JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Synd att det inte finns "lumparsnack-till-svenska"
> på babelfish.
>
>
> Eller det kanske är lika bra det...
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-12-18
> 14:42 av JT.
Suck...det finns mycket intressanta, interna termer i åtminstone mitt inlägg...men jag försöker göra det begripligt. "Översättning" i paranteserna, det lär bli många...
Javisst, att flytta anrika KA1/Amf1 (Sveriges vackraste, bästa, grymmaste, coolaste, kungligaste regemente) är ytterst PetterKalle (PK - politiskt korrekt)...
...405. KJ (fyrahundrafemte kustjägarkompaniet)? Då var du iallafall krigad (krigsplacerad) på rätt sida om landet (östkusten) - en annan är ju satt på att tillsammans med de glada gossarna i 505. (femhundrafemte kustjägarkompaniet) , som egentligen är ett s.k. AmfSkkomp (AmfibieSkyttekompani, har övertagit kustjägarnas roll som anfallsförband), försvara den där andra, äckliga skärgården (väst-pest-kusten). Nej, Sthlm ska det vara - gärna ytterskärgården (vackert, kallt, blåsigt, fri sikt till S:t Petersburg) och allra helst, åhfyfan, Korsö (gammal kustartilleriö, byggd av svett, blod, betong och taggtråd)...
...var och söp (drack saft) till i Sandhamn (yachtghetto) i somras. Det var underbart - vet inte hur många nätter man drömt om att simma över det där jävla sundet (man ser från "Taggtrådshawaii" över till Sandhamn)...från hamnen på Korsö ser man ju till och med utan kikare rakt in i hotellet...
Men man ska inte gnälla, hade någon bett mig att göra åtgärder före start (förbereda en stridsbåt för "action") på "fyrnollan" (stridsbåt 940, min skönhet, min älskling, snabbast i bataljonen, kunglig hovleverantör av död och förintelse...) för att köra en övningssommar för valfritt KJkomp (kustjägarkompani), helst old-school; våldsam landstigning mot förmodad befäst fiende... (full fart mot land med tungt understöd, granatkastare, dunkande kulsprutor, stridsvrål och mycket adrenalin) , hade jag aldrig tackat nej. Om man däremot frågat ifall jag var sugen på att ta löparslingan (jävla horeri, becksvart och blött) ut till Halsen (Korsö hals - så långt bort från civilisation, verklighet och värme man kommer...) en mycket tidig tisdagsmorgon i slutet av november (kallt, mörkt, äckligt, självmordstankar) med snöblandat (lappmögel och diväteoxid) och 20 sekundmeter (blåsigt) i poplinstället (tunt, fult, illasittande träningsställ) efter halvannan timmes sömn hade det varit lite mer tveksamt. Samma sak gällde nog ifall ämnet "älga (springa, gå, krypa, gråta, kräkas) runt på Myttinge (det totala mörkret/övningsområde på Värmdö) med fullpackad Berghaus (STOOOR, obekväm ryggsäck som man kan, och ska, få ner halva världen i) en vecka på senhösten för en kul mössa (basker med tillhörande tingeltangel)" hade kommit upp...inte sant? ;-)
Begripligt? Oskar, som ormätare, får fylla i eventuella luckor...
/M