Presta vs schrader

MartinC

Aktiv medlem
Presta vs schrader
Kan ngn förklara varför Presta anses bra.
Jag kör med schrader och gillar att de är rejäla, oömma och dessutom smidigt går att pumpa på alla mackar.
Misstänker att Presta har ngn puristfördel jag missat, typ väger några gram mindre...

Presta vs schrader
Schrader är 8mm i diameter, Presta 6mm. Det innebär att man med Presta kommer undan med ett mindre hål i fälgen, vilket kan spela ganska stor roll för hållfastheten på smala hjul.

Presta vs schrader
Hah! satt precis och funderade på samma sak för typ en timme sedan. Ska köpa Pacenti TL28 och tänkte utrusta dessa med presta eftersom jag har schrader nu och vill prova något annat.

Presta vs schrader
Jag tyckte först att schrader var bäst och körde bara med det. Nu har jag börjat köra med presta och tycker att det funkar bra också...
Men, men, debatten schrader vs presta är nog 20-30 år gammal, nu är det slang vs slanglös som gäller! ;-)
/E

Presta vs schrader
Enda fördelen jag upplevt med prestaventiler är att de gör mindre hål i fälgen. Kanske är de lättare också?
Annars är Schrader överlägset.

Presta vs schrader
Android Vs. iOS
PC Vs. Mac
Plasma Vs. LED

Båda gör jobbet, tror inte du kommer uppleva några fördelar/nackdelar med någon av dom.
Att den ena funkar på macken okej, det är ett plus men annars så. Kör alltid med en egen pump i ryggan för nån mack hittar du ändå inte i skogen.

Presta vs schrader
johan44 skrev:
-------------------------------------------------------
> schrader är fult...?

Exakt. Att köra Presta är att visa respekt för sporten.

Presta vs schrader
Schrader eller Presta spelar ju inte så stor roll, förutom om man inte är begränsad av fälgen.
Angående tillgänglighet till pumpar så finns det ju adaptrar man kan med.

Däremot Blixtventil/Woods/Dunlop måste ju vara det sämsta som någonsin har blivit en "standard" totalt omöjligt att på ett enkelt sett se om man har rätt däcktryck när man pumpar. Än mer oförstående är att man ännu tillämpar den som standard på "vanliga" cyklar här i Sverige. Visst kan vi i Svea rike vara konservativa, men 1891 var ett tag sen...

Senast ändrad:
Presta vs schrader
Presta passar bättre för lvg, eller finns det långa schrader för aero-fälgar? Lättare att pumpa också, bara att trä över pumphuvet och börja pumpa, behöver inte haka i eller hålla emot. Funkar bättre också utan hatt iom den gängade ventillåsningen.

Presta vs schrader
gothia skrev:
> Däremot Blixtventil/Woods/Dunlop måste ju vara
> det sämsta som någonsin har blivit en "standard"

> Än mer oförstående är att man ännu tillämpar den som
> standard på "vanliga" cyklar här i Sverige.

+1

Det är lite komiskt att man fortfarande får en snutt ventilgummi när man köper en lagningssats. Lite gulligt nästan.

Presta vs schrader
Rattnalle skrev:
> Är det inte meckigt att släppa ut luft ur
> schraderventiler? Eller fixar men det med bara
> fingret som på en prestaventil?

No probl, bara att gå till närmsta manikyrist och be om Schradernaglar.

För övrigt är det snyggare med Presta, på cyklar dvs. På en MC skulle det nog se ganska fjolligt ut. Det handlar väl om proportionerna.

Senast ändrad:
Presta vs schrader
gothia skrev:
> Schrader eller Presta spelar ju inte så stor
> roll, förutom om man inte är begränsad av
> fälgen.
> Angående tillgänglighet till pumpar så finns
> det ju adaptrar man kan med.
>
> Däremot Blixtventil/Woods/Dunlop måste ju vara
> det sämsta som någonsin har blivit en "standard"
> totalt omöjligt att på ett enkelt sett se om man
> har rätt däcktryck när man pumpar. Än mer
> oförstående är att man ännu tillämpar den som
> standard på "vanliga" cyklar här i Sverige.
> Visst kan vi i Svea rike vara konservativa, men
> 1891 var ett tag sen...

Hur gör en ventil att det är lätt att se om man har rätt däcktryck?

Presta vs schrader
Skyddar sig själv mot att smuts kan komma in, lättare att tömma på luft, kräver mindre hål i fälgarna och mer estetiskt tilltalande.

Gissa vilken?

