[OT] Solpaneler

• Trådstartare Trådstartare gsb
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
[OT] Solpaneler
Det beror på att du läser in "det är tüskens fel" i ett inlägg som handlar om att våra elpriser påverkas av tysk industri. Läser man in en åsikt i allt oavsett vad som skrivs kan man lätt bli förvirrad och tro att alla har den åsikten.

OnT (i denna OT-tråd): själv bidrar jag med nettoförsäljning på 30w nu minsann.

Solen skiner, jag ligger på 115 W 😁

[OT] Solpaneler
Skall erkänna att jag har dålig koll, men kan ju tycka att det borde finnas nåt tak på hur mycket man får importera inom ramen för ENTSO-E? Tanken är väl att systemet skall jämna ut små skillnader i energiproduktion som uppstår mellan grannländer?
Speciellt ett stort och energikrävande land som tyskland. Deras inhemska energiproduktion består väl numera till mer än 50% av förnybart som inte levererar när det är vindstilla mm.
Inte så konstigt att priserna rusar när dom behöver köpa så mycket el från dom stackars små grannländerna runtomkring. 😄
Jag tror ingen vet hur sånt praktiskt skulle kunna gå till. Om vi nu antar att grundförutsättningen; att ett integrerat nät faktiskt är bra är sann. Hur ska distribution prissättas om vi inte går på den fria marknaden?

Energikäbblet på happy handlar som jag ser det mest om en teknikalitet. Vi har en falang som vill att staten ska subventionera privata energibolag mha prisgarantier å annat, en annan falang som inte tycker staten ska hålla på med sånt.

Bloggen ovan var för övrigt bra men verkar göras av ett infrastrukturbolag.

Hittade den här fina sidan som tyvärr verkar sakna exportsiffror från sverige till utland:

[OT] Solpaneler
Jag ångrar inte min investering.
Screenshot_20241217_224606_Ellevio.jpg
Screenshot_20241218_044622_FusionSolar.jpg

Senast ändrad:
[OT] Solpaneler
Hur lyckade du ha högre förbrukning Maj 2023 än i Feb 2023? Eller kan jag inte läsa grafen?
Vet inte säkert. Kan vara väder, eller mycket elbilsladdning. Du läser hursomhelst inte fel. Jag laddar inte bil hemma hela tiden nov-feb. Det är lite olika men jag har mer konsekvent undvikit det nov-dec 2024. Det kostar ändå en del men syns inte här.

[OT] Solpaneler
Jag som möjligen bidrog till att tråden drog iväg får väl bidra med att dra tillbaka den:
När jag köpte solceller tittade jag på batteri, men det räckte då med ett överslag för att inse att den kalkylen inte går ihop.
Någon med solceller och elbil som räknat hur det blir nu? Att 60-öringen verkar försvinna förbättrar ju kalkylen för batteri väsentligt, dessutom ser ju elpriset väsentligt annorlunda ut nu än mina första solcellsår (ank-kurva kallas det visst).

[OT] Solpaneler
Jag som möjligen bidrog till att tråden drog iväg får väl bidra med att dra tillbaka den:
När jag köpte solceller tittade jag på batteri, men det räckte då med ett överslag för att inse att den kalkylen inte går ihop.
Någon med solceller och elbil som räknat hur det blir nu? Att 60-öringen verkar försvinna förbättrar ju kalkylen för batteri väsentligt, dessutom ser ju elpriset väsentligt annorlunda ut nu än mina första solcellsår (ank-kurva kallas det visst).

Jag har inte räknat, men funderar på att lägga till 5 kWh till mina befintliga 5. Det kostar ca 30000 plus installation. Och där blir det problem...

Egentligen borde det vara billigt att "bara ställa på" en modul, men om mått och mina mätningar stämmer, saknar jag 1 cm i höjd, och behöver flytta en sak i elskåpet för att få plats, och då blir det dyrare.

För att sen sätta på ytterligare 5 kWh behöver jag bygga om elskåpet helt. Det är väl dags att dra om elen i huset som är byggt 1959, men det blir ju dyrt. Dock förmodligen bättre att bita i det sura äpplet och göra rätt från början än att flytta en sak för några tusen innan jag lägger till batterier.

[OT] Solpaneler
Finns väl inget scenario där en solcellsanläggning går plus, räknat på det men med elräkningar på några 100 sek på sommar så går det inte ihop, åtminstone inte under min livstid...

