[OT] Värnplikt

[OT] Värnplikt
Burner, tycker absolut du ska satsa på det! Många av de jag gjorde lumpen med 97-98 var inte alls pigga på det, allt från klart nej till smått tveksam. Vid muck tyckte nästan alla att de inte skulle ha velat vara utan det. Sen är FN-tjänst kul också, jag var i Kosovo -00, KS02. Det var otroligt lärorikt och allt det där. Såå.. kortfattat: kör! =)

[OT] Värnplikt
Vill man göra lumpen ska man absolut göra det. Gjorde lumpen som norrlandsjägare och även om det inte alltid var kul så ångrar jag inte att jag gjorde det.

[OT] Värnplikt
Burner skrev:
-------------------------------------------------------
> såtenäs är större än lkpg på flyg nu tror jag.....
> känner flera som jobbar me herkules. nån jas
> pilot. flera f.d. stridspiloter och har en kompis
> som nu utbildar sig till civilpilot i arvidsjaur..

Lkpg är faktiskt betydligt större än F7. Där finns Flygskolan, VoVC, Specflyg, SAAB, Hkpflj...

[OT] Värnplikt
Haxx skrev:
> Hej. Vad anser ni om att införa allmän värnplikt
> istället för att ha det könsbaserat, som det är i
> dagsläget?
>

Rent jämställdhetsmässigt så är det ett modernt sätt att se på värnplikt. Men själva idén att Sverige i dagsläget skulle bli angripet känns däremot lite gammaldags, lite "40-talsfrossa" som lever kvar. Själv var jag mycket vapenintresserad i 20-årsåldern och gjorde värnplikten, idag tycker jag det är helt sjukt att lära sig döda andra människor. Av den anledningen bör de som ska försvara landet vara etiskt och moraliskt övertygade om att de vekrligen kan tänka sig att skjuta ihjäl andra människor. Jag är det inte.

Om landsgränser över huvud taget är något att försvara lämnar jag till en annan diskussion.

[OT] Värnplikt
Tim skrev:
> och det roliga är att kvinnor har helt och hållet
> fritt val.. åker de till mönstringen och inte får
> de fys/psyk resultat de vill kan de avböjja.. det
> kan inte killar göra.. vi blir illa tvugna att ta
> de tjänster vi blir tillsagda.. om vi vill.

Helt rätt, men har vi väl gjort vårt val skriver vi på ett "kontrakt" och sedan är det samma regler som för killar!
Jag tror på en form av yrkesarme istället för att ha "allmän" värnplikt.

Om det nu ska vara könsneutralt att göra lumpen, varför finns det då så många killar, så väl värnpliktiga som befäl, som gör allt för att vi tjejer ska "misslyckas" och må dåligt??!!

[OT] Värnplikt
Furirpipis skrev:

> Om det nu ska vara könsneutralt att göra lumpen,
> varför finns det då så många killar, så väl
> värnpliktiga som befäl, som gör allt för att vi
> tjejer ska "misslyckas" och må dåligt??!!

Därför att dom är skitstövlar. Dom flesta män har problem med kvinnor som är duktiga, och när kvinnor hävdar sig på det mest manliga området som finns (militären) uppför sig många män ännu sämre.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Värnplikt
Markus F skrev:
> Därför att dom är skitstövlar. Dom flesta män har
> problem med kvinnor som är duktiga, och när
> kvinnor hävdar sig på det mest manliga området som
> finns (militären) uppför sig många män ännu
> sämre.
>
>
Jo, jag håller med dig att det finns en klick med skitstövlar som känner sig hotade. Men med denna inställning av dessa män, och det är inte bara inom försvaret, så kan det aldrig bli könsneutralt och jämställt.

Varför ska man känna sig hotad av en kvinna? Osäker på sin egen manlighet, eller?
Jag vill bara med detta säga att det är inte helt självklart år 2005 att tjejer och killar är jämställda och samhället är redo för att gå hela vägen och könsneutralisera det allra heligaste ni killar har, försvaret.

