Radon SKEEN trail

Radon SKEEN trail
Tjena,
Är i valet och kvalet till att beställa en SKEEN TRAIL CF 10.0
Är det någon som har erfarenhet kring detta märke och modell?
Skulle gärna vilja stämma av några saker kring storlek, vinklar etc så hör gärna av er!

/Björn

Radon SKEEN trail
Jag har haft flera Radon-cyklar och har bra erfarenhet av märket och deras kundservice. Någon Skeen har jag däremot inte haft. Ställ dina frågor här i tråden så svarar säkert någon, det är så ett forum är tänkt att funka. Har du frågor om storleken är min erfarenhet att Radon/Bike Discount är väldigt bra på att hjälpa dig med, släng iväg ett mail.

Här finns en tråd där både Slide och Skeen Trail diskuteras: https://happyride.se/forum/threads/nagon-som-koer-en-radon-slide-trail.3686544/
Och här är en om bara Slide Trail: https://happyride.se/forum/threads/radon-slide-trail.3685042/

Radon SKEEN trail
Ok, det är framförallt storleken jag är bekymrad över då folk nämnt att Radon är små i storlek.
Jag är 179cm men korta ben (80cm gren) och de flesta modeller rekommenderar storlek Medium med dessa indata. Men jag tror att jag ligger på gränsen?

Med Radon kan jag ju inte prova innan så skulle vilja ha lite tips och råd från folk som redan har en.

Radon SKEEN trail
Jag är 178 cm och har en Skeen Trail 9.0 i storlek 20". Vill minnas att detta var large.
Med dropperns bas helt i botten och sadeln helt i topp så är det precis att det är bekvämt. Hade önskat att sadelröret/droppern hade varit 5 mm kortare för att få maximal inställningsfrihet men det funkar bra ändå.
Härlig cykel men jag har inte mycket att jämföra med. Skulle önskat lockout från styret i vissa sammanhang men annars bara bra.

Radon SKEEN trail
Jag har en som är på väg, en al 8. Jag är 178cm gren 86cm och valde 18" kör inte så mycket nerför utan mest platt på östgötaslätten. Står lite i storleksrekommendationerna på bike discount. Jag kan återkomma när jag provsuttit. Lev början av nästa vecka.

Radon SKEEN trail
Jag är 178 cm och har en Skeen Trail 9.0 i storlek 20". Vill minnas att detta var large.
Med dropperns bas helt i botten och sadeln helt i topp så är det precis att det är bekvämt. Hade önskat att sadelröret/droppern hade varit 5 mm kortare för att få maximal inställningsfrihet men det funkar bra ändå.
Härlig cykel men jag har inte mycket att jämföra med. Skulle önskat lockout från styret i vissa sammanhang men annars bara bra.
Aha, intressant. Vad har du för grenmått då?

Radon SKEEN trail
Blir det för högt så kolla om det går att shimsa den. Annars blir det att byta dropper.
Troligen går det att byta till en med mindre slag vid köp.

Radon SKEEN trail
Jag har en som är på väg, en al 8. Jag är 178cm gren 86cm och valde 18" kör inte så mycket nerför utan mest platt på östgötaslätten. Står lite i storleksrekommendationerna på bike discount. Jag kan återkomma när jag provsuttit. Lev början av nästa vecka.
Ok, då har du betydligt längre ben än mig..shit va svårt detta blev.
Skriv gärna hur det känns när den kommer.

Radon SKEEN trail
Tjena,
Är i valet och kvalet till att beställa en SKEEN TRAIL CF 10.0
Är det någon som har erfarenhet kring detta märke och modell?
Skulle gärna vilja stämma av några saker kring storlek, vinklar etc så hör gärna av er!

