[OT] Visa ditt pizzabak

[OT] Visa ditt pizzabak
Semi-OT: Ni som likt jag även gör smashburgers på pizzastål, använder ni det även på spishällen inomhus? Det tar lite emot att lägga ner 4 kg stål på glashällen (ej induktion), men det kanske bara är jag som nojar..

[OT] Visa ditt pizzabak
Semi-OT: Ni som likt jag även gör smashburgers på pizzastål, använder ni det även på spishällen inomhus? Det tar lite emot att lägga ner 4 kg stål på glashällen (ej induktion), men det kanske bara är jag som nojar..
Temperaturen kommer att bli väldigt ojämn och risken är stor att plåten slår sig. 4 kg är inte mycket, ett storkok med gryta eller pasta ligger ju på 10+ kg. Inte farligt, men ett par gjutjärnspannor gör det bättre.

[OT] Visa ditt pizzabak
Temperaturen kommer att bli väldigt ojämn och risken är stor att plåten slår sig.
Mycket detta jag tänkte på. Ståltillverkarna slår sig ju på bröstet över hur bra stålen fördelar värme jämfört med t ex sten, med vid sådan ojämn och direkt värme borde det ju uppstå väldigt olika zoner.

[OT] Visa ditt pizzabak
För ett tag sedan när pizzabaket gick överstyr och man inte läste receptet till degen ?
Det blev bröd med topping.

Bilagor

• IMG_20210405_172603 (1).jpg
    IMG_20210405_172603 (1).jpg
    491.5 KB · Besök: 143
[OT] Visa ditt pizzabak
Ja, marknaden börjar nog bli mättad. Blir intressant att se vad nästa pryl blir som trendar bland medelklassen i villamattorna runt städerna!

[OT] Visa ditt pizzabak
Årets premiär idag, tog dock ingen bild… har slutat krångla så mycket och övergått till vetemjöl special från änglamark som bearbetas manuellt på bord kvällen innan, blir riktigt bra. Märker ingen skillnad mot de exklusivare mjöl vi testade första halvan av 2023

[OT] Visa ditt pizzabak
har slutat krångla så mycket och övergått till vetemjöl special från änglamark
När Råd & Rön testade vetemjöl
blev bäst i test

Saltå Kvarn Vetemjöl special
salta-kvarn-vetemjol-special-2-kg-2.jpg

De provbakade iofs inte pizza, utan sockerkaka + bröd, men de skrev också
"stirra dig inte blind på benämningen special. I många fall blir resultatet minst lika bra med ett billigare, vanligt, vetemjöl."
Änglamark Vetemjöl special var inte med i testet, det var däremot vanliga Änglamark Vetemjöl. Det blev 3a från slutet, medan vanliga Coop Vetemjöl blev 3a (från toppen).

[OT] Visa ditt pizzabak
När Råd & Rön testade vetemjöl
blev bäst i test

Saltå Kvarn Vetemjöl special
salta-kvarn-vetemjol-special-2-kg-2.jpg

De provbakade iofs inte pizza, utan sockerkaka + bröd, men de skrev också
"stirra dig inte blind på benämningen special. I många fall blir resultatet minst lika bra med ett billigare, vanligt, vetemjöl."
Änglamark Vetemjöl special var inte med i testet, det var däremot vanliga Änglamark Vetemjöl. Det blev 3a från slutet, medan vanliga Coop Vetemjöl blev 3a (från toppen).
Jag insåg faktiskt att jag hade fel, brukar köpa det från saltå ?

[OT] Visa ditt pizzabak
Tjena!

Bojkottar Saltå Kvarn helt, Johan förklarar varför.

[OT] Visa ditt pizzabak
Om man vill ha ett bra, stenmalet, vetemjöl (special) till allmänt surdegsbak och inte kan/vill köpa Saltå Kvarn, vad ska man välja då? Helst något som går att hitta i en vanlig livsmedelsbutik.

