[OT] Visa sopbilen !

[OT] Visa sopbilen !
I Haninge/Tyresö har dom nu börjat blåsa rent runt busshållsplatserna och vid övergångsställen med mycket skyltar som gör det svårt för sopbilen att passera. Det känns som att man planerar för att sopa SNART! Eller så är det bara en luring... Den som lever får se...

[OT] Visa sopbilen !
Henrik_E sa:
Rattnalle sa:
Jag tycker mig ha sett spår efter sopbilen i Göteborg, misstänkt rena gator, men ingen in action.
Största delen av min pendlarväg är sopad, det var den inte för någon vecka sen.

Vi har faktiskt officiell vår enligt SMHI.
Jag väntar fortfarande på sista två bitarna av min men det mesta är ok. De två bitarna brukar dröja till typ sist å andra sidan :-)

[OT] Visa sopbilen !
F66924B0-EABA-496D-A78D-2EA956CAB643.jpeg

Redbergsplatsen, Gbg, idag.

[OT] Visa sopbilen !
Rattnalle sa:
Henrik_E sa:
Rattnalle sa:
Jag tycker mig ha sett spår efter sopbilen i Göteborg, misstänkt rena gator, men ingen in action.

Jag väntar fortfarande på sista två bitarna av min men det mesta är ok. De två bitarna brukar dröja till typ sist å andra sidan :-)
Den ena av mina två sista bitar var klar imorse. Bara en kvar. Det är fortfarande lite slarvigt men det brukar det ju vara tills de varit andra gången om ett par veckor.

[OT] Visa sopbilen !
Rattnalle sa:
Rattnalle sa:
Henrik_E sa:
Rattnalle sa:

Den ena av mina två sista bitar var klar imorse. Bara en kvar. Det är fortfarande lite slarvigt men det brukar det ju vara tills de varit andra gången om ett par veckor.
I går var alla cykelvägar utom backen upp till Delsjömotet sopat på min väg. I dag är jag ledig och ser hur de sopar gatorna i villaområdet nedanför mitt fönster.

[OT] Visa sopbilen !
Annan lokalblaska i Stockholm har inte lika goda nyheter...

https://mitti.se/nyheter/natter-forsenar-sandsopningen/?omrade=hela-stockholm

"I veckan började trafikkontoret sopa bort sand och grus från gator, trottoarer och gång- och cykelvägar. Men någon full fart är det inte, på grund av det kalla vårvädret.

– Så länge det är minusgrader på nätterna går det inte att spola med vatten, eftersom risken finns att det ligger kvar och fryser på nätterna. Därför är vi sena i år, men nu verkar det som om temperaturen kommer att stiga, säger Ola Eriksson, presstalesperson vid trafikkontoret.

Ambitionen brukar vara att innerstaden ska vara rensopad den 1 maj och ytterstaden den 15 maj. Så blir det inte i år. Framför allt i delar av ytterstaden får invånarna räkna med att traska runt i grus senare än så."

[OT] Visa sopbilen !
Henrik_E sa:
Rattnalle sa:
Rattnalle sa:
Henrik_E sa:
Rattnalle sa:

I går var alla cykelvägar utom backen upp till Delsjömotet sopat på min väg. I dag är jag ledig och ser hur de sopar gatorna i villaområdet nedanför mitt fönster.
Över Kallebäck är det jag väntar på sen är det klart.

[OT] Visa sopbilen !
Rattnalle sa:
Henrik_E sa:
Rattnalle sa:
Rattnalle sa:
Henrik_E sa:
Rattnalle sa:

Över Kallebäck är det jag väntar på sen är det klart.

Tycker mej över ett par säsonger ha märkt att gatukontoret i Göteborg har nån slags Öst -> Väst strategi vad gäller grusuppstädning. Sopar de månne ut gruset i havet?

[OT] Visa sopbilen !
Peach sa:
Annan lokalblaska i Stockholm har inte lika goda nyheter...

https://mitti.se/nyheter/natter-forsenar-sandsopningen/?omrade=hela-stockholm

"I veckan började trafikkontoret sopa bort sand och grus från gator, trottoarer och gång- och cykelvägar. Men någon full fart är det inte, på grund av det kalla vårvädret.

– Så länge det är minusgrader på nätterna går det inte att spola med vatten, eftersom risken finns att det ligger kvar och fryser på nätterna. Därför är vi sena i år, men nu verkar det som om temperaturen kommer att stiga, säger Ola Eriksson, presstalesperson vid trafikkontoret.

