[OT] Språktråden
Jag köper inte logiken att lösningen på en historia av ojämnställdhet är att generalisera åt motsatt håll.Skillnaden på användning av ord med kvinnliga och manliga konnotationer är att vi historiskt (och fortfarande) lever i en kultur där det manliga uppvärderas och det kvinnliga nedvärderas. Ända sedan antiken har kvinnan setts som en ofullständig och mindre värd man. Det var till och med så att kvinnans könsorgan ansågs vara en utochinvänd penis, och hon var därför inte fullt utvecklad som människa. Något ofullständigt, nästan missbildat.
Synen på män och kvinnor och deras värde påverkar givetvis också språket. Språket formas mellan människor och färgas av de värderingar som råder i samhället. Att kvinnan historiskt och fram till våra dagar har setts som mindre värd speglas i begrepp som tjejkast (ett mesigt kast), kärringstopp (kvinnor kan inte ens köra bil ordentligt) och moraltant (en sådan där jobbig jävel som ingen gillar).
Ord som ”mansplaining” och ”killgissa” tar fasta på mäns uppvärderade status i samhället på ett sätt. För i det att vara man ingår att vara säker på sin sak, att prestera, att vara självsäker, och det innefattar beteenden som att uttrycka saker dels som samtalspartnern redan vet, dels självsäkert trots att det råder en osäkerhet. Det handlar alltså om att ”spela” mansrollen på ett sätt.
Så jo, det är ganska stor skillnad eftersom det är omöjligt att bortse från värderingar som människan har marinerats i i tusentals år. Här finns ett läsvärt blogginlägg om du vill läsa mer om killgissning.
Precis som män historiskt har varit överrepresenterade på höga poster så är också männen överrepresenterade när det kommer till sociala problem såsom t.ex.hemlöshet.
Män som jobbar inom lågstatus och kvinnodominerade yrken är också en del av mängden, men dessa talas det sällan om.
Generaliserande, nedvärderande uttryck tycker jag vi klarar oss bättre utan. Oavsett vilken grupp som generaliseras. Det är bättre att se till individen och människan.
Men nu är det politik så jag skriver inget mer ang detta.
Senast ändrad: