OT: Vintertid - ställa tillbaka klockan

Snart ljust dygnet runt, fjanta med en timme för några veckor med marginellt ljusare kvällar fattar jag inte.
Några veckor blir ju dock några månader om vi struntar i vintertid helt, förstår bara inte varför man skulle vilja ha det mörkare under dygnet. Det är inte så att solen påverkar mig nämnvärt på jobbet ändå då jag jobbar inomhus.

Några veckor blir ju dock några månader om vi struntar i vintertid helt, förstår bara inte varför man skulle vilja ha det mörkare under dygnet. Det är inte så att solen påverkar mig nämnvärt på jobbet ändå då jag jobbar inomhus.
Det blir ju inte mörkare under dygnet, allt handlar om personliga preferenser när det gäller dygnsrytm i förhållande till en påhittad klocka. Att du tycker det är bättre med lite extra ljus på kvällen några veckor på vår/höst betyder inte att alla gör det.

Gillar heller inte tidspress så att köra pass under lunch osv är ute ur bilden tyvärr.
Då kan ju inte ditt behov av att cykla i dagsljus vara så stort, eller åtminstone inte så stort som stresspåslaget pga tidspressen för dig framstår som.

Vi bor på en del av jordklotet där mängden dagsljus ändras MKT efter kalendern. För den som har möjlighet att ta längre lunchpaus erbjuder det en möjlighet till att träna i dagsljus även under vintermånaderna, åtminstone om man kan tänka utanför boxen.

Men oavsett det skall du naturligtvis välja det som funkar bäst för dig

Till alla som säger "det är ju bara att gå upp en timma tidigare" om man gillar sommartid, fixar ni så att jag kan lämna barnen en timma tidigare i skolan också? Och hämta dem en timma tidigare?
En enklare lösning är att gåupptidigtpåmorgnarnaivrarna sväljer förtreten och inte alls går upp tidigare. För dem är sommartid en fråga om mys, för oss andra en fråga om att inte få tillräckligt med sömn.

Vår sömn är viktigare än andras mys. Plus det där med hälsoriskerna: https://tyngre.se/artiklar/forskning/varfor-evig-normaltid-dvs-vintertid-ar-bast-for-vart-valmaende

En enklare lösning är att gåupptidigtpåmorgnarnaivrarna sväljer förtreten och inte alls går upp tidigare. För dem är sommartid en fråga om mys, för oss andra en fråga om att inte få tillräckligt med sömn.

Vår sömn är viktigare än andras mys. Plus det där med hälsoriskerna: https://tyngre.se/artiklar/forskning/varfor-evig-normaltid-dvs-vintertid-ar-bast-for-vart-valmaende
Jag förstår inte hur vintertid ger bättre sömn? Solen går upp ca 07:10 beroende på var i landet du befinner dig när vi ställer om till vintertid, med vintertid alltså. Hur många går upp då? Vanliga är väl att stiga upp ca 06-06:30 för kontorsnissar och för riktiga arbetare (jag är inte en av dom som sagt) kliver man ändå upp vid 4-5. Eller går ni upp med solen och ställer om klockan varje dag för att följa rörelserna? Hur gör ni i december när solen går upp först efter klockan 8 med vintertid? Glider ni in till jobbet senare? Har ni inte väckarklockor?

Varför inte flytta tiden fem timmar, så har man massor med ljus kvällstid och slipper bli väckt av solen på morgonen?
Normaltid FTW.
Ingen har sagt att vi inte vill ha sol på morgonen, men jag går heller inte upp kl 8 bara för att solen gör det. Så det spelar ingen roll. Kl 8 är jag ofta redan på jobbet redo att starta dagen. Hade vi haft 5-6 timmars arbetsdag som drog igång vid kl 10 istället (finns forskning på att detta också är bättre för hälsan pga dygnsrytmen och hade gjort oss mer produktiva) så hade det kanske varit lite bättre med soluppgång kl 8 istället för 9.

Men njut av soltimmarna genom rutan på jobbet ni! Team permanent sommartid. Partiet som driver detta får min röst i valet. Om det inte redan är bestämt nu?

Nej, men så är det i alla fall.
Jag undrar då hur ni lyckas ställa om när ni åker utomlands på semester? Eller är ni förstörda i ett halvår då av att ha ställt om klockan en timme?

Kan inte alla vintertidsälskare bara gå och lägga sig en timme tidigare istället? Ni verkar ändå inte ha så mycket över till fritid.

Jag undrar då hur ni lyckas ställa om när ni åker utomlands på semester? Eller är ni förstörda i ett halvår då av att ha ställt om klockan en timme?

Kan inte alla vintertidsälskare bara gå och lägga sig en timme tidigare istället? Ni verkar ändå inte ha så mycket över till fritid.
Det fiffiga med att resa österut eller västerut är att även solen flyttar sig.

