[OT] Visa ditt pizzabak

[OT] Visa ditt pizzabak
Fryspizza ikväll. Hittade två degar i frysen som fick tjänstgöra som föda ikväll.
IMG_20230605_180238.jpg

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag vill också ha en vedeldad pizzaugn.

Har i och för sig en tunnbrödsugn i sommarstugan, men känns lite bängligt att åka fem mil varje gång man vill baka pizza.

[OT] Visa ditt pizzabak
Vad ska man satsa på om man ska ha en vedeldad? Gärna kombinerad med gas om möjligt, men inte ett måste.
Oj. Det borde andra med mer kunskaper svara på. Men jag kör en pelletseldad Ooni och den funkar bra så kanske en sån?

Plus en:

[OT] Visa ditt pizzabak
Sjukt billigt? Men kanske inte sjukt bra? Gasol förvisso...

[OT] Visa ditt pizzabak
Oj. Det borde andra med mer kunskaper svara på. Men jag kör en pelletseldad Ooni och den funkar bra så kanske en sån?

Plus en:

Har en lite äldre Ooni, men hade velat ha något bättre, större. Rejält less på pellets också, även om de nyare Ooni säkert fungerar bättre.

Betalar man typ 8500kr för en sån kanske man kan lägga lite till, och sen lite till för något som kanske är mycket bättre? Har heller inte tänkt flytta ugnen så mobilitet är inget krav.

[OT] Visa ditt pizzabak
Har en lite äldre Ooni, men hade velat ha något bättre, större. Rejält less på pellets också, även om de nyare Ooni säkert fungerar bättre.
Jag för min del är lite tveksam till små 10 cm stickor. Såg ngt test på KARU där vedelden slocknade snabbt. Det gör förvisso min FYRA också efter några pizzor när all aska blockerar luftflödet.

Skulle jag gå på vedspåret skulle jag nog skaffa en riktig ugn för riktiga klabbar. Förvisso en stöddigare investering också.

[OT] Visa ditt pizzabak
Karu funkar bra tycker jag. Har en sådan fast numera är den i garaget som reservugn. Men den gjorde sitt jobb när den användes, att hålla värmen var inga problem tyckte jag förutom när det blåste. Upplevde inte att askan var ett problem heller. Bara att slänga på lite ny ved strax innan pizzan skulle in. Numera kör jag en Nonno Peppe, den är mycket trevligare att baka i för den är större så avsevärt mycket lättare att snurra pizzan. Blir klart jämnare värme i den med.

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag för min del är lite tveksam till små 10 cm stickor. Såg ngt test på KARU där vedelden slocknade snabbt. Det gör förvisso min FYRA också efter några pizzor när all aska blockerar luftflödet.

Skulle jag gå på vedspåret skulle jag nog skaffa en riktig ugn för riktiga klabbar. Förvisso en stöddigare investering också.
Jag har en Karu 12 och det tog några gånger för mig att komma underfund med hur jag ska elda den. Nu kör jag en kombination med kol och ved. Jag eldar med kol i 20ish minuter och eldar sen på ganska ordentligt med ved. Inför varje pizza så lägger jag på några trän för att få lite lågor i taket. De brinner snabbt så man får lägga på mellan varje pizza.

Så småningom skulle jag vilja mura upp en egen, men skillnaden mellan en Karu och en vanlig ugn är ju enorm. Jag gillar själv att elda, för mig tillför det pysslet en dimension till.

[OT] Visa ditt pizzabak
Funderar på att sätta en biga för helgen. Någon som kör det?
Detta recept har jag testat två gånger, 100% biga:
caputo-nuvola-1kg-2.jpg

Första fick jäsa i 18 grader i kylboxen, blev kanon. Andra gången jäsning i rumstemperatur blev mindre bra.
Båda gångerna kört med Molino Caputo Nuvola Super.

[OT] Visa ditt pizzabak
Vägrar att köpa prylar för 15000 för att baka en Pizza-jävel. Men lite sugen på att försöka förbättra mha min vanliga ugn. Tidigare experiment har resulterat i mer bröd-liknande än Pizza-liknande skapelser, men fortfarande smarrigt. Men inte direkt napolitana.

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag har en Karu 12 och det tog några gånger för mig att komma underfund med hur jag ska elda den. Nu kör jag en kombination med kol och ved. Jag eldar med kol i 20ish minuter och eldar sen på ganska ordentligt med ved. Inför varje pizza så lägger jag på några trän för att få lite lågor i taket. De brinner snabbt så man får lägga på mellan varje pizza.

Så småningom skulle jag vilja mura upp en egen, men skillnaden mellan en Karu och en vanlig ugn är ju enorm. Jag gillar själv att elda, för mig tillför det pysslet en dimension till.
Jo så är det. Jag får också elda mellan varje pizza. Det krävs full patte i ugnen för att funka bra.

