tid - sagt det flera gånger förr, hade gärna haft solceller men sist jag kollade kostade anläggningen dubbelt så mycket som för 3 år sedan, bägge utan batterier. Återbetalning har allt för mycket baserats på 60-öringen och det är inte hållbart.
Håller mig dig kring framförhållning dock, det gäller ju fler saker än solceller, elbilsbidrag eller kärnkraft.
Okej, jag har heller inget intresse av politisering av den här tråden men jag är ändå nyfiken på varifrån de här "dumma-tysken" påståendena kommer ifrån när Baltic-Cable bara är en liten del av vårt exportnät.Det var förstå gången i världshistorien någon kallat mig "fri-marknad-är-dåligt"-typ eller något som ens nästan är i närheten. Går väl över politik-linjen om jag förklarar mer.
Och nej, jag hänger inte upp mig på Tyskland utan den svenska naiviteten. Förstår inte ens hur du kunde tolka mitt inlägg som att tysken är hemsk. (Men ja du missade nog något i skolan om tysk historia, det har dock inte med ämnet att göra och jag har flera tyska kompisar).
Att jag nämnde Tyskland nu kan ju bero på att när elen var dyr i veckan var priset i Tyskland samma som i Skåne. Och att tysken inte infört elområden som de flesta (alla?) andra vilket just fått effekten att brister i södra Tyskland sätter priset i Skåne.
Återigen, jag har aldrig påstått att det är tyskens fel. Att det finns kopplingar till Tyskland är inte samma sak som att det är tyskens fel.Okej, jag har heller inget intresse av politisering av den här tråden men jag är ändå nyfiken på varifrån de här "dumma-tysken" påståendena kommer ifrån när Baltic-Cable bara är en liten del av vårt exportnät.
Är det bara något meme här på happy att det är tyskens fel när elen blir dyr eller är det någon del i en större mediekampanj som jag missat?
Tyskarna har ju självsaboterat sin egen energiproduktion och får direkt ett gigantiskt elunderskott när det inte blåser. Det är det som ger oss skyhöga elpriser i syd- och mellansverige med jämna mellanrum.Okej, jag har heller inget intresse av politisering av den här tråden men jag är ändå nyfiken på varifrån de här "dumma-tysken" påståendena kommer ifrån när Baltic-Cable bara är en liten del av vårt exportnät.
Är det bara något meme här på happy att det är tyskens fel när elen blir dyr eller är det någon del i en större mediekampanj som jag missat?
Men elen slussas - väl - söderut (och tillbaka) via t.ex. Damnark och Norge förutom direkt till t.ex. Tyskland ?Okej, jag har heller inget intresse av politisering av den här tråden men jag är ändå nyfiken på varifrån de här "dumma-tysken" påståendena kommer ifrån när Baltic-Cable bara är en liten del av vårt exportnät.

Tyskarnas energipolitik kan man ha synpunkter på.Ja, man får väl titta lite vad som hänt de senaste åren och se om Tyskarna hittat på nåt som man möjligen kan få skit för. Gas och Kärnkraft
Men om ni fattat att politik inte är ett okej ämne i forumet, varför tror ni att diskutera Tysk politik går bra? Inlägget jag citerar är ju till 100 % om tysk inrikespolitik med en liten indirekt släng av ryssland/ukraina eftersom ordet "gas" nämndes.Ja, man får väl titta lite vad som hänt de senaste åren och se om Tyskarna hittat på nåt som man möjligen kan få skit för. Gas och Kärnkraft
Det beror på att du läser in "det är tüskens fel" i ett inlägg som handlar om att våra elpriser påverkas av tysk industri. Läser man in en åsikt i allt oavsett vad som skrivs kan man lätt bli förvirrad och tro att alla har den åsikten.Men om ni fattat att politik inte är ett okej ämne i forumet, varför tror ni att diskutera Tysk politik går bra? Inlägget jag citerar är ju till 100 % om tysk inrikespolitik med en liten indirekt släng av ryssland/ukraina eftersom ordet "gas" nämndes.
Jag vill helst inte ha svar på frågan. Det bottnar mest i att jag från så många håll får höra "Det är tüskens fel!" så det verkar vara en ganska normal åsikt. Det irriterar mig att jag inte riktigt vet var den kommer ifrån