[Rally] SBR-samlingstråden

Jag drömde att vi tog en sån där wakeboard-utan-båt-dragare och monterade som "lift" någonstans. Funkade som en dröm. I drömmen alltså.

:)

Om man ska arrangera lågbudget sbr. Vad tycker ni om tidtagning? Tror ni mer på strava eller old-school klockstart och stoppur? Lika fel för alla?

Jag undrar om inte strava duger om man bara lägger segmenten med en Bra gps och rejält med flygande start...

Senast ändrad:
mattias_i_skogen sa:
Om man ska arrangera lågbudget sbr. Vad tycker ni om tidtagning? Tror ni mer på strava eller old-school klockstart och stoppur? Lika fel för alla?

Jag undrar om inte strava duger om man bara lägger segmenten med en Bra gps och rejält med flygande start...

Skulle tro att Strava är alldeles för slumpartat för ett kort-segments-race tyvärr. För topplistor på segment i skogen där folk rejsar gång på gång blir det hyfsat rättvist då "tur" med gps:en blir jämnfördelat till slut, men om man kör segment endast en gång som är typ minuten långt i skogen så kommer turen avgöra mer än skicklighet tyvärr. Iaf så kommer folk som hamnar 1 sek efter konkurrenten skylla på tidtagningen. Men om man kan ha start och målgång i raksträcka och trädfria områden och segment på typ 2 min så kan det nog funka. Men det är nog svårt att få till.

Stravarejs blir nog tyvärr inte så mycket rejs. Men att fixa tidstagningsutrustning kommer lätt betala sig med god marginal om man håller ett sbr.

På Bbq riderna i Avesta och Blänge har vi haft ett googlesheet dokument och en klocka? Det fungerar även som "live" tidtagning. Följ länken i min signatur så hittas hur dokumentet ser ut i slutet av tråden.

mattias_i_skogen sa:

Det som kostar med Sportidenttidtagning är tid du lägger ner på att sätta upp systemet. Licensen för programvaran är redan betald och hyra pinne-i-hål-utr brukar landa på 35-40 kr/deltagare. Men lågbudget än så går det inte att få :-)
Men tid är pengar och tid tar det. Jag kan alltid hjälpa till med programmeringen om det kniper.

Stalle

Att hyra rodda Sportident-systemet är inte helt lätt men mha av Stalle's och min egen (snart uppdaterade) programeringsguide samt den laptop'n vi satt ihop så går det relativt enkelt för att ändå få till vettiga data (senast använt vid SBR20).
Vill man komma billigare/enklare undan men ändå få till bra tidtagning så verkar https://www.webscorer.com/race-timing-multidevice vara vettigt, ungefär som manuell tidtagning men packat i ett snyggt webgränssnitt med resultatvisning online :)

Att tillbringa tid i skogen är ju trevligt! Att tillbringa tid framför laptopen är ju inte lika kul. Det är min enda invändning mot sportident systemet. Så kan det ju Vara skönt att slippa stämpla fel också. Eller hur Henrik? !

Det bör nog back to the basics om jag ska stå för tidtagning.

Jag ska kolla närmre på webscorer. Det såg vettigt ut vid första anblick. Bra tips!

Finns även ett annat manuellt internetkopplat resultatsystem, http://nytatime.se/ där man med mobilen, datorn eller vad man nu väljer att använda kan göra ett tidtagningssystem. Tror det finns möjlighet att göra ett rally där på något sätt med incheckning, start, passeringar och mål. Funktionär eller deltagare kan klocka sig själv eller andra.

Det där nytatime såg inte så dumt ut.

Stor +1 annars på att Strava inte funkar tillräckligt bra,
Jag har labbat lite och kört med olika mobiler samtidigt och fått upp till fem sekunders skillnad på korta segment. Statisktiskt så är precisionen i GPS-systemet bra men i alla fall i konsumentteknik så kan det hoppa runt en del.

Finns lite gamla diskussioner om Strava-tidtagning på plojrace:
http://happyride.se/forum/read.php/1/2503046
http://happyride.se/forum/read.php/1/2597299

/Johan

Under tiden långt borta i tjotahejti..
... till ännu ett ladderdrop, som utlovats tidigare blir årets tema:
Högre, Längre och Fortare!!! :D

Senast ändrad:
Swoop sa:
Inte i maj, är borta då, plzzzz!

Tyvärr, för att inte krocka med min dotter födelsedag, ESS-deltävling 1&2 så är det preliminära datumet satt till LÖRDAG den 20'e MAJ.

EDIT: Korrigerat PRELIMINÄRT DATUM till LÖRDAG den 20/5.

Senast ändrad:
Konsten att göra ghetto-bumpers...

IMG_1456.JPG

Samla ihop lagom mängd dubbelvikt kartong (ju fler vikningar, desto större stötupptagande funktion) samt skumgummi, typ dämpmaterial eller madrass (gärna något som kan komprimeras och sedan återgå till ursprunglig form)

IMG_1458.JPG

Måtta ut och tejpa ihop kartongdelarna så att dom hjälpligt sitter ihop, fäst sedan skumgummit ovanpå med tejp på samma vis.

Drapera slutligen bumpern med plastsäck så att den står emot väta.
Börja med den nedre delen och därefter den sida som ska vara uppåt (se till att den övre påsen hamnar "om lott" så att ev. vatten inte rinner ner i den undre påsen)

IMG_1460.JPG

Nu kan bumpern fästas mot det hårda objektet, jag tog tejp men stripes funkar nog bra det med.

IMG_1462.JPG

Tillbaka
Topp