Ambitionen brukar vara att innerstaden ska vara rensopad den 1 maj och ytterstaden den 15 maj. Så blir det inte i år. Framför allt i delar av ytterstaden får invånarna räkna med att traska runt i grus senare än så."
Har trafikkontoret sagt till vädergudarna att dom inte får släppa regn som kan ligga kvar och frysa om det blir minusgrader också?

[OT] Visa sopbilen !
Danska vägen i morse. Tycker de vart sjukt snabba med att få upp allt här i östra Gbg.

Bilagor

• 4CD1ACE2-40C3-4E27-A041-DB15CE32A9C7.jpeg
    4CD1ACE2-40C3-4E27-A041-DB15CE32A9C7.jpeg
    307.8 KB · Besök: 210
[OT] Visa sopbilen !
Eftersom den riktiga sopbilen väl kan dyka upp inom en vecka eller en månad eller inte alls så visar jag den min son fick till julklapp i år.

Och funderingar funderas... hur länge skulle det ta för grus att försvinna (=spädas ut) "av sig själv" egentligen?

20180406_231311.jpg

[OT] Visa sopbilen !
Att späda ut grus med grus, verkar som en idé. Att få det tidiga och det nytillkomna att bli en rörig enhet och en avtrubbad vana..
Eller så kallar man det bara för något motsatt och får det intressant och lockande i valtider!

[OT] Visa sopbilen !
Brakastruten sa:
Att späda ut grus med grus, verkar som en idé. Att få det tidiga och det nytillkomna att bli en rörig enhet och en avtrubbad vana..
Eller så kallar man det bara för något motsatt och får det intressant och lockande i valtider!

Bra idéer och även patentidéer kommer ofta ur frustration.. Åtgärder under valtider riskerar vara tillfälliga så det är nog bäst (eller åtminstone roligast) att fortsätta släppa lös kreativiteten tycker jag =)

[OT] Visa sopbilen !
Stod i kö till avfallsstationen i Lund idag som är granne med Renhållningsverket som sköter sopningen av många områden i staden. De börjar tydligen med att sopa sin egen gård först.....

[OT] Visa sopbilen !
Lite OT i denna tråd, men...
Fortsätter det såhär så kan det snart sopas runt mitt hus.

Först kommer den första och skrapar några vändor med bladet.
DSC_1460.JPG

Sedan kommer nästa och lyfter upp slasket på högen.
DSC_1464.JPG

Jag förväntar mig att sopbilen står och väntar på sin tur och att det är sommar imorgon.

[OT] Visa sopbilen !
Det var hjälpligt sopat sedan tidigare. Sen gick kommunen ut och sa förra veckan "Nästa vecka börjar vi sopa".
Då gör fastighetsägare som tex Victoria Park AB som så att de drar fram lövblåsen och blåser ut allt sitt grus på GC-vägen så dom själva slipper sopa upp det. :-(
IMG_20180410_171622.jpg

[OT] Visa sopbilen !
eketjall sa:
Det var hjälpligt sopat sedan tidigare. Sen gick kommunen ut och sa förra veckan "Nästa vecka börjar vi sopa".
Då gör fastighetsägare som tex Victoria Park AB som så att de drar fram lövblåsen och blåser ut allt sitt grus på GC-vägen så dom själva slipper sopa upp det. :-(

Lagarbete, fast på fel sätt

[OT] Visa sopbilen !
Täby kommun påstår att de prioriterar GC-vägar men bilden nedan visar en parkering i Täby (Näsbydal) strax norr om Stockholm där det finns mycket gott om grusiga cykelvägar alldeles i närheten.

Bilagor

• DD2BE409-F9F4-484B-B303-F2149F8F5D62.jpeg
    DD2BE409-F9F4-484B-B303-F2149F8F5D62.jpeg
    328 KB · Besök: 220
[OT] Visa sopbilen !
Peach sa:
Täby kommun påstår att de prioriterar GC-vägar men bilden nedan visar en parkering i Täby (Näsbydal) strax norr om Stockholm där det finns mycket gott om grusiga cykelvägar alldeles i närheten.

Men den parkeringen tillhör nog Brf City dvs Näsbydal och inte kommunen.

(Tvåa på bollen tydligen)

Tillbaka
Topp