Peder: Cyklisterna är tillbaka! Håll undan!

Problemet om vi ska tänka på det sättet, är väl då att den minoritet som vill vardagscykla vill gör livet sämre för den majoritet som vill använda bilen.
Jag tror att en majoritet vill kunna promenera till affär/skola/annan service. Gör vi samhället bättre för de som går halkar cyklisterna med på det bananskalet

Jag tror poängen är att du som är 100 % beroende av staden men som av livsstils eller ekonomiska skäl valt att bo långt ifrån den känner dig kränkt när de som faktiskt bor och lever där vill göra närmiljön bättre för sig själva men livet sämre för dig.
När det görs undersökningar brukar det väl tvärtom vara så att de som bor i staden vill ha bilen där (eftersom de har egna bilar för att ta sig till/från sina intressen) medan det är de som bor lite utanför (typ närförort) som vill att staden ska vara bilfri så det är lugnt o skönt när de åker in för att sitta på uteservering, strosa runt, etc.

Ja, därför att folk vill det, de gör det valet. Och det tycker jag de bör få göra i ett fritt land.
Till saken hör dock att det valet inte fattas i ett vacuum, utan påverkar andra människors möjligheter att göra val. Val som kan vara av större dignitet än om säng- och bilrökande Kjell-Åke ska ha möjlighet att ta bilen 1,2 km till centrum.

Nej, det är väldigt synd att den inte har ett bredare stöd. Då hade samhället varit bättre.

Att man tycker att människor med vassa armbågar ska få knô sig fram i samhället (”Störst går först!”) låter för mig väldigt märkligt.
Det beror nog på vad man menar med ”armbåga sig fram”. Jag vet att du och en del här räknar in saker som är självklarheter och nödvändigheter för många i det, ex.vis att köra och kunna parkera sin bil.

Jag tror att en majoritet vill kunna promenera till affär/skola/annan service. Gör vi samhället bättre för de som går halkar cyklisterna med på det bananskalet
Ja jag argumenterar på intet sätt för att inte bygga bättre förutsättningar för gångare och cyklister, jag tycker det är svinbra. Det är först när dom på allvarliga sätt begränsar möjligheterna att använda bilen (så som att begränsa hastigheten till 30km/h) jag blir provocerad. Och när en del på fullt allvar argumenterar med att ”ingen behöver bilen”, då brinner det.

Så länge det är okej att alltid välja bilen kommer vi inte kunna lösa problemen som bilen för med sig.
Till saken hör dock att det valet inte fattas i ett vacuum, utan påverkar andra människors möjligheter att göra val. Val som kan vara av större dignitet än om säng- och bilrökande Kjell-Åke ska ha möjlighet att ta bilen 1,2 km till centrum.

Precis. Valet fattas inom det egna armbågsutrymmet men exekuteras inom andras armbågsutrymme. Det är precis som att vissa inte fattar att de också har ett ansvar. Nu menar inte jag att man inte ska få köra bil alls, utan att det är ett problem att människor tar sig rätten till bekvämlighet på andras bekostnad.

Se hur städerna ser ut med långa köer, buller, stressig miljö och avgaser. Det är i mångt och mycket bilsamhällets fel. (Och bilsamhället har byggts i politisk konsensus så jag pekar inte ut någon/några som syndabockar.)

Vad är och vem avgör vad som är ”rätt” och ”fel”? (så länge man håller sig inom lagens råmärken)
Jag skämtar lite. Men så funkar väl allt i ett samhälle. Lagar, regler och skatter försöker få människor åt ett visst håll. Allt behöver inte vara förbjudet eller inte, det kan finnas en gråskala. Det är fortfarande tillåtet att röka. Ganska få här skulle väl tycka det är ett "rätt" val. Liksom att ta bilen 500 m till jobbet.

Jag vet att du och en del här räknar in saker som är självklarheter och nödvändigheter för många i det, ex.vis att köra och kunna parkera sin bil.

Japp, att man tar sig rätten att i alla lägen ta bilen är ett typiskt exempel på vassa armbågar. Som redan nämnts handlar det inte så mycket om dem som bor i glesbygd och måste ta bil till sitt arbete, som om dem som är egoister och/eller latmaskar.

