[OT] Van der Poel - Vinner MM och får Bragdguldet?

Jag tror snarare tvärtom, att skridskoåkarna kört betydligt fortare om de inte tvingats svänga två gånger per varv.

En av den stora framgången är att man har blivit mycket snabbare i kurvorna de sista 10-20 år. Hastighetsåkare har lärt sig mycket från shorttrack, som är nästan bara kurvåking. Man bygger nuförtiden framförallt hastighet i kurvorna och försöker behålla den på rakarna. Just om Nils har nu skrivits ofta att han tränade nästan bara på en 250 meter bana, de enda som finns nära Trollhättan. Där körde han bara två (!) skär på rakarna. Han måste vana sig att köra betydligt längre rakar i Heerenveen.

Med tanke på förutsättningarna vi har i Sverige för att träna skridsko är det ju helt sinnesjukt att vi nu har en dubbel världsmästare och världsrekordinnehavare.
Galet imponerad över van der Poel!

Det ska ju egentligen inte gå att göra det han gjorde. Bragdstämpel.

D2D1FE45-CD89-4250-B91F-EE8DA5A35935.jpeg

Liknande här och därav min fundering, åkte mycket skridsko på rink och fritt i mina yngre år men kan inte tänka mig att man kom upp i mycket mer 35 km/h (rakt fram) på kortare sträckor och att på det behöva ta en kurva var 200ade meter.
Och vad grejar ni i stavhopp? :sneaky:

Med det absolut inte sagt att det inte är en helt galen fart vdP höll.

Min totalt okvalificerade gissning är att skridskor är tekniskt sett svårare än cykel, i alla fall om man för cykel tittar på lvg och en hyggligt normal tempobana.

Ju mer tekniskt komplicerad en gren är desto större tror jag skillnaden mellan en elitutövare och en motionär är. Jag menar, släng upp en halvdan motionär och låt denna göra ett program i någon gymnastikgren och jämför med en elitgymnast. Lär ju knappt ens framstå som samma gren.

Sen kan man ju alltid diskutera om det finns grenar där det är lättare eller svårare att uppnå världselit. Där tror jag att grenar som funnits med ett tag och har många hårt satsande utövare är de där det typiskt är svårast att nå yppersta världselit. Där kan man ju möjligen fundera kring grenar som skridsko och stavhopp.

Jag missade hela grejjen och har fått kolla i efterhand på diverse play-tjänster. Imponerande är fel ord, det är för vagt och svagt. Jag tycker det är en nästan världsunik prestation.
Hittade denna intervju som gjordes innan VM. Han resonerar som en gammal vis guru och är 24 år. Skulle inte bli förvånad om han byter spår efter OS 2022 och sedan slår världsrekord i en annan sport.

En av den stora framgången är att man har blivit mycket snabbare i kurvorna de sista 10-20 år. Hastighetsåkare har lärt sig mycket från shorttrack, som är nästan bara kurvåking. Man bygger nuförtiden framförallt hastighet i kurvorna och försöker behålla den på rakarna.
Ja, klappskridskon introducerades för ca 25 år sedan och de lär ge störst fördel i kurvorna.

Jämförs videoklipp från pre klappskridskon och dagens teknik, är S-skär klart mer synlig. Titta på raksträckorna så syns tydligt att skridskon styrs upp i åkriktningen i slutet av skäret, dvs varken J eller V-skär. Mer fokus att behålla jämnt tryck på skenan under hela skäret.

En av den stora framgången är att man har blivit mycket snabbare i kurvorna de sista 10-20 år. Hastighetsåkare har lärt sig mycket från shorttrack, som är nästan bara kurvåking. Man bygger nuförtiden framförallt hastighet i kurvorna och försöker behålla den på rakarna. Just om Nils har nu skrivits ofta att han tränade nästan bara på en 250 meter bana, de enda som finns nära Trollhättan. Där körde han bara två (!) skär på rakarna. Han måste vana sig att köra betydligt längre rakar i Heerenveen.

Har försökt surfa o läsa på o det verkar stämma, de retarderar aningen på rakorna o accelererar aningen i kurvorna. Dock finns det kanske två sidor av det myntet, hade det inte funnits kurvor hade de kanske tryckt på lite mer på rakan, nu måste de ju komma in med en hastighet som möjliggör att de gör en bra kurva.

Som någon sa, han cyklar redan. Lade märke till honom av en ren slump genom Strava. Tror det var förra sommaren, han var ute på någon slags mastodontcykling från norra Sverige till söder. Han körde långt och snabbt som tusan varje dag.
Verkar vara dags igen :)

"Efter VM-guldet på 10.000 meter avslöjade van der Poel sin nya plan för den närmaste tiden.
– Först ska jag åka en del skidor och sedan blir det nog en del fallskärm med kompisarna i Västerås. Sedan ska jag försöka att cykla genom hela Sverige tillsammans med en kompis i juni. Det är alltid kul att ha saker i kalendern som man ser fram mot och som samtidigt skrämmer lite, säger han och beräknar att det blir en sträcka på över 200 mil.
Kompisen heter Lars Skantz och de genomförde färden från Treriksröset till Smygehuk redan i fjol för att samla in pengar till cancerforskningen.
– Jag tror vi kör uppifrån och ner i år också. Det är en del backar i norr så det är bra att ha slätterna i Skåne på slutet ,så man slipper trampa så mycket när man är trött, säger 24-åringen från Trollhättan, som alltid gillat utmaningar."

Har försökt surfa o läsa på o det verkar stämma, de retarderar aningen på rakorna o accelererar aningen i kurvorna. Dock finns det kanske två sidor av det myntet, hade det inte funnits kurvor hade de kanske tryckt på lite mer på rakan, nu måste de ju komma in med en hastighet som möjliggör att de gör en bra kurva.

Nej, man kör aldrig för snabbt för att komma in i en kurva på en 400 meter banan. Dom kör mycket snabbare på 500 meter distansen: 58 km/h i snitt på de sista 400 meter.

Ang 500 m. Fundera på vilken startposition som är bäst på nämda distans. Vill man helst ha inner eller ytter. Anyone?

Att rakor varvas med kurvor, kan det hjälpa prestationen lika att ställa sig på cykel i nån springbacke för att få en delvis annan belastning?

Dock finns det kanske två sidor av det myntet, hade det inte funnits kurvor hade de kanske tryckt på lite mer på rakan, nu måste de ju komma in med en hastighet som möjliggör att de gör en bra kurva.
Det går utmärkt att prova tekniken med långfärdsskridskor med skenradien 23 meter. Mycket enklare att accelarera i ur kurvor än att bygga fart rakt fram. Vanliga R28-30m går mer eller mindre rakt fram och bygger mindre fart.

Ang 500 m. Fundera på vilken startposition som är bäst på nämda distans. Vill man helst ha inner eller ytter. Anyone?

Det brukade vara inner, så man körde sista kurvan ytter och hade mindre risk att ramla pga hög hastighet i kurvan. Men med klapskridskor är det inte längre en problem. Nu är skillnaden små eller kanske är det t.o.m. lite bättre att starta ytter, för att man har lite mindre luftmostand när man kör halv bakom motståndaren när man kommer in i sista innerkurvan.

Verkar vara dags igen :)

"Efter VM-guldet på 10.000 meter avslöjade van der Poel sin nya plan för den närmaste tiden.
– Först ska jag åka en del skidor och sedan blir det nog en del fallskärm med kompisarna i Västerås. Sedan ska jag försöka att cykla genom hela Sverige tillsammans med en kompis i juni. Det är alltid kul att ha saker i kalendern som man ser fram mot och som samtidigt skrämmer lite, säger han och beräknar att det blir en sträcka på över 200 mil.
Kompisen heter Lars Skantz och de genomförde färden från Treriksröset till Smygehuk redan i fjol för att samla in pengar till cancerforskningen.
– Jag tror vi kör uppifrån och ner i år också. Det är en del backar i norr så det är bra att ha slätterna i Skåne på slutet ,så man slipper trampa så mycket när man är trött, säger 24-åringen från Trollhättan, som alltid gillat utmaningar."

Undrar hur han skulle klara Sverigetempot, om han verkligen tränade och gick in för det --- ?

@Petert får väl helt enkelt bjuda in honom tillsammans med Skantz.
Kan bli ett spännande tillskott till ett redan digert startfält :sneaky:

Det vore det och det ska egentligen inte behövas så mycket lock och pock för att få med Poel och Skantz till Sverigetempot. De var anmälda förra året men valde att inte behålla platserna när vi sköt upp loppet. Vi får se vad som händer. ??‍♂️❓

Ytterligare en kurvfundering... (korkad sådan kanske ?)
Har den högre hastigheten i kurvorna något att göra med samma fenomen som används vid rymdfärder där man använder planeter för att accelerera i en kurva?

Grym insats!

Det vore det och det ska egentligen inte behövas så mycket lock och pock för att få med Poel och Skantz till Sverigetempot. De var anmälda förra året men valde att inte behålla platserna när vi sköt upp loppet. Vi får se vad som händer. ??‍♂️❓
Se där, det hade helt gått förbi mig.
Första veckan i juli ser jag redan fram emot, men anrättningen kryddas helt klart med en dubbel regerande världsmästare på startlinjen. Kul om de ställde upp!

van der Poel I Carina Bergfeldt på svtplay.

van der Poel I Carina Bergfeldt på svtplay.

se
De är ju kul

Behaglig personlighet för att vara bäst.
Snacka om ytterligheter, skridsko som gör svinont i kropp och psyke vs fallskärm där själva fallet sker automatiskt ?

Inte för att vara sån, men ungefär var hundrade meter blir det väl kurvtagning, Thialf i Heerenveen är 400 m lång.
Om man ska fortsäta hårklyveriet: Om det blir kurvtagning var 100:e meter på en bana som är 400 m lång innebär det alltså att det blir kurvtagning 400/100=4 gånger per varv. Känns inte riktigt som det man spontant skulle säga.

• A 400 m track with inner radius 25.0 m has 113.57 m long straights
  • A 400 m track with inner radius 25.5 m has 112.00 m long straights
  • A 400 m track with inner radius 26.0 m has 110.43 m long straights
Om nu wikipedia räknas som tillförlitlig källa.

Om man ska fortsäta hårklyveriet: Om det blir kurvtagning var 100:e meter på en bana som är 400 m lång innebär det alltså att det blir kurvtagning 400/100=4 gånger per varv. Känns inte riktigt som det man spontant skulle säga.
Sant det!
PS/ Vart tog "förhandsgranska"-knappen vägen?/ds

Det är väl så att kurvan i sig är - ge och ta - 100 meter lång också. Så hundra raka, hundra kurva. Så kurvtagning två gånger per varv.

25,0 m kurvradie -> (400 - 2 x 113.57) / 2 m = 86,43 m per kurva
25,5 m kurvradie -> (400 - 2 x 112.00) / 2 m = 88,00 m per kurva
26,0 m kurvradie -> (400 - 2 x 110.43) / 2 m = 89,57 m per kurva

Coolt, hoppas han håller, klarar sig från skador och överträning, han tränar tydligen ovanligt hårt men varierat. Älskar inställningen, kul att han cyklar också.

Här lite om hans kaloriintag under hårda träningsperioder (vilket kanske har diskuterats tidigare):

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp