Luzen
Aktiv medlem
[OT] Visa ditt bakade, bröd, bullar & kakor osv.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nu snackar vi materialsport!Före jul är det alltid en heldagsbakning av julkaka och vörtbröd i svärföräldrarnas källare.
En ugn från Kockums i Kallinge.
Det bästa är att svärfar har en likadan insats från Kockums liggande oanvänd i källaren som ingen av barnen ville ha. Den skall användas och muras upp på altanen när jag tagit mig igenom lite andra projekt som måste prioriteras.Nu snackar vi materialsport!
Intressant! Förvarar du surdegen i kylskåpet mellan bakning? Upplever nämligen min son odödlig, kan lätt står ett par veckor och fortfarande gå att baka på utan problem efter matning. Den har nog överlevt stundtals ganska styvmoderlig behandling i närmare tio år nu..Min surdegstart dog plötsligt under nyår. Bakade baguetter som jag inte hann fota innan, men dom var jättefina med svart sesam topping.
Sen skiktade sig starten och ville inte mer.
Så jag ha velat lite med bakningen, men fick feeling och köpte jäst häromdagen.
Visa bilaga 746695
Vetemix, 72% hydrering, lite honung.
Hojta om du rör dig i Stockholmsområdet så kan du få av mig.Ja, kylen.
Men misstänker att det kommit in bakterier eller något annat mög i den. När jag gjorde rent burken efter jag gett upp HLR försöken så hittade jag en spricka i glaset där det kan vara en ingång. Men men. Ska försöka tigga en ny eller om jag totalt tappar det, försöka starta en egen..
Bara pm:aÄr det alltså så man kommer igång med surdegsbakandet? Man bestämmer träffar på privata chattar och träffas på hemliga platser för att föra surdegsarvet vidare? Jag vill också ha en surderg ju![]()
Vafan! Sabba inte min bizznizz nu. Skum figur kan du vara självVill man inte göra upp suspekta affärer med skumma figurer i läskiga gränderär det väldigt lätt att starta upp en surdegsgrund själv.
Jag tycker att ekologisk rågsikt funkar bäst. Ta en del vatten och en del mjöl. Sikta på en konsistens mellan gröt och pannkakssmet. Låt stå en dag och mata sedan morgon och kväll genom att hälla av allt utom lite klägg i botten och fylla på med ny mjöl-vattenblandning. Låt gärna stå lite varmt, tex ovanpå kylskåpet eller i pannrummet. Efter ca 5 dagar när den bubblar upp till dubbla höjden och luktar syrligt är det dags att baka.
Om du vill ha nötigare smak på sesamfröna blir skillnaden gigantisk om de först rostas i en stekpanna innan de strös över bröden och in i ugnen. Brukar ta 15-20 minuter att få dem gyllenbruna och de måste flippas eller röras om ganska ofta för att inte brännas.Min surdegstart dog plötsligt under nyår. Bakade baguetter som jag inte hann fota innan, men dom var jättefina med svart sesam topping.

Grovt rågmjöl var enklast men kornmjöl stryktåligast för min del. Graham var ett elände. 10 dagar mellan matning, i kyl, funkar. En extra matning inför bak, och att den får stå framme några timmar på bakdagen. Kalljäsning över natten har funkat bäst.Vill man inte göra upp suspekta affärer med skumma figurer i läskiga gränderär det väldigt lätt att starta upp en surdegsgrund själv.
Jag tycker att ekologisk rågsikt funkar bäst. Ta en del vatten och en del mjöl. Sikta på en konsistens mellan gröt och pannkakssmet. Låt stå en dag och mata sedan morgon och kväll genom att hälla av allt utom lite klägg i botten och fylla på med ny mjöl-vattenblandning. Låt gärna stå lite varmt, tex ovanpå kylskåpet eller i pannrummet. Efter ca 5 dagar när den bubblar upp till dubbla höjden och luktar syrligt är det dags att baka.
Det är såhär gängkrig startar. Jag försöker såklart lägga under mig surdegsgrundmarknaden.Vafan! Sabba inte min bizznizz nu. Skum figur kan du vara själv![]()
Många som bara tänker på deg...Helt plötsligt är marknaden översvämmad med surstart..
Stod och valde mellan en skagen-burk och en Redline-påse men kände att jag skulle vara lite streetsmart här.Bra kamouflerad också! Lite oskyldigare än en boll av folie...
fegisStod och valde mellan en skagen-burk och en Redline-påse men kände att jag skulle vara lite streetsmart här.
Fantastiskt..! Min sambo har blivit mycket bättre inställd till Happy sedan jag började kika i denna tråd och börjat baka frallor/bröd på helgerna!På en undanskymd plats i centrala Stockholm möttes för varandra okända människor, skamsna blickar utbytte. Om någon skulle sett dom kunde det se ut som ett snabbt handslag. Men i själva verket överlämnades något litet innan bägge försvann i snöyran.
Visa bilaga 746829
Tack @L.and!
Härligt nu är du redo för HEEELG!På en undanskymd plats i centrala Stockholm möttes för varandra okända människor, skamsna blickar utbytte. Om någon skulle sett dom kunde det se ut som ett snabbt handslag. Men i själva verket överlämnades något litet innan bägge försvann i snöyran.
Första är som bekant alltid gratis.Härligt nu är du redo för HEEELG!
Vad är gatupriset för 200g surdegsgrund nuförtiden? Frågar åt en kompis.
Om den punkterade så brukar det bero på att den har jäst för länge och att glutentrådarna inte är tillräckligt starka.Dagens n00bfråga - mitt bröd fick punka med en kompakt degig sektion i botten.
Anade oråd när termometern alldeles för snabbt visade 97 C och petade då runt på lite olika ställen med sonden för att konstatera att det var betydligt lägre temp på andra ställen.
I samband med det gick också luften ur så att säga
Saker jag gjorde annorlunda den här gången:
-blandade råg och grahamsmjöl (1 dl vardera) och skållade, sen ca 6 dl vetemjöl
- jag lät degen bara jäsa 2 hr cirka (men den fluffade upp superfint
- degen var blötare / klistrigare än vanligt / mer hydrerad än tidigare
Nu vill jag ju försöka förstå vad som gick snett :)
Skulle den jäst längre, haft mer mjöl och lägre hydrering eller knådats längre? Eller nåt helt annat jag inte tänkt på?
2h jästid låter kort, även med mycket jäst.