Måste nog även tillägga att jag personligen inte blivit illa behandlad under min värnplikt, men känslan av att alltid behöva prestera bättre för att bli accepterad av de andra var ett faktum. Jag behövde bevisa att jag platsade, och inte utgjorde en börda för resten av gruppen.

Har dock kompisar som på olika förband runt om i Sverige blivit totalt utmobbade och trakaserade av både vpl och befäl endast för sin könstillhörighet.

Ja, jag vet inte men dikusionen är inte helt enkel och det är nog lätt att bli för hetsig och lätt för feltolkningar. Det är dock en risk jag tar..

[OT] Värnplikt
Jag har inte så långt kvar till min mönstring och jag hoppas innerligt att jag blir intagen. Jag ser det som en möjlighet att lära mig mycket nytt och verkligen få reda på var min fysiska gräns går. Drömmen är fjälljägare (tänk er all den längdskidåkningen!).
För att återgå till ämnet så tycker jag killar och tjejer ska ha samma rättgheter, och det gäller även lumpen.
Problemet jag ser med att ta bort "plikten" är att mängden mönstrande skulle minska kraftigt.
Hur många tror ni det är som är negativa i början men sedan blir possitiva till lumpen?
Om vi tog bort värnplikten skulle vi bara ha dyra soldater kvar och det skulle medföra en ännu mindre armé.

[OT] Värnplikt
Med all risk för att låta besserwissig, säg efter mig; det finns inget som heter fjälljägare...

FM är precis som samhället i övrigt långt ifrån jämställt, tyvärr. Ambitionen och målbilden finns där, men precis som det påpekats finns det dåliga människor överallt.

/M

[OT] Värnplikt
Johan S skrev:
> i 20-årsåldern och gjorde värnplikten, idag tycker
> jag det är helt sjukt att lära sig döda andra
> människor. Av den anledningen bör de som ska
> försvara landet vara etiskt och moraliskt
> övertygade om att de vekrligen kan tänka sig att
> skjuta ihjäl andra människor. Jag är det inte.

Frågan är om man kan tänka sig att skjuta ihjäl någon som annars skulle döda ens egna familjmedlemmar. Kan inte tänka sig det, så har man en tydlig moralisk kompass som man följer. Om man däremot kan tänka sig att försvara sina nära och kära på det sättet men inte förvara de som inte har någon annan beskyddare så blir moralen och etiken i resonemanget inte lika ädel.

/Magnus

[OT] Värnplikt
Clas: Som det är nu är det bara var 10 som blir intagen. Och det känns faktiskt rimligt att ungefär var 10:e vill göra lumpen. Alltså skulle det inte innebära något problem om det blev frivilligt tror jag.

Det jag tycker är fel är att man plockar in folk som inte vill göra lumpen! Jag kom som sagt undan med nöd och näppe enbart pågrund av att farsan och jag skrev ett överklagande och ännu en gång påpekade skador som redogjorts för vid mönstringen. Med andra ord tog Pliktverket ett felaktigt beslut från början, något som kunde stått FM dyrt i form av rehabiliteringskostnader etc. _när_ mina knän hade gett upp alternativt jag hamnat på sjukan pga av en mage som inte vill vara med längre.

Och det är inte så att jag kommer från en släkt vapenvägrare heller. Min farsa arbetade innom FM i många år och nådde skapligt höga grader - var på vippen att bli överste men valde att istället bli civil, och min morfar låg ute på en holme i skärgården under andra världskriget och kollade fartygen som passerade. Båda tycker det är bra att jag inte gör lumpen då ingen av dom anser att det tjänar någonting till utan att det är bättre att jag direkt går in på universitetsstudier.

Att jag sedan är en person som hatar allt vad träning heter och avskyr att pressa min kropp gjorde beslutet att försöka komma undan lättare.

Muerto som myglade sig undan konditionsprovet genom att säga att jag var förkyld. Och som skulle ha rykt in i Januari 2007 som Bevakningsgruppchef i Eksjö för 11 månaders tjänst.

