[Randonnée] Paris-Brest-Paris 2011

Mattias... skrev:
-------------------------------------------------------
> Tille hade stannat kvar vid kontrollen och såg
> lättad och glad ut när vi jag kom tillbaks. Sen
> var det bara resten kvar. Tack Tille för att du
> stannade och drog mig in i mål.

Bra Tille!

haha det var ju en skojj runda...Nu blir det lite rejäla backar som avslutning på en bra cykelsemester :)......
tackar till alla som jag fått äran att hojja med, ingen nämnd ingen glömd
kalle

Blev perfekt tid för Krister, vi fick hålla igen lite på slutet han ville ha 51h då han är 51 år :)

Grattis Kalle! Du var urstark och man får tacka för sällskapet den tid man räckte till ;-)

Grattis såklart till Krister och John för en fantastisk tid också.

Mattias... skrev:
> Tille hade stannat kvar vid kontrollen och såg
> lättad och glad ut när vi jag kom tillbaks. Sen
> var det bara resten kvar. Tack Tille för att du
> stannade och drog mig in i mål.

Varsågod! Självfallet var jag lättad att allt gick så pass bra. Det var en obehaglig smäll.
Apropå att dra var det ditt dragjobb sista 15-20 km som gjorde att det bara blev vi två kvar av vår lilla svenskgrupp.

Så var man hemma igen och åter till fattigdom och svält.
Själv var man ju en av färskingarna och nån dag efter målgång snurrar fortfarande intrycken i skallen. Klart att det var jobbigt ibland men för det mesta flöt det ganska behagligt i vår lilla grupp på tre man som bildades spontant och höll ihop i c:a 90 mil.
Tack Tommy och Rejmert för bra sällskap i vår grupp.
Känslan när jag gick i mål och hade hejarklacken från KBCK vrålandes är ett minne för livet och värt varenda tramptag.
Jag ser redan nu fram emot nästa upplaga.

Nu har jag bloggat lite om det. Väldigt kort och stakigt men det var allt jag kunde klämma ur mig just nu. Lägger ut mer bilder och grejer senare.

/J

Kom precis innanför dörren. Ännu en kul cykelvecka är över. 4 år tills nästa gång, det är bara att bita ihop.

Det här med statistiken. Det verkar som om chip-registreringen har knasat lite här och där. Allra mest i målpasseringen. Jag kan garantera att det inte är drygt 1000 pers som brutit mellan sista kontrollen och målet. Några svenskar som jag kollat upp har ingen digital registrering i mål.

Jag tror vi svenskar har ungefär 10% DNF vilket är väldigt bra. Det beror bland annat på att vi "tvingade" folk att börja cykla och förbereda sig redan i fjol.

//Bengt

Edit: Jag har gått igenom svenskarna nu: av 111 startande bröt 14, 12,6%

Senast ändrad:
Fredro skrev:
> Mattias... skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tille hade stannat kvar vid kontrollen och såg
> > lättad och glad ut när vi jag kom tillbaks.
> Sen
> > var det bara resten kvar. Tack Tille för att
> du
> > stannade och drog mig in i mål.
>
> Bra Tille!

+ 1

Du är min idol Tille! / Åsa

Hej, och tack alla för en trevlig tur! Och grattis alla som kört!
Jag sitter på tåget hem och skriver som hastigast. Så nej, cyklar inte nu hem; tog lugnt nattåg från Paris.

Körde inte särskilt fort (i alla fall inte totalsnitt), men hade inte det som mål heller - eftersom det var min första PBP siktade jag mest på att komma fram säkert. Försökte därför hinna sova på natten, köra på dagen, äta ordentligt och spara på lite krafter om det kom prövningar framöver. Kanske att försöka få en så "civiliserad" runda som möjligt?

För min del kändes det också som en rolig brevet nästan hela tiden. Det var något hett första dagen, men annars ganska lagom väder. Och i alla fall med den tid jag startade (söndag 17:30) blev det en fin medvind på vägen hem till Paris. Har jag haft tur och kört under ett bra år? Det var backigare än jag räknat med, mer än någon runda Peter Toner hittat, men det gick att köra (Tog det lite försiktigt nerför när man kör serpentin 40-50 km/h i mörker, kanske med andra åkare bakom). Och kontrollerna tog betydligt mindre tid än vad jag fått varnat om - behövde aldrig vänta på stämpling. Det enda som behövdes köas till var sovandet. Söta byar också, och roligt med alla som hejar!