Det är först när dom på allvarliga sätt begränsar möjligheterna att använda bilen (så som att begränsa hastigheten till 30km/h) jag blir provocerad.
det är ju tvärtom ett sätt att bevara möjligheten att köra bil och i många fall förbättra framkomligheten, genom göra bilen mer kompatibel med oskyddade trafikanter. systemet med hastighetsbegränsningar finns ju redan, och dagens begränsningar tycker jag verkar helt tagna ur luften. om man zoomar ut lite och funderar på vad en lämplig begränsning borde vara, tycker jag 20 i stan, 35 på landsväg och 50 på motorväg är rimligt.

Och när en del på fullt allvar argumenterar med att ”ingen behöver bilen”, då brinner det.
vem har gjort det? inte jag hoppas jag. tvärtom listade jag massa fördelar för bilister med mitt förslag.

det är ju tvärtom ett sätt att bevara möjligheten att köra bil och i många fall förbättra framkomligheten, genom göra bilen mer kompatibel med oskyddade trafikanter. systemet med hastighetsbegränsningar finns ju redan, och dagens begränsningar tycker jag verkar helt tagna ur luften. om man zoomar ut lite och funderar på vad en lämplig begränsning borde vara, tycker jag 20 i stan, 35 på landsväg och 50 på motorväg är rimligt.

vem har gjort det? inte jag hoppas jag. tvärtom listade jag massa fördelar för bilister med mitt förslag.
Möjligheten att köra bil kommer ju som tur är fortfarande finnas kvar utan ditt förslag, då majoriteten inte är i närheten lika stolliga i frågan som du är.

Om det nu stämmer att 50% av hälsingarna har 15 min cykelväg till jobbet men ingen använder dem, så borde ju frågan snarare vara varför det inte byggts cykelvägar som ingen vill ha? Det om något är ju slöseri!
Gjorde en liten redigering av ditt inlägg.

I städerna har det nästan inte byggts cykelvägar eftersom nästan all cykelinfrastruktur är hjälpligt omskyltade gångbanor.
Utanför städerna har det nästan inte byggts cykelvägar eftersom nästan alla större vägar saknar cykelinfrastruktur.

Vi kan ta Hälsinglands största stad (Hudiksvall) som exempel och dimpa ner på den största gatan (Södra vägen-Kungsgatan) och finna att jo, det ser onekligen ut som att cykelinfrastrukturen där är just hjälpligt omskyltade gångbanor.

Vi kan ta den största staden (Bollnäs) vid Hälsinglands (näst*) största väg (riksväg 83) och kolla hur invånarna i den största närbelägna byn (Lottefors) tar sig till sin närmaste mataffär (köpcentrumet vid norra Bollnäs norra infart) och finna att jo, det ser onekligen ut som att det saknas cykelinfrastruktur. "Bilvägen" är 6 km, raka spåret. Det går att cykla dit på lågtrafikerade enskilda vägar med tveksam drifts- och underhållsstandard men man måste korsa riksvägen i plan två gånger (och i tunnel två gånger) och sträckan är 8 km. Resultatet blir nästan detsamma om man istället för köpcentrumet väljer närmaste industriområde (Norrborn strax norr om Bollnäs).

Hälsingland är bara ett exempel eftersom det nämndes i tråden. Hälsingland är inget kuriöst undantag - det ser likadant ut i nästan hela Sverige. I städerna är cyklisterna hänvisade till trottoarerna och utanför städerna är det cykling på egen risk. Man kan fråga sig varför folk inte cyklar ens 15 minuter.

(*) Jag undantar E4 från den här jämförelsen eftersom den till stor del är utbyggd till planskild/korsningssanerad högfartsväg. Saknar i och för sig cykelinfrastruktur.

Jag antar att du refererar till människor utanför den här tråden? Ingen har sagt det här, nämligen.
Ja utanför den här tråden har jag hört det argumentet, inte så ordagrant och extremt här i tråden, men åsikter och idéer i tråden är ju snuddar på bilen ska avskaffas.
Bla du vill ju införa begränsningar i biltrafiken, vilket jag kraftigt motsätter mig.