[OT] Värnplikt
Jag är ganska övertygad om att den som verkligen inte vill göra lumpen slipper göra det genom att vara lite taktisk på mönstringen. Misslyckas man med detta så har man helt enkelt inte ansträngt sig tillräckligt. Dom har inget intresse av att ta in folk som inte vill lumpen och även om dom fattar att man gör sig till på mönstringen så visar det bara att man är ointresserad av att göra lumpen.

Själv mönstrade jag för 8 år sen och då var den lite kinkigare än idag, men fortfarande lätt att slippa. Samtliga prov går ju att göra sämre än sin förmåga om man vill. Sedan är det ju bara att se till att göra dålig reklam för sig själv så är det lungt.
Hörselprovet är väl det som är enklast att fejka och det som får bäst genomslag för dom vill sällan ta in folk med hörselskador.

Så när jag mönstrade så hade jag allmänt dåliga resultat på de flesta prov ("vet ej"-knappen var praktisk på IQ-testet). 2:a i styrka osv... Sedan snackar man in sig hos psykologen som om att man inte tror man kommer klara av att göra lumpen. Att man kommer bli knäckt och få men för livet. Blabla... Då blir man klassad som "under medel" på plikttjänstförmåga. Jag behövde t ex inte ens cykla (vilket ju var kul, för det är ju det jobbigaste) pga detta.

[OT] Värnplikt
Med andra ord. Var så jävla oärlig du kan! Jag misslyckades med detta och trodde i min enfaldighet att det räckte att klart redogöra för sin ståndpunkt...

[OT] Värnplikt
Hmmm... va många verkar vara kritiska till lumpen, ville inget annat änn skippa skiten när jag mönstrade och visst var det skit att ligga i leran och krypa, riva och bygga dom förbannade tälten, bo i boden på vintern i tält, eller ännu värre 2,5 veckor i älvdalen med -20 oC som medeltemp... blä... men sen när man fick åka upp till Gävle då det var snökaos (2m nysnaö på 36 timmar)och hjälpa sjuka och gamla med transporter och skaffa fram mediciner och mat, det är då man känner att det verkligen betyder nått det man gör.

Sen att kunna berätta sånna historier som att när kustjägarna fick kommpaniförbud( = stanna inne) i älvdalen pga kyla (-40 oC på morgonen) då gjorde vi vårat soldatprov på skidor, och vi var ju bara en "töntig" ledningspluton ha ha ha...

Alla dessa små saker gör att när man tänker tillbaka på det hela så skulle jag gladeligen göra om det igen.

/ Joakim

[OT] Värnplikt
burner:
Du blir jägare om du vill det. Inga problem.

Calle F:
Alltid denna lust att provocera.

Singular:
Gjorde inte du lumpen på KA1 (Amf1)?

Muerto:
Se positivt på det hela! Idag är det bara de smarta som får göra lumpen - därför ville de ha dig.

[OT] Värnplikt
roefv -> Så är det ofta med jägare överhuvudtaget, de har sina specialområden, men funkar inte så värst bra i utanför dem. Kommer ihåg att kustjägarna hade en överlevnadsövning i Lappland eller Norrbotten under vintern 94/95. Som slutade med att de snöade in totalt varpå någon fick rycka ut och rädda dem från fjället de satt på. ;-)

[OT] Värnplikt
smurfrox:
Det beror ofta på att man inom vissa jägarförband tänjer lite på reglementet för att åstadkomma mer realistiska övningar.

[OT] Värnplikt
Oskar:
"smurfrox:
Det beror ofta på att man inom vissa jägarförband tänjer lite på reglementet för att åstadkomma mer realistiska övningar."

Realistiskt... det är så det funkar, nån ska komma och rädda de "tuffaste" killarna/tjejerna som sitter innsnöade på fjället... realistiska övningar ;)
Hoppas bara inte det är ryssen som "räddar" dom...