Kan tänka mig att det var klart värre 2007, eller om man skippar sömn - eller helt klart om man råkar ha mindre tur och får krångel med kropp eller mekanik .... (Grimpeuse och Grimpeur: synd med kedjan - hade varit roligt att se er komma susande).

Söndag
IMG_2067.JPG

Startade kl 17:30 i ett mindre hav av "velo special" - höga liggcyklar som min, tandempar från hela världen, allsköns låga snabbar cyklar och velomobiler. Klart hett. Någon längs vägen höll upp en vattenslang man kunde blöta sig med - klart uppskattat. Följde med en snabb klunga amerikanska Barchetta-högraceråkare och en tysk upprätt trippel i ca 10 mil. Där var vi några som kom fel pga att det officiella GPS-spåret svängde vänster i en korsning utan synliga skyltar. Åkte för säkerhets skull tillbaka och körde längs skyltarna också.

Kom i alla fall till Villaines vid 2:30-tiden ungefär enligt plan, och sov till kl 06. Letade upp sovanläggningen, borstade tänder och tog med nattkläder. Damen i receptionen undrade om allt var OK? Vi var bara tre som sov (i ett tyst rum med riktigt mjuka madrasser) - uppenbarligen kör de flesta vidare under natten. Jag tänkte sova, kör bättre dagtid då.

Måndag
IMG_2167.JPG

Kom iväg vid 07 efter en rätt "petit" frukost i matsalen. Passerade en hel del åkare som jag antar kört hela natten. Fina byar, rätt lugnt väder. Handlade bröd ost och vindruvor. Picnic! Fick lov att ta siesta vid något jag tolkade som "byn med ko-tema", men annars OK. Det senare var nog resans egentligen enda och mest förvirrade stund - det var inte soligt, och vaknade efter ca en halvtimme kall med ämnesomsättningen på noll. Och var är jag? I vilket land? Var jag inte i en orkestersal nyss (det hade jag drömt). En långhjulig liggcykel som for förbi gav behövliga ah-just-ja-uppleveleser. Och jag kan nu uppenbarligen beställa uppiggande äppelbakelser på stapplande franska även i (halv)sömnen - det låg ett bageri bara en km bort.

Vid Lodeac träffade jag åter Julien, en kanadenserade från Paris, och vi gjorde sällskap under resten av kvällen. Vädret hade hittils varit stilla, men ungefär halvvägs till Carhaix började det mullra. Först försiktigt på håll, sen såpass nära så man inte kunde ignorera det riktigt, och till sist ett praktfullt åskväder med blöta skurar.

I Carhaix var klockan midnatt, och alternativet till att sova där var att cykla till Brest, kanske framme vid 04 (långsamt pga regnet) och sen sova under morgon-dagtid i Brest. Bättre sova i Carhaix. Så tyckte många andra, och jag fick uppleva resans enda långa kö, till sovstället. Väl framme i sovsalen vid ungefär ett visade det sig finnas ordentligt med platser - det verkade bara var filtar som saknades - och det har jag själv (eller snarare en lätt Haglöfs-sovsäck) ...

Tisdag
IMG_2182.JPG

Iväg i gryningen; uppe vid 5, iväg 6. Snabbt ombyte till svalare kläder, men vart var landskapet? Vi klättrade stadigt uppåt, men inga berg syntes - knappt något alls faktiskt, för vi var i tjock dimma.

Var vid Brest vid ca 10 i alla fall - där är ju bron - nästan framme! Hade tänkt sova, men fick lite extra krafter ... Stannade på hemvägen vid en mysig by ungefär halvvägs till Carhaix för dagens inköp och lite atmosfär. Vädret hade klarnat - fina klippor var det.

Mot kvällningen hamnade jag i sällskap med några amerikanska randonnörer (på vanliga cyklar), och hamnade av någon anledning längst fram i ett av två led. Inga problem att dra, men kändes ansvarsfullt att ligga längst fram nedför backarna i mörkret. Vi kom så till Titeniac i flygande fart (kändes det som i alla fall, ca 35-38 km/h på de få plattsträckorna). Hade kanske krafter kvar, men vill inte ens riskera något randonnör-vingel - så gjorde åter kväll, åter mellan 01 och 05 ungefär.

Onsdag
IMG_2297.JPG

Sista dagen, ungefär 36 mil kvar att köra. Tog ett tag att komma igång på morgonen, men youghurt (fördelad på flera fånigt små förpackningar som fransoserna gör) hjälper lite. Chocklad och sockerkaka som några i byn bjöd på hjälp också klart att komma igång. Nu kom solen fram igen; det såg ut att bli en fin dag.