Senast ändrad:
Möjligheten att köra bil kommer ju som tur är fortfarande finnas kvar utan ditt förslag, då majoriteten inte är i närheten lika stolliga i frågan som du är.
jag tycker inte det är stolligt att:
* demokratisera trafiken genom att göra körkort billigare/gratis och ge barn, gamla och funktionsnedsatta, som inte får/vågar ge sig ut i trafiken idag, större frihet.
* göra trafiken säkrare
* minska bullret
* minska miljöpåverkan
* bygga sveriges varumärke
* förbättra arbetsmiljön för alla som arbetar i trafiken
* göra bilarna och underhållet av bilarna billigare
* minska incitamenten för långt pendlande
* öka incitamenten för kollektivt resande
* halvera statens kostnader för vägslitage
* skapa bättre ekonomiska förutsättningar för service på landsbygden (som framkom denna tråd)

etc osv

Ja jag argumenterar på intet sätt för att inte bygga bättre förutsättningar för gångare och cyklister, jag tycker det är svinbra. Det är först när dom på allvarliga sätt begränsar möjligheterna att använda bilen (så som att begränsa hastigheten till 30km/h) jag blir provocerad. Och när en del på fullt allvar argumenterar med att ”ingen behöver bilen”, då brinner det.
Tyvärr så går det, på många platser, inte att göra så att alla får det bättre utan att någon får det sämre. I stadsmiljöer kanske en rad parkeringsplatser måste bort/flyttas för att det ska gå att få drägliga förhållanden för gående och cyklister. Och, tillhör man då gruppen bilister som historiskt och fortfarande får den absolut största delen av alla infrastruktursatsningar och har haft en väldigt privilegierad tillvaro, så upplevs det många gånger som förtryck när andra grupper får det lite bättre på ens bekostnad.

Det enda jag tycker är att det vore lämpligt och rimligt om fler människor valde andra transportmedel än bil i större omfattning. Framför allt inom/i närheten mindre orter där jag upplever att bilen dominerar stort och det finns stor potential.

Sen vad som "går", "måste", "vill" osv är ju en enorm gråzon. Inget i ett samhälle görs ju separat från allt annat.

Det enda jag tycker är att det vore lämpligt och rimligt om fler människor valde andra transportmedel än bil i större omfattning. Framför allt inom/i närheten mindre orter där jag upplever att bilen dominerar stort och det finns stor potential.

Sen vad som "går", "måste", "vill" osv är ju en enorm gråzon. Inget i ett samhälle görs ju separat från allt annat.
Jag håller med dig i det, jag hade valt att cykla ofta om jag hade den möjligheten.

jag tror sänkningen av hastigheterna behöver växa fram som en rörelse underifrån, "trettifemrörelsen" eller liknande. det finns en gigantisk potential till organisering, bara folk inte tror att det är "orealistiskt".

om alla som gynnades av förslaget förstod att de "får" stå bakom det, utan att vara så kallade "stollar", så kan vi bli riktigt många.

en bumpersticker, sen ge sig ut i trafiken och köra "för långsamt", sen ringa media. det kan bli en grej. folk kommer bli vansinniga. men det behövs folk som gillar att vara i media (inte jag).

Ingen behöver bilen! ?

Närå, sätt inte kaffet i gubbastrupen nu.

Vi har ju faktiskt byggt ett samhälle där folk verkligen behöver bilen, så det är inte konstigt om människor blir upprörda när någon ska röra deras livsbetingelser. Men det kan också vara bra att fråga sig om det är så jädrans bra med ett bilsamhälle, med alla negativa konsekvenser ett sådant samhälle ger, och då också vad vi kan göra för att ändra det. Zooma ut från sin egen situation, liksom.

Jag flyttade ut ur stan, började odla potatis och använder cykel både som transport, nöje och arbetsfordon. I mitt tycke är stadskonglomerationerna hemska med sina betongklumpar, sitt oljud och det där faktumet att människor avhumaniseras på ett sätt när en inte känner sina grannar ens. Det är som en instrumentell konstruktion.

I stället för att ha ett samhälle som baseras på bil kanske vi i stället ska främja ett samhälle där vi blir mer lokala, så att bilen inte behövs. Vissa tycker sådana förslag är orealistiska, men det måste ju för sjutton börjas i någon ände. Annars blir det aldrig några förändringar.