Så åker jag en timme österut, låt säga till Kiev, så står solen som högst klockan tolv - precis som här. Och detsamma om jag åker västerut, till exempel till London.

Jag ska inte förpesta ännu en tråd med inlägg om periodisk fasta, men ett sätt att styra sin interna klocka (circadian rhythm/dygnsrytm) är genom intag av mat. Hur långt måste ni vintertidsälskare annars röra er upp och ned i landet för att er sömn ska rubbas ett halvår?

Det jag menar är att er sömn kanske rubbas en dag av 365. Det kan jag köpa. Tar vi bort vintertid blir det inte så längre. Dessutom får ni ju en timme på hösten som kompensation? Plus minus noll. Vägrar att tro på att ni går upp med solen. Det är typ omöjligt i Sverige om man jobbar fasta tider, inte flexar in vid 10 varje dag i december, etc. Eller så får ni gärna ge mig numret till er arbetsgivare så jag kan söka jobb där.

Varför inte flytta tiden fem timmar, så har man massor med ljus kvällstid och slipper bli väckt av solen på morgonen?
Normaltid FTW.
Jag tycker två timmars flytt blir opimalt. På riktigt. En timme är för litet.
Fem är ju för mycket. Då hamnar du ju mitt i Atlanten.

Sen, det här är ett cykelforum. Cyklar gör man bäst när det är ljust ute. På kvällen, efter jobbet. Tänk september oktoberkvällar med en extra ljus timma.
Nuf said!

Det här är inte ett sovforum.

Var hos EU kan jag lämna in vårt medborgarförslag om två timmars ny tid?
Typ Kanarieö-tid für alle !

Jag lägger mig tidigt. Stiger upp tidigt. Går till jobbet tidigt och har sen massor med ljus på eftermiddagen till min fritid eftersom jag också går hem tidigt.

Att ha ljust till 22 på kvällen när jag lägger mig tidigt, det är ju ingen mening med det.

Jag ska inte förpesta ännu en tråd med inlägg om periodisk fasta, men ett sätt att styra sin interna klocka (circadian rhythm/dygnsrytm) är genom intag av mat. Hur långt måste ni vintertidsälskare annars röra er upp och ned i landet för att er sömn ska rubbas ett halvår?

Det jag menar är att er sömn kanske rubbas en dag av 365. Det kan jag köpa. Tar vi bort vintertid blir det inte så längre. Dessutom får ni ju en timme på hösten som kompensation? Plus minus noll. Vägrar att tro på att ni går upp med solen. Det är typ omöjligt i Sverige om man jobbar fasta tider, inte flexar in vid 10 varje dag i december, etc. Eller så får ni gärna ge mig numret till er arbetsgivare så jag kan söka jobb där.
Dygnsrytmen styrs inte av solens upp- och nedgång utan av skillnaden mellan ljus och mörker och när solljusmaximum inträffar. Dygnets solljusmaximum, d.v.s. när solen står som högst, inträffar exakt samtidigt oavsett var på längdgraden man befinner sig, i både Klimpfjäll, Karlshamn och Kinshasa. (Definitionen av klockan är, sedan antiken, att klockan 12 är när solen står som högst.)

Om vi flyttar samhällets klocka en timma i förhållande till solljusmaximum så kommer kroppens dygnsrytm ur fas med samhällets. Och det handlar ju inte om en timma en dag om året utan en timma varje dag i sju månader.

Spanjorerna har förresten inte sena vanor - det är deras tidszon som är fel jämfört med solen (de har "sommartid året om").

Senast ändrad:
Det påstås att de vanorna uppkom som en reaktion när diktaturens utegångsförbud försvann. Jag vet inte om solen också påverkades av det eller om det är fake news.

Dygnsrytmen styrs inte av solens upp- och nedgång utan av skillnaden mellan ljus och mörker och när solljusmaximum inträffar. Dygnets solljusmaximum, d.v.s. när solen står som högst, inträffar exakt samtidigt oavsett var på längdgraden man befinner sig, i både Klimpfjäll, Karlshamn och Kinshasa. (Definitionen av klockan är, sedan antiken, att klockan 12 är när solen står som högst.)

Om vi flyttar samhällets klocka en timma i förhållande till solljusmaximum så kommer kroppens dygnsrytm ur fas med samhällets. Och det handlar ju inte om en timma en dag om året utan en timma varje dag i sju månader.

Spanjorerna har förresten inte sena vanor - det är deras tidszon som är fel jämfört med solen (de har "sommartid året om").
Litet inspel, jo en viktig del i att få kroppen att vakna och sätta igång dagen är att få morgonsol i ögonen. Det är ett speciellt rött ljus som aktiverar stresshormonet som då också slukar upp melatoninet i hjärnan och gör dig pigg. Det här sätter sedan igång en timer i hjärnan, som förvisso förlängs om du har det för ljust på kvällen sen. Främst då blått ljus från skärmar eller lysrör osv.

