[OT] Visa ditt pizzabak

[OT] Visa ditt pizzabak
Alltså, hur gör man om man har en 25 år gammal vanlig ugn utan finesser ? Finns grillfunktion dock. Är det helt kört ?

Jag köpte ett sådant för nåt åt sen.
Precis som andra skriver så maxa ugnen i ca 40-60min och sen bara grill. Har den näst högst upp.

Upplevd skillnad är att den längre baktiden i vanlig ugn gör att botten blir ”hårdare”. Annars är det tillräckligt bra för mig (när jag inte kan få @Crossmax att ta fram pizzaugnen).

0169889c-7006-4cc6-ac53-f9ee384df26b.jpeg

[OT] Visa ditt pizzabak
Oftast varmluft o det funkar ju men ibland orkar vi stöka med pelletsdriven Ooni. Rök eld mjöl och kaos med hela familjen. Men pizzorna smakar som i Italien. Håller med om att de behöver ut och snurra ett par gånger för att bli hyfsat jämna.

Jag tycker dock det är väldigt svårt att få igång elden i den. Just i den för enbart pellets. Har försökt på lite olika sätt, har ni hittat några säkra trick och metoder?
Förra årets villapellets hade nog sugit lite fukt. Jag tänder, i brist på en rejäl gasoltändare, med tändkuddar. Fick stötta med några droppar tändvätska för att få liv i pellets. Det har jag inte behövt tidigare.

Vi får ut 4-5 pizzor. Sedan behöver vi tömma på aska för brasan tappar fart. Då kan jag tända om på några glödande pellets.

[OT] Visa ditt pizzabak
Man kan ju spara pengar och mäta jäsvolym istället. Jag kör med en medicinkopp som kostar kanske en tiotusendel av en jäskyl.
Ja, jäsvolym fungerar som relativt enkel ersättning. Men tyckte det var svårt att tajma om man vill äta pizzan vid en viss tidpunkt samt att få helt lika förhållanden mellan gångerna.

[OT] Visa ditt pizzabak
Upp till betraktaren…

Nu kör vi.
Jag kör en Ooni Fyra pellets-ugn. Matas från en säck villapellets. Finns anledning att tro att t ex ekpellets skulle kunna vara bättre.

Sätter 24 h deg enligt Marcus Larssons recept. Lite sugen på att testa 48h polish eller biga deg.
Jag har gett upp att elda med pellets i min Ooni, alldeles för ofta blir det bismak av fotogen. Oavsett pellets, vanliga värme- eller svindyra finpellets.
Har nu fått en gastillsats.

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag har gett upp att elda med pellets i min Ooni, alldeles för ofta blir det bismak av fotogen. Oavsett pellets, vanliga värme- eller svindyra finpellets.
Har nu fått en gastillsats.
Nä ingen tillsats här, än. Tycker väl inte att pizzorna smakar fotogen direkt. Lite röksmak dock. Jag eldar med Laxå träpellets. De är godkända för matlagning och användning i pizzaugnar. Är noga med bra tryck i brasan samt rensar utbrända pellets efter några pizzor. Då brinner det bättre.
Jag har funderat på att testa ek- eller blandat lövträpellets för pizzaugnar. Iaf ek har ju väldigt mycket bättre energiinnehåll än gran och tall-spån som Laxås pellets görs av.

[OT] Visa ditt pizzabak
Allra bäst är syren (4540kWh/m3) jämfört med ek (3600 kWh/m3). Tall och gran verkar ligga på ca 2500 beroende på hur tätväxt den är, egentligen inte så mycket sämre än Björk (ca 2800) som många klassar som mycket bättre än tall/gran.

I manualen till kaminen vi hade i förra boendet stod det explicit att man INTE skulle elda med bara ek, det blev för varmt.

[OT] Visa ditt pizzabak
Allra bäst är syren (4540kWh/m3) jämfört med ek (3600 kWh/m3). Tall och gran verkar ligga på ca 2500 beroende på hur tätväxt den är, egentligen inte så mycket sämre än Björk (ca 2800) som många klassar som mycket bättre än tall/gran.

I manualen till kaminen vi hade i förra boendet stod det explicit att man INTE skulle elda med bara ek, det blev för varmt.
Mina tall och granpellets har 3264 kWh/m3,

Ooni själva säljer ekpellets till pizzaugnarna https://eu.ooni.com/collections/oven-fuel/products/ooni-premium-wood-pellet-10kg

[OT] Visa ditt pizzabak
För tändning kan jag rekommendera Biltemas minibrännare, väldigt smidig och prisvärd.

