[OT] Visa din 3D-print

[OT] Visa din 3D-print
IMGP5014.JPG

[OT] Visa din 3D-print
Fått mina stålprints från Shapeways nu.
1648547153415.png

Denna printteknik (binder jetting) blir detaljerad och fin, men svagheten är att krympningen i sintersteget - ca 20% ickelinjärt - gör det nästan omöjligt att få en del utan distorsioner.

1648547252271.png

Den där bakdelen ska vara helt rak, men som ni ser är den böjd med cirka 0,5mm. Det är böjningar här och var halvmillimetrar hit och dit, så det kommer bli en hel del filande innan jag får till passformen. Jag kände till att den här printtekniken har dessa problem, men hade hoppats på att det skulle vara lite bättre än så här. Nåja... ska ta fram filen och se hur det blir.

[OT] Visa din 3D-print
Det blev inte så farligt som jag trodde, behövde bara fila litegranna. Verkar sitta bra på plats och provat hänga på sadeln så det verkar hålla. Vi får väl se hur länge...
1648573858294.png1648573871788.png
1648573889222.png

Fästet är främst tänkt att användas på shortfit-sadlar med kort räls som denna, här maximalt bakåtskjuten.

1648573908959.png

[OT] Visa din 3D-print
Det blev inte så farligt som jag trodde, behövde bara fila litegranna. Verkar sitta bra på plats och provat hänga på sadeln så det verkar hålla. Vi får väl se hur länge...
Visa bilaga 546950Visa bilaga 546951
Visa bilaga 546952

Fästet är främst tänkt att användas på shortfit-sadlar med kort räls som denna, här maximalt bakåtskjuten.

Visa bilaga 546953
Segt med deformationen där. Blir alltid lite lurigt när det gäller metall :( Jag har kört simuleringar i simufact på deformation, där man sen kan skapa en fil med motsatt deformation. Så att då den väl slår sig då modellen svalnar så går den tillbaka till formen av ursprungliga modellen. Men tror inte det är applicerbart på binder jetting? Pbf är väl lite mer förutsägbart på det sättet

[OT] Visa din 3D-print
Segt med deformationen där. Blir alltid lite lurigt när det gäller metall :( Jag har kört simuleringar i simufact på deformation, där man sen kan skapa en fil med motsatt deformation. Så att då den väl slår sig då modellen svalnar så går den tillbaka till formen av ursprungliga modellen. Men tror inte det är applicerbart på binder jetting? Pbf är väl lite mer förutsägbart på det sättet
Shapeways kör med Desktop Metals system, som i sin tur är baserad på ExOne. Likt svenska/höganäs Digital Metal. Jag har inte full koll, men så vitt jag vet så har alla dessa system egen programvara för att anpassa modellen innan utskrift. Krympningen är så pass stor (~20%) och ickelinjär att det blir väldigt dåligt om den inte anpassas.

Så resultatet på printen är trots korrigering. Som det varit förr så har man behövt göra en massa manuell anpassning av modellen ovanpå vad programvaran kan göra automatiskt för att få ett så bra slutresultat som möjligt, och inte sällan ändra modellen så den blir enklare att skriva ut. Jag hoppades på att det hade blivit bättre till nu, men det kanske är ganska mycket handjagande fortfarande om man ska få toppresultat, och det går ju inte om man bara ska göra ett exemplar och en utskrift kostar 2000 spänn, så då får man ta det som blir.

Det ska sägas att Shapeways stålprint är i beta-status så det kanske är resultatet av en del inkörningsproblem. Nåja, behövde inte fila så mycket så tänker inte klaga, det tar ju oavsett 1+ månad att få en utskrift.

[OT] Visa din 3D-print
Vilket material har du använt? Och verkar det vara tillräckligt stadigt för att hålla sadeln fast?
Nu skrev jag ut den i solid PLA, känns bra, är ju bara ett mellanlägg, skruven ner i stolpen. Tror det duger. Var lite trail and error att hitta rätt kugg och radie då jag bara mätta på sadeln med skjutmått. Blir ju enormt många ytor som håller den från att rotera och ställa tilten.

[OT] Visa din 3D-print
Nu skrev jag ut den i solid PLA, känns bra, är ju bara ett mellanlägg, skruven ner i stolpen. Tror det duger. Var lite trail and error att hitta rätt kugg och radie då jag bara mätta på sadeln med skjutmått. Blir ju enormt många ytor som håller den från att rotera och ställa tilten.
PLA är ju rätt tåligt mot tryck.

