nypan skrev:
-------------------------------------------------------
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rochefort 10:
> >
> >
> > STARKÖL
> > Ingredienser: Vatten, malt, humle, jäst,
> socker,
> > imaltat sädessalg.
> >
> >
> > Inte konstigt att det känns sötsliskigt. Men
> > socker i öl, allvarligt grabbar. Hur seriöst
> är
> > det?
>
> Det är väl inget problem med att socker
> tillsätts, om det har ett syfte vilket det har
> där det har tillsatts. Jag är övertygad om att
> dom belgiska ölbryggarna är väldigt seriösa i
> sitt hantverk, och troligtvis har varit det
> längre tilbaka än 1516 i en del fall.
> Du kanske syftar på den Bayeriska renhetslagen?
> För några år sen var det populärt bland
> bryggerierna i sveriga att i marknadsföringssyfte
> framhäva just den Bayeriska renhetslagen som om
> det vore den sanna vägen. Då hade jag reagerat
> precis som du. Personligen dricker jag hellre en
> gudomlig öl med socker tillsatt, än tre st
> mediokra öl med socker som tillsats.
> Däremot är det väldigt ovanligt att man
> tillsätter socker i en lager. Och det är
> oerhört ovanligt att man i tyskland brygger en
> ale :-o
Att det finns en hög andel socker (vanligtvis kandisocker) i Trapistöl är inga konstigheter iom att tanken är att få ölet mindre fylligt. Om öl som har väldigt hög densitet (original gravity) jäses utan tillsats av socker blir densiteten efter utjäsningen så pass hög att ölen blir svårdrucken. Jfr en barly wine (som kan ha samma OG som t.ex. Rochefort 10) med just R10 så märker du vad jag pratar om.
Apropå de tyska renhetslagarna hade de egentligen inget med kvalitet att göra utan var ett sätt för hovet att säkerställa att de kunde få den öl de föredrog. Veteöl (vetemalt, kornmalt, humle, jäst) ansågs nämligen exklusivare än öl bryggt enbart på kornmalt, humle, jäst då t.ex. veteöl har en ljusare färg och annorlunda smak pga vetemaltsinslaget. Iom lagen fick pöbeln dricka lagstadgad kornöl och noblessen veteöl.
För de som gillar Rockefort 10 kan jag verkligen rekommendera Westvleteren 12 (den med gul kapsyl som förut hette Abt). Tyvärr går den sällan att få tag på i Sverige och t.o.m. i Belgien. Säkrast är förstås puben mitt i mot klostret men ibland har GH nation i Uppsala och Akkurat i Stockholm W12an.
Håll alltså utkik!
Apropå lagring rekommenderar jag dock inte längre lagring än 2 år om man inte vet med sig att just den ölen mår bra av det. Tex W12 anses peaka någonstans mellan 1 och 2 år.
Se tex:
http://www.ratebeer.com/Story.asp?StoryID=666
Förövrigt finns det ju en annan öl som är ganska lik W12an och heter St. Bernardus Abt 12. Den ligger iofs på 40e plats isf 1:a men bryggt på samma recept och vissa hävdar att den smakar likadant med rätt lagring. Annars har (hade) Akkurat stormaksporten, kan ju vara nåt efter en happytur. Ta med visakortet bara!
magnus/ölnörd