Jag kör som sagt med en vedeldad Ooni Koda och brukar blanda kol och ved. Lite meckigt då jag måste såga vedträna tillräckligt korta för att få plats och klyva dem ganska smått. Men jag gillar att elda och att pizzabakandet blir lite av en ritual!

[OT] Visa ditt pizzabak
Nä ingen tillsats här, än. Tycker väl inte att pizzorna smakar fotogen direkt. Lite röksmak dock. Jag eldar med Laxå träpellets. De är godkända för matlagning och användning i pizzaugnar. Är noga med bra tryck i brasan samt rensar utbrända pellets efter några pizzor. Då brinner det bättre.
Jag har funderat på att testa ek- eller blandat lövträpellets för pizzaugnar. Iaf ek har ju väldigt mycket bättre energiinnehåll än gran och tall-spån som Laxås pellets görs av.
Hornbach har en drös olika pellets av diverse trädsorter; körsbär, päron & all. Om du vågar vara lite busig.
Jag har eldat min sista pellet.

[OT] Visa ditt pizzabak
Har skaffat mig en pizzasten som jag avser använda i en vanlig koleldad klotgrill (och ugn ibland antar jag).
Har ni några tips åt en ren nybörjare?

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag är sen på bollen här, så jag förutsätter att det redan är utrett vad som är bäst. Så, vilken pizzaugn ska jag köpa? Gasdriven, jag orkar inte hålla på med ved och pellets och grejer.

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag började laborera lite med pizza förra året först i vanlig ugn och sedan i vanlig gasolgrill med 10 mm sten. Låter jag grillen så på max blir den ca 300 grader (enligt grillens egna termometer, vet inte hur mycket jag litar på den). Problemet jag har är att första pizzan blir för bränd i botten om jag låter den gå tills den är fin på ovansidan. Andra pizzan blir bättre om jag lägger på den relativt tätt inpå. Tolkar det som att stenen är för varm i förhållande till luften ovanför pizzan.

Blir det alltid så med gasolgrill som mest värmer underifrån? Eller har ni något tips? Gyllene förhållande mellan lufttemp och stentemp? Mäta stentemp med ir-termometer?

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag började laborera lite med pizza förra året först i vanlig ugn och sedan i vanlig gasolgrill med 10 mm sten. Låter jag grillen så på max blir den ca 300 grader (enligt grillens egna termometer, vet inte hur mycket jag litar på den). Problemet jag har är att första pizzan blir för bränd i botten om jag låter den gå tills den är fin på ovansidan. Andra pizzan blir bättre om jag lägger på den relativt tätt inpå. Tolkar det som att stenen är för varm i förhållande till luften ovanför pizzan.

Blir det alltid så med gasolgrill som mest värmer underifrån? Eller har ni något tips? Gyllene förhållande mellan lufttemp och stentemp? Mäta stentemp med ir-termometer?

Köp en fredstone så har du löst problemet.

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag är sen på bollen här, så jag förutsätter att det redan är utrett vad som är bäst. Så, vilken pizzaugn ska jag köpa? Gasdriven, jag orkar inte hålla på med ved och pellets och grejer.
Är väl som att fråga vilken som är den bästa cykeln? hehe

Om man vill ha något som är "flyttbart" tycker jag att ooni koda 16 med lucka (brandrisk) och biscottisten kommer långt. Tillräckligt stor för att kunna vända pizzan i ugnen utan större problem samt möjlighet att välja hur när värmekällan man vill vara. Med brasklappen att jag inte testat speciellt många ugnar.

Men man märker skillnad i termiskmassa om man jämför med "byggda" ugnar.

[OT] Visa ditt pizzabak
Har skaffat mig en pizzasten som jag avser använda i en vanlig koleldad klotgrill (och ugn ibland antar jag).
Har ni några tips åt en ren nybörjare?
Jag körde i weber klotgrill tidigare. Fick ladda ordentligt med kol och briketter längs sidorna. Härden precis under gjorde den webersten jag har för varm. Pizzabotten blev svart. Brukar numera köra smashburgers på pizzastenen.

[OT] Visa ditt pizzabak
Kan man elda med vanlig ved i en sån där Ooni? Vad är det som begränsar det om det inte går? Såg nu efter att ha sett ett annat svar att det är av utrymmesskäl..

Fler frågor!

- Är det 400 grader som är lämpligt? Det är ungefär exakt dit vi når vid tunnbrödsbakning i bakugnen. Vi tänder kvällen innan och då är ugnen uppvärmd lagom till förmiddagen dagen efter, utan att man behöver elda på allt för mycket (man vill öka temperaturen sakta men säkert). Sen eldar vi ved utmed sidorna under tiden vi bakar utifrån hur hett det är i ugnen (vilket vi mäter med en IR-termometer eller vad det heter). Den teoretiska vikten på vår ugn är 5 ton så temperaturen rör sig ganska sakta..?