Det påstås att de vanorna uppkom som en reaktion när diktaturens utegångsförbud försvann. Jag vet inte om solen också påverkades av det eller om det är fake news.
Och i Egypten och Tunisien hänger man på caféer och umgås med vänner mitt i natten för att det helt enkelt inte går att vistas utomhus mitt på dagen utan att få värmeslag.

Det har vi redan provat.

"Officiellt hade Sverige nämligen högertrafik mellan 1718 och 1734, men eftersom ingen följde det bytte man tillbaka till vänstertrafik igen".

Dygnsrytm är en sak. Frågan är om solen eller vårt artificiella ljus styr mest i dagens samhälle?

För vårt välmående behöver vi också få direkt solljus på oss. Dvs vi behöver vara ute när det är ljust. Och de möjligheterna ökar avsevärt med sommartid är min uppfattning. I alla fall så länge samhället i övrigt är som det är.

Det finns, för de som har svårt för om man ställer fram- eller bak klockan när det det blir sommartid resp vintertid, en minnesregel som säger "när det blir sommartid ställer man fram grillen och tillbaka den när det blir vintertid".

Så, eftersom det enda rimliga är att grilla året om så följer det som en logiskt konsekvens att man ska ha sommartid som normaltid hela året!

Tråden kan stängas.

Senast ändrad:
Och diskussionen fortsätter på 40:e året...
Du ligger efter
Eftersom vi har haft sommartid sedan 1980 är det på 46:e året
Eller mer exakt om en dryg vecka kommer det att vara på det 46:e året, eftersom sommartiden infördes 1980-04-06

Jag tillhör de som gillar sommartid och hoppas att vi får ha kvar den.

Men jag vill förändra start och slutdatumen, som det är nu går vi över till sommartid för tidigt och normal-(vinter-)tid för sent.
1a sön i april => sista sön i september (± ngn vecka) skulle fungera bättre här uppe i Norden, nuvarande omställningstider kanske fungerar bra i södra Europa, men inte så här långt upp på jordklotet.

Det finns, för de som har svårt för om ställer fram- eller bak klockan när det det blir sommartid resp vintertid, en minnesregel som säger "när det blir sommartid ställer man fram grillen och tillbaka den när det blir vintertid".

Så, eftersom det enda rimliga är att grilla året om så följer det som en logiskt konsekvens att man ska ha sommartid som normaltid hela året!

Tråden kan stängas.
Och vi som aldrig grillar ställer in tiden och lever kvar i samma ögonblick för evigt?

Eftersom vi har haft sommartid sedan 1980 är det på 46:e året
87a67a220e3a2096.webp

Jag ställer aldrig om mina "osmarta" klockor. Jag bara ränknar bort en timme under normaltiden, då de är ställda på sommartid.

Idag kunde jag plötsligt gå ut och springa i dagsljus efter barnets handbollsträning. Det kunde jag inte i fredags. Nu börjar halvåret av välmående och träningsmöjligheter.

den här kartan dök upp i flödet häromdagen, visar med allt rödare färg vilka områdens normaltid som i praktiken är sommartid, dvs ljusare kvällar än morgnar.

sveriges normaltid/vintertid ligger åt anda hållet. inte så många som valt det.

mörkare kvällar än morgnar alltså.
.

IMG_1688.webp

den här kartan dök upp i flödet häromdagen, visar med allt rödare färg vilka områdens normaltid som i praktiken är sommartid, dvs ljusare kvällar än morgnar.

sveriges normaltid/vintertid ligger åt anda hållet. inte så många som valt det.

mörkare kvällar än morgnar alltså.
.

Visa bilaga 760245
Är inte 15:e longituden där man i medeltal med normaltid får det symmetriskt kring kl 12? Då kommer t.ex. Göteborg att ligga mot det kvällsljusa hållet medan Haparanda ligger åt det morgonljusa.

jo, och kartan stämmer väl med det upplägget.
Jo, det kan man kanske gissa sig till (färgskalan är inte superklar). Jag tänkte mer på "... dvs ljusare kvällar än morgnar. sveriges normaltid/vintertid ligger åt anda hållet." vilket jag tycker indikerar att Sverige i allmänhet skulle vara åt det morgonljusa hållet när det snarare finns en skaplig andel som ligger åt det kvällsljusa.

Haha, som vanligt vid den här tiden på året så är det en massa insändar-gubbar som ska klaga över sommartiden. :D

Jag är i alla fall Team miyatafarfar i den här frågan. I morgon ska jag racercykla några timmar efter jobbet. Det kunde jag inte förra veckan eftersom det blev mörkt för tidigt då. Nu går solen ned vid 19:30, utan sommartid hade den gått ner vid 18:30. Det räcker för mig, nu i april och även senare i september så är den extra timmen av ljus tidigt på kvällen värd mycket. Sommartid FTW. :-)

Tillbaka
Topp