[OT] Visa ditt pizzabak
Kvällen blev lyckad ? Nöjda och mätta kollegor.

Några bilder:
DSC_4784.JPG

San Marzano, Fior di latte, Salami Napoli, oliver, oregano, parmesan och olivolja. Basilika vid bordet.

DSC_4785.JPG

Blandning av färskost och grädde, Fior di latte, padrones, pesto arrabiata, parmesan, olivolja, basilika vid bordet.

DSC_4787.JPG

San Marzano, Fior di latte, (gräddning), parmaskinka, ruccola, hyvlad parmesan och pinjenötter efter.

DSC_4788.JPG

Marinara, San Marzano, vitlök, oregano, parmesan och olivolja. Basilika vid bordet.

[OT] Visa ditt pizzabak
Oonin har inte riktigt haft en plats utan stått på altanbordet och kaosat hittills. Och sen varit ett problem att korttidsförvara. Nu tror jag det ska lösa sig! Arbetsyta bakom ryggen. Och kanske en plåt hängande över räcket bakom så vi inte eldar upp det…

B428EE50-08E0-4587-AC8D-58389D1185B4.jpeg

[OT] Visa ditt pizzabak
Ni som gör pizza på grillen - hur gör ni?

Jag försökte på min weber smokefire, körde på 315 grader, med 10 mm pizzastål. Blev förkolnat undertill och ofärdigt uppepå...

[OT] Visa ditt pizzabak
Värmen kommer underifrån på en grill, så använd en porös (lätt) sten som leder värmen dåligt. Alternativt fortsätter du med stålet och och lär dig när det är lagom varmt. Sannolikt ca 250 på stålet och 300-350 på en sten för ca 3-4 minuter baktid.

Använd mycket briketter och lägg dem i cirkel runt om. Inte i mitten, då bränner de bara stenen. Det måste bli väldigt varmt, så mycket syre. Alla spjäll öppna.

Prova
Träna
Prova
.
.
.
Lycka till!

[OT] Visa ditt pizzabak
Hejsan,
Har köpt en Koda 16 (gasol). Har provat ett par gånger men tycker inte att jag får upp den i temperatur. Har tur om jag kommer upp i 400 efter att ha eldat länge. Vad tror Ni att det kan vara som är problemet?
/Jari

[OT] Visa ditt pizzabak
Invigde min lilla Lidlgrill idag, med hemkapad pizzasten. Behöver nog försöka få till någon deflektor dock då stenen blir för varm jämfört med grillen i övrigt. Väldigt gott dock...
IMG_20230611_211814.jpg

[OT] Visa ditt pizzabak
Fick ett pizzastål i födelsedagspresent för några veckor sen och igår tänkte jag testa att köra det i min Weber klotgrill. Gick åt helvete.

Körde briketterna i tändröret som vanligt, la ut dom i en ring (som tipsades om ovan), öppnade alla spjäll för fullt och la i pizzastålet. La på locket för att få upp värmen ordentligt. Efter ett tag insåg vi att grilljäveln hade slocknat. Fick inte fart på den igen inom rimlig tid och då var hela familjen så överjävligt hungriga att vi fick köra pizzorna i ugnen istället. Totalt antiklimax...

Har ju grillat med den här grillen i bortåt tio år och aldrig varit med om att den slocknat på det här sättet tidigare. Osäker på om det var pga att det var så mycket aska i botten att spjällen nertill kanske blev tilltäppta (hade glömt att tömma askhållaren innan som var helt full) eller om det berodde på att mitt stål är så stort att det hindrar lufttillförseln i grillen och därigenom omöjliggör pizzabak helt. Känns som att jag nog måste testa igen med grillen men då på egen hand (utan hungrig familj bredvid).

Pizzabakning är fantamej mer avancerat än att lufta Magura-bromsar...

(Bifogar pizzan som bakades i ugnen med pizzastålet. Hade jag inte varit så förbannad på grilljäveln hade det nog varit helt ok ändå. Men jag får verkligen tokbryt på sånt här, speciellt om jag är hungrig och lite irriterad från början.)

IMG_1119.jpeg

[OT] Visa ditt pizzabak
Hejsan,
Har köpt en Koda 16 (gasol). Har provat ett par gånger men tycker inte att jag får upp den i temperatur. Har tur om jag kommer upp i 400 efter att ha eldat länge. Vad tror Ni att det kan vara som är problemet?
/Jari

Min Koda 16 maxar runt 400 efter 20 minuter mitt på stenen en vindstilla dag med 20+ i luften med full PC10-flaska och ny 30 mbar-regulator. Vet inte om det är värt besväret att försöka öka, det blir bra ändå.

Tillbaka
Topp