Övik-tråden

Övik-tråden
Det börjar bli säsong för Downhill här i stan och lederna behöver lite omsorg. Tänkte vi skulle försöka styra ihop en heldag med fix längs lederna där vi även gemensamt grillar lite korv.

Datum: 25/5-17
Tid: kl. 12:00 tills vi är less, kom förbi när ni kan!
Verktyg att ta med: Spade, kratta och skottkärra men även spik och hammare, dvs det som brukar behövas.

Vad ska göras?
De som har en egen led får berätta vad som behöver fixas på de lederna. Det finns nog en hel del att göra! :)

Vad säger ni?!

Övik-tråden
Påminner om en fixardag i Bike Parken, från klockan 12 och framåt.
För att vi ska orka längre är tanken att grilla nån korv, jag köper ett gäng korvar och bröd. Vill man ha något specifikt får man ta med det på egen hand.

Alla är välkomna att assistera idag!

Övik-tråden
Kör hårt med fixandet idag! Jag kommer tyvärr inte, reser iväg med familjen.

Jag har gått igenom övre delen av Bergspasset, Nya svarta, Black hole. Det såg OK ut. På Black hole ligger det et träd som skulle behöva kapas/lyftas bort. Ligger en bet nedanför vägen.

Sen har jag en lite fundering...jag har en ganska lång och rejäl wire, är det nått som kan behövas till nått bygge i parken??

Övik-tråden
Hej!
Serviceleden behöver lite service, speciellt dränering. Där ordnar vi en fixarkväll nu på måndag kl 18 där vi gemensamt hjälps åt att gräva bort det värsta vattnet. Ju fler vi blir ju snabbare och bättre blir det! Var man tar med sig en spade om man har.

OBS! Samling uppe på Dirt Plan.

Övik-tråden
Hej.

Är ny här på forumet och även ny på mtb i övik. Letar fina ställen/stigar att ge sig ut på.

Men först lite om mig. Nyss fyllda 28.
Bor i Mellansel och har mest haft cykeln (en scott aspect) till pendling senaste åren. Har spenderat fritiden i klingre i endurospåret (motordrivet ;) ).

Har haft ett mtb intresse tidigare i livet. Cyklat lite dirt/street mm. Men det var länge sedan.

Nu har mtb intresset börjat växa igen och då jag knappt har cyklat något i övik tidigare så letar jag någon/några att ge sig ut med och upptäcka lite nya ställen.

Förra året blev det en dagstur från docksta till näske via skuleskogen och slåttdalsskrevan. Riktigt trevlig tur. Men jobbigt att bära bitvis.

Samt att jag varit upp på åsberget några gånger då jag bodde i stan.

Finns det något gäng som brukar vara ute på turer då och då?

Övik-tråden
Hej. Vi har ju CK Örnen i Övik som kör stig tillsammans varje tisdag på olika platser enligt hemsidan och facebook. Vi brukar även träffas på helger och köra någon trevlig fikatur. Ofta kring Gullvik och Genesön, Lotsstigen från Stubbsand, Skuleskogen eller något annat trevligt. Det är inte bara svettokörning utan som sagt fikaturer med. Vi är rätt många som har fatbike så det är i princip bara klass två varningar som hindrar oss att komma ut. Vi kör ju även downhillbacken varje torsdag kväll med lift. Funkar hyfsat bra med en enduroliknande stigcykel med och har du kör mc så har du tekniken. http://www.ckornen.se/ Kostar bara 150:- per helår att vara medlem och då är du bra försäkrad när du kör med oss också. https://www.facebook.com/ckornen/?ref=bookmarks
Här hittar du hur man blir medlem men det går bra att bara dyka upp också. http://www.ckornen.se/om-klubben/medlemskap/ Nu kör vi dock ett kort race nästa tisdag. En sorts sprineliminering i delar av downhillbacken och lite special. Välkommen är du vilket som bara du har hjälm och cykel!

Övik-tråden
Okej, får kolla på hemsidan och Facebook då :)

Jag är mer för fikaturer än rena konditionapass. Tekniska stigar och utförs är roligast.

Brukar det skrivas här då det dras ihop för någon helgtur?

Eller är det Facebook som gäller för det?

Övik-tråden
Nu är det dags att kolla upp några nya stigar runt övik. Letar gärna lite mer tekniska och utförs. Men allt av intresse.
Hellre fikatur än ren konditionsträning :)

Är det någon/några som ska ut på en tur till helgen?

