[OT] Van der Poel - Vinner MM och får Bragdguldet?

Hans felskär var inte bra för hjärtat.

Grymt imponerande! Och lite djärvt att gå för VR, läste i en intervju med honom att risken för att ramla är som störst mot slutet när benen är fulla av mjölksyra. Därför jag fick maxpuls när han tog ett felskär.

Puh, han hade koll ändå

– Med så pass mycket på spel så kändes det som ett bra beslut att ha lite extra kraft i benen i fall det skulle komma ett stort felskär på slutet, vilket det gjorde med två och ett halvt varv kvar. Då hade jag nog mer kraft för att inte trilla. Så jag är väldigt nöjd med att jag åkte som jag gjorde i dag.

Mycket träning i tävlingsfart: "last two seasons I regularly skated 240 laps of 30,0 weekly" detta är genomsnittfarten för världsrekordet.

Tränade 5 dagar, vilade två. Vilken jäkla volym. Undrar hur benen känns på fredag kväll efter dessa veckor.

Example week during the Aerobic season
Mon 7h biking at 260W
Tue 6h biking 250W
Wed 2h x-country skiing + 4h biking at 250W
Thu 7h biking at 265W
Fr 6h biking at 240W
Sat Resting
Sun Resting

Example week during the Threshold season
Mon 5h biking (5min 200W, 6min 260W, 4x30min 401W with 5min rest, 2,5h 220W)
Tue 5h biking (5min 200W, 6min 260W, 5x20min 405W with 4min rest, 3h 220W)
Wed 5h biking (5min 200W, 6min 260W, 6x15min 408W with 4min rest, 3h 220W)
Thu 5h biking (5min 200W, 6min 260W, 4x20min 405W with 4min rest, 3h 220W)
Fr 5h biking (5min 200W, 6min 260W, 9x10min 406W with 3min rest, 2,5h 220W)
Sat Resting
Sun Resting

Man får väl flika in här att man ställt av både förbundskapten Joel Eriksson o expertkommentator Daniel Friberg på inlines när det begav sig?...Kan ha varit SM 1999 eller 2000, dom va rätt unga då medan jag va senior ska väl tilläggas...Joel va riktigt vass trots ung ålder, slog min klubbkompis, shorttrackåkaren Martin Johansson (med ett par OS) i spurten på 500m men blev omdiskuterat diskad för knuff i sista kurvan.
En skalp är en skalp, jag har spöat Skanåker i pistol.

Mycket träning i tävlingsfart: "last two seasons I regularly skated 240 laps of 30,0 weekly" detta är genomsnittfarten för världsrekordet.

Tränade 5 dagar, vilade två. Vilken jäkla volym. Undrar hur benen känns på fredag kväll efter dessa veckor.

Example week during the Aerobic season
Mon 7h biking at 260W
Tue 6h biking 250W
Wed 2h x-country skiing + 4h biking at 250W
Thu 7h biking at 265W
Fr 6h biking at 240W
Sat Resting
Sun Resting

Example week during the Threshold season
Mon 5h biking (5min 200W, 6min 260W, 4x30min 401W with 5min rest, 2,5h 220W)
Tue 5h biking (5min 200W, 6min 260W, 5x20min 405W with 4min rest, 3h 220W)
Wed 5h biking (5min 200W, 6min 260W, 6x15min 408W with 4min rest, 3h 220W)
Thu 5h biking (5min 200W, 6min 260W, 4x20min 405W with 4min rest, 3h 220W)
Fr 5h biking (5min 200W, 6min 260W, 9x10min 406W with 3min rest, 2,5h 220W)
Sat Resting
Sun Resting
Jag har iaf lika många vilodagar som NvdP. ?

"I will not be the one to break 6.00,00 nor 12.30,00, but maybe someone else will." skriver han i inledningen.

Krävs att man är kring 25 för att greja återhämtningen, speciellt i tröskel och vinterperioderna.

Minns när vi tränade paddling. Då var det alltid två pass om dagen, 6 dagar i veckan. I regel korta tröskelintervaller, typ 2x10x2min eller 2x20x70/20sek. 4 -5 timmar dag. Då var vi 16-17 år. Det förefaller vara lågsäsongsträning i jämförelse med NVdP…

Intressant läsning. Det som sticker ut är väl att han gör det så pass enkelt för sig. Ett block med mycket mängd. Ett block med mycket tröskel och så tävlingsspecifikt på det, mycket träning i hög tävlingsfart. Extrem fokus på att förbereda sig och sedan genomföra det han ska bli bra på, att köra 25 st 30sekundersvarv.

Frågan är väl om det här upplägget är applicerbart på andra sporter än skridsko? Han behöver inte ta hänsyn till backar, vad andra tävlanden gör under själva loppet och annat han inte kan påverka själv. Det är bara att lägga upp en plan och hålla sitt jämna hårda tempo, högre än alla andra förstås, men allt är upp till honom. Han behöver inte kunna göra 45 sek max mitt i för att hänga med i någon utbrytning eller gå med uppför någon kullerstensbacke i Belgien för att ens vara med i täten sista km.

Kanske är bra upplägg om man vill köra tempo? Bana? Det känns i alla fall som ett program extremt upplagt just för att bli bäst på skridsko, och det funkade ju!

Eddie the Eagle, som jag antar åsyftas vid VM 1987:

Jan Bokklöv 1985:

Ganska klart vem som har ett V och vem som inte har det.

Jag är gammal nog att minnas Boklövs kamp med domarna. De stretade emot hela säsongen tills de gav upp. Säsongen efter hoppade alla V. De kom ju längre så.

Om det inte framgår så är det mest en kontring på ett tidigare inlägg som uttalar att en person är gammal alkoholist, ganska unket.
Ja Jo jag fattade det. Det är mest att jag är ett fan av svepande generaliseringar. Jag antar att det är för att jag är stockholmare och som alla vet så vet ju vi bäst

Men van Der poel, han e väl göteborgare? Göteborgare precis som Kurt Olsson? Finns det fler? Jag kanske inte har så bra koll som jag tror...

Tillbaka
Topp