- Degrecept? Mer tips om sådana hade varit fint! Vi har bakat av tunnbrödsdeg men den är lite "död" eller vad man ska säga.. Eftersom vi tänder dagen innan bakning kanske det är smidigt att sätta degen då också, så man kommer ihåg att faktiskt göra det.. Enkelt och smidigt före avancerat och krångligt!

[OT] Visa ditt pizzabak
Kan man elda med vanlig ved i en sån där Ooni? Vad är det som begränsar det om det inte går? Såg nu efter att ha sett ett annat svar att det är av utrymmesskäl..

Fler frågor!

- Är det 400 grader som är lämpligt? Det är ungefär exakt dit vi når vid tunnbrödsbakning i bakugnen. Vi tänder kvällen innan och då är ugnen uppvärmd lagom till förmiddagen dagen efter, utan att man behöver elda på allt för mycket (man vill öka temperaturen sakta men säkert). Sen eldar vi ved utmed sidorna under tiden vi bakar utifrån hur hett det är i ugnen (vilket vi mäter med en IR-termometer eller vad det heter). Den teoretiska vikten på vår ugn är 5 ton så temperaturen rör sig ganska sakta..?

- Degrecept? Mer tips om sådana hade varit fint! Vi har bakat av tunnbrödsdeg men den är lite "död" eller vad man ska säga.. Eftersom vi tänder dagen innan bakning kanske det är smidigt att sätta degen då också, så man kommer ihåg att faktiskt göra det.. Enkelt och smidigt före avancerat och krångligt!

Av Oonis modeller så kan Karu köras med ved, pellets - eller med tillsats, gas (skrev att jag hade en Koda, men det är en Karu 12 jag har). Ooni Koda drivs med gas. Jag har experimenterat lite och kommit fram till att det som funkar bäst är att kombinera kol med ved. Kolen för att bygga värmen och så lägger jag i något vedträd då och då mellan pizzorna för att få lågorna att slicka taket.
Bakugnen ser ju grym ut. Minst 400° brukar man säga för Napoletansk pizza. Jag har en IR-mätare för att kontrollera tempen i stenen.
Degrecept är en hel vetenskap har jag förstått.. Jag har mest kört med Lilla Napolis recept och i början Caputos mjöl. Har dock även testat en 48-timmars biga på 100% molino pizutti som har ett högt z-värde som rekommenderas för biga-degar. Det jag i början tyckte var udda var de extremt små mängder jäst man har. Och relativt sett mer salt. En nogrann våg är ett måste!
Jag jäser i vinkylen. Testade först i rumstemperatur men vi har rätt varmt så degen jäste för snabbt. Jag använder också en regnmätare för att följa jäsningen.
Lilla napolis recept är
660g vatten
28g salt
0,25-0,35g jäst
1000g tipo 00-mjöl
Olika mjöler klarar olika grad hydrering så med molino pizzuti-mjölet har jag dragit ner hydreringen något. De senaste gångerna har jag blandat 50% caputo med 50% molino pizzuti och 65% hydrering, det har blivit bra. Då har jag jäst i vinkylen i 18°.
Det här receptet körde jag med bigan: https://www.pizzaptah.pizza/blog/48-hour-biga-dough

[OT] Visa ditt pizzabak
Om man vill göra det enkelt men ändå få det bra:

Vanlig baksten i vanlig ugn, max värme i en timme, grädda i fem minuter. 24-timmars-deg (Lilla Napolis är i princip identiskt med det jag använt) med tipo 00-mjöl - Caputo är lätt att få tag i men Ramlösas Tipo 00 är nästan lika bra.

Snabbgjord kallrörd pizzasås som knäcker det mesta långkokta jag smakat: https://www.svt.se/recept/tareqs-kallrorda-pizzasas

Då når du 90%, och det är rejält mycket bättre än hämtpizza, allt annat är på marginalen.

[OT] Visa ditt pizzabak
Om man vill göra det enkelt men ändå få det bra:

Vanlig baksten i vanlig ugn, max värme i en timme, grädda i fem minuter. 24-timmars-deg (Lilla Napolis är i princip identiskt med det jag använt) med tipo 00-mjöl - Caputo är lätt att få tag i men Ramlösas Tipo 00 är nästan lika bra.

