Pumpade däcket av fälgen - Alkemi och raseri

Aron

Inventarie
Lång historia kort. Jag skulle konvertera ett nytt däck till slanglöst. Purgatory 29 Bliss Grid yadayada på 30 mm hooklessfälg. Pumpar upp däcket till strax över 3,5 bar innan det flyger av. Med en smäll så att grannarna tittar ut. Gör ett nytt försök och pumpar det till strax under 3 bar. Jag lämnar det och börjar mäta upp gucka. Då smäller det av fälgen igen. Jag ger upp innan någon blir arg på mig.

Jag har konverterat en förfärlig massa däck till slanglöst genom åren och aldrig haft något som flugit av tidigare. Jag brukar vanligtvis pumpa upp dem till 3,5-4 bar för att de ska sätta sig ordentligt innan jag fyller på smeten.

Min fråga: Bör jag vara orolig för att däcket ska hoppa av i skogen? Jag kommer ju aldrig köra över 2 bar, men att det flyger av såpass lätt som det gjorde ikväll väcker en viss misstänksamhet.

Senast ändrad:
Aron sa:
Lång historia kort. Jag skulle konvertera ett nytt däck till slanglöst. Purgatory 29 Bliss Grid yadayada på 30 mm hooklessfälg. Pumpar upp däcket till strax över 3,5 bar innan det flyger av. Med en smäll så att grannarna tittar ut. Gör ett nytt försök och pumpar det till strax under 3 bar. Jag lämnar det och börjar mäta upp gucka. Då smäller det av fälgen igen. Jag ger upp innan någon blir arg på mig.

Jag har konverterat en förfärlig massa däck till slanglöst genom åren och aldrig haft något som flugit av tidigare. Jag brukar vanligtvis pumpa upp dem till 3,5-4 bar för att de ska sätta sig ordentligt innan jag fyller på smeten.

Min fråga: Bör jag vara orolig för att däcket ska hoppa av i skogen? Jag kommer ju aldrig köra över 2 bar, men att det flyger av såpass lätt som det gjorde ikväll väcker en viss misstänksamhet.
Det ska inte behövas mer än 2-2.5 bar för däcket att sätta sig ordentligt på fälgen.

Vad är max-trycket angivet på fälg resp. däck?

Bredd på däcket?
Hur verifierad är din manometer?
Bredare däck / fälg = lägre tryck innan det börjar smälla.

Crossmax sa:
Aron sa:

Det ska inte behövas mer än 2-2.5 bar för däcket att sätta sig ordentligt på fälgen.

Vad är max-trycket angivet på fälg resp. däck?

+1.

Crossmax sa:

Det stämmer väl rätt bra om man inte smörjer däck och fälg med något. Med lite såpvatten på så är det ytterst sällan det inte smäller på plats vid 1,5-2 bar.

Om däcket går extremt lätt att kränga på och av fälgen redan vid montering så kan man förstås börja misstänka att det är nåt lurt. Då kan det nog vara en bra idé att öka diametern på fälgbotten med någon tjock tejp för att få det tajtare.

Och du är förvånad över resultatet?

Om vi gissar att däcket är 58-622 som monterat på 30 mm fälg med tokhögt tryck i töjer sig till minst 60 mm verklig diameter.

3,5 bar x 60 mm = 215. Vilket är exakt vad DT säger att alla deras aluminiumfälgar klarar av. Tryck * Bredd = konstant 215. Oavsett om däcket är 25 eller 75 mm brett (uppmätt bredd, i verkligheten).

Har man däremot en hooklessfälg med låga kanter från t.ex. Stan's NoTubes lovar de inte mer än ca 2,5 bar x 60 mm = 150 innan däcket riskerar att flyga av fälgen.
stans.png

Om du har otur har du även pumpat sönder och förstört ditt däck.

Hoppas inte cykeldäck kommer i annat än 100-profil för tänk vad jobbigt det skulle bli med den formeln om de blev väldigt breda men låga. Hela det hemsnickrade excelarket med alla hempåhittade konstigheter åt helsike precis...

Excelarket är för övrigt en sammanställning av exakt vad Stan's lovar enligt specifikation på respektive fälg i deras katalog. Om det känns jobbigt för dig att ta del av en sammanställning står det dig fritt att surfa till Stan's och kolla upp uppgifterna fälg för fälg.

Samma sak med DT Swiss.

Inga uppgifter i inlägget är mina, de kommer från resp. tillverkare.

Att däcken intar en rund form vid högt tryck kan jag inte heller rå för. Du får skylla på fysiken.

Lars.E sa:
Jag har ett schwalbe däck som efter en ommålning hemma inte klarar sköna berms.
Jag har (hade) Schwalbe däck som sprack i sidan när jag skulle ploppa upp det. Stänktapet och pip i örat...
Vete tusan om det är värt det med tubeless för jag har bara problem med det och drygt är det om man vill byta mellan massa olika däck...

