Petris Tråd om cykelfrågor

grump skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu är det himla spännande om Petri läser svaren
> eller inte! Vad är oddsen?

Jag sätter 100 spänn på att han redan har impulsbeställt en ny dämpare. :-)

DT skrev:
> grump skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu är det himla spännande om Petri läser
> svaren
> > eller inte! Vad är oddsen?
>
> Jag sätter 100 spänn på att han redan har
> impulsbeställt en ny dämpare. :-)

Nu blev det ännu mer spännande. Jag törs inte sätta emot ;-)

Petri skrev:
>
>
> det där lät lite komplicated
> men ska prova även detta se vad som händer
>
>
> Rocky_k det kommer inte från ventilen så att
> säga utan från det där stora svarta klumpen
> typ
>
> men men

Kan du lägga in en bild där du pekar på det eventuella läckaget?

tycker jag det ser ut som

Bilagor

• IMG_1538 (1280x956).jpg
    IMG_1538 (1280x956).jpg
    40.6 KB · Besök: 50
Jag tvivlar på att de där bubblorna kommer inifrån dämparen. Torka bort bubblorna när dämparen ligger i vattnet, och kolla sedan om det kommer nya bubblor när den legat ett tag. Jag börjar dock även tvivla på att detta är det bästa sättet att kontrollera dämparen på. Dessutom tror jag inte att den läcker så mycket som du tror.

Testa och gör som Mike å skrev i sitt senaste inlägg...

Rocky_k skrev:
> Jag tvivlar på att de där bubblorna kommer
> inifrån dämparen. Torka bort bubblorna när
> dämparen ligger i vattnet, och kolla sedan om det
> kommer nya bubblor när den legat ett tag. Jag
> börjar dock även tvivla på att detta är det
> bästa sättet att kontrollera dämparen på.
> Dessutom tror jag inte att den läcker så mycket
> som du tror.
>
> Testa och gör som Mike å skrev i sitt senaste
> inlägg...
men det steg bubblor till ytan
gjorde även som Mike Å skrev pumpade till 200 sedna skruvade fast den ordentligt och den visade 185 ungefär.

börjar iof lesna på denna dämpare får inget grepp om den.
Samt att jag inte har verktygen för att byta bussnningar på den.
och ingen av stans verkstäder heller tydligen, och sen de som inte ens tar på sig detta med att byta bussningar alla hänvisar till jaguarverken, som i sin tur hänvisat ill återförsäljare, som i sin tur tror att den måste skickas till Holland där giant har sin fabrik, hur dyrt blir inte det då?

men alltså tänk en ny dämpare bak+ de SRMA X9 grejer jag får imorrn eller onsdag onsdag tror ajg själv iaf. men Erlan har överraskat mig förr och lyckats få posten leverera från ena dan till nästa.

vad fin cykeln skulle bli så, men en ny dämpare kostar från ca 1999-3900kronor ungefär men för 1999:- får man en fin låda och en RS pump :)

Måste säga att det är roligt att se hur du kan bränna onödiga pengar, Petri. Rätt välbetald gissar jag? Du har sambo, som är förstående, och inga barn? Tror det kan sticka lite i ögonen på folk nämligen, du vet svensk avundsjuka... Men jag tycker du får göra vad du vill med dina pengar! Men sluta låtsas som att du vill ha hjälp! :-)

vem har sagt jag låtsas men jag tror jag är lite missförstådd, mitt fel absolut men hjälp ja, varför skulle jag jävlas med er här på happy med flit ledsen jag är inte sån.
Men ja om det är det ni tror så kan jag ju inte göra så mycket åt det.

Men vad är det ni inte förstår i ord som

ingent ar på sig att göra detta jobb
behöver mest troligt skickas till giants fabrik
har ej vertyg till bussningarna

men visst jag kan sluta fråga er och ni kan göra det ni gör no problems.

Tänka vad mycket skönare å snabbare cykeln skulle bli med en ny fräsch fullt fungerande dämpare du inte behöver oroa dig för.
Du slipper pumpa å fippla med den.

Min X-Fusion dämpare kollar jag bara trycket 1 gång per år, behöver inte pumpa den.

