Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ordning på dig!Jo lampan är lite för mycket nervinklad, jag lyckades få med mig fel insexnyckel så jag kunde inte justera den.
Skumpan kommer att användas vi nästa cykeltvätt, BMC cyklar tål inte att tvättas med vatten, det är sen gammalt.
Segt med deformationen där. Blir alltid lite lurigt när det gäller metall :( Jag har kört simuleringar i simufact på deformation, där man sen kan skapa en fil med motsatt deformation. Så att då den väl slår sig då modellen svalnar så går den tillbaka till formen av ursprungliga modellen. Men tror inte det är applicerbart på binder jetting? Pbf är väl lite mer förutsägbart på det sättetDet blev inte så farligt som jag trodde, behövde bara fila litegranna. Verkar sitta bra på plats och provat hänga på sadeln så det verkar hålla. Vi får väl se hur länge...
Visa bilaga 546950Visa bilaga 546951
Visa bilaga 546952
Fästet är främst tänkt att användas på shortfit-sadlar med kort räls som denna, här maximalt bakåtskjuten.
Visa bilaga 546953
Shapeways kör med Desktop Metals system, som i sin tur är baserad på ExOne. Likt svenska/höganäs Digital Metal. Jag har inte full koll, men så vitt jag vet så har alla dessa system egen programvara för att anpassa modellen innan utskrift. Krympningen är så pass stor (~20%) och ickelinjär att det blir väldigt dåligt om den inte anpassas.Segt med deformationen där. Blir alltid lite lurigt när det gäller metall :( Jag har kört simuleringar i simufact på deformation, där man sen kan skapa en fil med motsatt deformation. Så att då den väl slår sig då modellen svalnar så går den tillbaka till formen av ursprungliga modellen. Men tror inte det är applicerbart på binder jetting? Pbf är väl lite mer förutsägbart på det sättet
Vilket material har du använt? Och verkar det vara tillräckligt stadigt för att hålla sadeln fast?VAckert! Lite mer sadelrelaterat, skrev ut en piviotaladapter till en kinesisk plojdropper. Visa bilaga 547170Visa bilaga 547171Visa bilaga 547172
Nu skrev jag ut den i solid PLA, känns bra, är ju bara ett mellanlägg, skruven ner i stolpen. Tror det duger. Var lite trail and error att hitta rätt kugg och radie då jag bara mätta på sadeln med skjutmått. Blir ju enormt många ytor som håller den från att rotera och ställa tilten.Vilket material har du använt? Och verkar det vara tillräckligt stadigt för att hålla sadeln fast?
PLA är ju rätt tåligt mot tryck.Nu skrev jag ut den i solid PLA, känns bra, är ju bara ett mellanlägg, skruven ner i stolpen. Tror det duger. Var lite trail and error att hitta rätt kugg och radie då jag bara mätta på sadeln med skjutmått. Blir ju enormt många ytor som håller den från att rotera och ställa tilten.
Någon som har testat att printa ett riktställ, typ liknande https://www.thingiverse.com/thing:3264190/files ?
Nej. Det finns billiga helt ok riktställ att köpa. Har du en skrivare stor nog,och framför allt tiden att skriva ut en sån stor pryl så har du nog redan ett garage fullt med riktställ å annat redanNågon som har testat att printa ett riktställ, typ liknande https://www.thingiverse.com/thing:3264190/files ?
Har tyvärr inget garage, däremot har jag tillgång till en verkstad med ett antal 3D-skrivare. Inga problem att låta en print köra i något dygn eller två.Nej. Det finns billiga helt ok riktställ att köpa. Har du en skrivare stor nog,och framför allt tiden att skriva ut en sån stor pryl så har du nog redan ett garage fullt med riktställ å annat redan
Har tyvärr inget garage, däremot har jag tillgång till en verkstad med ett antal 3D-skrivare. Inga problem att låta en print köra i något dygn eller två.
Finns exempel på en variant av sådana tidigare i trådenHade kunnat tänka mig att printa själva referensdelen till rikstället. Men hade nog tittat efter en annan lösning för hjulhållarna. Mest pga begränsningen av byggvolymen i en vanlig printer.
Har du tillgång till bra verkstad Borde väl den här vara bra alternativ annars?Har tyvärr inget garage, däremot har jag tillgång till en verkstad med ett antal 3D-skrivare. Inga problem att låta en print köra i något dygn eller två.
Rejäl och snygg! Men lite omständig att montera?Kraschade sönder orginalfästet till min Garmin förra veckan så slängde ihop ett nytt fäste på jobbet.
Visa bilaga 548658
Visa bilaga 548662
Visa bilaga 548659
Och rotationen "låses" med en o-ring på vardera sida. Kunde lyfta fronten på cykeln utan att den roterade på styret.
Visa bilaga 548660
Jo, visst.. av med handtagen etc på en sida och ta av locket på styrstammen för att föra på den på styret. Lite vatten på oringarna så gled det på fint. Tog under 5 min :)Rejäl och snygg! Men lite omständig att montera?
Stiligt! Har tänkt testa göra liknande design, med lampfäste under också. Hur har du printat? Riktning, printer?Kraschade sönder orginalfästet till min Garmin förra veckan så slängde ihop ett nytt fäste på jobbet.
Visa bilaga 548658
Visa bilaga 548662
Visa bilaga 548659
Och rotationen "låses" med en o-ring på vardera sida. Kunde lyfta fronten på cykeln utan att den roterade på styret.
Visa bilaga 548660
Stiligt! Har tänkt testa göra liknande design, med lampfäste under också. Hur har du printat? Riktning, printer?
Lust att bjuda på fil?
Jag har ett printat fäste som gått länge utan direkt slitage. Också gjort i PLA, men någon lite tuffare variant. Ser ut som du skulle kunna printa lite varmare och lite långsammare? Grövre munstycke kostar lite upplösning, men är lättare att få bitarna homogenare.Det är nog för att "tabbarna" har börjat nötas ner:
Visa bilaga 549819
PLA är inte så nötningsbeständigt.. Märkt det redan på mitt fäste också efter att ha monterat på och av några gånger. Tur att man kan printa nya på löpande band och bara byta ut :)
Yes, det är labbarna. Experimenterade mycket med med höjden och hur skarpa kanter dom hade.Det är nog för att "tabbarna" har börjat nötas ner:
Visa bilaga 549819
PLA är inte så nötningsbeständigt.. Märkt det redan på mitt fäste också efter att ha monterat på och av några gånger. Tur att man kan printa nya på löpande band och bara byta ut :)
Utan stöd? Tycker det är svårt att printa cirkulära hål sådär. Blir ju i praktiken stora överhäng innan det sitter ihop.Visa bilaga 549782
Prusa MK3, PLA, riktning som ovan. Jag har bara G-koden kvar, om det är intressant? Ritat en ny uppdaterad variant som är lite kortare som jag inte testat ännu och har skrivit över filen.
Brett munstycke och tunna lager så klarar man mycket överhängUtan stöd? Tycker det är svårt att printa cirkulära hål sådär. Blir ju i praktiken stora överhäng innan det sitter ihop.
Bara G-kod blir lite svårt :)
Yes, utan stöd. Blev bra! :)Utan stöd? Tycker det är svårt att printa cirkulära hål sådär. Blir ju i praktiken stora överhäng innan det sitter ihop.
Bara G-kod blir lite svårt :)
Snyggt!
Fina! Men hur är de att faktiskt hålla i, rätt hårt va?
TPU är rätt mjukt. Borde funka bra till handtagFina! Men hur är de att faktiskt hålla i, rätt hårt va?