OT:Sverige-Italien...

Helt underbart gjort av Zlatan,jag kommer att sova gott ända tills det börjar dra ihop sig till mötet med Danmark på tisdag :)

Mycket underhållande match! Med tanke på att Italien, när spelet funkar för dem som i 1:a halvlek, ändå får sägas vara ett av de bästa lagen i världen gör Sverige en bra insats.

Bilarna...

Paganin tycker jag är lite för mycket Blixt Gordon över det hela. F1:an är dock en klassiker, bort med vingen så... Cobran skulle åtminstone inte jag klara av att köra/hantera, det om något är "en enorm motor med fyra hjul". Som ryssarnas MiG 25 Foxbat ungefär, om vi går över till flygplanstermer.

Vindrutan/"canopyn" på CCR och CCS8 är nog det som jag tycker gör de bilarna så snygga.

Förresten har inte Italien blåa tröjor..De kallas ju för Gli Azzurri..Men de vann ju en match..Snyggast tröjor förutom guldtexten på ryggen..Men de har ju övergivit Italienska Kappa för tyska Pumma

Senast redigerad av en moderator:
För en gångs skull kikade även jag på fotboll. Väl vald match att titta på om jag nu bara ska se en enda under detta EM, för den var jädrigt kul! Och vilket mål sen, hur kunde han ens överväga att försöka sparka på den bollen!!

Jag valde inte... Vi vann en säljtävling på jobbet, Canon och det var ju trevligt! (Jag kommer att lägga in en bild på mig på arénan senare). Det var i allafall en makalös stämning. Och att man var värsta VIP-gästen gjorde ju inte saken värre...
Det var stor mottagning med mat och öl och vin så mycket man orkade och en massa söta portugisiskor som servade en i en STOR logal som låg under arénan. Eget chartrat plan ner från Amsterdam, ganska lyckad resa med andra ord... Det är nästan så att man börjar bli lite fotbolsintresserad !

Nä nu måste jag sluta, jag har tappat rösten !

;o)

Skogling

På tal om bilar, en sådan här vore inte fel, en Lotus Elise. En sportbil utan allt för mycket lull-lull och en prislapp som ligger runt en finare Saab/Volvo:

elise-3-1024.jpg

/Leo

Leo Skrev:
-------------------------------------------------------
> På tal om bilar, en sådan här vore inte fel, en
> Lotus Elise. En sportbil utan allt för mycket
> lull-lull och en prislapp som ligger runt en
> finare Saab/Volvo:
>
>
>
> /Leo
Är inte det en opel?

Jepp det e en Lotus, och jag har för mig att den väger runt 780kg i cab versionen... Dom bantade ner den här om året... Lättade fälgarna, och plockade bort lite annat krimskrams.

Vad e fel med sportbilar nu då? Kan fotboll diskuteras kan bilar det, hänger ju faktiskt ihop då de flesta fotbollstjärnor kör någon form av sportbil, ngt långsökt koppling men den finns...
Edit: Sen så har jag för mig at Lotusen faktist har sub 200hp...

Senast redigerad av en moderator:
För att behålla trådens OT utsvävningar om bilar så vill jag bara flika in att Italienska bilar såsom fiat, Alfa Romeo och Ferrari känns otroligt smäckiga oavsett prislappen (kanske med undantag för dom allra senaste modellerna). Tittar man på inredningen och vissa andra ställen på en Ferrari ser man att det är fullt med FIAT delar överallt. Italienska motorer är inte dom mest driftsäkra och speciellt inte hästkraftstinna sådana, Ferraris motorer kräver mycket frekvent service för att fungera. Jaja Ferrari är ju iaf fina att titta på och bra att köra(jo jag har provkört ordentligt;-)) men jag skulle aldrig köpa en Italiensk bil!

Anders G

Ett sånt allmänt angrepp på italienska bilar kan du inte bara komma med. Det går inte att jämföra Fiat, Alfa och Ferrari i samma mening.

För det första, smäckigt, ett ganska vagt ord. Jag kommenterar inte vidare, det är en helt subjektiv upplevelse. Smäckigt, jämfört med vad? Volvo, Trabant, Ford, Hyundai?

