triple skrev:
-------------------------------------------------------
> Bror på vad du har för bil och typen av
> växellåda. Vad har du för bil?
En merca, e-klass kombi (S211), 2004 års modell, det finns en märklig oklarhet om hur många växlar den har. Den uppges ha en femväxlad låda men i manuellt läge har den helt klart 6 växlar. Den är silkeslen, förutom vid kickdown då den växlar ner märker man normalt inte alls att den växlar. Har ingen känsla av att den någonsin "slirar". Den reagerar omedelbart på gaspådrag. Modellåret 2005 kom en sjuväxlad låda, som ska vara ännu bättre, fler växlar optimerar varvtalet och spar soppa.
Vid normal körning är det en lågvarvig bil, det är egentligen bara vid snabba omkörningar som den behöver gå fortare än 2500 rpm. För det mesta ligger den under 2000. Jag förstår inte varför det skulle vara bra att rusa upp motorn till 3-4000 varv vid stoppljus etc, eller varför jag överhuvudtaget skulle hålla på och motorbromsa när det inte finns risk att bromsarna överhettas. Jag har svårt att tro att det skulle spara bensin, eller att det skulle vara bra för motorn. Bromsklossar och bromsskivor är förhållandevis billiga om man jämför med motorer och växellådor.