Presta vs schrader
En är ren, en är smutsig. En hör till graciösa cyklar, en hör till stenåldersdinosaurier som bilar och motorcyklar. Varför besmitta sig med the dark side?

Presta vs schrader
Ubu skrev:
> Presta går att bryta av om man är
> klumpig/frusen/stressad

Eller har en kass pump.

Jag har även hört att presta håller luften lite bättre för den som inte orkar pumpa så ofta.

Presta vs schrader
Ubu skrev:
> Presta går att bryta av

Det där är ju faktiskt ett problem i verkligheten. Jag kör bara presta och lär fortsätta så, men det har gått åt en och annan prestapinne vid vildsint nödpumpspumpande och det är ju rätt irriterande när man just har fixat klart en punka ståendes i något mygghål, med sin sista slang.

Det vore likt mig att därför köra schrader men jag tycker de är så mycket sämre och fulare.

Presta vs schrader
zirxo skrev:
> Om jag förstått det rätt så ska presta klara
> av högre däckstryck än schrader.

Schrader klarar ju iaf en 9 bar på lastbilar. Fast de kanske är dimensionerade annorlunda än på en cykelslang?

Presta vs schrader
skogscyklisten skrev:
> > Prestainkråmet går
> Går alldeles utmärkt på Schrader också -->
> http://www.henrik.frojds.se/

+1
Kärnan går att byta på samtliga Schraderventiler men bara på vissa Prestaventiler.

zirxo skrev:

Bäst att byta till Presta på dämparen alltså.

Enda minuset för Schrader som spelar roll for min del är att det är sjukt mycket svårare att få tätt runt ventilen om man sätter upp dom slanglöst (det är den större diametern som bråkar med radien i urskålningen på fälgen)

Presta vs schrader
Schrader håller ju luften i en dämpare (med en kärna från vilken cykelslang, bildäck o.s.v som helst) så det funkar nog på en racer också rent praktiskt, estetiskt not so much. På mtb ja på racer nej.

Presta vs schrader
zirxo skrev:

Jag tänkte också så en gång men jag har ju minst 13 bar i min bakdämpare, med schrader, så det argument håller ju inte heller.
När jag köpte min första MTB 1991 så var det bara schrader som fanns. Vad jag minns så övergick man till presta när MTBn skulle bli lättare och fälgarna blev smalare. Det har kanske ingen praktisk nytta men för de cyklister som kör utan ventilhattar på presta, för att spara vikt, har det nog stor betydelse.

En annan anledning skulle kunna vara för att folk skulle köpa ny cykel. Ungefär som när det kommer ett ny färg på cykeln som gör att de äldre cyklarna ser just äldre ut. :)

Presta vs schrader
tycker ändå att schrader har en tilltalande bruksig brutalutstrålniing medan presta på något sätt känns lite bräcklig och neurotiskt mager....
Typ som att jämföra en schysst ZIL med en öppen Hispanio-Suiza.

Presta vs schrader
Schrader kalls ju även amerikansk ventil (eftersom patentet var amerikansk, gissningsvis ::) ), för den som är allergisk mot det tyska...
Å hur låter det med Sclaverand-ventil?
Schraderventilen har fjäderbelastad ventil i motsats till Presta, som endast slutar av lufttrycket. Schrader används även i gasformiga kylanläggningar som påfyllningsventiler, så nog står de pall för höga tryck. Annars är Schrader och Presta lika till funktionssätt.
För övrigt tycker jag inte ett dugg.

Presta vs schrader
Har hållit på med Racer/Mtb sedan 80-talet. Den här diskussionen har hållit på sen jag började med cykel känns det som.....

Om man ska vara ärlig så gör ju bägge ventilerna jobbet utan probs.Fylla på luft på mackar kan ju vara smidigt...men är man lite seriös så har man ju egna grejer med sig.Presta är snyggare och lättare att jobba med tycker jag.
Eller som de skrev i ett test i Mountainbike Action.... på 90-talet "Presta is besta";)

Theo

Presta vs schrader
Fördelar för räserventil (även kallad "Presta"):
• smalare och kräver därför mindre hål i fälgen, vilket gör fälgen starkare för samma vikt, eller lättare för samma hållfasthet
• kan pumpas med "vanliga" pumpar utan vändbara ventiler eller dubbla ventiler

Fördelar för bilventil (även kallad "Schrader"):
• riskerar inte att skadas vid sidobelastningar som räserventiler
• kan pumpas hjälpligt vid t ex bensinstationer, utan adapter

Tillbaka
Topp