Anders G
Ett sånt allmänt angrepp på italienska bilar kan du inte bara komma med. Det går inte att jämföra Fiat, Alfa och Ferrari i samma mening.
För det första, smäckigt, ett ganska vagt ord. Jag kommenterar inte vidare, det är en helt subjektiv upplevelse. Smäckigt, jämfört med vad? Volvo, Trabant, Ford, Hyundai?
Nästa mening fortsätter du med att Ferrari är fulla med Fiat delar. Menar du att bara för att det är Fiat delar att det är något fel? Fiat är för all del ett budgetmärke, men det betyder inte med nödvändighet att det är något fel på det. Jag tycker du raljerar fullständigt.
Vad gäller motorer tycker jag du är helt ute och cyklar (!). Syftar du på Ferrarimotorer, Fiatmotorer eller Alfa? Jag har ingen egen erfarenhet av Ferrari, men både Fiat och Alfa motorer har ett bra anseende. Speciellt Alfas radfyror. Alfas radfyra med dubbla överliggande kamaxlar kom i slutet på femtiotalet och har alltid kommit med hög effekt (hög effekt/volym jämfört med andra personbilar eller jämförbara bilar) och tålt trimning. Det är allmänt känt att tvålitersmotorn, trimmad till 180 hkr ska kunna hålla i 20'000 mil utan vidare åtgärder.
Jag har ingen egen erfarenhet av Ferrari men den har alltid sålts som en superbil, och underförstått inneburit mycket service. Att Ferrari kräver mer service än en vanlig Volvo tycker jag är självklart men man måste ju jämföra med något relevant. Jag tycker knappast Porsche är relevant för Ferrari är rätt mycket mer extrem än så. Men att dra parallellen att Ferrari kräver mycket service och du av den anledningen aldrig skulle köpa en italiensk bil överhuvudtaget är ju lika korkat som att säga att Porsche är dyr, därför ska jag aldrig köpa en tysk bil.
För övrigt, jag är inte ägare av någon italiensk bil. Jag har haft en Alfasud som var den absolut roligaste bil jag ägt. Dock kan jag konstatera att det blev dyra mil eftersom plåtkvalite och rostskydd var mkt dåligt. För tillfället kör jag VW Passat men jag hade gärna köpt Alfa igen, Alfa 156 är riktigt fräck till rätt pengar dessutom.
Den här tråden handlar kanske om Sverige-Italien, och om du menar att Italienska bilar känns smäckigare än svenska och att de italienska motorerna är sämre än Volvo resp SAAB, samt att Ferrari kräver mer service än en Volvo (?), så tycker jag jämförelsen här helt meningslös. Visst, jag kan hålla med om att de flesta av ovan nämnda bilar generellt kanske känns sämre ihopskruvade, men det kan ju knappast vara det enda man bedömer en bil på. Har du någonsin funderat på vilken som har bäst väghållning, bromsar etc.
Nu är jag inte så bilintresserad som jag var för 20 år sedan när jag var 18 och precis hade tagit körkort. Men på den tiden, början på 80-talet, och de bilar som var aktuella för en fattig student var till exempel Volvo 140/240, SAAB 99, Fiat 128, Fiat 131, Alfasud, Alfa Romeo Alfetta och diverse annat. För all del, de svenska bilarna var av betydligt bättre kvalitet men köregenskaper, motorkaraktär osv gick ju inte att jämföra på samma dag. Skillnaden i väghållning i en Sud jämfört med en Volvo 240 är lika stor som mellan mormors gamla trampcykel och en Ducati Monster.
Tack och hej!
/Peter