[OT] Varför skall man hoppa över växlar när man kör bil?

Shell V-power, dyrt, snabbt o bra :) Om bilen går "bättre" (mer klös) på 98 eller inte har väl främst att göra med hur fiffig den elektroniska motorstyrningen är. Moderna bilar är ju rätt bra adaptiva och anpassar sig efter omständigheterna.

Jag har för mig att man skall köra med så lågt oktantal man kan för bäst effekt, dvs högre kompression? Och byta till högre oktantal först när man är tvungen, t ex vid bankörning då motorn blir varmare och mer benägen att knacka. Nu blev jag lite konfunderad.

cerberos skrev:
-------------------------------------------------------
> snittförbrukningen till någonstans mellan 0.68-0.69

Jag nollade förbrukningsmätaren när jag bytte till dubbdäcken och den har visat 0,69 sedan dess. Mest mina 25 km kuperad landsväg till och från jobbet (vi samåker tre stycken) men även en hel del 3h-turer till Söderhamn och Stockholm. Brukar ligga på 130 på 110-väg och 110 på 90-väg om omständigheterna "tillåter" det (fy på mig).

Mitsubishi Carisma, tjänstevikt 1.290 kg.

Tar aldrig bilen innanför stadsgränsen och bromsar alldeles för sällan (bromsskivorna rostar bort).

Egentligen borde man ha en elbil till och från jobbet och hyra bil de gånger man ska åka längre.

Hursomhelst så ska jag montera en racekatalysator i morgon. Den släpper igenom mkt mer luft (o kanske lite skit oxå, vem vet) vilket kommer ge bättre acc. Här ska det eco-köras utav bara h-vte. Hur var det nu, järnet upp till femman/sexan eller?

Rippa skrev:
> Hursomhelst så ska jag montera en racekatalysator
> i morgon. Den släpper igenom mkt mer luft (o
> kanske lite skit oxå, vem vet) vilket kommer ge
> bättre acc. Här ska det eco-köras utav bara
> h-vte. Hur var det nu, järnet upp till
> femman/sexan eller?

Minst!

Öviksmicke skrev:
...
> >
> > Vad kör du för vagn? Jag råkar jobba på
> > Volvo...
>
> En gammal FH16-96 som nog snart börjar närma sig
> bäst före datumet ;-)
> På 5an (låg 3:an är det ju igentligen) behöver
> man inte slira mer än kanske en sekund, och går
> det tyngre startar man på lägre. Jag är
> faktiskt tveksam till att den skulle dra mindre
> då motorvarvtalet kommer att pendla som den fått
> damp mellan växlingarna :-P
> Du menar att växellådan kommer att överleva
> kortare än 3600mil som den senaste gjorde?
>
> Är du på Volvofabriken i gbg? vilken del
> isåfall? Var hos er förra året nämligen.

Gammal fin 16 från -96 det är grejer det! Där har du inte lika mycket styrelektronik och skit som jag jobbar med ;) Jag sitter och kodar mjukvaran som sitter i lite nyare Volvo och är dessvärre sällan i fabriken.

Låter illa med växellådan, 3600mil då är den knappt inkörd! Att det skulle suga ut i hydralsystemet låter konstigt, det borde märkas om man tappar ur hydralsystemet på färgen om inte annat. Jag hade problemet på en gammal bil att luftingen till växellådan var igensatt och då läckte det bara när lådan var varm så det blev ingen pöl under bilen, men oljan försvan ändå!

Men jag kom att tänka på en sak: turbon kommer att tappa varv och laddtryck när man växlar ofta villket faktiskt ger sämmre förbruknings siffror! Dieseln får ju, till skillnad från otton (bensin/gas) bättre verkningsgrad med turbo och övertryck!

Nu skulle jag säga att det inte spelar någon större roll på en personbils diesel eftersom turbon där är liten och växlingsstegen stora, men en lastbil kan det göra skillnad! skall räkna lite på det imorgon om jag får tid!

Rippa skrev:
> Shell V-power, dyrt, snabbt o bra :) Om bilen går
> "bättre" (mer klös) på 98 eller inte har väl
> främst att göra med hur fiffig den elektroniska
> motorstyrningen är. Moderna bilar är ju rätt
> bra adaptiva och anpassar sig efter
> omständigheterna.

