[OT] Vad hör du på för pop rock blues?

Min jobbarkompis var helt tokig i jackson brown, så för mig gick det inte att missa. Tror nån i eagles skrev sista versen. Men den klart coolaste är ju den med the flatbed ford slowing down to take a look at me.

Dropped D tuning, E6 down to D6, förvandlar D ackordet från det klenaste till det fetaste grundackordet av alla, på ungefär 5 sek. Mkt populärt inom akustisk amerikansk folkmusik.

Senast ändrad:
Haha, slashas var ju fyndigt! Är alla införstådda med vem Mossan är, som han dedikerat skivan till? Kort karriär och dog väldigt ung, ungefär som förlagan. Vad var det som hände?

Haha, slashas var ju fyndigt! Är alla införstådda med vem Mossan är, som han dedikerat skivan till? Kort karriär och dog väldigt ung, ungefär som förlagan. Vad var det som hände?
Oklart vem Mossan antyder på, men jag vill minnas att han dog av en hjärntumör. Skall försöka se dokumentären om honom som släpptes i veckan.
Mossan-plattan spelades in live på fem timmar har jag för mig, den är en fin uppvisning i det som kallas feeling, soul, passion eller vad det nu må vara.

Förstklassig fingerpicking, här med thumb pick i plast som förstärker basen på sträng 4-6. Syns tydligt på närbilderna.

Senast ändrad:
Var en artikel om honom i DN förra veckan. Mossan är skånska för morsan. Dedikationen är alltså till mamma. Rätt gulligt att ha på ett skivomslag av en rockare, tyckte syrran.

Var en artikel om honom i DN förra veckan. Mossan är skånska för morsan. Dedikationen är alltså till mamma. Rätt gulligt att ha på ett skivomslag av en rockare, tyckte syrran.
Ja jo, jag är skåning, så långt är jag med ? Tänkte om det var ngt utöver det ?

Nä, inget mer. Syrran kände igen det från barndomen och det gjorde jag också när hon påminde mig. Det var ett klangrikt, fylligt ord med stänk av uppskattning och lojalitet, minns jag.

Kanske lite att tänja på begreppet blues.
Entombed kan vare lite bluesiga, enligt Microsoft AI motor Copilot är åtminstone albumet "Wolverine Blues" lite bluesigt. Nu var det i och för sig inte en låt från den plattan jag njöt av tidigare idag. :sneaky:

1709752074380.png

Vackert:

Entombed kan vare lite bluesiga, enligt Microsoft AI motor Copilot är åtminstone albumet "Wolverine Blues" lite bluesigt. Nu var det i och för sig inte en låt från den plattan jag njöt av tidigare idag. :sneaky:

Visa bilaga 684630

Vackert:
Pentamoll-skalan, med eller utan bluesens klassiska blå ton, återfinns ju i (nästan) varenda riff, lick eller solo sedan Jesus gick i shorts. Det är dessutom den första skalan en populärmusik-gitarrist lär sig, så att experimentera med just den utanför bluesens klassiska domän kan nog inte ses som särskilt djärvt ?

Nån här som lyssnar på basgångar? Påfallande många sjyssta låtar bygger på en fin basgång. Vilken är din favvo basgång? Har du försökt spela den nån gång? Här är en av Joe Osborn (1937 - 2018) som till slut fick mig att skaffa elbas och förstärkare. Var det nån basgång jag ville kunna så var det denna. De där lekfulla glissandona och spel över precis hela halsen och alla strängar. Det är ett roligt ställe att befinna sig på, att själv pumpa ut basgången/ryggraden på en favvolåt. Roligt och lärorikt och inte så svårt som man skulle kunna tro.

Nån här som lyssnar på basgångar? Påfallande många sjyssta låtar bygger på en fin basgång. Vilken är din favvo basgång? Har du försökt spela den nån gång? Här är en av Joe Osborn (1937 - 2018) som till slut fick mig att skaffa elbas och förstärkare. Var det nån basgång jag ville kunna så var det denna. De där lekfulla glissandona och spel över precis hela halsen och alla strängar. Det är ett roligt ställe att befinna sig på, att själv pumpa ut basgången/ryggraden på en favvolåt. Roligt och lärorikt och inte så svårt som man skulle kunna tro.

Det har lockat. Kan man koppla till en vanlig gitarrstärkare eller blir det kass?

Min favvobaslåt, om jag ni har nån sån, i synnerhet bassolot ?

Tillbaka
Topp