Överhettning.

• Trådstartare Trådstartare Randonörd
  • Start datum Start datum
R

Randonörd

Guest
Överhettning.
Vad är svalast, när det är varmt?
Skall man ha undertöja eller bara cykeltröja ?
Vilket är skönast och när förlorar man minst vätska ?

Överhettning.
Randonörd skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är svalast, när det är varmt?

is

> Skall man ha undertöja eller bara cykeltröja ?

Jag tycker det är skönare med udnertröja, från -20 till +30

> Vilket är skönast och när förlorar man minst
> vätska ?

När man dricker

Överhettning.
Kör också med undertröja även när det är +30C, antingen en Santini eller en Craft kortärmad. Känns som man får bättre luftcirkulation, känns bättre när inte cykeltröjan klibbar fast. :-)

/Leo

Överhettning.
Jag gillar mina nätundertröjor men de blir för varma när det gäller +20 grader och uppåt. Jag kör å andra sidan sällan i tighta cykeltröjor utan i luftiga funktions-T-shirts.

Bäst är nättröjorna när man behöver en vind/regnjacka

Överhettning.
randönörd skrev:
> Om det är varmare än +30 och soligt ? -hur klär
> man sig då ?

svalare än när det är +30 och molnigt. när det är +30 och är molnigt kan det nämligen bli ännu varmare när solen tittar fram. =D
allvarligt talat så får man väl köra med en tröja med lång dragkedja som man kan dra ner helt och låta fartvinden svalka så gott det går.

Överhettning.
randönörd skrev:
> man sig då ?

Fartvinden mojnar aldrig..

Överhettning.
Kör man uppför är det kortärmad cykeltröja med hel dragkedja som får vara helöppen för maxkylning... helst utan undertröja !
Annars föredrar även jag att he en Santini nätundertröja närmast kroppen :-)

Överhettning.
randönörd skrev:
> man sig då ?

Tror du att det kommer bli så varmt på PBP? Var bara lugn, jag ska ju köra så det kommer bli motvind, regn och max 10 grader.

Överhettning.
Jippiii!! Tack Jonas mitt favvoväder :)

Edit: Jag kör ofta med Crafts Pro-Cool tröja under när det är varmt som Fredrik. Fast lika ofta kör jag bara med cykeltröja.... med trekvartsdragkedja...

Senast redigerad av en moderator:
Överhettning.
Köpte ett par T-shirts av märket Armory när jag var i USA för några år sedan. De gör att man känner sig sval på kroppen även när det är varmt ute. Kanske kan funka under cykeltröjan. Tror de finns numera att köpa även i Sthlm, vet dock ej var.

Tror det funnits en tråd tidigare där det framgick var man kan köpa dem men är för lat för att leta reda på den.

Överhettning.
Har tidigare kört med en Niketröja under. Den blir lätt svettig och funkar bäst för kortare rundor. Förra veckan köpte jag en Santini. Den var grym. Den håller sig torr och behåller värmen eller kylan, beroende på vad man behöver.
I veckan ska jag köpa en nättröja i ull av Norvelo. Jag får återkomma med utlåtande.
/J

Överhettning.
Ingen som testat cykla i Bambukläder??

"Our T-shirts have much better moisture absorption and wicking properties than cotton shirts and are known for their breathability. In fact tests show shirts made of bamboo are 1-2 degrees cooler then an equivalent cotton shirt. Our Bamboo T-shirts will truly impress you if you have only experienced cotton, nylon and "special" blends that encourage odor and harbor bacteria. Beautiful to the eye, there is nothing that can adequately describe how wonderful bamboo T-shirts are to the touch. Bamboo fiber clothes are the world's most comfortable clothes, naturally bacteriostatic, biodegradable and extremely soft."

http://www.bambooclothes.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=MTT

Överhettning.
SAN-UT_617.jpg ht=300

Är det den Santini nättröjan ni bubblar om?

Överhettning.
glitch skrev:
> > Är det den Santini nättröjan ni bubblar om?

Japp. Om man vill vara riktigt randonnördig kan man köra den ut och in. Då slipper man skav från sömmarna. :)
/J

Överhettning.
Jag har aldrig fått några rutor på någon tröja undrar vad det beror på?? Jag tycker dock att du definitivt skall reklamera Mollo man ser ju tydligt på bilden hur det skall se ut :)

Överhettning.
Jag tycker att ett linne är smidigare under cykeltröjan än en undertröja eftersom det lätt blir bökigt vid ärmarna då. Själv har jag ett linne från craft. Nackdelen med linne är att det kan bli kallt om axlarna när det är kallt väder och man kör med armvärmare eftersom det då blir en glipa där man bara har cykeltröja och ingen undertröja.

Undertröja/linne är skönt och snyggt när man drar ner dragkedjan på cykeltröjan. En fördel är att man slipper den äckliga och svettiga känslan när cykelbyxorna ligger direkt mot magen.

/A

Överhettning.
jag varierar mellan Santini-tröja, Infil-tröja och löparlinne beroende på temperatur ute. Detta för landsväg, och ska jag köra mtb väljer jag kategorin svalare, och kan köra utan undertröja om det är riktigt varmt ute.

Överhettning.
jonzén skrev:
> när det blir kallt (riiiktigt kallt alltså)
> brukar jag köra med en långärmad tunn
> underställströja under cykeltröjan och skiter i
> armvärmare..

Funkar ju bra i och för sig men det fina med armvärmarna tycker jag är flexibiliteten om det tex är svalt på morgonen men blir varmare under dagen. Men det är kanke mest för lite längre racerpass som det verkligen kommer till nytta med den flexibiliteten.

/A

Överhettning.
bomull har ju länge anklagats för att kyla när det blir blött. Jeans, tubsockor och collegetröja och ett par vattenflaskor alltså. Eller en cykelkeps under hjälmen att blöta ner, det funkar riktigt bra som kylklamp.

Överhettning.
Det får bli utan undertröja på dagen och med på natten. dvs de första 40 milen, sedan tröja på.

Hoppas på ett svalt PBP (utan regn och bara medvind)

Tillbaka
Topp