/Björn
Hej

Jag har en Skeen Trail 9 2017. Det är annan geo på den så storleken går ju inte att jämföra riktigt. Jag är 187 och har L. Den är på gränsen för liten, men som sagt annan geometri. Men jag är ju L enligt dem.
Min har gått snart 500 mil stig och grus. Ramlat en del, bara bytt slitdelar som kedja, riktat hjul, bromsar, dämparservice etc. Inget att klaga på, har alltid varit nöjd med min cykel och den går bra och är inte pedantskött. :-)

Radon SKEEN trail
Ok, det är framförallt storleken jag är bekymrad över då folk nämnt att Radon är små i storlek.
Jag är 179cm men korta ben (80cm gren) och de flesta modeller rekommenderar storlek Medium med dessa indata. Men jag tror att jag ligger på gränsen?

Med Radon kan jag ju inte prova innan så skulle vilja ha lite tips och råd från folk som redan har en.

Tillverkare eller butiker som använder grenmat till mtb storlekar gör det nästan alltid helt fel. Med relativt korta ben vill man ha en lång cykel för att man har relativt lång överkropp. Jag är 179 med korta ben och Skeen i L har perfekt geometri för mig.

Radon SKEEN trail
Tips, Nukeproof Enduro sadel är 8mm lägre än standard. Där har du lite mera justerings möjlighet om du vill.

Radon SKEEN trail
Tillverkare eller butiker som använder grenmat till mtb storlekar gör det nästan alltid helt fel. Med relativt korta ben vill man ha en lång cykel för att man har relativt lång överkropp. Jag är 179 med korta ben och Skeen i L har perfekt geometri för mig.
Ojdå där ser man.
Alla storlekstester fokuserar enbart på längd och grenmått. Jag har som sagt lång överkropp och långa armar så kanske large är bättre då.

Radon SKEEN trail
Ojdå där ser man.
Alla storlekstester fokuserar enbart på längd och grenmått. Jag har som sagt lång överkropp och långa armar så kanske large är bättre då.

Några föredrar en kortar, mer lekfull cykel, men jag tycker att L skulle vara lagom. Om man har korta ben kan sadelröret blir för långt för att köra med droppern högst upp, men tror att du har forfarande har lite marginal med 455 mm sadelrör och 150 mm dropper.

Radon SKEEN trail
Jag med mina 177cm men oklart grenmått fick höja sadeln rätt mycket (så långt det gick för dropper-vajerns skull), kanske värt att ta hänsyn till. Du är välkommen att provcykla om du bor i Göteborgstrakten.

Radon SKEEN trail
Återigen, ni kan byta dropper till längre eller kortare så länge cykeln passar i övrigt. Inte minst kan man fixa vajarn om stolpen inte går att höja till minimal insertion.
Jag är ingen expert men att ha sadeln ett par cm fel känns som ett dåligt alternativ.

Radon SKEEN trail
Tja! Jag är 1.78 (gren 82) och kör en medium Radon skeen trail CF 9.0 2020. Jag föredrar att sitta lite mer upprätt och cykeln känns bra för mig. Jämfört med tidigare medium hojar från andra märken så tycker jag inte den är nå mindre. Tror både large och medium skulle funka fint för dig, möjligtvis får man byta dropper på large. Hittills är jag väldigt nöjd med cykeln!

Radon SKEEN trail
Så här ser 18" ut när jag sitter på den med 85-86 cm grenmått. Cykeln känns helt naturlig i sittställning. För mig hade 20" inte passat bättre, jag sitter perfekt på cykeln och den känns smidig. Imorgon ska den testat i skogen på riktigt.

20210316_175606.jpg
20210316_175545.jpg

Radon SKEEN trail
Ok, då har du betydligt längre ben än mig..shit va svårt detta blev.
Skriv gärna hur det känns när den kommer.
Nu har jag kört ett par timmar i skogen. Har man längre överkropp än mig tror jag att 20" passar bäst. Jag fick skjuta bak sadeln 1cm. Droppern är 6cm ovan sadelröret. Cykeln känns inte lång, ganska upprätt.

