[OT] Vad grillar du?

[OT] Vad grillar du?
Idag fick lillbubblan jobba, först bogstek, sen några kycklingbröst.

Bilagor

• 20260502_134733.webp
    20260502_134733.webp
    277.5 KB · Besök: 23
  • 20260502_162917.webp
    20260502_162917.webp
    668.8 KB · Besök: 28
  • 20260502_170020.webp
    20260502_170020.webp
    224.9 KB · Besök: 11
[OT] Vad grillar du?
Tjena!

Överallt där jag ätit parisare så har det varit med falukorv iallafall. Men när jag googlar lite så verkar det inte helt ovanligt med nötfärs heller.

[OT] Vad grillar du?
Var är alla norrlänningar? Parisare är inte falukorv, det är sin egen korv, med typ dubbla diametern. Absolut ingen nötfärs, jävla hädelse. Serveras i hamburgerbröd med typ samma tillbehör som varmkorv med bröd. Godast Parisare köpte man på Bigges på Rådhustorget (tror torget hette så) i Umeå. De skar korven på snedden så den blev lite större. Skitmat egentligen men när man var en knatte så var det bättre än hamburgare med alla grönsaker.
Edit: ort

[OT] Vad grillar du?
Var är alla norrlänningar? Parisare är inte falukorv, det är sin egen korv, med typ dubbla diametern. Absolut ingen nötfärs, jävla hädelse. Serveras i hamburgerbröd med typ samma tillbehör som varmkorv med bröd. Godast Parisare köpte man på Bigges på Rådhustorget (tror torget hette så) i Umeå. De skar korven på snedden så den blev lite större. Skitmat egentligen men när man var en knatte så var det bättre än hamburgare med alla grönsaker.
Va!?
Beror nog på var man äter sin parisare. Exvis
https://www.koket.se/parisare liknar någotsånär originalet.

[OT] Vad grillar du?
Isåfall menar du Medisterkorv?

[OT] Vad grillar du?
Isåfall menar du Medisterkorv?
Jag såg att det skrevs nåt sånt men jag har ingen aning. Nötfärsparisare blev refuserad av Wikipedia åtminstone. Jag kan tänka mig att Statoil som kom till Sverige på 80 talet sålde falska parisare till Skåningar, det hade inte funkat i Norrland.
Till och med McDonalds fick stänga sina första restauranger i Umeå och Skellefteå. Vi har vår egen kultur och historia!

Tillbaka
Topp