/ Joakim

[OT] Värnplikt
Furirpipis skrev:

> Jo, jag håller med dig att det finns en klick med
> skitstövlar som känner sig hotade. Men med denna
> inställning av dessa män, och det är inte bara
> inom försvaret, så kan det aldrig bli könsneutralt
> och jämställt.
>
> Varför ska man känna sig hotad av en kvinna?
> Osäker på sin egen manlighet, eller?
> Jag vill bara med detta säga att det är inte helt
> självklart år 2005 att tjejer och killar är
> jämställda och samhället är redo för att gå hela
> vägen och könsneutralisera det allra heligaste ni
> killar har, försvaret.
>
> Måste nog även tillägga att jag personligen inte
> blivit illa behandlad under min värnplikt, men
> känslan av att alltid behöva prestera bättre för
> att bli accepterad av de andra var ett faktum. Jag
> behövde bevisa att jag platsade, och inte utgjorde
> en börda för resten av gruppen.
>
> Har dock kompisar som på olika förband runt om i
> Sverige blivit totalt utmobbade och trakaserade av
> både vpl och befäl endast för sin
> könstillhörighet.
>
> Ja, jag vet inte men dikusionen är inte helt enkel
> och det är nog lätt att bli för hetsig och lätt
> för feltolkningar. Det är dock en risk jag tar..
>
> Varje tramptag räknas!!

Beträffande jämställdhetsfrågan har du mitt fulla stöd. Jag kan tänka mig att försvaraet är ett av de mest konservativa ställena ur jämställdhetssynpunkt. Jag gjorde lumpen 1981 - 82 och vi hade på (numera nerlagda) F18 i Tullinge de första kvinnliga befälen i landet. Det var snart 25 år sedan och än idag är det tydligen i princip lika ojämställt inom försvaret.

[OT] Värnplikt
> Om det nu ska vara könsneutralt att göra lumpen,
> varför finns det då så många killar, så väl
> värnpliktiga som befäl, som gör allt för att vi
> tjejer ska "misslyckas" och må dåligt??!!

Det i särklass bästa befälet jag hade under min värnplikt var ett kvinnligt befäl. Jag hade några andra kvinnliga befäl som, antagligen av orsaker som du nämner ovan, körde en rätt hård stil. Men inte det befälet jag tänker på, hon var kanonbra på alla sätt och vis.

Sen är det kanske lite annorlunda på en båt, vi var 13 värnpliktiga och 6-7 befäl, man kommer rätt nära varandra och allas arbetsinsats är lika viktig. Många kritiska moment utförs av värnpliktiga. Sen hade vi det rätt mysigt ombord också tidvis, när vi gick helgvakt var det inte helt ovanligt att vi bakade tårta och bjöd ner vakthavande befäl till vår mäss på tårtkalas och videofilm osv :)

Själv gjorde jag 524 dagar som systemtekniker i flottan och det var väl inte helt bortkastat även om en hel del är lekskola. Först 6 månaders utbildning som var som att gå i plugget ungefär, sen ett år på båt. En hel del internationella övningar, vi var i Tyskland och Norge bland annat.

Muckade som sergeant, något som egentligen inte förekommer i flottan men min tjänstgöring blev förlängd några veckor pga en internationell övning så jag trillade över gränsen.

Edit: Vill tillägga att vår utbildning handlade väldigt lite om att döda och desto mer om internationella samarbeten och en hel del tid lades på säkerhetsutbildningar och sjukvård. Har bland annat 1 veckas brandskyddsutbildning där rökdykning och en hel del annat ingick. De bitarna var riktigt kul!