Men för f-n Petri sätt ihop cykeln och använd den till det man ska, nämligen CYKLA. Men du verkar ha bestämt dig för ny dämpare och då går det inte att tala förstånt med dig. Det är ju jättekonstigt att dämparen helt plötsligt börjar läcka så mycket sedan den 12 /8, du har knapt cyklat 2 mil sedan dess. Jag förstår inte varför du ska pumpa upp den till 200 psi eftersom du aldrig har så mycket när man cyklar, jag hade inte mer än 140-150 psi fastän jag hade den på den längre slaglängden och väger ca 93kg.

Position “2” Position “1”
3¾” travel 3” travel
Body Weight Air pressure Air pressure
50 kg. / 110 lbs. 125 psi 60 psi
55 kg. / 121 lbs. 130 psi 70 psi
60 kg. / 132 lbs. 135 psi 80 psi
65 kg. / 143 lbs. 140 psi 90 psi
70 kg. / 154 lbs. 145 psi 100 psi
75 kg. / 165 lbs. 150 psi 110 psi
80 kg. / 176 lbs. 155 psi 120 psi
85 kg. / 187 lbs. 160 psi 130 psi
90 kg. / 198 lbs. 165 psi 140 psi
95 kg. / 209 lbs. 170 psi 150 psi
100 kg. / 220 lbs. 175 psi 160 psi

Senast ändrad:
Kan inte hålla mig, men måste få veta om du ens har kört med nuvarande glappande dämpare något? Hur usel är den, hur mycket stör bussningsglappet köregenskaperna, och hur ofta behöver du fylla luft?

Innan du ev köper bort dig så ut och cykla lite.

Men har du under cykling konstaterat att det är helt ohållbart så OK, köp då enklast möjliga dämpare som passar.
Men om inte, ut och cykla med dig först istället : )

Symptom för Cykelkondri:

Överdriven oro för att ha en trasig cykel eller för att cykeln ska få en allvarlig skada.
Du letar efter tecken på din cykel, till exempel knölar, eller trycker ner dämparna för att se om de har försämrats.
Du konsumerar mycket reservdelar.
Du är beroende av att anhöriga försäkrar dig om att din cykel är hel – men vågar inte lita på vad de säger.
Du söker ofta mekanikerhjälp för olika besvär med din cykel.
Oron finns kvar trots mekanikerns utredning och lugnande besked från Happy.
Du är missnöjd med råden eller reparationen och litar inte på att den har gått rätt till.

När din oro gör att din tillvaro begränsas eller när du belastar din omgivning med att älta oron bör du söka vård.

DT skrev:
> Jag sätter 100 spänn på att han redan har
> impulsbeställt en ny dämpare. :-)

Petri skrev:
> näe har faktsikt itne beställt nån ny dämpare

DT, jag claimar den där hundringen du förlorade eftersom ingen annan tycks ha gjort det :)

Så om jag förstått det rätt så har du haft cykeln i 3 veckor och cyklat sammanlagt 2 mil på den? När du köpte den begagnad så var det inget fel på den, men nu är den SÖNDER efter 2 mil och du måste skicka dämparen till HOLLAND för service innan du kan cykla på den eftersom den inte håller 200 psi (som man tydligen aldrig har i alla fall) och du ser vattenbubblor när du sänker ner den i vatten (vilket kanske betyder att den är SÖNDER eller också inte, det är oklart).

Och racern har också gått SÖNDER eftersom bakväxelns B-skruv var feljusterad och/eller kedjan var för lång, och när du lämnade in den för service så var tydligen kassetten och klingorna helt utslitna efter 2-300 mil så du måste byta hela drivlinan, vilket är helt sjukt efter 2-300 mil men så var det i alla fall sade mekanikern.

Så du kanske åker på att köpa en ny dämpare till MTB:n och ny drivlina till racern, och du har redan köpt nytt vevparti till MTB:n och tvingades därmed också köpa en helt ny 10-delad grupp. Fast du har sagt att du egentligen inte har råd och pga det måste välja EN cykel att fortsätta serva. Och då väljer du MTB:n (som kostar mycket mer att serva) fast du samtidigt har sagt att du inte vågar cykla i skogen längre efter din senaste otäcka krasch.

