Lite statistik för nyfikna och statistikbitare:
Efter 4 år (ok 47 månader, men december i år är ju ganska försumbar) har min anläggning genererat 63,6 MWh. Säljaren förväntade 16 MWh/år, vilket hade gett 64 MWh, ett fel på 0,6%!
Det har gett mig 93038 kr tillbaka, varav 32665 kr genom el jag själv använder (den siffran är ungefärlig eftersom jag inte orkat matcha timpriset med egenanvändningen exakt).
Det är såld el, 60-öringen, besparing på el jag utnyttjat själv (ungefärlig), insparad nätavgift för denna, samt nätnyttoersättning.
Anläggningen kostade 206323 kr, och köptes under perioden när jag inte fick något bidrag :-(.
Räntan har varit 13369 kr (efter avdrag), vilket ger netto efter finansieringskostnad 79669 kr in.
Efter 4 år har alltså 38% återbetalats, vilket pekar på 121 månaders återbetalningstid efter finansieringskostnad. Sen får jag väl byta invertern... men om inte är elen därefter gratis.
Kalkylen framåt kommer påverkas av om 60-öringen försvinner och så klart elpris.
Kuriosa: Under de 4 åren har jag i snitt sålt el för 0,91+0,60=1,51 kr. Och köpt för 1,58 kr (varav ca 80 öre nätavgift och skatt). Under de första 3 åren snittade jag högre försäljningspris än inköpspris, sen ballade det ur (ank-kurvan sabbade det)
Kuriosa 2: 28% egenutnyttjat, resten sålt hittills.
Så jo, jag räknar med att slutkalkylen kommer bli positiv. Men det säger ju inget om det lönar sig för en annan person att investera med andra förutsättningar och med 4 års prisjusteringar.