Redo för ironman på ett år?

Leffe

Aktiv medlem
Låt säga att man skulle ställa upp på ironman den 15 aug i Kalmar nästa år och precis har tagit sig runt CV på ca 4h efter halvseriös träning. Fixar man att träna upp sig inför en ironman på ett år?

Vad är kriteriet för redo? Är du nöjd om du klarar alla moment och kommer sist? Eller ser du framför dig att du gör en hyfsad tid? Utan att kunna så mycket om det hela gissar jag att det är svårt att träna mycket i tre olika grenar hela året utan att bli skadad eller sjuk. Dessutom måste man väl träna mest på det som man är sämst på och troligen tycker är tråkigast.

Beror väl på träningsbagrund/erfarenhet du har och vad du har för målsättning. Har du bara lite pannben klarar du att ta dig runt. Sedan om det är sunt beror väl på hur du tränat tidigare och hur hårt du tränar det kommande året. Lycka till.

Mitt tips. Anmäl dig och satsa på att ta dig runt i lugnt tempo för att förstå vad det handlar om. Sedan satsar du hårt på det du behöver året efter.

Inga problem. Du har 16 timmar på dig.

Är du så kass på simning att du måste simma hundsim så tar det två timmar.

Cyklar du i Audaxtempo tar det 7 timmar.

Då har du varit ute i ca 9 1/2 h

Då kan du medelst en rask promenad ta dig i mål på strax under 16h.

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Inga problem. Du har 16 timmar på dig.
>
> Är du så kass på simning att du måste simma
> hundsim så tar det två timmar.

Nja...
Jag är en rätt kass simmare, men när jag maxar (bröstsim) på 1 km i bassäng tar det mig ca 33 minuter. Har för mig att det är personbästa. Då simmar jag om nästan alla motionärer i "slingan". Så två timmar i öppet hav på 3.85 km är nog ändå ganska så tufft, om man inte är en hyfsad crawlare.

> Cyklar du i Audaxtempo tar det 7 timmar.
>
> Då har du varit ute i ca 9 1/2 h
>
> Då kan du medelst en rask promenad ta dig i mål
> på strax under 16h.

I övrigt håller jag med. Och även om simningen skulle ta tre timmar, så är det fortfarande tid kvar att gå snabbt igenom maran.

Grannen gjorde en liknande satsning men hade mindre än ett år på sig. Han gjorde upp en exakt plan som han följde notoriskt. Dubbelpass, enkelpass, dual-pass mm.

Har för mig att han aldrig hade sprungit längre än 5km i träningssyfte, saknade cykel och ogillade att simma.

Nu har han en tempohoj, springer och simmar glatt. Vill minnas att han tog sig igenom på under 12h.

geologen skrev:
> I övrigt håller jag med. Och även om simningen
> skulle ta tre timmar, så är det fortfarande tid
> kvar att gå snabbt igenom maran.

Max tiden på simningen är 2 h 20 min.

Jag rekommenderar att du går en crawlkurs. Resan blir roligare och du spar mer energi till resten av loppet. Jag crawlade hela sträckan i år på 1.22 h med totalt under två år ca 50-70 h timmar (varav ca 5 h i år) totalt plaskade innan i bassäng + ca 10 andra triathlonlopp.

Det är inte som att simma i bassäng ska tilläggas. Du ser inget under vatten och du har 2500 pers som vill förbi samma boj som dig. Det är mycket fight på simningen.

Altberg skrev:
> geologen skrev:
> > I övrigt håller jag med. Och även om
> simningen
> > skulle ta tre timmar, så är det fortfarande
> tid
> > kvar att gå snabbt igenom maran.
>
> Max tiden på simningen är 2 h 20 min.
>
> Jag rekommenderar att du går en crawlkurs.

Jag håller inte på med triathlon.
En tidigare flickvän, som var väldigt duktigt på crawl, försökte lära mig, men det var hopplöst. Det är alldeles för många saker som måste funka samtidigt. Det hjälper inte att jag sjunker som en sten i vatten.

2.20 hade jag inte klarat i öppet vatten. Bra, då behöver jag inte ens fundera! ;)

Man har ändrat startförfarandet from i år, så trängseln är inte så farligt trång som tidigare. Du kommer inte heller att bli varvad av eliten eftersom simningen består av ett varv numera.
Håller med om att den sammanlagda maxtiden är väl tilltagen om man tränar någorlunda i alla grenarna och disponerar loppet väl. Dock så är det ju inte kul att behöva oroa sig för att inte klara av maxtiden på simningen. Som ovan nämnt kan det vara betydligt tuffare än att simma i bassäng om vädret är besvärligt, eller om man bara känner sig obekväm i havet.
Ett råd kan ju vara att prova en halv nästa år för att sikta på en hel 2016? En halv är iaf ett riktigt kraftprov som tar en halv dag för de flesta.
Det finns dessutom ett par tävlingar kvar i år, om du är sugen på att testa lite redan nu. Tjörn har platser kvar på sprintdistans kommande helg och i Halmstad helgen efter finns både sprint och Him om jag minns rätt.

Att simma länge ett år när det är kallt i vattnet kan vara väldigt jobbigt. Jag vet av egen erfarenhet.

Håller med de som anser att din löpbakgrund är viktig. Visst skulle du kanske kunna ta dig runt löpningen utan att springa, men hur kul skulle det vara? Som någon redan föreslog, testa en halv först och bilda dig en uppfattning. Var dock medveten om att en hel kräver mycket mer än en halv.