Övik-tråden
Okej ?
På åsberget då?

Eller går den någon annan stans?

Har varit där en gång förra sommaren. Riktigt stökig terräng med mycket rötter. Men kul ändå.

Övik-tråden
oLjud sa:
Exakt, brukar utgå från "klippan", dvs parkeringen som är precis ovanför San Fransisco backarna.

Mycket stökigt, men värt när man ska ner igen :)
Nu vet jag inte hur du brukar ta dig tillbaka till stan, men jag kan rekommendera att när du kommer fram i Översjälva så ta cykelbanan bort till vägen upp mot tv-masten. Cykla upp där men ta vänstra vägen vid y-korsningen (höger fortsätter upp till masten) då kan du följa en skogsbilväg tillbaka till gulaleden och får då även rolig utförsåkning hem. Jag brukar cykla slingan på bilden men startar från Översjäla-sidan.
slinga.jpg

Övik-tråden
Okej. När jag bodde i kroksta så cyklade jag upp vägen till masten och tog sedan utförs efter gula leden. Och även älgstråket om jag minns rätt. Den sträckan är kul. Men lite på gränsen på ht. Går dock :)

Nu bor jag i Mellansel. Så det blir till att lasta cykeln på flaket och åka in. :)

Övik-tråden
Oftast kör jag upp till vindskyddet och ner igen, ibland orkar jag två vändor till vindskyddet. Se bilden hur jag kört.
gulaleden.PNG
Vindskyddet placering är markerat på bilden.
Då blir det riktigt jobbigt uppför men riktigt roligt utför.

Övik-tråden
Är på väg ner till Ö-vik och tänker cykla ikväll. Funderar på att cykla gene-ögeltjärnsberget. Om någon vill hänga med och kanske har något annat tur förslag så kan jag nog tänka mig o ändra mina planer. Gissar på att jag är redo o cykla vid 18-18.30.

Övik-tråden
Zao sa:
Är på väg ner till Ö-vik och tänker cykla ikväll. Funderar på att cykla gene-ögeltjärnsberget. Om någon vill hänga med och kanske har något annat tur förslag så kan jag nog tänka mig o ändra mina planer. Gissar på att jag är redo o cykla vid 18-18.30.

Jag är på...

Övik-tråden
Imorgon måndag kör vi på en fixarkväl igen i bike parken. Fokus är på att fixa infarten till nya slingan på Serviceleden, efter det får vi se vad klockan blir och vad som kan påbörjas. Ta med spade eller annat lämpligt redskap, finns begränsat antal spadar och hakor på plats.

Vi träffas kl 18:00 på Dirt Plan, dvs vid de mindre hoppbackarna.

Övik-tråden
Tjena, jag sitter i bilen påväg upp till Ö-vik för en Norrlands vecka, enda problemet är att jag är den ända i bilen med ett större cykel intresse. Det blev ju inte häller bättre när mor frågade igår om vi verkligen skulle ta med cyklarna (halva Norrlands veckan kommer spenderas i Åre).

Så frågan är helt enkelt om någon skulle vilja visa mig vart man som #trenduro(nja iaf utförsprioriterande) cyklist ska cykla under helgen eller iaf säga åt vilket håll man ska sikta för att få bästa cyklingen?

Övik-tråden
Bikeparken på Varvsberget har ett par DH-spår som kan vara värda att testas.
Det finns även ett par fina utförsstigar på Åsberget.
Vill du ha bättre beskrivning så kan du ringa 070 666 73 85

Övik-tråden
Lars.E sa:
Bikeparken på Varvsberget har ett par DH-spår som kan vara värda att testas.
Det finns även ett par fina utförsstigar på Åsberget.
Vill du ha bättre beskrivning så kan du ringa 070 666 73 85

Bikeparken har jag testat förut, grym (tumme upp till er som sliter med den) men är nog denna gång mer ute efter något mer åt stigcyklings hållet, jag ska testa på Åsberget imorgon så jag slår kanske en signal för lite vägbeskrivning in i skogen.
Tack för hjälpen?

Övik-tråden
FIxarkväll i Bike Parken imorgonkväll (måndag) kl 18!
All hjälp är bra, hinner ni inte till kl 18 så är man välkommen lite senare... bättre sent än inte alls.