Vi kan nog bete oss bättre gentemot gående och hundar.
Cyklar ofta genom stället och har haft "ordväxling" med samma snubbe (familjen)... Sent på kvällen gick han och två andra (med hundar) brett på gatan så jag körde runt/om via gräset, men det passade inte till dom. Snubben började skrika efter mig och jag fick höra undefär samma läxa när jag stannade och frågade va är problemet. Insisterade också att jag ska sluta filma, hade en panlampa på hjälmen...

jag tror sänkningen av hastigheterna behöver växa fram som en rörelse underifrån, "trettifemrörelsen" eller liknande. det finns en gigantisk potential till organisering, bara folk inte tror att det är "orealistiskt".

om alla som gynnades av förslaget förstod att de "får" stå bakom det, utan att vara så kallade "stollar", så kan vi bli riktigt många.

en bumpersticker, sen ge sig ut i trafiken och köra "för långsamt", sen ringa media. det kan bli en grej. folk kommer bli vansinniga. men det behövs folk som gillar att vara i media (inte jag).
Du älskar med andra ord A-traktorfolket. De gillar klistermärken och kör sakta åtminstone när de vet att de har ögon på sig. :unsure:

Annars är ju lösningen såklart att nästla sig in och bli ansvarig för att välja nytt kontor. Sen har man fantastisk cykelbana hela vägen dit av någon slump.

Bla du vill ju införa begränsningar i biltrafiken, vilket jag kraftigt motsätter mig.
Det är lugnt, du är inte ensam. Det finns många som fortfarande inte inser att deras eget beteende är en del av förklaringen till varför samhället ser ut som det gör.

I förlängningen får vi nämligen de politiker och den riksdagsmajoritet vi förtjänar.

Gjorde en liten redigering av ditt inlägg.

I städerna har det nästan inte byggts cykelvägar eftersom nästan all cykelinfrastruktur är hjälpligt omskyltade gångbanor.
Utanför städerna har det nästan inte byggts cykelvägar eftersom nästan alla större vägar saknar cykelinfrastruktur.

Vi kan ta Hälsinglands största stad (Hudiksvall) som exempel och dimpa ner på den största gatan (Södra vägen-Kungsgatan) och finna att jo, det ser onekligen ut som att cykelinfrastrukturen där är just hjälpligt omskyltade gångbanor.

Vi kan ta den största staden (Bollnäs) vid Hälsinglands (näst*) största väg (riksväg 83) och kolla hur invånarna i den största närbelägna byn (Lottefors) tar sig till sin närmaste mataffär (köpcentrumet vid norra Bollnäs norra infart) och finna att jo, det ser onekligen ut som att det saknas cykelinfrastruktur. "Bilvägen" är 6 km, raka spåret. Det går att cykla dit på lågtrafikerade enskilda vägar med tveksam drifts- och underhållsstandard men man måste korsa riksvägen i plan två gånger (och i tunnel två gånger) och sträckan är 8 km. Resultatet blir nästan detsamma om man istället för köpcentrumet väljer närmaste industriområde (Norrborn strax norr om Bollnäs).

Hälsingland är bara ett exempel eftersom det nämndes i tråden. Hälsingland är inget kuriöst undantag - det ser likadant ut i nästan hela Sverige. I städerna är cyklisterna hänvisade till trottoarerna och utanför städerna är det cykling på egen risk. Man kan fråga sig varför folk inte cyklar ens 15 minuter.

(*) Jag undantar E4 från den här jämförelsen eftersom den till stor del är utbyggd till planskild/korsningssanerad högfartsväg. Saknar i och för sig cykelinfrastruktur.
Och min poäng är att anledningen till att det inte finns någon cykelbana till Lottefors är att det inte finns någon efterfrågan på det, definitivt inte av en majoritet av invånarna.

Jag ser det snarare som att på landsbygd och i/kring mindre orter är bilen sällan nåt problem. Ytterst sällan det är köer eller parkeringsproblem, eller ens problem med luftkvaliteten. I större städer däremot kan det finnas anledning till begränsningar av ovan nämnda anledningar (köer, parkeringsproblem, luftkvalitet), och då främst riktat mot in/utfartstrafik fr närområdet (där det ofta finns fullgoda alternativ).

Och min poäng är att anledningen till att det inte finns någon cykelbana till Lottefors är att det inte finns någon efterfrågan på det, definitivt inte av en majoritet av invånarna.
Det kan förstås vara precis tvärtom: Eftersom det saknas cykelbana är det väldigt få som cyklar, inte minst barnfamiljer undviker troligen att röra sig på cykel där.

Det illustrerar också varför det är en synnerligen dålig idé att enbart låta tillgång och efterfrågan styra offentliga investeringar. Samhället bör byggas på ett sätt som gör det bra för så många som möjligt, inte för de som har en viss inkomst eller en viss livsstil. Ambitionen ska vara att göra plats för alla, också för den minoritet i Lottefors, Hällekis eller Bjärnum som vill kunna ta sig miljövänligt från punkt A till punkt B.