Någon mil efter Villaines började hastigheten sjunka, så tog siesta i solen och åt lite björnbär till fika. Passerar en amerikan med musikanläggning ombord (borde ha tagit med min, hade varit roligt) och hade någon som hängde på bakhjulet. Visade sig dock vara en fransos, så fick komplettera med teckenspråk. Vi gjorde sällskap hursomhelst till Mortagne och fick upp tempot fint - åkte förbi dyngetruntåkare konstant, humöret till främjande.

Dreux var som att gå i mål - här stog kontrollanterna och blåste i visslor och skramlade med skramlor, och folket jublade - storartat! Dessutom var det bara 6 mil kvar ungefär - jag hade i någon trött stund tidigare trott det var nio.

Målgången var ganska stillsam, genom mörkret, på väg mot det rosa på natthimlen som var ljusen från Paris. Mestadels ensam; följde en britt genom något krångliga byvägar i början med samlad hjälp av vägnötter och GPS. Kom i mål vid 01:30 ungefär, stämplade in - så var det klart. Oj! Hängde i tältet en stund, drack chocklade, hade det trevligt och laddade både GPS och cyklist innan det var dags att cykla hem till Maison-Lafitte för efterlängtad sovstund ...

Mer bilder kommer när jag är hemma!

Senast ändrad:
kontrapunkt:
Måste säga att ditt sätt att köra verkar trevligare än sova-trettio-minuter-på-över-två-dygn-stilen!

Den där tisdagsbilden tror jag f.ö. man kan använda för att kolla om man är/har potential att bli en hård långcyklare. Om man, som jag, tycker att det är en snygg bild, men att man helst ser sådana saker på bild så är man för klen. Om man istället tycker "wow, det vill jag också uppleva", ja, då finns det hopp om en rando-karriär.

kallegunnar skrev:
> Blev perfekt tid för Krister, vi fick hålla igen
> lite på slutet han ville ha 51h då han är 51
> år :)

2015 blir ett jobbigt PBP för dej iom att du är 42 då! :-)

Tack!

> Den där tisdagsbilden tror jag f.ö. man kan
> använda för att kolla om man är/har potential
> att bli en hård långcyklare.

Jag är nog lite skadad. En av de saker som fick mig att börja med långfärdscykling kring år 2000, var en bild tagen i farten från ett sällskap långsfärdscyklister i regn. Långt från hemma på okända vägar, i regn och blött, men med regnkläder, väl ordnade och förmodligen vattentäta väskor, baklysen som syntes väl genom diset och humöret uppenbarligen uppe. Att man kan ta sig så långt på cykel, och i alla väder!

Grimpeuse skrev:
> Fredro skrev:
> -----
> > Mattias... skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tille hade stannat kvar vid kontrollen och
> såg
> > > lättad och glad ut när vi jag kom tillbaks.
> > Sen
> > > var det bara resten kvar. Tack Tille för att
> > du
> > > stannade och drog mig in i mål.
> >
> > Bra Tille!
>
>
> + 1
>
> Du är min idol Tille! / Åsa

+1 Det är skönt att höra att folk har kloka prioriteringar under sina galna upptåg!

kitzblitz skrev:
> bsandborgh skrev:
> -----
> > http://www.randonneurs.se/pbp2011/Resalfa.html
> > alfabetisk
> >
>
> Nämen; inte ens alfabetiskt slår jag kallegunnar
> :-)

Du får väl be Bengt sortera om listan efter ursprungsland, fast det kanske finns någon från Albanien Angola eller Antigua ...

Hej! Här kommer som utlovat lite fler bilder. Någon mer som tagit bilder / har RR?

IMG_2036.JPG

cykelinspektion

IMG_2035.JPG

cykelparkering utanför hallen

IMG_2044.JPG

en veteran

IMG_2078m.JPG

Ymtje och andra velomobilister

IMG_2084.JPG

starten har gått

IMG_2116.JPG

välordnad körning med team Bacchetta

IMG_2120.JPG

tripletten från ... tyskland

IMG_2130.JPG

första (mat)kontrollen

IMG_2140.JPG

vilande velomobilister

IMG_2144.JPG

rosa italienare

IMG_2150.JPG

en åkare på brittisk Ratcatcher

IMG_2155.JPG

IMG_2158.JPG

välorganiserad japansk bag-drop

IMG_2161.JPG

IMG_2164.JPG

IMG_2176.JPG

kvällskörning, åskväder

Ari Iivonen skrev:
> Fina bilder. Själv tog jag inga bilder eftersom
> Myllenbom och Co hade så bråttom på alla
> kontrollerna...