Och detta bara på en vecka. Vad jobbigt allt kan bli... :-(

Vic skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Jag sätter 100 spänn på att han redan har
> > impulsbeställt en ny dämpare. :-)
>
> Petri skrev:
> -----
> > näe har faktsikt itne beställt nån ny
> dämpare
>
> DT, jag claimar den där hundringen du förlorade
> eftersom ingen annan tycks ha gjort det :)

Perfekt, jag kvittar den mot reservslangen du fick. ;-)

Petri! Angående dämpare i vatten. Har du hittat hål på en slang någon gång genom att använda vattenbad? om du har det så vet du hur det ser ut när det läcker, det bubblar med en jämn ström, när det inte läcker så brukar det se ut som på din bild, det blir små bubblor som ligger lite var stans på slangen men det bubblar inte.

en fråga jag har om jag är ute och kör i terräng vilket kna hända det är MTB trots allt.

vad kan hända i VÄRSTA FALL om bakdämparen packar ihop i kuperad terräng ellre efter skumpig grusväg?

det är allt jag vill veta vad händer när en bakdämpare packar ihop totalt?

Senast ändrad:
Petri skrev:
> en fråga jag har om jag är ute och kör i
> terräng vilket kna hända det är MTB trots
> allt.
>
> vad kan hända i VÄRSTA FALL om bakdämparen
> packar ihop i kuperad terräng ellre efter skumpig
> grusväg?
>
> det är allt jag vill veta vad händer när en
> bakdämpare packar ihop totalt?

Om du skjuter ut packningen och dämparen kollapsar så sjunker cykeln ihop ganska mycket. Mig har det aldrig hänt. För övrigt skulle jag inte lägga min dämpare under vatten. OM den läcker, vilket din inte gör, så kan du ju få in vatten i den.
Vad tror du själv kan hända?

ja att baksvingen skadas som säker kostar en del att laga eller byta ut om det ens går/behövs
som sagt min första FS kan inte så mycket om de än men jag lär mig ju mer ajg läser om de.

ja att det kan kommit in vatten iden igår vet jag mycket väl så får väl se hur länge den håller.
ett tag iaf. hoppas ajg.
annarss är jag utna cykel resten av vintern tills racenr kan tas ut 2013 :(

Sålänge det är övertryck kommer det inte in något vatten.

Om du dödar dämparen i skogen får du bara flacka vinklar på cykeln. Ta't lugnt.

ok så ingen större skada sker på ramen alltså? ja det var ju bra känns lite lugnare.
men tycker det suger att inte en verkstad i sundsval kan byta bussningarna på min bakdämpare och att Momentum verkar ha tappat bort de beställd bussningarna jag ksulle fått igår men när jag ringde de på eftermiddan viste de inte var de ens.
kul mina x9 grejer kommer inte förräns på torsdag kul :(

väger 107kg utan utrustning dvs 3lite vatten rygga med grejjer för slangbyte etc.
så där kan man lägga på en 3-4kg kanske vad ska då framgafflen stå på och bakdämparen?

Senast ändrad:
Ta nu och montera ihop din cykel igen och ge dig ut och cykla lite på den, känn hur den känns. Förstår inte varför allt ska vara så förtvivlat svårt... :-)

Petri skrev:
>[...] annarss är jag utna cykel resten av vintern tills
> racenr kan tas ut 2013 :(

Är marken redan täckt av snö i Sundsvall? Finns det inte några veckor kvar med barmark?
Och säg inte nu att drivlinan är slut, för om du ändå ska byta klingor, kassett och kedja på samma gång så kan du ju köra skiten ur dom grejer som sitter på just nu.

Ut och cykla!

DT skrev:
> Ta nu och montera ihop din cykel igen och ge dig
> ut och cykla lite på den, känn hur den känns.
> Förstår inte varför allt ska vara så
> förtvivlat svårt... :-)
ja det svåra med att sätta ihop är detta
ingen bakväxel
inga växelreglage
ingen kasett
ingen kedja
inga vajrar
ingen framväxel
på torsdag eller fredag snurrar den förhoppningsvis igen

vader skrev:
> Petri skrev:
> -----
> >[...] annarss är jag utna cykel resten av
> vintern tills
> > racenr kan tas ut 2013 :(
>
> Är marken redan täckt av snö i Sundsvall? Finns
> det inte några veckor kvar med barmark?
> Och säg inte nu att drivlinan är slut, för om
> du ändå ska byta klingor, kassett och kedja på
> samma gång så kan du ju köra skiten ur dom
> grejer som sitter på just nu.
>
> Ut och cykla!