Nästa mening fortsätter du med att Ferrari är fulla med Fiat delar. Menar du att bara för att det är Fiat delar att det är något fel? Fiat är för all del ett budgetmärke, men det betyder inte med nödvändighet att det är något fel på det. Jag tycker du raljerar fullständigt.

Vad gäller motorer tycker jag du är helt ute och cyklar (!). Syftar du på Ferrarimotorer, Fiatmotorer eller Alfa? Jag har ingen egen erfarenhet av Ferrari, men både Fiat och Alfa motorer har ett bra anseende. Speciellt Alfas radfyror. Alfas radfyra med dubbla överliggande kamaxlar kom i slutet på femtiotalet och har alltid kommit med hög effekt (hög effekt/volym jämfört med andra personbilar eller jämförbara bilar) och tålt trimning. Det är allmänt känt att tvålitersmotorn, trimmad till 180 hkr ska kunna hålla i 20'000 mil utan vidare åtgärder.

Jag har ingen egen erfarenhet av Ferrari men den har alltid sålts som en superbil, och underförstått inneburit mycket service. Att Ferrari kräver mer service än en vanlig Volvo tycker jag är självklart men man måste ju jämföra med något relevant. Jag tycker knappast Porsche är relevant för Ferrari är rätt mycket mer extrem än så. Men att dra parallellen att Ferrari kräver mycket service och du av den anledningen aldrig skulle köpa en italiensk bil överhuvudtaget är ju lika korkat som att säga att Porsche är dyr, därför ska jag aldrig köpa en tysk bil.

För övrigt, jag är inte ägare av någon italiensk bil. Jag har haft en Alfasud som var den absolut roligaste bil jag ägt. Dock kan jag konstatera att det blev dyra mil eftersom plåtkvalite och rostskydd var mkt dåligt. För tillfället kör jag VW Passat men jag hade gärna köpt Alfa igen, Alfa 156 är riktigt fräck till rätt pengar dessutom.

Den här tråden handlar kanske om Sverige-Italien, och om du menar att Italienska bilar känns smäckigare än svenska och att de italienska motorerna är sämre än Volvo resp SAAB, samt att Ferrari kräver mer service än en Volvo (?), så tycker jag jämförelsen här helt meningslös. Visst, jag kan hålla med om att de flesta av ovan nämnda bilar generellt kanske känns sämre ihopskruvade, men det kan ju knappast vara det enda man bedömer en bil på. Har du någonsin funderat på vilken som har bäst väghållning, bromsar etc.

Nu är jag inte så bilintresserad som jag var för 20 år sedan när jag var 18 och precis hade tagit körkort. Men på den tiden, början på 80-talet, och de bilar som var aktuella för en fattig student var till exempel Volvo 140/240, SAAB 99, Fiat 128, Fiat 131, Alfasud, Alfa Romeo Alfetta och diverse annat. För all del, de svenska bilarna var av betydligt bättre kvalitet men köregenskaper, motorkaraktär osv gick ju inte att jämföra på samma dag. Skillnaden i väghållning i en Sud jämfört med en Volvo 240 är lika stor som mellan mormors gamla trampcykel och en Ducati Monster.