Blåser man av ett 4,4" Jumbo Jim så fläktar det skönt i håret. Ingen målargucka i däremot, men Fattystrippern blev det bara slamsor av.

onegear sa:
Lars.E sa:
Jag har ett schwalbe däck som efter en ommålning hemma inte klarar sköna berms.
Jag har (hade) Schwalbe däck som sprack i sidan när jag skulle ploppa upp det. Stänktapet och pip i örat...
Vete tusan om det är värt det med tubeless för jag har bara problem med det och drygt är det om man vill byta mellan massa olika däck...

Fyra hjulpar har löst mina problem! Behöver aldrig byta öht längre då jag inte hinner slita ut några heller pga antalet ? Mycket att hålla koll på dock så det inte är bara torr gucka i dem ?

eketjall sa:
Vad heter storheten som har enheten mmbar alt. barmm?

Edit: Men jag antar att den är angiven felaktigt med en faktor 1000 och egentligen borde vara 0,15 N/m resp 0,20 N/m. Jag undrar dock fortfarande vad storheten kallas. Mina googleskillz fick bara fram "ytspänning" vilket inte riktigt kändes helt rätt.

Jag gjorde det samma med ett Specialized-däck inomhus nyligen med vätska i :) Skulle ändå städa...

Brukar alltid pumpa upp till runt 4 bar så allt smäller på plats, sen låta det stå ett tag. Aldrig hänt med något annat däck, brukar köra Schwalbe annars, Specialized-däcket kändes otroligt sladdrigt redan när jag skulle montera det. Pumpade upp igen, men höll mig till 3,5bar, funkade och har suttit kvar sen dess. Gamla Crest-fälgen och Specialized fast track.

eketjall sa:
eketjall sa:

Edit: Men jag antar att den är angiven felaktigt med en faktor 1000 och egentligen borde vara 0,15 N/m resp 0,20 N/m. Jag undrar dock fortfarande vad storheten kallas. Mina googleskillz fick bara fram "ytspänning" vilket inte riktigt kändes helt rätt.

Borde väl vara en faktor 100 om man använder SI-enheter? Multiplicera med omkretsen så får du en kraft :-) Oklart var den verkar dock, på fälgen kanske? Vad händer om man använder den radiella utsträckningen istället för bredden på däcken?

Clark sa:
eketjall sa:
eketjall sa:

Borde väl vara en faktor 100 om man använder SI-enheter? Multiplicera med omkretsen så får du en kraft :-) Oklart var den verkar dock, på fälgen kanske? Vad händer om man använder den radiella utsträckningen istället för bredden på däcken?
Ja naturligtvis, my bad. Det ska vara 15000 N/m resp 20000 N/m. Eller skriver man det kanske som kN/m, dvs 15 kN/m resp 20 kN/m

landen sa:
Jag gjorde det samma med ett Specialized-däck inomhus nyligen med vätska i :) Skulle ändå städa...

Brukar alltid pumpa upp till runt 4 bar så allt smäller på plats, sen låta det stå ett tag. Aldrig hänt med något annat däck, brukar köra Schwalbe annars, Specialized-däcket kändes otroligt sladdrigt redan när jag skulle montera det. Pumpade upp igen, men höll mig till 3,5bar, funkade och har suttit kvar sen dess. Gamla Crest-fälgen och Specialized fast track.

Vad är grejen med att förstöra nya däck genom att pumpa sönder dem, innan användning?

Hur pumpas dom sönder?

Fick gå upp på 80psi sist jag monterade riddlers. Detta efter massage, såpvatten, stutsa däcket mot marken, provcyklat.

Vid 80 så plingade det äntligen till och satte sig.

Väntar bara på någon som kommer med fler smarta idéer som...

- Varje gång jag köper en ny dämpargaffel trycker jag i 300 psi och låter den stå över natten, så att packningarna sätter sig ordentligt.

- Varje gång jag monterar en ny CF-sadelstolpe drar jag sadelklämman till 20 N och låter den stå över natten, så att kolfibern sätter sig ordentligt.

- Varje gång jag bygger hjul drar drar jag ekrarna till 2000 N så och låter stå över natten, så att aluminiumnipplarna sätter sig ordentligt.

Det var väl inte länge sedan någon hade blåst sitt fast trak över max vid montering också, röd tråd kanske!

Brukar dra på några spray med spolarvätska (har det för rengöring) innan man pumpar, då glider det bättre samt att spolarvätska dunstar väldigt snabbt ändå. . Dom glider alltid på vid max 2.5 bar för mig dock.
Oftast 2 bar.

Sixten Fors sa:
landen sa:

Vad är grejen med att förstöra nya däck genom att pumpa sönder dem, innan användning?

Det där goa ljudet som brukar komma efter 3 bar när det bara smäller till och däcket hoppar på plats. Jag tänker att det är viktigare än eventuell försämras livslängd, mina XC däck brukar gå max några race ändå. Men jag cyklar iofs mest i verkligheten ;)

NickPick sa:
Det var väl inte länge sedan någon hade blåst sitt fast trak över max vid montering också, röd tråd kanske!