Min lilla småbil som är flyttgods bil från Saudi med tillhörande ökenkatalysator(raka rör), går märkbart bättre på Shells V-power. Intressant är att den lilla sexan drar så pass mycket mindre bensin med V-power bensin att jag tjänar in merpriset på den bensinen snabbt. Att sedan bilen är mycket trevligare att köra med den bensin som den är gjord för gör ju inte saken sämre. Med 95 oktan är eco driving i stort sett omöjligt med min bil. Med 98 oktan lär det funka, har jag hört. En dag ska jag prova det;-)

ha det
Jan

Lotta B skrev:
> Jag har för mig att man skall köra med så lågt
> oktantal man kan för bäst effekt, dvs högre
> kompression? Och byta till högre oktantal först
> när man är tvungen, t ex vid bankörning då
> motorn blir varmare och mer benägen att knacka.
> Nu blev jag lite konfunderad.

Fast med turbo kan du ladda mer med högre oktan innan det knackar. Det är därför de plockar ut mer effekt med E85 på Saabarna t.ex - E85 motsvarar över 100 oktan (men, innan nån påpekar det, har lägre energiinnehåll så det går åt mer).

Men som sagt, det bygger ju på att motorstyrningen är adaptiv på något vis. På ej överladdade bilar är det antagligen bara korkat att tanka något annat än 95.

jomper skrev:
Men som sagt, det bygger ju på att
> motorstyrningen är adaptiv på något vis. På ej
> överladdade bilar är det antagligen bara korkat
> att tanka något annat än 95.

Inte när bilen bevisligen får en bättre körbarhet och dessutom drar mindre bensin av det.
Snarare tvärtom, att tanka en bil med bensin som den går dåligt med är korkat:-)
Ingen bil som är gjord för att köras med 98 oktan mår eller går bra med 95 oktanig bensin.

ha det
Jan

Steelisreal skrev:
> jomper skrev:
> Men som sagt, det bygger ju på att
> > motorstyrningen är adaptiv på något vis. På
> ej
> > överladdade bilar är det antagligen bara
> korkat
> > att tanka något annat än 95.
>
> Inte när bilen bevisligen får en bättre
> körbarhet och dessutom drar mindre bensin av
> det.
> Snarare tvärtom, att tanka en bil med bensin som
> den går dåligt med är korkat:-)
> Ingen bil som är gjord för att köras med 98
> oktan mår eller går bra med 95 oktanig bensin.
>
> ha det
> Jan

Du kör väl nån saudi-bummse kalibrerad efter mellanösterns finest då, 130 oktan eller något sådant :)

Per skrev:
> SAAB är väl den som är fräckast, och lockar med 30 extra hästar, med
> etanol "biopower" i helsidesannonser.

Tjena!

Hur illa jag än tycker om SAAB så måste jag faktist erkänna att jag själv varit med vid en helt oberoende bänkning av en just sån SAAB.. Det gick inte att få ut 30 extra hästar, men väl 28, vid optimala förhållanden så hade man nog fått ut de två sista..

Förövrigt så kör jag 50/50 i min gamla bil, mest för att det känns billigare att tanka..

UdoDirkschneider skrev:
> Så mycket felaktigheter och antaganden i denna
> tråd så man blir mörkrädd......
>
> Kanske hålla er till cyklar???? ;-)

Det är ett snackforum, inte facit. Upplys oss gärna om du vill, men att reta upp sig på att folk har "fel" på diskussionsforum lär bli rätt tröttsamt i längden :)

Steelisreal skrev:

Stämmer säkert. Anledningen är just att den kräver 98 oktan därför att den har en högre kompressionsratio. Med lägre oktantal riskerar motorn att knacka och effekten blir sämre. Å andra sidan är det meninglöst att stoppa 98 oktan i en motor gjord för 95 oktan. En sådan knackar inte med 95 oktan.

Nu har jag inte läst hela tråden så det kanske blir en upprepning men jag vill gärna bidra med ett favoritdiagram:
mussel.gif ht=301

Ett musseldiagram som visar moment och varvtal och bränsleförbrukning för en typisk ICE, internal combustion engine, en vanlig motor alltså. Tomgång längst nere till vänster och max effekt uppe till höger.
De någorlunda runda områdena som tillsammans ser ut lite som ett musselskal visar bränsleförbrukningen i gram per kilowattimme, 260 g/kWh är alltså det snålaste den här motorn går att köra.
Det finns en linje inritad som är märkt "OOL", optimum pperation line. Den visar vart man ska ligga vid olika effektuttag och generellt så är det max eller nära max momentuttag som gäller. Så här funkar förbränningsmotorer generellt.
För ecodriving (som är ett varumärke, energisnlt körsätt kan man ju också säga) så är det här en av grunderna. Någorlunda rask acceleration för att snabbt komma i ett läge med konstant fart, lågt varv och högt momentuttag. Segdra helt enkelt./J :)

UdoDirkschneider skrev:
> Så mycket felaktigheter och antaganden i denna
> tråd så man blir mörkrädd......

Kanske, kanske inte, de som postar i den försöker ändå reda ut saker seriöst, och skulle säkert välkomna om du redde ut vilka felaktigheterna är och vilka (otillständiga?) antagande som gjorts. Om du lyckas övervinna mörkräddheten ser jag fram mot din sakliga kritik.

Att däremot sätta sig på höga hästar och bara avfärda alla som idioter är inget övertygande argument. Det visar bara att du inte lider någon brist på självuppskattning. Inte för att jag vill missunna dig lite sådan!

Steelisreal skrev:

Självklart inte, har man komp som är så högt så att bilen knackar med 95 så ska man inte köra på det. Men det är extremt få bilar som är konstruerade så original. Om nån varit där och skruvat däremot så..

Lotta B skrev:
> Jomper, aha nu är jag med, turbon kan ladda mer
> med högre oktantal.

Japp, förutsatt intelligent motorstyrning med knacksensor bland annat. Saab har haft det sedan tidernas begynnelse men nu för tiden skulle jag tro att alla har det. Annars får man kallt köra med så lågt laddtryck att öststats-bensin på 89 oktan inte sabbar motorn.

johan44 skrev:
> Hursomhelst så är det otroligt kasst att elda
> fossila bränslen för att driva en bil frammåt,
> verkningsgraden blir inte mycket att hänga i
> julgranen (typ 17 % om man är snäll...)
> Läs mer på
> http://www.elbilarsverige.se/ELFIR-nytt nr 6%2
> 0juli%202007_ny%20layout.pdf

Var får du elen ifrån då?

Problemet med ottomotorn är verkningsgraden vid dellast vilket du kan se i Johan44:as diagram ovan. Betänk sedan hur ofta man kör på dellast. För acceleration bör man hålla sig inom varvtalsområdet som ger bäst vridmoment (där motorn är effektivast). Men man ska inte gasa för hårt för då fetar motorstyningen på för att få ut mer kräm (fullgas= långt under lambda 1), oeffektivt i bränsleåtgångsperspektiv.
Alltså kör relativt snabbt upp till marschfart för att sedan hålla relativt konstant belastning. Undvik friktionsbromsarna så mycket som möjligt (ren förlust), försök bibehålla rörelseenergin så långt det går genom rondeller och kurvor.... = Ecodriving
Ecodriving är ingen bullshit!

Nej nu måste jag jobba igen......ursäkta min lagomt spydiga kommentar innan jag skulle lägga mig igår =)

Inga fler kommentarer på jojo-körningen som beskrevs ovan. Min svärfar brukade köra så och man blev fan helt galen på att åka med honom :)
Han lyckades dock köra sin gamla Saab 9000 2.0i på 0,51 Umeå-Uppsala med hyfsad snittfart :)

/Johan

Hehe, ja det kan nog bli happys längsta tråd om vi får in lite marginalelstalibaner i debatten. :)

Till att börja med så går det åt ungefär en femtedel så mycket energi med elbil eftersom den är effektivare i alla led. (se bilaga enligt ovan)

Jag tänkter produktionsspecifierat, dvs att jag som konsument köper det jag vill ha (tex vattenkraft). Sen hoppas jag att utvecklingen framgent sker inom bra förnybara källor, vind är det som kan byggas stort idag (se danmark) men vad framtiden bjuder vet ingen.

Om alla bilar i ett slag byttes till laddhybrider så att 75 % av körsträckan (personbil) plötsligt blev eldriven så skulle sveriges elförbrukning öka med ca 7 %, elsystemet, både produktion och distribution skulle klara det rakt av men det behövs förstås laddstationer. Några rejäla vindkraftsparke till havs med sammanlagt 600 snurror skulle kunna producera elen för att undvika marginaleffekter. Se länk:
http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/518304omxva/518334vxrxv/523254forsk/819906elxix/index.jsp
och presentation:
http://www.vattenfall.se/www/vf_se/...15691omxv/819774vxrx/875877fors/P02114544.pdf

Lotta B skrev:
> Jomper, aha nu är jag med, turbon kan ladda mer
> med högre oktantal.