[OT] Solpaneler
Finns väl inget scenario där en solcellsanläggning går plus, räknat på det men med elräkningar på några 100 sek på sommar så går det inte ihop, åtminstone inte under min livstid...
Jodå, min kommer vara en bra investering även om 60-öringen sänker en del.
Nu tror jag iofs priset gått upp, och 60-öringen försvinner, då blir det svårare, jag har inte räknat eftersom anläggningen finns.
Vad din elräkning är på sommaren spelar mindre roll, men du måste ju över året använda så mycket el att du kan sätta in en rimligt stor anläggning utan att generera mer el än du använder över året, för annars riskerar andra effekter slå in som dödar kalkylen.

[OT] Solpaneler
Ni som räknat på era solcellsinvesteringar, vad använder ni för kalkylränta? Jag menar, många kommer inte ha hela summan på banken till nollränta utan använder kapital som istället kunde användas till att t.ex. amortera på bolån eller annat. Och har man inga lån att amortera kan tänka sig att investera dem i något som ger avkastning istället, som alternativ till investeringen i solceller.

Jag begärde in en offert på solceller för några år sen, men deras löjligt enkla kalkyl låtsades inte om att pengar inte är gratis. Då var vi i lågräntemiljö så visst såg det billigt ut, men det blir ändå klar skillnad att bortse från detta enkla faktum.

[OT] Solpaneler
Ni som räknat på era solcellsinvesteringar, vad använder ni för kalkylränta? Jag menar, många kommer inte ha hela summan på banken till nollränta utan använder kapital som istället kunde användas till att t.ex. amortera på bolån eller annat. Och har man inga lån att amortera kan tänka sig att investera dem i något som ger avkastning istället, som alternativ till investeringen i solceller.

Jag begärde in en offert på solceller för några år sen, men deras löjligt enkla kalkyl låtsades inte om att pengar inte är gratis. Då var vi i lågräntemiljö så visst såg det billigt ut, men det blir ändå klar skillnad att bortse från detta enkla faktum.
Ja oavsett om du har pengar eller inte skall man så klart räkna med räntekostnad / alternativavkastning.
Och jag har samma erfarenhet, den delen "glömmer" gärna säljarna. Däremot "glömmer" de inte med att räkna offensivt på framtida elprishöjningar/inflation... När jag frågade hur de tänkte att inflationen skulle vara hög men räntan låg över 10 års tid blev de mest tysta.
Kommer inte ihåg vilken ränta jag räknade på då, men i min efterkalkyl räknar jag med utfall, då jag lånade till denna investering, bl a för att ha koll på faktisk kostnad.

[OT] Solpaneler

Bolåneräntan.
Jag ställde intjäningen mot vad det kostar att låna upp för att köpa en anläggning.
Jag gissar att växelriktaren har 10års livslängd, dvs att min anläggning håller 10år.
Sen sprack alla antaganden jag gjort om intjäning och bolåneränta då jag gjorde kalkylen 2021.

Så investera om du är intresserad av solenergi. Det är mitt råd. Svårt att se om det är direkt lönsamt.
Jag tror elbil och bra styrning av laddandet är det som säkrast ger bra intjäning.

[OT] Solpaneler
För att sen sätta på ytterligare 5 kWh behöver jag bygga om elskåpet helt. Det är väl dags att dra om elen i huset som är byggt 1959, men det blir ju dyrt. Dock förmodligen bättre att bita i det sura äpplet och göra rätt från början än att flytta en sak för några tusen innan jag lägger till batterier.
Varför måste du bygga om elskåpet?

Om jag fattat rätt så sitter ju inverter och batteri mellan mätare och skåp och har inget med skåpet i sig att göra. Batterierna kan ju sen ligga lite varstans.

[OT] Solpaneler
Ska vi leka "finn 5 fel".
Här är ett räkneexempel från en av Sveriges största solpanelsinstallatörer. Vad är fel med deras kalkyl? Finns det överhuvudtaget någon chans att denna investering skall vara lönsam?

Takyta för solpaneler: 37 kvm

Pris: 109 631 kr exkl. ROT-avdrag

Installerad kWp: 7 kWp

Förväntad besparingar/år: 8 057 kr

Återbetalningstid (109 631 / 8 057): 13,6 år

[OT] Solpaneler

Dra ut kurvan, någorlunda restriktivt, över sammanlagt 30 år (?) så kan SeSol och allt vad de nu heter packa ihop fortare än kvickt. Tänker jag.

