[OT] Varför Chimay?

[OT] Varför Chimay?
Bedarö är en favorit men bör som sagts inte sparas till sist i det sällskapet.

I julas hade de en midvinterbrygd... Så fort släkten hittade den var den uppdrucken. Har bokat visning nere i Nynäs om en månad :-) En del föredrar deras Indianviken (Pale Ale). OT har åtminstone på flaska och Bishops Arms på Söder brukar kunna ha någon Nynäs på fat om man är sådan eller inte orkar beställa, men nu brukar det finnas hemma. Åtminstone på Söder...

[OT] Varför Chimay?
bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok så här då?
> 1) Bedarö > vit > blå
> 2) Bedarö > 8 > 10

Du får två roliga kvällar oavsett hur du gör Bruse.
Men jag hade börjat med Bedarö bitter, eftersom den är betydligt svagare och inte mosar smaklökarna.
Jag brukar faktiskt sällan dricka både vit chimay och blå chimay samma kväll, utan varierar hellre eftersom det finns en ton i bägge chimay som påminer lite om varandra.
kväll 1: Bedarö bitter före maten, vit chimay till kyckling. Avsluta kvällen med en Rochefort 8 och en bra film.
Kväll 2: Brooklyn Brown ale till en mustig chili gryta. Eller röd chimay till grillad oxfile med potatis och sockerärtor och sånt där skojsigt. Kladdig chokladkaka eller fina tryfflar och ost med en blå chimay. Avsluta kvällen med en rochefort 10 och bara tittar på himlen.
Så hade jag gjort. Och satan vad sugen jag blev nu, och hungrig!!!

[OT] Varför Chimay?
Tack nypan, dock lite sent.
Och vi gjorde nog fel, så säg inte högt.

Vi började med Bedarö vid matlagningen, tog vit Chimay till maten. Den var god tyckte vi båda! Sen gjorde vi väl fel när vi tog den blåa efter espresson? Nå, den va för söt. Idag blire Rochefort.

Har aldrig varit mycket för öl, men jag tror jag gillar trapistöl. Å vi lär oss av misstagen,

[OT] Varför Chimay?
Huvudsaken var ju att ni gillade ölen, och fortsätter du så här så lär du själv snart ändra tråden till "Därför Chimay" ;-)

[OT] Varför Chimay?
Johan A skrev:
> Tycker du ska ändra rubriken till "Varför
> Absinth?" Till skillnad från Chimay smakar ju det
> som fotogen.

Dricker man den "absinten" som systemet säljer förstår jag dig. Det är färgad å smaksatt sprit. Kanske duger till fulgrogg. Tacka vet jag de fina jag köpte i Paris.

[OT] Varför Chimay?
Bedarö är inte så bitter, testa t.ex "Bödeln" från Hantverksbryggeriet med en IBU (international bitterness unit) som är nåt i hästväg... Inte nåt för den som vill att öl ska vara ofärgat och smaklöst, direkt... En annan är Bitter Tom som finns på bl.a Oliver Twist i sthlm

[OT] Varför Chimay?
Rochefort 10:

<citat>
STARKÖL
Ingredienser: Vatten, malt, humle, jäst, socker, imaltat sädessalg.
</citat>

Inte konstigt att det känns sötsliskigt. Men socker i öl, allvarligt grabbar. Hur seriöst är det?

[OT] Varför Chimay?
Etanol, även kallat etylalkohol, kemisk formel C2H5OH, är en alkohol, som genom att den har så kort kolkedja har en för alkoholer jämförelsevis hög vattenlöslighet. Alla alkoholer har en viss giftverkan, men etanol är den minst giftiga av de envärda alkoholerna, och kan i utspädd form och i tillräckligt små doser förtäras utan allvarliga men. Etanol utgör den rusframkallande komponenten i drycker som öl, vin och sprit.

Framställning sker oftast genom jäsning av sockerhaltiga vätskor.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Etanol

[OT] Varför Chimay?
När man gör vin tillsätter man ibland lite extra socker för att ytterligare höja alkoholhalten.

Tripel Karmeliet är gotti gotti! Från samma bryggeri som Kwak och Deus.

[OT] Varför Chimay?
bruse skrev:
> Rochefort 10:
>
>
> STARKÖL
> Ingredienser: Vatten, malt, humle, jäst, socker,
> imaltat sädessalg.
>
>
> Inte konstigt att det känns sötsliskigt. Men
> socker i öl, allvarligt grabbar. Hur seriöst är
> det?