Ju mer vi hinner i år ju bättre blir det nästa sommar!

Övik-tråden
Imorgonkväll kommer vi ha en 4-hjuling med släp som hjälper till med att frakta grus. Vi tänkte satsa på att förbättra sista lerbacken innan serviceleden går ihop med resterande leder. Beroende hur mycket tid vi får över blir det även lite jobb på en ny slinga längs med Serviceledens nedre parti alternativt förbättra mellanpartiet ytterligare.
All hjälp är bra hjälp, så kom till Dirt Plan 21 aug kl 18 med en spade och gör en liten insats för Bike Parken.

Övik-tråden
oLjud sa:
Imorgonkväll kommer vi ha en 4-hjuling med släp som hjälper till med att frakta grus. Vi tänkte satsa på att förbättra sista lerbacken innan serviceleden går ihop med resterande leder. Beroende hur mycket tid vi får över blir det även lite jobb på en ny slinga längs med Serviceledens nedre parti alternativt förbättra mellanpartiet ytterligare.
All hjälp är bra hjälp, så kom till Dirt Plan 21 aug kl 18 med en spade och gör en liten insats för Bike Parken.

Jag tar med mig ett par extra spadar ifall någon kommer förbicyklandes utan spade och vill hjälpa en stund innan ni cyklar vidare.

Övik-tråden
Räknas Norrfällsviken till Ö-vik med omnejd? :D

om inte så ber jag om ursäkt för OT.

Hittade en hemsida häromdan med en vandringsled i trakterna som hette världsarvsleden (http://varldsarvsleden.nu/index.html). är det någon som har koll på om den är cykelbar? I så fall går det bra med en stel 29:a eller ska man köra på 150mm heldämpad AM-hoj?
sitter nämligen och planerar s.k. "bikepacking"

Övik-tråden
Palle Kuling sa:
Räknas Norrfällsviken till Ö-vik med omnejd? :D

om inte så ber jag om ursäkt för OT.

Hittade en hemsida häromdan med en vandringsled i trakterna som hette världsarvsleden (http://varldsarvsleden.nu/index.html). är det någon som har koll på om den är cykelbar? I så fall går det bra med en stel 29:a eller ska man köra på 150mm heldämpad AM-hoj?
sitter nämligen och planerar s.k. "bikepacking"

Den leden ser mycket najs ut. Hoppas hinna med den innan vintern. En helstel 29:a funkar i princip överallt, det går bara lite olika fort ;)

Övik-tråden
Jag fick svar av Jonas som cyklar därnere: "Stora delar är det cyklingsbart. Dock är vissa delar inte det. Du kan kolla på den här" https://www.strava.com/activities/1103766865/shareable_images/map_based?hl=en-US&v=1501152245

Det är vissa höjder du "måste" ta om du cyklar i NORDINGRÅ. Ringkallen upp grusvägen för att sedan ta världsarvsleden ner mot Kåstaänget"
https://www.strava.com/activities/1089011144/shareable_images/map_based?hl=en-US&v=1500360665

Den sista har jag provat själv och den är BRANT uppför och utförsstigen är riktigt kul.

Ha en trevlig tur om den blir av och lägg gärna ut en liten sammanfattning här

Övik-tråden
Fast jag vet ju inte om du kan se länkarna ovan då de är knutna till en användare på Strava. Om du vill kan jag maila GPX filer till dig men då måste jag få din mailadress

Övik-tråden
Ok! kunde se rutterna på strava. tror helt enkelt jag chansar och kör helstelt om det blir av. siktar på att köra världsarvsleden i första hand. blir det för stökigt ser det ju ut som att man aldrig är överdrivet långt från någon väg om man måste lägga in en DNF.

tack för svaren! ska helt klart lägga upp bilder

Övik-tråden
Palle Kuling sa:
Ok! kunde se rutterna på strava. tror helt enkelt jag chansar och kör helstelt om det blir av. siktar på att köra världsarvsleden i första hand. blir det för stökigt ser det ju ut som att man aldrig är överdrivet långt från någon väg om man måste lägga in en DNF.

tack för svaren! ska helt klart lägga upp bilder

Det är fantastiskt fint även efter vägarna där runt nordingrå.
Så det är ingen större förust om man blir tvungen att ta vägen ibland.

Tillbaka
Topp