För egen del ser jag andra värden med en solcellsanläggning som, för min del, framstår som långt mer värdefulla än de stelt ekonomiska. Så för min del är den senaste aspekten inte särskilt viktig.

Går att, som till exempel mamma och pappa, räkna hem sin anläggning på sisådär 3-4 (säg 5-7 med alternativkostnad inräknad, utan att jag räknat på det senare) år är det såklart ett stort plus. Men de förutsättningar och kontakter som de råkade besitta just då är nog få förunnat att ha.

Bra poäng och, tänker jag, en viktig frågeställning. (Här finns utrymme för den som vill att läsa in en politisk utläggning. 😇)

[OT] Solpaneler
Lite statistik för nyfikna och statistikbitare:
Efter 4 år (ok 47 månader, men december i år är ju ganska försumbar) har min anläggning genererat 63,6 MWh. Säljaren förväntade 16 MWh/år, vilket hade gett 64 MWh, ett fel på 0,6%!
Det har gett mig 93038 kr tillbaka, varav 32665 kr genom el jag själv använder (den siffran är ungefärlig eftersom jag inte orkat matcha timpriset med egenanvändningen exakt).
Det är såld el, 60-öringen, besparing på el jag utnyttjat själv (ungefärlig), insparad nätavgift för denna, samt nätnyttoersättning.
Anläggningen kostade 206323 kr, och köptes under perioden när jag inte fick något bidrag :-(.
Räntan har varit 13369 kr (efter avdrag), vilket ger netto efter finansieringskostnad 79669 kr in.
Efter 4 år har alltså 38% återbetalats, vilket pekar på 121 månaders återbetalningstid efter finansieringskostnad. Sen får jag väl byta invertern... men om inte är elen därefter gratis.
Kalkylen framåt kommer påverkas av om 60-öringen försvinner och så klart elpris.
Kuriosa: Under de 4 åren har jag i snitt sålt el för 0,91+0,60=1,51 kr. Och köpt för 1,58 kr (varav ca 80 öre nätavgift och skatt). Under de första 3 åren snittade jag högre försäljningspris än inköpspris, sen ballade det ur (ank-kurvan sabbade det)
Kuriosa 2: 28% egenutnyttjat, resten sålt hittills.

Så jo, jag räknar med att slutkalkylen kommer bli positiv. Men det säger ju inget om det lönar sig för en annan person att investera med andra förutsättningar och med 4 års prisjusteringar.

[OT] Solpaneler
Lite statistik för nyfikna och statistikbitare:
Efter 4 år (ok 47 månader, men december i år är ju ganska försumbar) har min anläggning genererat 63,6 MWh. Säljaren förväntade 16 MWh/år, vilket hade gett 64 MWh, ett fel på 0,6%!
Det har gett mig 93038 kr tillbaka, varav 32665 kr genom el jag själv använder (den siffran är ungefärlig eftersom jag inte orkat matcha timpriset med egenanvändningen exakt).
Det är såld el, 60-öringen, besparing på el jag utnyttjat själv (ungefärlig), insparad nätavgift för denna, samt nätnyttoersättning.
Anläggningen kostade 206323 kr, och köptes under perioden när jag inte fick något bidrag :-(.
Räntan har varit 13369 kr (efter avdrag), vilket ger netto efter finansieringskostnad 79669 kr in.
Efter 4 år har alltså 38% återbetalats, vilket pekar på 121 månaders återbetalningstid efter finansieringskostnad. Sen får jag väl byta invertern... men om inte är elen därefter gratis.
Kalkylen framåt kommer påverkas av om 60-öringen försvinner och så klart elpris.
Kuriosa: Under de 4 åren har jag i snitt sålt el för 0,91+0,60=1,51 kr. Och köpt för 1,58 kr (varav ca 80 öre nätavgift och skatt). Under de första 3 åren snittade jag högre försäljningspris än inköpspris, sen ballade det ur (ank-kurvan sabbade det)
Kuriosa 2: 28% egenutnyttjat, resten sålt hittills.

Så jo, jag räknar med att slutkalkylen kommer bli positiv. Men det säger ju inget om det lönar sig för en annan person att investera med andra förutsättningar och med 4 års prisjusteringar.
Jag är också positivt överraskad att kalkylen, som försäljaren av solcellsanläggningen visade, stämt väl med de MWh som fångats in av anläggningen.
Synd att jag ska känna mig överraskad när tekniskt försäljningsunderlag stämmer. Men kul att det stämmer.

Senast ändrad:
[OT] Solpaneler
Varför om man har möjlighet "bygger" man inte en större (solcell) anläggning än att täcka sin egna (nuvarande) förbrukning.
Min säljare svarade bara, det gör man helt enkelt inte.
Förr pratades det om att "då får du sälja det för si o så och sen köpa tillbaka med moms osv"
Vad gäller idag och evt en bit in i morgon? 🤔

[OT] Solpaneler
Har just fått en offert av Stockholms Solenergi, och det samtal med honom var väldigt förtroende ingivande. 26 paneler/320w, 89kkr efter grönt avdrag.
Låter det rimligt?
Knappt 11 000 kr/kW är bra. När det var som hetast för några år sedan låg priserna högre. 16 000kr/kW före grönt avdrag var då vanligt.

[OT] Solpaneler
Varför om man har möjlighet "bygger" man inte en större (solcell) anläggning än att täcka sin egna (nuvarande) förbrukning.
Förr pratades det om att "då får du sälja det för si o så och sen köpa tillbaka med moms osv"
För att:
När du säljer mer än du köper faller 60-öringen bort, vilket sänker kalkylen på överöverleveretat.
Men framför allt: nätbolagen har då rättighet att klassa sig som producent, och ta saftigt betalt för detta. Och nätbolagen är inga Robin Hood, flera av dem har meddelat att de gör detta från första överlevererade Wh.

[OT] Solpaneler
Jag är också positivt överraskad att kalkylen, som försäljaren av solcellsanläggningen visade, stämt väl med de MWh som fångats in av anläggningen.
Synd att jag ska känna mig överraskad när tekniskt försäljningsunderlag stämmer. Men kut att det stämmer.
Med tanke på väder, skugga från växande träd och annat är felet i mitt fall orimligt litet. Prognosen är säkert bra, men att den är så bra måste bero på en stor portion tur.

[OT] Solpaneler
Idag skall man inte bygga större än man själv behöver av två anledningar.
- 60-öringen är på väg att tas bort. Står för en stor del av lönsamheten för den exporterade elen.
- elpriset spår jag kommer att vara förhållandevis lågt på soliga dagar framöver, vi har sett detta tydligt i år jämfört med tidigare år. Så bygg för egen konsumtion. Det kommer bli export ändå.

[OT] Solpaneler
För att:
När du säljer mer än du köper faller 60-öringen bort, vilket sänker kalkylen på överöverleveretat.
Men framför allt: nätbolagen har då rättighet att klassa sig som producent, och ta saftigt betalt för detta. Och nätbolagen är inga Robin Hood, flera av dem har meddelat att de gör detta från första överlevererade Wh.
Så idag:
1.Man tappar 60 öringen vilket vi kommer ändå.
2.Elbolsgen (nätägarna?) straffar dig med avgifter så att det inte går ihop eller bara lite plus?
Alltså har det inget med skatt att göra längre?

[OT] Solpaneler
Så idag:
1.Man tappar 60 öringen vilket vi kommer ändå.
2.Elbolsgen (nätägarna?) straffar dig med avgifter så att det inte går ihop eller bara lite plus?
Alltså har det inget med skatt att göra längre?
Snabbt googlat verkar det som att 2:an tagits bort under 2022, den är nog inte giltig längre. Så räknar man med att 60-öringen ändå försvinner finns det ingen hård gräns vid netto noll längre som jag känner till.
Edit: Hittar lite blandad notstridig info om detta. Kan bara konstatera att det var läget när jag köpte, man får kolla upp vad som gäller nu.
Tänk också på att en stor anläggning kan kräva att du säkrar upp, och då får högre anslutningsavgift. Det var en gräns som jag fick hålla koll på med mina 18 kW på 25 A huvudsäkring.