Senast redigerad av en moderator:
Det kan förstås vara precis tvärtom: Eftersom det saknas cykelbana är det väldigt få som cyklar, inte minst barnfamiljer undviker troligen att röra sig på cykel där.

Det illustrerar också varför det är en synnerligen dålig idé att enbart låta tillgång och efterfrågan styra offentliga investeringar.
I den frågan är vi överens, jag är absolut för mer investeringar i cykelinfrastruktur.

Det illustrerar också varför det är en synnerligen dålig idé att enbart låta tillgång och efterfrågan styra offentliga investeringar. Samhället bör byggas på ett sätt som gör det bra för så många som möjligt, inte för de som har en viss inkomst eller en viss livsstil. Ambitionen ska vara att göra plats för alla, också för den minoritet i Lottefors, Hällekis eller Bjärnum som vill kunna ta sig miljövänlig från punkt A till punkt B.
Tja, jag är själv uppvuxen i (och besöker regelbundet) en ort i närheten där det finns cykelväg bredvid riksvägen några kilometer till en av byarna. Inte är det många cyklister man ser på den. Jag har svårt att se att invånarna i Lottefors skulle bete sig radikalt annorlunda.

Jag ser det snarare som att på landsbygd och i/kring mindre orter är bilen sällan nåt problem. Ytterst sällan det är köer eller parkeringsproblem, eller ens problem med luftkvaliteten. I större städer däremot kan det finnas anledning till begränsningar av ovan nämnda anledningar (köer, parkeringsproblem, luftkvalitet), och då främst riktat mot in/utfartstrafik fr närområdet (där det ofta finns fullgoda alternativ).
Det är iofs sant. För egen del funkar både cykel och bil väldigt bra från mitt hus. Så jag behöver egentligen inte klaga öht. Jag kan fortfarande cykla till affären om jag vill och det går bra samtidigt som det går bra med bilen också. Tänker väl också lite på hälsa och livskvalitet. På min gata åker alla bil. Har man gjort det hela livet och är 60 år och både fet, svag i benen och har dålig kondition kommer aldrig cykel bli något alternativ. Men det är fritt val naturligtvis.

Det finns definitivt en efterfrågan, men då vägen är en statlig väg så ligger det på Trafikverket att lösa med infrastruktur för oskyddade trafikanter. Trafikverket har inga sådana ambitioner alls. Nu ser det i alla fall ut att bli nån form av cykelväg på delar av sträckan.

Tja, jag är själv uppvuxen i (och besöker regelbundet) en ort i närheten där det finns cykelväg bredvid riksvägen några kilometer till en av byarna. Inte är det många cyklister man ser på den. Jag har svårt att se att invånarna i Lottefors skulle bete sig radikalt annorlunda.

Det är förstås jättebra att det finns cykelinfrastruktur mellan Sibo och Kilafors. I Kilafors finns gott om målpunkter i form av butiker, skola, järnvägsstation m.m. Det är ett rimligt grundkrav att invånarna i en liten tätort ska kunna cykla tryggt och säkert till den större tätorten, framför allt om avståndet är blotta 2,5 km.

Men man kan ju inte förvänta sig att särskilt många människor över huvud taget rör sig mellan Sibo och Kilafors... eftersom de är Sibo och Kilafors. Det bor 250 invånare i Sibo. Man kan inte utgå ifrån att alla ens lämnar byn under en godtycklig dag. Klart att man inte ser många cyklister - men det är heller inte poängen. Poängen är att de få som har anledning att lämna Sibo för en tripp in till närmaste större samhälle har möjlighet att välja ett annat tryggt och säkert färdsätt än bilen (eller bussen, som förmodligen inte går särskilt ofta).