Men, vi cyklade ju jättelungt istället, varför tåg du inga bilder då?

Fina bilder, men var går gränsen mellan en liggcykel och lådbil :)? Vissa fordon verkar ju ha tre hjul, praktiskt om man vill ta sig en tupplur, riskabelt dock om man somnar mitt i en nerförsbacke.

IMG_2190.JPG

dimman lättar

IMG_2196.JPG

vid den berömda bron

IMG_2213.JPG

cyklist med hund

IMG_2224.JPG

olika sätt att bli aerodynamisk

IMG_2229.JPG

mysig by halvvägs Brest-Carhaix

IMG_2237.JPG

bergen som vi körde genom dimman över synes bättre

IMG_2267.JPG

mörkerkörning

IMG_2273.JPG

en vacker morgon (efter Titeniac)

IMG_2279.JPG

choklad och kaka - tack så mycket!

IMG_2284.JPG

hög och låg

IMG_2287.JPG

körbar?

IMG_2289.JPG

Villhaines - inte långt kvar nu (bara en 20-milare)

IMG_2290.JPG

MC-åkarna som höll koll på oss

IMG_2306.JPG

IMG_2296.JPG

mer uppmuntran

IMG_2311.JPG

vindstilla sista biten, följande GPS och enstaka pilar

IMG_2315.JPG

svensk reflexväst

IMG_2316.JPG

efter målgång

nypan skrev:
> Har försökt skriva av mina intryck av PBP2011
> på min blogg.

Fantastisk läsning. Grym prestation.

Härligt kört och fint skrivet Nypan. Det var ett nöje att springa på er litet då och då under loppet. Trots att jag gärna cyklar ensam är det kul att träffa folk när man sätter sig för att vila och äta. Jag hade nog även litet liknande känslor under sista milen mot Paris, glädje, tacksamhet, stolthet och en skön(!) känsla av utmattning.

/rickard

Grimpeuse skrev:
> Fredro skrev:
> -----
> > Mattias... skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tille hade stannat kvar vid kontrollen och
> såg
> > > lättad och glad ut när vi jag kom tillbaks.
> > Sen
> > > var det bara resten kvar. Tack Tille för att
> > du
> > > stannade och drog mig in i mål.
> >
> > Bra Tille!
>
>
> + 1
>
> Du är min idol Tille! / Åsa

Min också !
Satt ju själv med er strax innan Mattias föll av stolen. Funderade sedan mycket på när ni skulle komma susande förbi.
Av förklarliga själ så dök ni ju aldrig upp.

/ Gunnar O.

> Har försökt skriva av mina intryck av PBP2011
> på min blogg.

Tack, och fint skrivet själv!

Hur orkar du och ni andra köra med bara 30 minuter - 2 timmar sovpaus och några power nap?
Är det något upptränat, eller har det aldrig varit problem?
Själv sov jag ca 12 timmar (3h+4h+4h i sovsal + 2 st 0:30 ute) totalt under loppet.

Jag hade bestämt mig för att ta ett kort eller ingen sovpaus alls. Det handlar nog mest om vilja. Om jag inte hade siktat på svenska rekordet så hade jag sovit längre. När regnet kom andra natten så tog vi en sovpaus på 30-40 minuter annars hade det nog funkat utan sovpaus alls.

kontrapunkt skrev:
> > Har försökt skriva av mina intryck av PBP2011
> > på min blogg.
>
> Tack, och fint skrivet själv!
>
> Hur orkar du och ni andra köra med bara 30
> minuter - 2 timmar sovpaus och några power nap?
> Är det något upptränat, eller har det aldrig
> varit problem?
> Själv sov jag ca 12 timmar (3h+4h+4h i sovsal + 2
> st 0:30 ute) totalt under loppet.

Jag har ingen aning om varför jag inte blev tröttare. Före PBP har jag som längst cyklat sthlm-gbg utan sömn, men tagit en sovpaus på de 60 mils breveter jag kört.
Är själv förvånad att jag inte var mer trött.
Vi tog däremot god tid på oss vid ätandet, vilket också gav en del vila.

Är så fantastiskt imponerad av er prestation, hatten av!

Undrar hur ni käkar på en sådan här strapats? Har ni med gels, handlar yoghurt i mackarna ni passerar, eller har ni med kebabpizzor i ryggfickorna från start? Eller är det kanske så enkelt att de har en massa matdepåer man bara svänger in på och kastar i sig godtyckligt krubb?