[OT] Visa din 3D-print
Nej. Det finns billiga helt ok riktställ att köpa. Har du en skrivare stor nog,och framför allt tiden att skriva ut en sån stor pryl så har du nog redan ett garage fullt med riktställ å annat redan
Har tyvärr inget garage, däremot har jag tillgång till en verkstad med ett antal 3D-skrivare. Inga problem att låta en print köra i något dygn eller två.

[OT] Visa din 3D-print
Har tyvärr inget garage, däremot har jag tillgång till en verkstad med ett antal 3D-skrivare. Inga problem att låta en print köra i något dygn eller två.

Hade kunnat tänka mig att printa själva referensdelen till rikstället. Men hade nog tittat efter en annan lösning för hjulhållarna. Mest pga begränsningen av byggvolymen i en vanlig printer.

[OT] Visa din 3D-print
Hade kunnat tänka mig att printa själva referensdelen till rikstället. Men hade nog tittat efter en annan lösning för hjulhållarna. Mest pga begränsningen av byggvolymen i en vanlig printer.
Finns exempel på en variant av sådana tidigare i tråden
dsc_0049_2-jpg.374410

[OT] Visa din 3D-print
Har du tillgång till bra verkstad Borde väl den här vara bra alternativ annars?

[OT] Visa din 3D-print
[OT] Visa din 3D-print
Stiligt! Har tänkt testa göra liknande design, med lampfäste under också. Hur har du printat? Riktning, printer?
Lust att bjuda på fil?
1649914128954.png

Prusa MK3, PLA, riktning som ovan. Jag har bara G-koden kvar, om det är intressant? Ritat en ny uppdaterad variant som är lite kortare som jag inte testat ännu och har skrivit över filen.

[OT] Visa din 3D-print
Här är mitt "crash-säkra" Garmin-fäste.
20220329_191654-01.jpeg

Finns liknande att köpa som man limmar fast, jag litar mer på buntband.

Det är en perfekt formad bit urklippt innerslang under, som tydligen inte vill ligga kvar, trots att undersidan har samma radie som ramen. Nästa version behöver någon slags kant som håller den på plats.

Det känns också som att Garminen sitter sämre och sämre, så har funderat på om plattan bara ska ha ett stort hål i mitten, och istället hålla ett original-fäste på plats.

[OT] Visa din 3D-print
Det är nog för att "tabbarna" har börjat nötas ner:

1649926763346.png

PLA är inte så nötningsbeständigt.. Märkt det redan på mitt fäste också efter att ha monterat på och av några gånger. Tur att man kan printa nya på löpande band och bara byta ut :)

[OT] Visa din 3D-print

Visa bilaga 549819

PLA är inte så nötningsbeständigt.. Märkt det redan på mitt fäste också efter att ha monterat på och av några gånger. Tur att man kan printa nya på löpande band och bara byta ut :)
Jag har ett printat fäste som gått länge utan direkt slitage. Också gjort i PLA, men någon lite tuffare variant. Ser ut som du skulle kunna printa lite varmare och lite långsammare? Grövre munstycke kostar lite upplösning, men är lättare att få bitarna homogenare.

[OT] Visa din 3D-print

Visa bilaga 549819

Yes, det är labbarna. Experimenterade mycket med med höjden och hur skarpa kanter dom hade.
Garminen är ju också i plast, och ser ju hellre att hållaren nöts :p

Det som syns nu är faktiskt en droppe attack-lim som her fått stelnat på bägge. Det är lite mjukare än PLA och verkar fungera rätt bra, men får se hur det håller på sikt.

[OT] Visa din 3D-print
Någon vänlig själ som kan tänkas printa 4st av dessa till mig? 2+2spegelvända.
Betalar självklart for besväret.

[OT] Visa din 3D-print
Hej alla printers, nån som skulle kunna tänka sig printa några kloss wedges? Ska testa ett annat pedalsystem så skulle behöva 2-3 st för att kunna labba lite.

pma gärna i så fall :)

[OT] Visa din 3D-print
Skulle behöva hjälp att få printat ett par grejjer till discgolf vagnen.
Sånna här avdelare.

Betalar såklart för mig om någon har möjlighet
Screenshot_20220721-094135_Chrome.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp