Pinion

Pinion
Hade det varit rätt väg hade det för länge sedan slagit. Konstruktionen idag med vanliga växlar är svårslagen. Lätt, stark, tyst, tar minimalt med plats och hyggligt billig och lättlagad.

Enda egentliga nackdelen är väl rengöring och regelbunden oljning. Vill man utvecka för att minska underhållet så är väl kapsling lösningen.

Iden med växelåda sög på 30-talet och gör det än. Fast reklamen försöker ju påskina något annat...

Bilagor

• Wanderer Getriebe-Rahmen_1.jpg
    Wanderer Getriebe-Rahmen_1.jpg
    140.9 KB · Besök: 18
Pinion
Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> Enda egentliga nackdelen är väl rengöring och
> regelbunden oljning. Vill man utvecka för att
> minska underhållet så är väl kapsling
> lösningen.

+1
Kombinerar man dessutom växellådan med kedjedrift kommer man ju inte undan det underhållet iallafall. Ska det va nåt ska det väl vara kardandrift ellet möjligtvis rem. Och då blir det ännu dyrare och krångligare.

Pinion
"Blir det inte mycket effektförluster från alla länkar i kedjan som ska böjas hela tiden?"

Jo, speciellt på en kedja som existerar i verkligheten, där det även finns smuts och krokiga bakväxlar :)

Pinion
Det jag skulle önska var ett test där man ser hur mycket effekt som försvinner genom de olika varianterna på överföring. Utanpåliggande växlar, kapslade växlar med kedja och kapslade växlar med rem. Om man ska använda remdrift i skogen skulle jag rekommendera att man kapslar in remmen. Vet fler motorcykelremmar som gått av pga stenar än vad jag vet kedjor som gått av pga samma sak.
Jag vet inte hur det ser ut för er andra men jag har fått gå hem från cykelturer vid tre tillfällen efter att trädgrenar och annat har knäckt bakväxeln. Det hade inte hänt med en intern växel fast å andra sidan är tre gånger väldigt lite på 14 år.

Tillbaka
Topp