Jag sov ca 3 timmar plus trekvart och hade inga större problem med trötthet. Tog också relativt god tid på mig vid matstoppen. Men jag brukar inte ha några större problem med att vara vaken längre perioder utan sömn. Ingen aning varför.

Har dessutom kokat ihop någon slags stream of consciousness-beskrivning av mitt lopp.
http://ctillmann.blogspot.com/2011/08/pbp-2011.html

StarkStark skrev:
> Är så fantastiskt imponerad av er prestation,
> hatten av!
>
> Undrar hur ni käkar på en sådan här strapats?
> Har ni med gels, handlar yoghurt i mackarna ni
> passerar, eller har ni med kebabpizzor i
> ryggfickorna från start? Eller är det kanske så
> enkelt att de har en massa matdepåer man bara
> svänger in på och kastar i sig godtyckligt
> krubb?

Det är nog väldigt olika :-)
De som körde riktigt snabb levde nog på i princip bara bars och gel.

Själv tog jag mig tid att äta på nästan alla kontroller. Då blir det ca 3-4 timmars cykling mellan måltiderna. Skulle jag behöva mer energi fyller jag på med någon bar eller gel i farten.
Det fanns dessutom möjligheter att stanna i nästan varje by. Många av byarna verkar ta stolthet i att se till att det finns crepes eller annat få. Antingen billigt eller gratis. Ett flertal gånger var det folk som delade ut flaskvatten längs vägen eller så stod det framställt i en vattenhink i vägkanten.

OK, passar kanske med lite mer redovisning:

Matåtgång ungefär
fem bröd
två fina franska ostar, plus en färskost
ca 2 kg vindruvor
ca 20-25 bananer
lite hallonsylt
ca 5 goda bakelser från lokala Patisserie, plus sockerkaka
10 färdigbredda dubbelmackor (en köpt, resten med)
en mycket liten frukost i Villhaines
en grönsakssoppa på den hemliga kontrollen ut
en rattatuille
1,5 liter youghurt fördelat på fåniga små portionsburkar i flerpack
ca 20 Snickers/Twix (hade inte med Runekakor)
en ynklig förpackning druvsocker
0,5 kg russin
0,5 kg torkad papaya
0,5 kg torkade aprikoser
en påse chips
en påse saltade jordnötter
två chokladkakor
3 liter juice

Utrustning
Volae Team cykel med navlyse (SON-nav) fram och bak, nackstöd och hemmabyggd baklåda

Android-mobil/GPS med reservbatteri, navbaserad laddare och ultralätt väggladdare i reserv
Petzl pannlampa med hjälmfästen (riktigt bra)
två extra baklysen (använde ett i fall baklyset slocknade och jag inte såg det)
två extra små AA/AAA-framlampor Cateye/DX (använde inte, navlyset var nog)

verktygslåda med det vanliga
hopvikbar golvpump Road Morph
1 st hopvikt reservdäck (Conti GP4000 svart)
5 st reservslang (kör 571mm-hjul, så bra att ha. Bara en behövdes, klämpunka över brunnslock)
fyra reservekrar

lättsovsäck syntet Haglöfs 600g (använd varje natt, men fanns filtar)
mycket lätt bivacksäck (bara använd som regnskydd för cykeln när jag sov inomhus)
solglasögon (användes inte mycket)
neccesär med det vanliga (skönt att borsta tänderna efter allt godis)
Schweizerkniv med alla möjliga verktyg
kamera
penna (inte använd)
reservbatterier till lysen och kamera

klubbtröja (använd ofta)
klubb-bib-shorts (använda bara första dagen, sen tights)
två par cykelbyxor utan stoppning (kör ju liggcykel)
två par strumpor
tights (använt mycket)
tunnt syntetunderställ (använt mycket)
ylleundertröja (bara att sova i, man kanske bra om det regnat mycket)
yllelångkalsonger (använt en dag)
cykelregnbyxor Vaude (inte använda)
regnjacka MEC (mycket användbar, även i kyla / vind)
reflexväst PBP (riktigt bra, satt tight och hade dragkedja)
tunn scarf i bomull (använd ofta)

Hej!

Jag har inloggning till PBP-data. Kalle A kom ca 43:e plats. Ramnummer 1, 4, 7 och 9 kom först på 44:12-13. Fartfolket kan ju finna det intressant att jämföra passertider.

//B

Intressanta siffror... Täten dammar på rätt friskt ut till Brest för att sen ta det "ganska" lugnt. Vi körde ju nästan lika snabbt dom sista 14 milen.

Tillbaka
Topp