Sedan kan ju jag tycka att innan Trafikverket tar på sig att bygga nya cykelvägar kan de ju se till att sköta om de som de redan har. Ex.vis här i Uppsala är kommunen duktig på att snabbt sopa bort gruset på våren, men när man kommer ut på Trafikverkets cykelvägar så ligger gruset kvar långt in på sommaren, om det ens nånsin sopas bort.
Och det är ju egentligen bara ett mikroproblem jämfört med allt annat som Trafikverket ansvarar för men missköter…

blir vi friare och friare ju fortare vi kör? det är exakt samma lagar jag tänker mig i denna fråga, bara en annan siffra.
Ja, kortare tid att transportera sig ger mer tid till annat, dvs mer frihet.
Alternativt om du har en fast mängd tid att lägga på pendling kan du söka jobb inom ett betydligt större område, dvs mer frihet i ditt yrkes- och/eller arbetsgivarval.

blir vi friare och friare ju fortare vi kör? det är exakt samma lagar jag tänker mig i denna fråga, bara en annan siffra.
inte riktigt.

men med halva farten krävs dubbelt så mycket vägyta för att utföra samma trafikarbete.

man noterar effekten av detta när en till synes helt måttligt trafikerad motorväg går över till en långsammare väg. plötsligt tycks trafiken tätna. ofta ordentligt.

men det är samma trafikmängd per tidsenhet.

Det är förstås jättebra att det finns cykelinfrastruktur mellan Sibo och Kilafors. I Kilafors finns gott om målpunkter i form av butiker, skola, järnvägsstation m.m. Det är ett rimligt grundkrav att invånarna i en liten tätort ska kunna cykla tryggt och säkert till den större tätorten, framför allt om avståndet är blotta 2,5 km.

Men man kan ju inte förvänta sig att särskilt många människor över huvud taget rör sig mellan Sibo och Kilafors... eftersom de är Sibo och Kilafors. Det bor 250 invånare i Sibo. Man kan inte utgå ifrån att alla ens lämnar byn under en godtycklig dag. Klart att man inte ser många cyklister - men det är heller inte poängen. Poängen är att de få som har anledning att lämna Sibo för en tripp in till närmaste större samhälle har möjlighet att välja ett annat tryggt och säkert färdsätt än bilen (eller bussen, som förmodligen inte går särskilt ofta).
Nu gillar jag fina cykelvägar, men ändå: vad är miljöavtrycket per cyklad km för de som använder den cykelvägen? Kostar ganska mycket att bygga vägen, sen ska den underhållas. Eller hade det, sett till miljön, varit bättre att be dem ta bilen?

Kunde inte låta bli att räkna lite: svensk elmix ”kostar” ca 13g/kWh vilket ger att en elbil släpper ut typ 26g/km för drift. Min elbil ligger snarare på 20g/km, min Volvo-hybrid 35 g/km vid eldrift ( nu laddar jag oftast med egen solel så man skulle kunna argumentera för att utsläppet är noll). En cyklist släpper genom andningen ut 20-40 g/km beroende på hur man räknar. Men då ingår ju inte transporterna av mat till cyklisten.
Kan inte hitta fakta, men en standard-cykelväg skulle jag gissa kostar mer co2 per transportkm att bygga (vägen är dyrare per km men används mycket mer gissar jag)
Bilen kostar mycket mer co2 i tillverkning än en cykel, men går i snitt mycket mycket längre. Men troligen fördel cykel på den punkten.
Sammanlagt är det inte säkert att cykeln är det miljövänliga alternativet.

Senast ändrad:
Nu gillar jag fina cykelvägar, men ändå: vad är miljöavtrycket per cyklad km för de som använder den cykelvägen? Kostar ganska mycket att bygga vägen, sen ska den underhållas. Eller hade det, sett till miljön, varit bättre att be dem ta bilen?

Kunde inte låta bli att räkna lite: svensk elmix ”kostar” ca 13g/kWh vilket ger att en elbil släpper ut typ 26g/km för drift. Min elbil ligger snarare på 20g/km, min Volvo-hybrid 35 g/km vid eldrift ( nu laddar jag oftast med egen solel så man skulle kunna argumentera för att utsläppet är noll). En cyklist släpper genom andningen ut 20-40 g/km beroende på hur man räknar. Men då ingår ju inte transporterna av mat till cyklisten.
Kan inte hitta fakta, men en standard-cykelväg skulle jag gissa kostar mer co2 per transportkm att bygga (vägen är dyrare per km men används mycket mer gissar jag)
Bilen kostar mycket mer co2 i tillverkning än en cykel, men går i snitt mycket mycket längre. Men troligen fördel cykel på den punkten.
Sammanlagt är det inte säkert att cykeln är det miljövänliga alternativet.
Säkert är att en elbil inte vinner över en cykel.

Tillbaka
Topp