Har aldrig förstått mig på Amarone. Samma sak med Chianti, smakar jordig gammal källare tycker jag.
Porugal och Australien däremot, där finns det grejer.
Portugal har RAMOS, som bland annat producerar Vila Santa. De gör också en riktig höjdare som heter Marquês de Borba. Ett härligt, mjukt, kryddigt, varmt och smakrikt vin. Rätt lite tanniner, men verkligen inte utan karaktär. Lite i samma stil som ett riktgt bra Rioja. Ligger någonstans runt 75 pix, och för de pengarna är det ett brakfynd!
Annars tycker jag det mesta från Penfolds är bra.
Koonunga hill Shiraz - Perfekt till en rejäl köttbit. Fylligt och smakrikt.
Thomas Hyland Shiraz - nu är vi över 100-lappen, men vill du prova något lite säreget och som passar riktigt bra till kött, testa detta!
En gammal favorit är ett Franskt vitt vin som heter "L" - Smörigt, friskt, fräscht, ritkigt bra matvin. Runt 70 pix. Detta vin är bra år efter år, en riktig trotjänare.
Om det är något jag undviker är det vin från Jacobs Creek. Dessa viner ger ordet mainstream ett nytt ansikte. Totalt menlösa, endast gjorda för att tillfredställa en så stor publik som möjligt. Det finns hur många viner som helst från exempelvis Italien eller för den delen Australien som kan köpas billigare och bättre på Systembolaget.