Senast ändrad:
[OT] Solpaneler
Snabbt googlat verkar det som att 2:an tagits bort under 2022, den är nog inte giltig längre. Så räknar man med att 60-öringen ändå försvinner finns det ingen hård gräns vid netto noll längre som jag känner till.
Edit: Hittar lite blandad notstridig info om detta. Kan bara konstatera att det var läget när jag köpte, man får kolla upp vad som gäller nu.
Tänk också på att en stor anläggning kan kräva att du säkrar upp, och då får högre anslutningsavgift. Det var en gräns som jag fick hålla koll på med mina 18 kW på 25 A huvudsäkring.
Får jag vara krånglig och höra om du har någon bra sökträff att rekommendera?

[OT] Solpaneler
Jag har inte följt upp och räknat på utfallet, men här har vi i alla fall vad vår elförbrukning har gått på:

2020 2563 kr
2021 7342 kr
2022 22141 kr
2023 5874 kr (jan-apr)

Det var i oktober 2022 som vi började begära in offerter, på förekommen anledning. Senvåren 2023 kopplade vi in solcellerna och vi fick ingen faktura förrän i december, på 186 kr. Under 2024 har vi sammanlagt kommit upp i 2099 kr, men det kommer garanterat en räkning på några hundralappar nu i december.

Svårt att sia om framtida elpriser, men magkänslan säger att på 10 år någonstans går det väl i alla fall plus minus noll. Sedan finns det ju andra värden än de strikt ekonomiska också.

[OT] Solpaneler
Varför måste du bygga om elskåpet?

Om jag fattat rätt så sitter ju inverter och batteri mellan mätare och skåp och har inget med skåpet i sig att göra. Batterierna kan ju sen ligga lite varstans.

Fysisk plats. Batteriet står under "elskåpet" som är en röra av tillägg sedan 1959 😊.

För att stapla på ytterligare en modul, så saknas det 1 cm för att den ska få plats på höjden. Två moduler extra kräver total ombyggnad. (max tre moduler är vad batteriet kan ha på höjden, sen får man starta en ny stack)

Så rent elektriskt behövs ingen ombyggnad, förutom pga husets ålder.

(jag tror dessutom att den där centimetern kräver kabelomdragning, jag tror inte att det bara går att flytta upp den lådan mer än kanske 5 mm...)

[OT] Solpaneler
Intressefråga: jag bor där det snöar. Borde jag stänga av växelriktaren nu när det ligger snö och slå igång den i typ februari igen?
Hur mår växelriktaren (Solaredge) bäst?

Ska faktiskt fråga deras support också.

[OT] Solpaneler
Så ju fler som skaffar solceller och ju fler vindkraftverk som byggs ju sämre blir dealen. Elpriserna på somrarna framöver dödar ju kalkylen helt

Det kommer sannolikt även medföra en inkopplingsavgift på sikt från flera nätägare. När vi får för hög andel solceller så innebär detta kostnader för nätägaren att hantera. Om man lägger det på alla eller på de som kopplar in sig kommer säkert skilja mellan bolagen/föreningarna.

[OT] Solpaneler
Får jag vara krånglig och höra om du har någon bra sökträff att rekommendera?
Fråga får du gärna, men eftersom jag hittade motstridig info och inte vet vilken som är sann länkar jag ogärna... vill man vara säker är väl ett tips att ringa sin nätägare, de borde veta vad som gäller och kan dessutom svara på hur de tolkar/tillämpar reglerna.

[OT] Solpaneler
Intressefråga: jag bor där det snöar. Borde jag stänga av växelriktaren nu när det ligger snö och slå igång den i typ februari igen?

Tänker du på att utöka livslängden? Intressant fråga i så fall.

Annars, rent funktionellt sköter den ju sig själv, och man får lite el även med lite snö på panelerna.

[OT] Solpaneler

Växelriktaren drar ju lite effekt i sig men annars bör den väl betrakta ett lager snö som låg dager eller natt.
Du får kliva upp med en mjuk(!) borste och feja bort snön.

[OT] Solpaneler
Tänker du på att utöka livslängden? Intressant fråga i så fall.

Annars, rent funktionellt sköter den ju sig själv, och man får lite el även med lite snö på panelerna.
Ja, livslängd tänker jag främst på.
Att ha den igång under vintern blir i mitt fall bara några Wh, typ vad den förbrukar själv under tiden.
Men den lilla värmen den genererar då kanske den mår bra av och torkar ur sig istf. kondensbildnkng.

Tillbaka
Topp