Snabbgjord kallrörd pizzasås som knäcker det mesta långkokta jag smakat: https://www.svt.se/recept/tareqs-kallrorda-pizzasas

Då når du 90%, och det är rejält mycket bättre än hämtpizza, allt annat är på marginalen.
Beror på var man hämtar pitsan…

[OT] Visa ditt pizzabak
Ju mer vatten desto bättre puff i pizzorna. Många recept ligger under 65%, vilket ger stabbigare deg. Filmen med Vito tidigare i tråden är tydlig på detta.

[OT] Visa ditt pizzabak

Bok ligger väl på ungefär samma som ek. Brukar försöka köra med det.

[OT] Visa ditt pizzabak
Tack för många fina tips!

Gällande träslag att elda med hänger det ju inte bara på brännvärdet utan HUR det brinner. Ek har en massa syror som är kassa för skorstenen, gran sprätter gnistor osv. Elda med moderna byggreglar i gran är knappt lönt, kakelugnen blir knappt varm sådan ved. Vilken betydelse sådant har för pizzabakning har jag ingen aning om!?

[OT] Visa ditt pizzabak
Man kan ju spara pengar och mäta jäsvolym istället. Jag kör med en medicinkopp som kostar kanske en tiotusendel av en jäskyl.
Ja, det är bra. Jag mäter också, fast i degbollsburkarna. Bara att kolla på degen några timmar innan bak och ställa varmare eller kallare beroende på aktuell jäsning.

[OT] Visa ditt pizzabak
Oftast varmluft o det funkar ju men ibland orkar vi stöka med pelletsdriven Ooni. Rök eld mjöl och kaos med hela familjen. Men pizzorna smakar som i Italien. Håller med om att de behöver ut och snurra ett par gånger för att bli hyfsat jämna.

Jag tycker dock det är väldigt svårt att få igång elden i den. Just i den för enbart pellets. Har försökt på lite olika sätt, har ni hittat några säkra trick och metoder?
Gasolbrännare från Biltema har jag använt flera år för att få igång pelletsen, tycker det är det bästa.

För hemma ugn så har jag kört med förbokning av botten istället för sten eller stål samt att jag brukar byta ut ungefär en tredjedel av mjölet till dinkel när jag gör pizza i ugn inne. Blir inte samma sak som i en varmare ugn, men helt ok.

[OT] Visa ditt pizzabak
Såg att Pizza party nämndes ovan, är det någon som testat den vedeldade Pizzaparty? Tycker det ser ut som att den har lite för hög öppning för neapolitansk pizza, och den är inte så snygg. Men rätt bra pris på den.

[OT] Visa ditt pizzabak
Har insett att jag tidigare nästan alltid har jäst lite för mycket. Har börjat försöka minska jäsningen steg för steg. Verkar inte påverka inte hur mycket degen reser sig i ugnen eller hur luftig den blir men ger en bättre färg på pizzakanten mellan leopardfläckarna. Antar att det är med stärkelse kvar i degen som jästen inte hunnit äta som ger den mer jämnbruna färgen.

Behövs mer experimenterade!

[OT] Visa ditt pizzabak
Ooni 12" pellets.
Deg:
300g tipo-00
195g vatten
7,5 jäst
6g salt
10 min i assisten. Jäst 8h rumstemp. Vika till bollar. Jäsa 2,5 dygn i kyl.
Lite väl drag i ugn pga testar lite med fläkt bakifrån :)

Visa bilaga 626466
Det där med fläkt bakifrån är nog inte helt fel. Har kommit fram till att vind framifrån är katastrof.. bakifrån mycket bättre. Lättare att justera en lite för hög temperatur nedåt än tvärtom i vår ooni iaf.

[OT] Visa ditt pizzabak
Det där med fläkt bakifrån är nog inte helt fel. Har kommit fram till att vind framifrån är katastrof.. bakifrån mycket bättre. Lättare att justera en lite för hög temperatur nedåt än tvärtom i vår ooni iaf.
Nä precis. Hade dålig vind förra helgen och det blev svårt att få någon fart i ugnen. Köpte en https://www.bauhaus.se/flakt-ryobi-...8E9RjFm23LFUZndr5kSkBmJwfOOjIXgkaAitwEALw_wcB
Då jag har en del one+batterier. På lägsta hastigheten räcker det om den står dryga halvmeter för att det ska bli rejäl fart.

[OT] Visa ditt pizzabak
Feck, ser inte ut att få ihop till helgens pizzabak. Det ska ju IMHO vara någon att dela arbete och måltid med, right?
3 av 3 ungar, nåja unga vuxna, på vift. Kanske lura in någon granne?

Tillbaka
Topp