Det är väl inget problem med att socker tillsätts, om det har ett syfte vilket det har där det har tillsatts. Jag är övertygad om att dom belgiska ölbryggarna är väldigt seriösa i sitt hantverk, och troligtvis har varit det längre tilbaka än 1516 i en del fall.
Du kanske syftar på den Bayeriska renhetslagen? För några år sen var det populärt bland bryggerierna i sveriga att i marknadsföringssyfte framhäva just den Bayeriska renhetslagen som om det vore den sanna vägen. Då hade jag reagerat precis som du. Personligen dricker jag hellre en gudomlig öl med socker tillsatt, än tre st mediokra öl med socker som tillsats.
Däremot är det väldigt ovanligt att man tillsätter socker i en lager. Och det är oerhört ovanligt att man i tyskland brygger en ale :-o

[OT] Varför Chimay?
Dagens inköp:

Nils Oscar Farm Ale
Nils Oscar India Ale
Affligem Dubbel
Sierra Nevada Pale Ale
Chimay vit
La Trappe Tripel
Rochefort 8
Rochefort 10
St Feuillien Blonde
Gouden Carolus Cuvee van de Keizer

Den ska vara väldigt god den där, sa kassörskan och pekade på den sista flaskan.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Varför Chimay?
Pelle Hå skrev:

> Den ska vara väldigt god den där, sa kassörskan
> och pekade på den sista flaskan.

Ja det måste den nästan vara för 109 pistoler :(

[OT] Varför Chimay?
JLarsson skrev:
>
> Ja det måste den nästan vara för 109 pistoler
> :(

Ja det får man ju hoppas, fast jag gav bara 106 förstås. =)
F.ö. så ser jag den som ett lite bättre vin, stämmer både med pris, mängd och alkoholhalt.

På etiketten finns ett överkryssat smalt ölglas och en bild på ett vidare glas på fot.

[OT] Varför Chimay?
Pelle Hå skrev:
> På etiketten finns ett överkryssat smalt ölglas och en bild på ett vidare glas på fot.

Glaset är viktigt har jag precis lärt mig. Det ska vara stort så mycket skum för plats, ha en avsmalnande topp så doften samlas och ha fot så man inte värmer ölet i onödan.

Utom Hoegaarden och liknande veteöl som har ett glas med mycket gods i som håller kylan bättre, glaset ska vara kylt från början alltså.

Duvel är ett populärt avsmakarglas, men de flesta belgare har egna glas om man vill att trycket på dem ska stämma också.

Dessutom får man inte diska dem med diskmedel, för att inte förstöra smaken. Kanske lite overkill för en amatör som mig. :)

[OT] Varför Chimay?
nypan skrev:
> Wasabi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nä, Kung! Ha-ha! :)
>
> Jag ber om nåd. Att förpassas till drycken Kung
> som bötgöring för besserwissrande, är väl
> ändå ett för stort straff ;-)

hör nu här.... inte racka ner på min favoritöl

[OT] Varför Chimay?
ni vet väl att det finns 3-liters Leffe Blonde på bolaget? Den ser ut precis som den vanliga flaskan i proportionerna, men mycket större. Kostar ca 250 spänn, och är en kul flaska att ha med istf kanske en vinflaska hem till någon på fest

[OT] Varför Chimay?
Har varit så nära att köpa den några gånger, och nån gång gör jag det.
Och trådens varumärke Chimay, finns också i en 3-liters flaska av den blå, som dessvärre ej ens finns att beställa på systembolaget. I vinter efter nån Tour de Oetzi kommer vi garanterat att beställa in en sån till den sedvanliga afterbiken på Lilla Barkarby. Han brukar ha såna hemma.
Då kan man ju dela på en öl :-o

[OT] Varför Chimay?
nypan skrev:
> Och trådens varumärke Chimay, finns också i en
> 3-liters flaska av den blå, som dessvärre ej ens
> finns att beställa på systembolaget. I vinter
> efter nån Tour de Oetzi kommer vi garanterat att
> beställa in en sån till den sedvanliga
> afterbiken på Lilla Barkarby. Han brukar ha såna
> hemma.

Halleluja!!

[OT] Varför Chimay?
nypan skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rochefort 10:
> >
> >
> > STARKÖL
> > Ingredienser: Vatten, malt, humle, jäst,
> socker,
> > imaltat sädessalg.
> >
> >
> > Inte konstigt att det känns sötsliskigt. Men
> > socker i öl, allvarligt grabbar. Hur seriöst
> är
> > det?
>
> Det är väl inget problem med att socker
> tillsätts, om det har ett syfte vilket det har
> där det har tillsatts. Jag är övertygad om att
> dom belgiska ölbryggarna är väldigt seriösa i
> sitt hantverk, och troligtvis har varit det
> längre tilbaka än 1516 i en del fall.
> Du kanske syftar på den Bayeriska renhetslagen?
> För några år sen var det populärt bland
> bryggerierna i sveriga att i marknadsföringssyfte
> framhäva just den Bayeriska renhetslagen som om
> det vore den sanna vägen. Då hade jag reagerat
> precis som du. Personligen dricker jag hellre en
> gudomlig öl med socker tillsatt, än tre st
> mediokra öl med socker som tillsats.
> Däremot är det väldigt ovanligt att man
> tillsätter socker i en lager. Och det är
> oerhört ovanligt att man i tyskland brygger en
> ale :-o

Att det finns en hög andel socker (vanligtvis kandisocker) i Trapistöl är inga konstigheter iom att tanken är att få ölet mindre fylligt. Om öl som har väldigt hög densitet (original gravity) jäses utan tillsats av socker blir densiteten efter utjäsningen så pass hög att ölen blir svårdrucken. Jfr en barly wine (som kan ha samma OG som t.ex. Rochefort 10) med just R10 så märker du vad jag pratar om.