I mitt fall har jag fått en väldigt lekfull cykel som passar mig kanon. Nedför är bara peka och köra. Kul som attan idag
20210317_171737.jpg

Radon SKEEN trail
Nu har jag kört ett par timmar i skogen. Har man längre överkropp än mig tror jag att 20" passar bäst. Jag fick skjuta bak sadeln 1cm. Droppern är 6cm ovan sadelröret. Cykeln känns inte lång, ganska upprätt.

I mitt fall har jag fått en väldigt lekfull cykel som passar mig kanon. Nedför är bara peka och köra. Kul som attan idag
Visa bilaga 476096
Hur upplever du sänkstolpen? Det verkar vara samma modell på min framtida Trail 8.0 så jag är lite nyfiken.

Just 8.0:orna verkar har en billigare stolpe än de högre specade varianterna och finns endast som 130mm oavsett ramstorlek.

Radon SKEEN trail
Hur upplever du sänkstolpen? Det verkar vara samma modell på min framtida Trail 8.0 så jag är lite nyfiken.

Just 8.0:orna verkar har en billigare stolpe än de högre specade varianterna och finns endast som 130mm oavsett ramstorlek.
Inga problem med sänkstolpen. Den gör vad den ska, upp och ner. Inga glapp att tala om. Fick med en tranceX manual så det är nog en sådan ??

Senast ändrad:
Radon SKEEN trail
Nån som kan hjälpa med storlek, jag ligger EXAKT mittemellan 18" och 20". Vilken ska man ha?
Jag är 180cm och ben 85-86cm. Hatar det här med storlekar :) Gör man kalkylatorn på Bikediscount så ska jag ha 19".....

Radon SKEEN trail
Nån som kan hjälpa med storlek, jag ligger EXAKT mittemellan 18" och 20". Vilken ska man ha?
Jag är 180cm och ben 85-86cm. Hatar det här med storlekar :) Gör man kalkylatorn på Bikediscount så ska jag ha 19".....
Förutsatt att det är CF 9.0 du tittar på.

Jag har ungefär samma mått som dig (181/86). Har en ht med nästan exakt samma (effektiva) mått som 20"-modellen och sitter perfekt på den.

Senast ändrad:
Radon SKEEN trail
Jag fick min Skeen Trail 10 SL i februari. Är 182cm med 85cm innerbenslängd och har 20”-ramen. Sjukt nöjd med cykeln och storleken är perfekt för mig.

Radon SKEEN trail
Hej
Skall köpa min första FS cykel, har fastnat för Radon Skeen som förhoppningsviss skall komma in i lager igen, men har svårt att bestämma mig för vilken modell jag skall köpa, 9 eller 10, det skiljer ju ca 5000. Är det värt att lägga de extra pengarna på 10:an. Eller klarar man sig med 9:an?
Tacksam för input.

//Erik

Radon SKEEN trail
Hej
Skall köpa min första FS cykel, har fastnat för Radon Skeen som förhoppningsviss skall komma in i lager igen, men har svårt att bestämma mig för vilken modell jag skall köpa, 9 eller 10, det skiljer ju ca 5000. Är det värt att lägga de extra pengarna på 10:an. Eller klarar man sig med 9:an?
Tacksam för input.

//Erik
Lägg in länkar till hojarna så får du bättre svar.

Radon SKEEN trail
Här kommer cyklarna :)

Radon SKEEN trail
Klart den räcker men bara hjuluppgraderingen är ju värd det. Så behövs det, nej. Men är det värt skillnaden rent pengamässigt, ja.

Fast om det är ens första fs och man kanske även ska köpa personlig utrustning mm. och pengar inte växer på träd så räcker den långt.
Nu har jag inte detaljstuderat specen men förutom hjulen var det intr mycket annat som hade eggat mig. Jag är en Shimano fanboy så hellre slx än gx och hellre fox.

Radon SKEEN trail
Om man bortser från hjulen, dämparmässigt blir det stor skillnad mellan Fox och Rockshox.
Övrig utrustning har jag. Är mest tveksam om jag skall lägga lite mer pengar när man ändå köper nytt, eller kommer man inte märka så stor skillnad så att det är värt pengarna.

Radon SKEEN trail
Om man bortser från hjulen, dämparmässigt blir det stor skillnad mellan Fox och Rockshox.
Övrig utrustning har jag. Är mest tveksam om jag skall lägga lite mer pengar när man ändå köper nytt, eller kommer man inte märka så stor skillnad så att det är värt pengarna.

Jag skulle föredrar en Pike över en Fox 34 redan bara för att en Pike är mycket styvare och en 34 flexar föf mycket för mig. Sen är Ultimate top modell och Performance inte, om man märker det berör på hur känsligt man är och kanske hur hård man kör.

Radon SKEEN trail
Jag skulle föredrar en Pike över en Fox 34 redan bara för att en Pike är mycket styvare och en 34 flexar föf mycket för mig. Sen är Ultimate top modell och Performance inte, om man märker det berör på hur känsligt man är och kanske hur hård man kör.
Som du kanske minns från den här tråden upplevde @Makten att Fox34 med grip-dämpare var känsligare över småstök än Pike Ultimate: https://happyride.se/forum/threads/...-skitkonstruktion.3686998/page-4#post-3925442
Dyrare är inte detsamma som bättre, och jag vet att jag på en cykel med 120/130 mm fjädring skulle prioritera plattstigsprestanda. Alltså Foxen.

Radon SKEEN trail
Som du kanske minns från den här tråden upplevde @Makten att Fox34 med grip-dämpare var känsligare över småstök än Pike Ultimate: https://happyride.se/forum/threads/...-skitkonstruktion.3686998/page-4#post-3925442
Dyrare är inte detsamma som bättre, och jag vet att jag på en cykel med 120/130 mm fjädring skulle prioritera plattstigsprestanda. Alltså Foxen.

Men om du har läst den tråden noggrann, har du också läst att Makten klagar att Fox 34 flexar för mycket. Också misstänker många andra i samma tråden att något är fel med Maktens Pike. De flesta verkar vara helt nöjd med sin Pike Ultimate. Själva har jag en Pike Select och skulle inte lägga på mer pengar för att få en Ultimate.

Radon SKEEN trail
Ingen av dom är bra. Allt handlar bara om hur mycket dom kan pressa priserna på oem gafflar.

Radon SKEEN trail
Jag har en Pike Select, tycker den funkar kanoners. En fördel med Ultimate är att man vet att man har topp-modellen, samt att man kan ställa in ”allt”, om man nu gillar sådant.

Angående att ”märka skillnad” så är det individuellt. Vissa märker ALLT, andra märker knappt om de byter cykel.

Bara du kan göra bedömningen om det är värt att få riktigt bra hjul och riktigt bra gaffel. Vi vet ju varken hur stor plånbok du har eller hur mycket du tänker cykla. Båda är väldigt prisvärda, så du blir inte lurad oavsett vilken av dem du köper.

Piken går även att förlänga enkelt upp till 160mm, vet inte hur det är med Fox 34.

Radon SKEEN trail
Inte helt lätt det här, men fördel för 10:an bara jag kan skiljas från mina pengar :)
Om den kommer in i lager också vill säga.
Storleksmässigt ligger jag mellan 18 och 20
är 175 lång med 83,5 i grenmått. Har jag fattat det rätt att om man väljer den "mindre" så får man en lite mer "lekfullare" cykel.

Radon SKEEN trail
Inte helt lätt det här, men fördel för 10:an bara jag kan skiljas från mina pengar :)
Om den kommer in i lager också vill säga.
Storleksmässigt ligger jag mellan 18 och 20
är 175 lång med 83,5 i grenmått. Har jag fattat det rätt att om man väljer den "mindre" så får man en lite mer "lekfullare" cykel.

Precis.

Den kommer båda med relativt lång 60 mm stam. Troligtvist bra på M. På L skulle du behöva en lite kortare stam.

Tillbaka
Topp