jo de föstås men ja ska sätt aihop racern som den är och prova den knäpper och har sig om den

Petri skrev:
> vader skrev:
> -----
> > Petri skrev:
> >
>
> > -----
> > >[...] annarss är jag utna cykel resten av
> > vintern tills
> > > racenr kan tas ut 2013 :(
> >
> > Är marken redan täckt av snö i Sundsvall?
> Finns
> > det inte några veckor kvar med barmark?
> > Och säg inte nu att drivlinan är slut, för
> om
> > du ändå ska byta klingor, kassett och kedja
> på
> > samma gång så kan du ju köra skiten ur dom
> > grejer som sitter på just nu.
> >
> > Ut och cykla!
>
> jo de föstås men ja ska sätt aihop racern som
> den är och prova den knäpper och har sig om den

Men du lämnade väl in den till en mekaniker som fixade till den??

Drivlinan kan du ju som sagt lika väl fortsätta köra på ett tag till i och med att du ändå ska byta allt till våren.

Pettri skrev!

> en fråga jag har om jag är ute och kör i terräng vilket kna hända det är MTB trots allt.

> vad kan hända i VÄRSTA FALL om bakdämparen packar ihop i kuperad terräng ellre efter skumpig grusväg?

> det är allt jag vill veta vad händer när en bakdämpare packar ihop totalt?

Även om den skulle läcka lite luft och glappet skulle vara dubbelt så stort >0,1 mm så skulle dämparen aldrig bara braka ihop under cykling, då är chansen lika stor att framgaffeln brakar och det är värre. Kanske någon av DH grabbarna har varit med om det, men inte är dom många. Släpp ur all luft ur dämparen ställ cykeln på marken så ser du ju hur det ser ut och dra din egen slutsats vad som kan hända, nämligen ingenting, den blir bara låg bak. Har du för mycket pengar över när månaden är slut så köp nytt, i annat fall så kör som den är, du behöver inte vara orolig att något händer. Hur är det med bilen? är du lika orolig att dämpare går sönder på den och byter i förebyggande. På en bil är det ju värre om det händer.

ok
så här är det
dämparen sitter på plats
grejerna jag behöver kommer på torsdag
sdna ska den köras till skiten rasar helt :)

Jag vet inte varför jag inte kan sluta läsa i denna tråden.

Petri, när dina växelprylar kommer, sätt på dem och cykla med dig.

Angående glappet i länkaget så lär inget hända om du cyklar med det några hundra mil. Jag hade ett glapp på min Anthem för några år sedan och det gick hur bra som helst att cykla med. Killen som köpte den fortsatte att köra med glöappet och nu tre år senare så är det fortfarande inga problem.

rekrej skrev:
> Jag vet inte varför jag inte kan sluta läsa i
> denna tråden.

Det är som att se en trafikolycka i slowmotion, man vill inte titta men man kan inte vrida bort blicken. ;)

rekrej skrev:
> Jag vet inte varför jag inte kan sluta läsa i
> denna tråden.

Inte jag heller, det är helt omöjligt!

Edward skrev:
> Petri, du kanske kan linda lite teflontejp
> (gängtejp) på bulten som håller dämparen, så
> kanske glappet försvinner? Ett tag i alla fall.

Det är troligen inte bulten som är problemet, utan att axel/bussning-kopplingen är slut. Det räcker med ett minimalt glapp där för att det ska kännas i hela länkaget.

Ny bussning och axel kostar ca 150-200kr och det är väl investerade pengar. Det kan dock vara lite kinkigt att få ut den gamla bussningen om man har otur. Skruvstäd eller annat pressverktyg är att rekommendera - undvik hammare mm.

Bussningar måste ju varenda sketen verkstad kunna fixa, om de inte enbart är inriktade på att laga punkor på standardcyklar. Har de inte pressverktyg så går det att klara själv med hjälp av en lagom stor hylsa från en hylsnyckelsats (bara aningen mindre diameter än bussningen), ett mothåll och ett skruvstäd, eller tving in nödfall.
Byta dämpare för slitna bussningar är ren idioti.

Tillbaka
Topp