Ja eller det är i alla fall en av effekterna med högre oktantal, det tillåter högre tryck i cylindrarna utan att bensinen självantänder. Vill du nörda ned dig så finns väl det mesta med här tror jag: http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

www.howstuffworks.com har oxå många lättbegripliga artiklar kring hur motorer (o annat) funkar.

Roliga länkar Rippa, då har jag nåt att läsa nån sömnlös natt. Är ganska så klar över hur motorer funkar, gillade att porta om tvåtaktare i mina yngre dagar men turbo och modern bilelektronik är inte mina expertområden pecis :)

jesster73 skrev:
> Vad gäller att hoppa över växlar under
> acceleration så är det skitsnack och
> kontraproduktivt

Om motorn anpassade sig perfekt vid växling så vore det så, men så snabbt är inte motorns reglersystem.
Det syns bäst på större dieslar som blåser rökpuffar vid växling men fenomenet går igen även i andra motorer. Insprutningssystemet hinner inte reglera ner när föraren lättar på gasen och trycker ner kopplingen så motorn går fet ett tag. Man förlorar mer på de orena växlingarna än vad man vinner på att ligga i optimalt intervall genom att dra på alla växlar.

Vad gäller om man har automatlåda? Vår har iofs en manuell funktion, som vi använder mycket i alperna, men praktiskt taget aldrig annars. Blir någon gladare om jag växlar ner före stoppljus, så att motorn rusar upp i 2-3500 rpm istället för att ligga runt 1000?

triple skrev:
> Gammal fin 16 från -96 det är grejer det! Där
> har du inte lika mycket styrelektronik och skit
> som jag jobbar med ;) Jag sitter och kodar
> mjukvaran som sitter i lite nyare Volvo och är
> dessvärre sällan i fabriken.
>
> Låter illa med växellådan, 3600mil då är den
> knappt inkörd! Att det skulle suga ut i
> hydralsystemet låter konstigt, det borde märkas
> om man tappar ur hydralsystemet på färgen om
> inte annat. Jag hade problemet på en gammal bil
> att luftingen till växellådan var igensatt och
> då läckte det bara när lådan var varm så det
> blev ingen pöl under bilen, men oljan försvan
> ändå!

Hehe, nä det är väl inte lika mycke som i nyare. Det är ofta en hel orkester som går igång då man startar dom med meddelande hit och dit som ska dyka upp på displayen ;-)
Aha, var dit förra året och hade en guidad tur i fabriken innan vi körde hem åkeriets nyförvärv.

Första lådan var ju gammal och nästa som havverierade var en utbytes, båda var dock tomma på olja och bottenstocken nöp på båda. Denna bil står oftast på samma ställe på ca 700varv och då är det stor chans att läckage syns ;-)

Eftersom den går med hydraliken igång nästan hela dagarna är det svårt att se om det kommit in några liter växellådsolja i ett hydralsystem på ca 150-200L. Läckage gör att oljan "byts" ibland.

dabac skrev:
> jesster73 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad gäller att hoppa över växlar under
> > acceleration så är det skitsnack och
> > kontraproduktivt
>
> Om motorn anpassade sig perfekt vid växling så
> vore det så, men så snabbt är inte motorns
> reglersystem.
> Det syns bäst på större dieslar som blåser
> rökpuffar vid växling men fenomenet går igen
> även i andra motorer. Insprutningssystemet hinner
> inte reglera ner när föraren lättar på gasen
> och trycker ner kopplingen så motorn går fet ett
> tag. Man förlorar mer på de orena växlingarna
> än vad man vinner på att ligga i optimalt
> intervall genom att dra på alla växlar.

Problemet är inte hastigheten på reglersystemet (motorstyrenheten). Man hinner räkna massor mellan varje tändning, processorerna är tillräckligt snabba helt enkelt.

Gamla grejer (80-tal) hade problem att hinna med men idag är det absolut inget problem. Svårigheten ligger i att veta exakt hur mycket soppa man skall spruta in när det svårt att mäta exakt hur mycket luft som kommer in i cylindern, hur den snurrar, vilken temp den har och hur stor del som är kvarvarande avgaser... o.s.v. när saker förändras snabbt!