Klarar av det inom cut-off finns det nog många som gör. Speciellt om du har lite cykelben och kan hantera de 18 milen på ett någorlunda vettigt sätt. Då kan du, precis som nämnts tidigare här i tråden, promenera den avslutande maran. Så är målet att klara sig runt så visst. Ska du sen ha lite roligt, njuta av det (eller tja, det går inte riktigt att njuta av hela den avslutande löpningen) och kanske riskera att vilja göra det igen, ja då ska du nog lägga ner så pass mycket träning att du faktiskt klarar av det betydligt snabbare än 16 timmar.

Själv satte jag upp ett långsiktigt mål med några olympiska distanser första året, ett par halvor andra året och slutligen IM. Och jäklar vad kul jag hade det på vägen och under tävlingar. Så en grundrekommendation är väl att inte ha Kalmar som första tävling, utan se till att du hinner köra några andra innan. Helst minst en tävling på halvan också. Det finns väldigt mycket mer att säga givetvis :)

Det gör du, men det kan bli olika trevligt beroende på hur förberedd du är. Och just träningen inför IM är själva grejen. En resa man gör som kräver fokus och målmedvetenhet. Den kan bli tidskrävande eller mindre tidskrävande beroende på hur smart du tränar och naturligtvis ditt utgångsläge.

//Mattias ( som gjort en IM 2012 )

JLarsson skrev:
> Fråga Margit:
> http://www.expressen.se/kvallsposten/bantade-bort-halva-sig-sjalv---deltog-i-ironman/
>
> Kollade splittiderna... 1:22 på simningen och
> 5:47 på cykeln. Sjukt bra.

Oj. Hon gick från smällfet tant till att cykla snabbare än de flesta happyiter (plus simma, plus springa en mara, även om det kanske blev gå/springa) på ett år. Galet imponerande.

Rekommenderas starkt att prova på, hur skoj som helst körde mitt första igår :-)
Hade grym respekt för löpningen som jag började med i våras "typ" kom ca 2.5km innan benen låste sig sen kom träningsverk from hell som höll i sig typ en vecka efter varje pass.
Simningen har jag tränat själv i bassäng och öppet vatten i ett par år. och cyklingen var väl det jag kände att jag hade mest koll på, dock så tog jag det lugnt på cykeln för att orka med löpningen längsta jag sprungit i mitt liv tidigare var 3mil som längst.

KÖÖRR BARA det värsta som kan hända är att du inte lyckas på första försöket.

WP_20140824_001.jpg

geologen skrev:
> Altberg skrev:
> --------------------------------------------------
> > geologen skrev:
> > > I övrigt håller jag med. Och även om simningen
> > > skulle ta tre timmar, så är det fortfarande tid
> > > kvar att gå snabbt igenom maran.
> >
> > Max tiden på simningen är 2 h 20 min.
> >
> > Jag rekommenderar att du går en crawlkurs.
>
> Jag håller inte på med triathlon.
> En tidigare flickvän, som var väldigt duktigt
> på crawl, försökte lära mig, men det var
> hopplöst. Det är alldeles för många saker som
> måste funka samtidigt. Det hjälper inte att jag
> sjunker som en sten i vatten.

+1
Har gått crawlkurs två gånger. Klarar kanske 100 m, sedan är jag helt slut. Jag skall dock fortsätta öva och se om jag kan hitta tekniken.

> 2.20 hade jag inte klarat i öppet vatten.
> Bra, då behöver jag inte ens fundera! ;)

Grodsimmade de 1500 m på Stockholm Tri i söndags på knappa 32 minuter, vilandes bakom en annan. Gissar att jag utan vidare skulle kunna hålla samma tempo bra mycket längre. Ett effektivt bröstsim behöver inte gå jättelångsamt, men man tappar så klart rejält mot de som kan crawla bra.

JLarsson skrev:
> Margit är tanten på sportbaren på Hornsgatan.

Nu fick jag den bilden på hornhinnan oxå.

Floppen med att bröstsimma är att ljumskarna tar slut. Jag crawlade Kalmar på 1:23 förra året (i rätt stökiga förhållanden).

I år hamnade jag i en jävligt knepig situation i Klagenfurt där jag blev nedtryckt och fick en rejäl smäll. Fick stanna till vid en av SUP-brädorna för att kvickna till och sätta på mig brillorna igen. Efter det fick jag nästan panikkänslor när jag försökte crawla så jag bröstsimmade, och jag gjorde det på 1:27. Priset var att benen var helt rökta efter det.

leffo skrev:
> Låt säga att man skulle ställa upp på ironman den 15 aug i Kalmar nästa år och precis har
> tagit sig runt CV på ca 4h efter halvseriös träning. Fixar man att träna upp sig inför en
> ironman på ett år?

Ja, tveklöst ja.

Sen kommer alla men. Naturligtvis får man då ta hänsyn till vilken målsättning man kan tänkas ha, hur mycket tid man kan lägga på träning och vilken träningsbakgrund man har och i övrigt den fysiska statusen. Men är den inte allt för låg, vilket ca 4h på CV talar mot, och då mot målsättningen ,ta sig runt, och med lite mer än en halvseriös träningsinsattas. Ja då är mitt svar. Ja, tveklöst ja.

Så leffo. Nu är det bara att ta tag i sig själv och köra på inför IM 2015.

Jag tänker göra Malmö trilaton nästa år. Det är 1,5k simning 20k cykling och 10k löpning. Olympisk trilaton kallas det visst. Det är ett bra mål på ett år tycker jag. Men jag tror att JLarsson har rätt. Men jag har en axel som inte pallar för crawl så jag faller oxå på siimningen. Bröstsim och långa sträckor är låååångsamt.

Atlas skrev:
> Jag tänker göra Malmö trilaton nästa år. Det
> är 1,5k simning 20k cykling och 10k löpning.
> Olympisk trilaton kallas det visst.

Olympisk är 40k cykel, annars korrekt.

Tillbaka
Topp