[OT] Van der Poel - Vinner MM och får Bragdguldet?

Märkligt att det är tränarna som lägger banorna i utförsåkning och att det är helt accepterat att de försöker gynna sina egna åkare. I jämförelse är ismakandet en ren parentes. Aldrig hört att skridskoåkarna skulle ha med sig skenor i olika legeringar för olika isar. Däremot är ju slipningen en konstart närmande sig svart magi o jag läste att där är det en svensk som ligger i framkant.
På världscupen kan jag förstå/acceptera att det är så men på mästerskap känns det ju jättekonstigt att någons tränare ska kunna sätta en bana som gynnar ens egna åkare.

Holländarna högg ju tillbaka. Upplagt för lite stela känslor i hallen. Skull nog vilja hävda att NvdP la upp den för smash alldeles själv. Nu har de alla chanser att gnugga på hans känslor och ev obalanser…

Jaha, imorgon vid 11-tiden vet vi om isen blev manipulerad :)

Ska bli spännande. Jag är lite oroad av hans lite långsamma varv på slutet när han själv trodde det gick snabbare. Han fixade ju det, men det var ingen stor marginal direkt.

Nu har jag dålig koll på vilken marginal han normalt brukar ha på 10K, har dock förstått såpass att han själv innan OS bedömde sina chanser som större på 10K. Men det kommer att bli en nervpress.

Han behöver ju inte ligga efter med 2 sekunder med 3 varv kvar, tror inte jag pallar det.

Senast ändrad:
Startlistan för morgondagen:

1644521305201.png

Shit vad spännande ! Hoppas att dom korrupta Holländarna inte kommer på ideen att spola om isen med en massa glykol inblandat efter par 4.

Någon som har lite koll på detta?

Tittar man på 10000-metersloppet i VC i Stavanger i November ser det ju ut som det först är NvdP, sedan ingenting och sen kommer resten. Känns i alla fall som att NvdP inte kommer att kunna köra för att ta ledningen med en halv sekund denna gång då det ju kommer ett heat efter och Bloemen går i det.

1644525186356.png

Nu har 10000 meter dragit igång. Roest i ledning med 12.44.59 med en stark andra halva på loppet.
Hoppas att NvdP kan ladda om efter guldet på 5000 meter.
Om så är fallet borde det bli en bit under 12.40 vilket rimligtvis borde räcka till guld.
Fingers crossed!

Spolning och på det ett par först, och sedan NvdP i par med Ghiotto.

Edit: blev tokigt med bla spolning

Så jävla grymt! Va körde han sista två varven, 28.9 och 28.6? Sista varvet på 5000 när han spurtade om guldet körde han väl på 29.0 ungefär så det fanns mycket krafter kvar här... Kändes som han började gå för det runt 6000 när han ledde med typ 10s o segern va säkrad, undrar hur fort han kan köra utan att sejfa första halvan.

Senast ändrad:
I runda slängar 6.20 på första halvan och 6.10 på andra halvan idag. Bästa varvtid 28,60 på 10000 meter och 28,96 på 5000 meter.

Hans felskär var inte bra för hjärtat.

Grymt imponerande! Och lite djärvt att gå för VR, läste i en intervju med honom att risken för att ramla är som störst mot slutet när benen är fulla av mjölksyra. Därför jag fick maxpuls när han tog ett felskär.

Hatten av.
Vilken jäkla idrottsman. Såväl innovativ och starkast. Jag tror de kommer få nöta några varv innan detta slås.
Nu hoppas jag att Nisse fortsätter så han kan sätta ett "oslagbart" VR på höghöjdsbana. Sedan får han gärna göra annat. Det är han värd.

Tillbaka
Topp