Per skrev:
> Vad gäller om man har automatlåda? Vår har iofs
> en manuell funktion, som vi använder mycket i
> alperna, men praktiskt taget aldrig annars. Blir
> någon gladare om jag växlar ner före stoppljus,
> så att motorn rusar upp i 2-3500 rpm istället
> för att ligga runt 1000?

Ja, både du och alla andra blir gladare av det :)
I de lägena drar den nämligen ingen bensin alls.

Jensen skrev:
> Mårten skrev:
> -----
>
> > Funkar sådär i verkligheten i dom bilar jag
> har
> > kört. Framförallt har ingen av dom velat
> ligga
> > på 5/6:an i 50. 4:an har ofta passat bättre
> > (tomgång på 4:an har gett ungefär 50).
>
>
> min audi a6 2,6 rullar på fint i 50 på femman.
> är vägen rak kan man till o me släppa gasen o
> den drar själv utan gas på femman :D
>
> morsans diesel därmot, där får man hela tiden
> gå en växel lägre än på audin, men då äre
> oxå bara en 4:a o bara 1,9 L :D

Om du har en A6, 2.6 har du gissningsvis en färddator oxå. Skulle gissa att du trots den starka maskinen har en lägre soppaförbrukning på 4:an än på 5:an i 50 blås om du mäter på en lite längre sträcka....

Jag kör en tunad 18T och trots ett duktigt vrid blir det betydligt billigare om man håller sig på rimligt låg varv - men - inom motorns vridmomentskurva. 5:an före 80km/h är bara merförbrukning på min bil.

Per skrev:
> Vad gäller om man har automatlåda? Vår har iofs
> en manuell funktion, som vi använder mycket i
> alperna, men praktiskt taget aldrig annars. Blir
> någon gladare om jag växlar ner före stoppljus,
> så att motorn rusar upp i 2-3500 rpm istället
> för att ligga runt 1000?

Bror på vad du har för bil och typen av växellåda. Vad har du för bil?
En klassisk hydraulisk automatväxellåda använder en momentomvandlare och har bara lockup på den högsta växeln. Det betyder att den slirar (varvar upp när du gasar utan att bilen går fortare) och växlar vid nästan samma varvtal oavsett gaspedalsläge. Den är alltså långt ifrån optimal.
I vissa bilar (vissa Audi, BMW och I-shift på Volvo trucks) finns automatiserade manuella lådor. D.v.s. lådan är som en manuell men elektronik petar i växlarna åt dig. Då blir det riktigt bra även om den inte kan planera din körning så ger den bättre förbrukning än en mänsklig växlare.

Har du en klassisk automat, så gäller det att få lockup så mycket som möjligt. Det kan funka olika på olika bilar, men i princip brukar det bero på hur hårt du trampar på gasen...
Och eftersom du vet när du vill bromsa gäller fortfarande att det är bättre att motorbromsa (förutsatt någotsånär modern insprutare) så kicka i ”L” när du vill bromsa borde göra saken bättre!

Senast redigerad av en moderator:
dabac skrev:
> Om motorn anpassade sig perfekt vid växling så
> vore det så, men så snabbt är inte motorns
> reglersystem.
> Det syns bäst på större dieslar som blåser
> rökpuffar vid växling men fenomenet går igen
> även i andra motorer. Insprutningssystemet hinner
> inte reglera ner när föraren lättar på gasen
> och trycker ner kopplingen så motorn går fet ett
> tag. Man förlorar mer på de orena växlingarna
> än vad man vinner på att ligga i optimalt
> intervall genom att dra på alla växlar.

Absolut förlorar man lite vid varje växling. Jag har bara väldigt svårt att tro att man förlorar mer på det än att belasta motorn i varvtal där den fungerar suboptimalt, alltså vid för låga och för höga varv, vilket blir resultatet om man hoppar över växlar.
Vore det bättre vettefan om inte biltillverkarna skulle bygga mindre tätstegade lådor.

johan44 skrev:
....
> Om alla bilar i ett slag byttes till laddhybrider
> så att 75 % av körsträckan (personbil)
> plötsligt blev eldriven så skulle sveriges
> elförbrukning öka med ca 7 %, elsystemet, både
> produktion och distribution skulle klara det rakt
> av men det behövs förstås laddstationer. Några
> rejäla vindkraftsparke till havs med sammanlagt
> 600 snurror skulle kunna producera elen för att
> undvika marginaleffekter.
...