Tack och hej!
/Peter

Kan bara nämnas att vid ett race möte på Mantorp park förra året körde nån snubbe sin Ferrari 360 (har jag flr mig) rakt ut i Lecakulorna efter rakan, bromsarna pallade inte för trycket! Benämningen Forza Ferrari fick en helt ny betydelse...
Paganin har rosats i Engelsk motorpress medan Volvo S60 R har bedömts som tråkig... Koenigsegg fick bra kritik men trackades för namnet!
Alfa 147 blev väl årets bil något år va? Lamborghini hade ett tag, precis efter nedläggningen av Maclearen F1, världens snabbaste serieproduktionsvagn (20 bokstäver) Diablon (snygg som få, hård som få), Lamborghini Countach har fått betyget: funkar bäst på affisch, typ. Den var tydligen gräslig. Ferrari 6XX fick helt ok betyg då det var en supersportbil för fyra! Oj oj Ferrari har gott och blivit Volvo konkurrent här va?
Lancia hade stora rallyframgångar (Stratos och någon mer) och tillverkar fortfarande lyxvagnar.
Varken Volvo eller Saab har väl någonsin ansetts vara lyxvagnar va? Premiummärken, jovisst! ;) Kör du din Volvo XC90 så susar jag om dig i min Ferrari 360 Modena! Undrar vem som har roligast? (Jag har ingen 360 det är bara en våt dröm!)
Kort sagt kan väl sägas att det går inte att jämföra äpplen och päron lika väl som man inte kan jämföra Volvo och Alfa eller Ferrari! Volvo är och förblir trååååååååååkiiiig! Alfa förblir rolig, ball och häftig!

Anders G, igen.

Jag kanske tog i lite hårt, men du trampar på en öm tå. Min mor är från Italien så jag är inte opartisk.

En del i mitt svar är också raljerande men jag tycker faktiskt ditt inlägg var lite väl mycket påhopp på italienska bilar. Som tur är, är det ingen som tvingar dig att köpa italienskt och de flesta som köper Ferrari, Fiat eller Alfa vet vad de ger sig in på. I de senaste numrena av Råd och Rön har det skrivits lite om konsumenter som försvarar tillverkare av dåliga produkter. Jag kanske är en sådan.

Hur som helst, jag har ägt SAABar (99 o 9000), Alfasud, Ford (Taunus !), VW (Jetta & Passat), Audi (100 CC) och Fiat (128 Sportcoupé). Mina föräldrar har haft både Volvo (bla 850R o 760 Turbo) och Fiat (många modeller) och jag tycker att alla har varit bra på sitt sätt. Volvo har en enorm driftsäkerhet men tråkig motorkaraktär (generellt sett). Min SAAB 9000 var rolig men det var mycket strul med den (trots att den var svensk...). Den enda bil som verkligen har lämnat ett intryck efter sig var min Alfasud. Så fort man satte sig i den så kände man hur hornen i pannan växte ut. Den var slö, endast 64 hkr, men hade motorkaraktär som en motorcykel. Den bad om att bli körd på höga varvtal, den trivdes endast över 4000 rpm, vid 5000 sjöng den. Den ville alltid ha full gas och inga kurvor för tvära. Det var framförallt väghållningen som var något exceptionellt. På den tiden fanns det inget under Porsche som hade bättre väghållning. I dag har vilken svensson-bil som helst ganska bra väghållning, även om det är få som kör så att de märker det.

Finns det fler som är beredda att försvara italienska bilar här på forumet? Hur är det med svenska cyklar jämfört med italienska? Jag har inte sett någon som kommenterat Bianchi's MTB:ar. Eller det går inte särskilja längre när Grimaldi har kontroll på både Crescent och Bianchi i Sverige?

/Peter

Min polare kör Bianchi, npn heldämpad sak för runt 10000 spänn och den verkar helt ok. Kanske inte världens bästa hoj men han verkar nöjd! Genomgående Deore på den, Manitou Six Sport, ingen aning vad det är för bakdämp... Jag kallade den för Gay hoj när jag såg färgen (Den spygröna)... Inget ont om homosexuella bara ett uttryck som jag hoppas alla har överseende med!

Pdeda: Mitt inlägg var menat som påhopp;-) Nej jag hoppas att ingen känner sig allt för påhoppad av mitt inlägg men det var väll iaf lite meningen när det var Ferrari vi pratade om och det är ett faktum att dom använder delar från ett lågpris märke, det känns lite dåligt tycker jag. Jag känner en person som äger två Ferrari och jag har även provkört ganska vassa alfor. Det är ingen hemlighet att motorjournalister har lovordat dom italienske bilarnas vägegenskaper och design och det kan jag ju hålla med om. Däremot tycker inte jag att kvalitén ligger i jämförelse med priset iaf på Ferrari och även andra "superbilar". Kvalité är ju inte heller något som motorjournalisterna hyllar Italienska bilarna för, inte heller mina erfarenheter av hur personer i min omgivning som äger/ägt en Italiensk bil talar för Italien i det hänseendet. Däremot vill jag inte höja tex Volvo till skyarna för dom har många fel och brister också, och det kanske inte är riktigt rätt att jämföra Volvo med Ferrari. jag tycker iaf att jag har kört tillräckligt med olika modeller och märken från Italien för att skaffa mig en uppfattning och känslan som manfår är att alla oavsett prislapp inte ger den kvlitets känsla som iaf jag är ute efter. Inte för att det egentligen har med det tidigare ämnet så kan jag nämna att min bekant som kör ferrari även äger flera "prestanda" bilar, däribland en porsche som han är mycket mera förtjust i, och den har bättre väghållning och bromsar och motor än dom ferrari han har. Men då hamnar vi ju i Tyskland och det är ju en annan historia för Sverige har ju inte spelat mot Tyskland;-). Nåja jag kan erkänna att det är bra mycket roligare att köra Ferrari än volvo men inget slår tysk ingenjörs kvallité. Och jag hoppas fortfarande att ingen känner sig alltför påhoppad, det här är bara mitt intryck av att ha kört

Stackars Skogling, ingen som säger hur avundsjuka de är :)

Sportbilar i all ära, men jag vill ha en bil som tar mig hemifrån och till Kinnekulle för rolig cykling och pengar över till cykelprylar :)

Anders G

Ok, jag ska försöka att inte känna mig påhoppad!

Övriga

Ja det blev OT, på en tråd som var OT från början.

För att vara lite mer OT i tråden än bilar, fast det handlar ju om 'fotboll' :)

'Readers looking for a bit of tension-busting light relief ahead of tonight's clash between England and Croatia should have a shufti at the Italian website offering fans a chance to Spit with Totti.'

http://www.giava.com/sputott/

Och jag som undrat vad som var så skoj med fotboll... ;)

BFS: Haha hur ska diskutionerna se ut!? =)

danska vs svenska wienerbröd 0-1
dansk vs svensk öl 1-0
danska vs svenska cyklar 1-0
ströget vs avenyn 0-1

Det slutade oavgjort 2-2! Precis som matchen ikväll... =)

Den gamla Porsche 356 var ju inget annat än en Volkswagen Special med lite starkare motor lr nåt sånt har jag hört...
Porsche Cayenne och Volkswagen Touareg är ju i princip samma bil, fast ändå inte, de utvecklades samtidigt på samma ställe. Kolla dörrarna! Det finns vissa likheter ;)
Farsans kompis hade en stor Lancia som tydligen ska ha varit något alldeles extra, dessutom toktrimmade han en Fiat XXX till vanvett med Chevrolet ventiler och oljekylare och fet förgasare och Abbatch (?) avgassystem. Den var dom tvungna att stabilisera med sandsäckar fram för att den skulle gå att styra, sånt jäkla tryck blev det i den! Italienska bilar är kul!
Men iofs en vecka efter att dom sålde den skar motorn...
Tillbaka till nutid:
Porsche 911 GT2 är ju inte helt fel och inte heller Lamborghini Gallardo eller Murcielago som båda faktist är snabbare än Porschen har jag för mig... Enligt TopGear så finns det bara en anledning att köpa Porsche Boxter; Man har inte råd med en 911...

Skogling: Det är synd om dig som får lida med oss andra framför TV:n...! :)

Pelle: de diskussionerna kan nog balla ur rätt hårt de med! Fast på ett annat sätt då Sverige vinner sportbilsduellen med 2-0 (245 DL mot...inget. 1-0. SAAB 99 mot...inget. 2-0). Inte lätt att vara dansk. De har iofs Christiania. En poäng till Danmark!

Precis som Italienarna tror jag på 2-2 men till skillnad från dom vill jag det. Ser gärna att Italien åker ut pågrund av deras beteenden! Danskarna däremot har jag inget emot, älskar wienerbröd!

Tillbaka
Topp