[OT] Värnplikt
Jag håller egentligen med markus f i allt han säger men det är övervikt åt fel håll i den här tråden så:

att göra lumpen ger mig inte ett skit
ändå är jag tvungen att sticka dit
små gröna as försöker göra mej till man
då väljer jag hellre att va barnslig som fan

Jag ska Totalvägra

att stoppa in en massa killar i baracker
tjejer blir till hål i kåtattacker
så jag sa till befälet som de va
lära sig mörda så får de va

Jag ska Totalvägra

dom sa till mig, det här blir dryga böter
än sen det är mitt samvete jag sköter
sverige har politiska fångar
sitta på kåken för nåt ja inte ångrar

Jag ska Totalvägra
KRASCH BOOM

[OT] Värnplikt
Måste komma in med lite personliga åsikter om min egen värnplikt här.

Gjorde lumpen nyligen (muckade i april 05) på Ingenjörbataljonen i Boden som fältarbetsdykare, Och det var nog det bästa jag gjort i mitt liv, roligt för det mesta och man fick bra självinsikt av vad man själv kan klara av.

Sen om man inte är så himla sugen på att skjuta folk, så kan ju Ing2 i eksjö som någon sorts ingenjörsoldat vara ett alternativ, eller såklart det lilla som finns kvar i boden, inte så fasligt mycket skjuta utan mer brobyggande och sådant.

Sedan att mönstringen är ett fiasko, det stämmer rätt bra det, i de flesta fall kan man som sagt vara omotiverad och komma undan med det.

mvh. oscar

[OT] Värnplikt
Äh, ta chansen och gör vpl om du hittar något som verkar intressant när du mönstrar. Nu har dom höjt ersättningen ytterligare så det du får från ett år som vpl är en massa pengar och erfarenheter.
Precis som khorne skriver KAN du få utb som du har nytta av i det civila. Dykutb, lastbilskörkort osv. Bara lastbilskörkortet är guld värt efter muck, de vänner jag har som fått ta det under lumpen har inga som helst problem med att få sommarjobb.

Är alltid kul att höra att ens kära hemförband blir både insnöade och får utegångsförbud(!!), oftast inte berättelser man får höra när man tjänstgör där. Kan ni berätta mer om händelserna? :D

[OT] Värnplikt
VH_ejinloggad skrev:
> ... så det du får från ett år som vpl är en massa pengar och erfarenheter ...

Att kalla det en massa pengar är väl ändå att ta i? Timpenningen är ju ungefär densamma som barnen som syr Nike-dojjor får ungefär...

[OT] Värnplikt
JT skrev:
> Att kalla det en massa pengar är väl ändå att ta i? Timpenningen är ju ungefär densamma som barnen
> som syr Nike-dojjor får ungefär...

När jag låg inne hade vi 40 bagis i dagersättning. Så det var väl inte riktigt pengarna som lockade...

[OT] Värnplikt
Jag tyckte aldrig att pengarna var ett problem - snarare tvärtom. Man gjorde inte av med så mycket ute i läskiga skogen...och en dag trillade det ju visst in 40.000:- på kontot.

Oskar; Jodå, visst lumpade jag på Rindö - och det gjorde du också! :P Är krigad som båtlök på 505. KJ, vilket var ditt? Orsaken till att jag var i en Herka och ville kräkas är att en mycket nära bekant (står för ungefär halva min genuppsättning...) en gång i tiden tillhörde och gjorde lite karriär på ett förband som ofta, och gärna, åker t.ex. Herkules...och han frågade ifall jag ville hänga på upp. Jag ångrar att jag sa ja...

/M

[OT] Värnplikt
Singular:
Fasen, det är länge sedan nu; jag har för mig att jag tillhörde 405:e KJ-komp. Men det är ju ett tag sedan nu, muckade ju -94... Rindö är ju tydligen nedlagt, verksamheten flyttades till Berga när flottan flyttade till Karlskrona. Att misstänka politisk taktik är väl kanske inte helt långsökt. ;-)