Apropå de tyska renhetslagarna hade de egentligen inget med kvalitet att göra utan var ett sätt för hovet att säkerställa att de kunde få den öl de föredrog. Veteöl (vetemalt, kornmalt, humle, jäst) ansågs nämligen exklusivare än öl bryggt enbart på kornmalt, humle, jäst då t.ex. veteöl har en ljusare färg och annorlunda smak pga vetemaltsinslaget. Iom lagen fick pöbeln dricka lagstadgad kornöl och noblessen veteöl.

För de som gillar Rockefort 10 kan jag verkligen rekommendera Westvleteren 12 (den med gul kapsyl som förut hette Abt). Tyvärr går den sällan att få tag på i Sverige och t.o.m. i Belgien. Säkrast är förstås puben mitt i mot klostret men ibland har GH nation i Uppsala och Akkurat i Stockholm W12an.
Håll alltså utkik!

Apropå lagring rekommenderar jag dock inte längre lagring än 2 år om man inte vet med sig att just den ölen mår bra av det. Tex W12 anses peaka någonstans mellan 1 och 2 år.
Se tex: http://www.ratebeer.com/Story.asp?StoryID=666

Förövrigt finns det ju en annan öl som är ganska lik W12an och heter St. Bernardus Abt 12. Den ligger iofs på 40e plats isf 1:a men bryggt på samma recept och vissa hävdar att den smakar likadant med rätt lagring. Annars har (hade) Akkurat stormaksporten, kan ju vara nåt efter en happytur. Ta med visakortet bara!

magnus/ölnörd

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Varför Chimay?
Att man inte ska diska ölglas med diskmedel beror inte på att ölet skulle ta smak, utan att de små resterna av diskmedel som finns kvar på insidan av glaset förstör skummet på en öl.

F ö så för er som gillar IPA och bitter så kan jag rekommenderar jag "Rainbow Warrior" från Närkes kulturbryggerier. Sommarens bästa ölöverraskning för min del! I Göteborg finns den åtminstone på Rover (som också har massa trevliga men dyra amerikanska IPA som t ex ACME california IPA).

[OT] Varför Chimay?
Chimay, Rochefort och andra trapister och belgare i all ära men dom gamla vanliga ölen då ? Själv drack jag en Norrlands Guld till min tortilla härom kvällen. Ölen var jättegod. Visserligen blev det en Blå Chimay eftråt men ändå... Nypan bjöd på en Löwerbrau i lördags oxå. Den var ISKALL och apgod.
För ett par veckor sedan drack jag Carlsberg Sort Guld hos bigmollo. Den var kalasgod den med... ;)

Glöm inte att en iskall fulöl oftast sitter som en läskande smäck i värmen medans en Trapistes bör intagas utan stress under stillsamma förhållanden. Gärna sent, och inte för kall.

//Skogling

[OT] Varför Chimay?
JLarsson skrev:
> Japp, den räcker. Problemet blir att få tag på
> en fatanläggning.

Tjena!

Vari ligger problemet?? Jag kan fixa en fatanläggning på samma tid som det tar att stoppa handen i fickan, ta upp telefonen, bläddra till P och ringa..´;)

[OT] Varför Chimay?
Skogling skrev:
> Chimay, Rochefort och andra trapister och belgare
> i all ära men dom gamla vanliga ölen då ?
> Själv drack jag en Norrlands Guld till min
> tortilla härom kvällen. Ölen var jättegod.
> Visserligen blev det en Blå Chimay eftråt men
> ändå... Nypan bjöd på en Löwerbrau i lördags
> oxå. Den var ISKALL och apgod.
> För ett par veckor sedan drack jag Carlsberg Sort
> Guld hos bigmollo. Den var kalasgod den med... ;)
>
> Glöm inte att en iskall fulöl oftast sitter som
> en läskande smäck i värmen medans en Trapistes
> bör intagas utan stress under stillsamma
> förhållanden. Gärna sent, och inte för kall.
>
>
> //Skogling

Sanna ord från förorten.
Jag dricker gärna en god lager emellanåt också, även om jag försöker hålla mig från den värsta fulölen. Just Löwenbräu, är ju nuförtiden ganska god om man tar den kall som belöning efter en cykeltur. Men det är ju ingen fulöl heller. ( den var fulare när Spendrups bryggde den )
Och snart kommer höstens trevliga oktober fest öl! Det är ju lager allesamman, och några av dom brukar vara riktigt smaskiga. Till en Tortilla passar ju en lager perfekt. Möjligtvis en Brown ale, men hellre kanske en Brooklyn lager.
( nu blev jag hungrig igen, och ölsugen )

Tillbaka
Topp