Elbilar är jätte bra... i teorin!

En dag kommer batterierna vara så bra att det funkar men ännu så länge har vi inte hunnit dit! En EV1 (GM:s elbil som man hyrde ut i Kalifornien för några år sedan) var tvåsitsig och kunde rulla 6mil på en laddning sedan var den tvungen att laddas en natt...

Bensin har energi innehållet 44.4MJ/kg
Men det bästa batteriet (Li-Ion) 540kJ/kg (detta är högst teoretiskt eftersom om man använder hela kapaciteten kommer batteriet inte hålla länga. Så 20% av kapaciteten är vad man räknar med i fordonsvärlden)

Liiite skillnad även om verkningsgraden på en elmaskin är 95% och batteriet runt 90% så totalt får man ut 85%. En bensin motor har runt 40%, så det ungefär hälften!

Lite mer räkning:
En vanlig personbil tankar ungefär 40 liter i tanken. Det motsvarar c:a 1400MJ, 40% av det blir: 560MJ, och då skulle det behövas 660MJ i batteriet. Ett sådant batteri skulle väga 6000kg…
…och kosta 12Milj kr om man köper det bästa på batteryspace.com… men det går säkert att få ner det om man köper många ;)

Dessutom måste man ha kylning och styrelektronik till batteriet ;);)

Tillbaka till grundfrågan: Hur tänker de som tycker man skall hoppa över växlar?
Eller om man vrider lite på frågan: Var har denna missuppfattning kommit ifrån?

johan44as diagram är ju ganska talande...

Hur fan hinner ni få i alla växlar??? Kanske bara jag som har problem med det i och med att jag kör en extrem prestandabil men att hinna rycka i alla fem lägena 0-90 är tycker jag är en bedrift.

oxr skrev:
> en extrem prestandabil

krasch.jpg

114 vilda eller? :)

/Johan

Tror det var 116 original men några verkar ha gått och lagt sig. Det är därför mytomspunnen får sitta och hjälptrampa på taket.

Senast redigerad av en moderator:
triple skrev:

> Bror på vad du har för bil och typen av
> växellåda. Vad har du för bil?

En merca, e-klass kombi (S211), 2004 års modell, det finns en märklig oklarhet om hur många växlar den har. Den uppges ha en femväxlad låda men i manuellt läge har den helt klart 6 växlar. Den är silkeslen, förutom vid kickdown då den växlar ner märker man normalt inte alls att den växlar. Har ingen känsla av att den någonsin "slirar". Den reagerar omedelbart på gaspådrag. Modellåret 2005 kom en sjuväxlad låda, som ska vara ännu bättre, fler växlar optimerar varvtalet och spar soppa.

Vid normal körning är det en lågvarvig bil, det är egentligen bara vid snabba omkörningar som den behöver gå fortare än 2500 rpm. För det mesta ligger den under 2000. Jag förstår inte varför det skulle vara bra att rusa upp motorn till 3-4000 varv vid stoppljus etc, eller varför jag överhuvudtaget skulle hålla på och motorbromsa när det inte finns risk att bromsarna överhettas. Jag har svårt att tro att det skulle spara bensin, eller att det skulle vara bra för motorn. Bromsklossar och bromsskivor är förhållandevis billiga om man jämför med motorer och växellådor.

oxr skrev:
> att hinna rycka i
> alla fem lägena 0-90 är tycker jag är en
> bedrift.

Ha, ha, jo sannerligen;)

Det jag ifrågaställer är om man ska försöka köra på högsta växeln även i relativt låga farter, vilket somliga förespåkar.

Per skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > att hinna rycka i
> > alla fem lägena 0-90 är tycker jag är en
> > bedrift.
>
> Ha, ha, jo sannerligen;)
>
> Det jag ifrågaställer är om man ska försöka
> köra på högsta växeln även i relativt låga
> farter, vilket somliga förespåkar.

Du kanske har missat att det är fler som diskuterar i den här tråden och att den inte bara handlar om körning på högsta växeln?

Jag tycker att det är rätt tufft att hoppa över växlar. Jag gör det alltid när vill impa på någon...

Tillbaka
Topp