[OT] Värnplikt
Hur man har det i lumpen beror lite på vart man hamnar, minst sagt. Själv ägnade jag 300 dagar åt att se på flyguppvisning på Såtenäs. Helkul, men ganska långtråkigt sista tiden.
Hummmm..... vad hette han som basade över luckan? Nåja, löjtnant Z hette i alla fall personen, funktinoen minns jag inte vad den kallades. Störtskön gubbe. När vi flyttades från Sold-s till kompanierna så bytte vi logement och mötte löjtnant Z. Hans första ord var att han kom från infanteriet och hade lite problem med jargongen inom flyget och sade vidare att om han blir lite för sträng och högljudd beror det bara på att han föll in i gamla vanor.
Men han anpassade sig bra och så länge vi hade städat och snyggt höll han sig lugn =)

mmmm...... Minnen... *arghhhh* (sådär som Homer låter när han tänker på mat)

[OT] Värnplikt
Javisst, att flytta anrika KA1/Amf1 är ytterst PetterKalle...

...405. KJ? Då var du iallafall krigad på rätt sida om landet - en annan är ju satt på att tillsammans med de glada gossarna i 505. (som egentligen är ett s.k. AmfSkkomp) försvara den där andra, äckliga skärgården. Nej, Sthlm ska det vara - gärna ytterskärgården och allra helst, åhfyfan, Korsö...

...var och söp till i Sandhamn i somras. Det var underbart - vet inte hur många nätter man drömt om att simma över det där jävla sundet...från hamnen på Korsö ser man ju till och med utan kikare rakt in i hotellet...

Men man ska inte gnälla, hade någon bett mig att göra åtgärder före start på "fyrnollan" för att köra en övningssommar för valfritt KJkomp (helst old-school; våldsam landstigning mot förmodad befäst fiende...) hade jag aldrig tackat nej. Om man däremot frågat ifall jag var sugen på att ta löparslingan ut till Halsen en mycket tidig tisdagsmorgon i slutet av november med snöblandat och 20 sekundmeter i poplinstället efter halvannan timmes sömn hade det varit lite mer tveksamt. Samma sak gällde nog ifall ämnet "älga runt på Myttinge med fullpackad Berghaus en vecka på senhösten för en kul mössa" hade kommit upp...inte sant? ;-)

/M

[OT] Värnplikt
Synd att det inte finns "lumparsnack-till-svenska" på babelfish.

Eller det kanske är lika bra det...

[OT] Värnplikt
JT skrev:
> Synd att det inte finns "lumparsnack-till-svenska"
> på babelfish.
>
>
> Eller det kanske är lika bra det...
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-12-18
> 14:42 av JT.

Suck...det finns mycket intressanta, interna termer i åtminstone mitt inlägg...men jag försöker göra det begripligt. "Översättning" i paranteserna, det lär bli många...

Javisst, att flytta anrika KA1/Amf1 (Sveriges vackraste, bästa, grymmaste, coolaste, kungligaste regemente) är ytterst PetterKalle (PK - politiskt korrekt)...

...405. KJ (fyrahundrafemte kustjägarkompaniet)? Då var du iallafall krigad (krigsplacerad) på rätt sida om landet (östkusten) - en annan är ju satt på att tillsammans med de glada gossarna i 505. (femhundrafemte kustjägarkompaniet) , som egentligen är ett s.k. AmfSkkomp (AmfibieSkyttekompani, har övertagit kustjägarnas roll som anfallsförband), försvara den där andra, äckliga skärgården (väst-pest-kusten). Nej, Sthlm ska det vara - gärna ytterskärgården (vackert, kallt, blåsigt, fri sikt till S:t Petersburg) och allra helst, åhfyfan, Korsö (gammal kustartilleriö, byggd av svett, blod, betong och taggtråd)...

...var och söp (drack saft) till i Sandhamn (yachtghetto) i somras. Det var underbart - vet inte hur många nätter man drömt om att simma över det där jävla sundet (man ser från "Taggtrådshawaii" över till Sandhamn)...från hamnen på Korsö ser man ju till och med utan kikare rakt in i hotellet...