[OT] Visa ditt pizzabak
Bakad på Kungsörnens vanliga vetemjöl, mycket jäst på kort tid. Inte optimalt men ändå väldigt gott. Kan bero på toppingen iofs.
IMG_2899.jpeg

Tips för den som gillar våt Mozzarella och inte har en vulkan att grädda i är att lägga på den efteråt. Då rinner det inte ut en massa vätska som gör pizzan soggig. Av samma skäl brukar jag reducera tomatsåsen i en stekpanna innan jag använder den.

[OT] Visa ditt pizzabak
Tjena!

Bojkottar Saltå Kvarn helt, Johan förklarar varför.

Suck, det där hade jag inte koll på…

[OT] Visa ditt pizzabak
Priset på mjölet utslaget per pizza är en låg kostnad i förhållande till toppingen man lägger på. Snabb kalkyl på helgens pizzor 6-7kr/st med bra mjöl.

[OT] Visa ditt pizzabak
Bakad på Kungsörnens vanliga vetemjöl, mycket jäst på kort tid. Inte optimalt men ändå väldigt gott. Kan bero på toppingen iofs.
Visa bilaga 696458

Tips för den som gillar våt Mozzarella och inte har en vulkan att grädda i är att lägga på den efteråt. Då rinner det inte ut en massa vätska som gör pizzan soggig. Av samma skäl brukar jag reducera tomatsåsen i en stekpanna innan jag använder den.
Man kan också låta den rinna av ett par timmar i durkslag om man vill ha den i ugnen.

[OT] Visa ditt pizzabak
Man kan också låta den rinna av ett par timmar i durkslag om man vill ha den i ugnen.

Men men det kräver ju framförhållning!? Då hade jag inte heller behövt massor med jäst =D
Även degen mår bra av att få mer tid på sig men den här gången kom pizzasuget utan förvarning. Brukar normalt ge den nästan ett dygn och kommer jag ihåg så skär jag upp även osten kvällen innan för avrinning.

[OT] Visa ditt pizzabak
Om man vill ha ett bra, stenmalet, vetemjöl (special) till allmänt surdegsbak och inte kan/vill köpa Saltå Kvarn, vad ska man välja då? Helst något som går att hitta i en vanlig livsmedelsbutik.
Kör med Wapnös stenmalda vetemjöl, fungerar bra. Osäker hur stor spridning det har men halland och skåne torde vara enkelt att finna i

[OT] Visa ditt pizzabak
Det är ett bra tecken på sekulär utveckling att svära i kyrkan. Så fortsätt med det.
Jag har lagt på ett lager stenull på pizzaugnen, bytt skorsten och köpt nya lågpristermometrar. Bakade säsongens första i lördags. Ugnen bättre. Men man får ju elda en del.
att.K9vOi571Gu5T2-HMJPmZIhqqeIvxR79HfoUfFKFxHsc.jpg

Detta är dock inte bra grejor. Börjar redan se sämre genom glaset, efter 3h.
att.Tg9kLR7dHjzjaM4DGn1jUAHpNl2gqGxZ1uh4xl15LGI.jpg

[OT] Visa ditt pizzabak
Det är ett bra tecken på sekulär utveckling att svära i kyrkan. Så fortsätt med det.
Jag har lagt på ett lager stenull på pizzaugnen, bytt skorsten och köpt nya lågpristermometrar. Bakade säsongens första i lördags. Ugnen bättre. Men man får ju elda en del.
Visa bilaga 696752

Detta är dock inte bra grejor. Börjar redan se sämre genom glaset, efter 3h.
Inte för att vara okänslig men... Fulmekstråden?

[OT] Visa ditt pizzabak
Håller med! Men ungarna gillar kebab pizza.
Brukar bli bra med schysst kebab.
Lägger på efter ca 30 sekunder och gräddar klart ytterligare 30 sekunder.
Rekommenderar att göra egen kebab, detta recept funkar riktigt bra. Passa på när det är rea på nötfärs.

[OT] Visa ditt pizzabak
Är det nån som gör krispig och tunn pizza? Ser bara den ena heffaklumpen efter den andra, har personligen aldrig förstått tjusningen riktigt i den napoletanska stilen där allt bara flyter ihop till en enda massa. ?

Tillbaka
Topp