Brukar dra på några spray med spolarvätska (har det för rengöring) innan man pumpar, då glider det bättre samt att spolarvätska dunstar väldigt snabbt ändå. . Dom glider alltid på vid max 2.5 bar för mig dock.
Oftast 2 bar.
Samma här, brukar poppa vid 1,5-2 bar för 55-60 mm däck. Skulle aldrig komma på tanken att trycka i mer än 2,5 bar i ett 60 mm däck.

Vi är alla olika. Jag råkar vara en lat person som varken orkar läsa exelark eller ens kolla så noga vad det står på däcksidorna innan jag pumpar. Utan jag gjorde som jag gjort med gott resultat de senaste 30-40 däcken jag konverterat till slanglöst. Den här gången gick det dock inte, därav min fråga.

Nåväl, det verkar inte finnas något svar på min fråga, så jag plaskar i gukkan och håller tummarna för att däcket sitter där det ska ute på stigarna.

Ha en fin sommar!

Senast ändrad:
För att besvara frågan, nej du behöver inte oroa dig om du inte får för dig att trycka i 3 bar på stigen :)

HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
Materialet sträcks, utmattas, riskerar att brista.
Utmattas pga av en(1) enda överbelastning!
Verkligen?
/Håkan
Ja verkligen. Beror förstås på hur mycket övertryck som däcket utsätts för, men 62 mm däck @ 4 bar (=250) är klar risk för att trådar går av, på första försöket. På samma sätt som 23 mm däck @ 11 bar eller 25 mm @ 10 bar. Givet samma däckssidor, typiskt 2 lager x 180 TPI eller något liknande.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Beror förstås på hur mycket övertryck som däcket utsätts för, men 62 mm däck @ 4 bar (=250) är klar risk för att trådar går av, på första försöket.
Och hur kommer det sig att du väljer att kalla en sådan överbelastning för utmattning istf för vad det är; överbelastning?

/Håkan

HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
Beror förstås på hur mycket övertryck som däcket utsätts för, men 62 mm däck @ 4 bar (=250) är klar risk för att trådar går av, på första försöket.
Och hur kommer det sig att du väljer att kalla en sådan överbelastning för utmattning istf för vad det är; överbelastning?
/Håkan
Ja det kan du fundera på. Återkom gärna med din teori när du funderat färdigt.

Oh, fuckin shit... å ja som kör med 85 PSI konstant på 2" däck.
Oj oj aj aj.

Hur kommer det sig att inget flyger av?

26er sa:
Oj oj aj aj.

Hur kommer det sig att inget flyger av?

Tur kanske? Eller så finns det hemska tanke något fel i teorierna....

Bilagor

• 74914.jpg
    74914.jpg
    38.9 KB · Besök: 71
26er sa:
Oj oj aj aj. Hur kommer det sig att inget flyger av?
Kanske beroende på att du har 1) fälgar och däck som är extra tåliga (vilket finns) och/eller 2) du kör inte slanglöst och/eller 3) du har "tur" och/eller 4) din tryckmätare är trasig.

HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
Ja det kan du fundera på. Återkom gärna med din teori när du funderat färdigt.
Det är alltså fortfarande omöjligt för dig att klara av att erkänna att du har fel?
Stackare.
/Håkan
Det har jag gjort många gånger, haft fel alltså och erkänt och bett om ursäkt för fel, som du säkert vet. Om du vill är det bara att läsa igenom alla trådar och återkomma när du funderat färdigt.

Sixten Fors sa:
Det har jag gjort många gånger, haft fel alltså och erkänt och bett om ursäkt för fel
Men alltså inte den här gången. Åtminstone inte ännu. Undrar hur länge det dröjer.
Eller snarare om du den här gången öht är kapabel till det?

/Håkan

HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
Det har jag gjort många gånger, haft fel alltså och erkänt och bett om ursäkt för fel
Men alltså inte den här gången. Åtminstone inte ännu. Undrar hur länge det dröjer.
Eller snarare om du den här gången öht är kapabel till det?
/Håkan
Eftersom du inte har något viktigare att göra än att analt klaga på språkbruk/ordval som inte har något med helheten att göra, har jag valt att ignorera dina önskningar den här gången, precis som många andra gånger när du är lika anal och konfliktsökande. Du misstar mig för någon som bryr sig om vad du tycker.

Vilket jävla tryck, läser man på flaskorna med gucka brukar det stå något i stil med never ever exceed 40 PSI when going tubeless. För övrigt är 40 PSI ca 2,8 bar på vettigt språk...

Jag är ganska säker på att jag pajade mitt MK2 2,4" när jag drog i 3,5 bar (med slang), får det aldrig tätt runt fälgen trots mass med gucka...

Tillbaka
Topp