Men man ska inte gnälla, hade någon bett mig att göra åtgärder före start (förbereda en stridsbåt för "action") på "fyrnollan" (stridsbåt 940, min skönhet, min älskling, snabbast i bataljonen, kunglig hovleverantör av död och förintelse...) för att köra en övningssommar för valfritt KJkomp (kustjägarkompani), helst old-school; våldsam landstigning mot förmodad befäst fiende... (full fart mot land med tungt understöd, granatkastare, dunkande kulsprutor, stridsvrål och mycket adrenalin) , hade jag aldrig tackat nej. Om man däremot frågat ifall jag var sugen på att ta löparslingan (jävla horeri, becksvart och blött) ut till Halsen (Korsö hals - så långt bort från civilisation, verklighet och värme man kommer...) en mycket tidig tisdagsmorgon i slutet av november (kallt, mörkt, äckligt, självmordstankar) med snöblandat (lappmögel och diväteoxid) och 20 sekundmeter (blåsigt) i poplinstället (tunt, fult, illasittande träningsställ) efter halvannan timmes sömn hade det varit lite mer tveksamt. Samma sak gällde nog ifall ämnet "älga (springa, gå, krypa, gråta, kräkas) runt på Myttinge (det totala mörkret/övningsområde på Värmdö) med fullpackad Berghaus (STOOOR, obekväm ryggsäck som man kan, och ska, få ner halva världen i) en vecka på senhösten för en kul mössa (basker med tillhörande tingeltangel)" hade kommit upp...inte sant? ;-)

Begripligt? Oskar, som ormätare, får fylla i eventuella luckor...

/M

[OT] Värnplikt
Haha Singular, det märks att du är relativt nymuckad och fortfarande har väldigt starka känslor och minnen från lumpen! Men att jag berättat så detaljerat om kosthållningen minns jag inte. ;-)

[OT] Värnplikt
ersättningen ligger på totalt 52tkr (både med dagsersättningen och klumpsumman)
men vad spelar det för roll då man kastar bort all träning och hade kunnat gjort det fyrdubbla i pengar om man jobbat lika mycket som man lägger ner på 60kr/dag under vpl.

jag skulle hellre jobba heltid och träna än göra lumpen.. man får ändå inte göra mer än trampa lera.

[OT] Värnplikt
Synd att kronan slutat med cykelkompanier. För då skulle alla ni unga blivande rekryter på HAPPY sökt er dit. Tänk att få cykla i skogen under lumpen och få betalt för det...

[OT] Värnplikt
Suck, Tim, klart som fan att man inte tjänar lika bra som värnpliktig som när man är yrkesarbetande. Jag fick 70.000:- av kronan för att leka, lida och leda - och det är, i min värld, helt OK. Dessutom skulle jag gärna se dig jobba ihop 204.000:- på ett år efter skatt, hyra, mat, resor etc...efter muck jobbade jag som ett svin i transportsektorn, gjorde en bit över 220-230h/mån och plockade ut i runda slängar 23.000:-. Det sög. Det var aptrist. Kan lova dig att jag mer än en gång hade kunnat tänka mig att dra på mig SU:n, tejpa jägarmag och käka påsmat för 2.000:-/mån...

Trampa lera? Vilken vpl-utbildning ger dig enbart de möjligheterna?

Kasta bort träningen? Kanske om man blir matros, ja...i övrigt finns det oändliga möjligheter, framförallt i jägeriet/kavalleriet/amfibieriet att både bli trött och stark. Dessutom är psykträning ganska nyttigt, har jag hört...

Oskar; klart du har ätit orm. Och kanske lite Blå Band också? Själv tilbringade jag en lite jobbig vecka på Myttinge (mycket springa, du vet...) med enbart Höns i curry. Jag har inte ätit curry sedan dess. Ger otäcka minnen...borde förstått vad som händer om man bara kokar halva tiden...

/M

[OT] Värnplikt
Jo Singular, jag åt en snok en gång. Det var inte så dumt, faktiskt. Som en blandning av fisk och fågel. Vi kokade den i östersjövatten som vi kryddade med litet enbär...

Tillbaka
Topp