JurgenBauer
Medlem
Renovera Cresent
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Prova med ett mynt.Håller på och renoverar en gammal Cresent och har inte stött på detta gummi-aktiga mutter/vevparti tidigare. Vad bör användas för att lossa?
cicli-berlinetta.com
Normalgängat på båda sidor.Hallå igen!
Den här vevbulten (osäker om rätt namn) - vilket håll skruvar jag åt? Tycker det råder väldigt blandad information om medurs/moturs för respektive sida. Någon klok som vet innan jag gängar sönder något.
Skulle denna funka tror du? https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelverktyg/vevarmsavdragare-2000038271Normalgängat på båda sidor.
Skruva ur moturs.
Se'n behöver du en avdragare för att få av vevarmarna.
Japp! Den borde funka.
Tusen tack. Hinner jag biltema innan stängning idag med :)Japp! Den borde funka.
Innan du skruvar i avdragaren så rengör gängorna i vevarmen och var noga med att skruven på avdragaren är utskruvad så att avdragaren kan skruvas i botten och att det görs med handkraft, eller bara väldigt lätt med en nyckel. Avdragaren skall bottna men inte spännas åt för att ge minsta möjliga påfrestning på gängorna i vevarmen. Anledningen är att om vevarmen sitter hårt finns risken att strippa gängorna i vevarmen när sen vevarmen dras av och det är inte så kul.
Ska jag börja med specifik sida för lättare hantering? Funkade att lossa icke drivsida först gällande vevbulten. Drivsidan satt som fan.Innan du skruvar i avdragaren så rengör gängorna i vevarmen och var noga med att skruven på avdragaren är utskruvad så att avdragaren kan skruvas i botten och att det görs med handkraft, eller bara väldigt lätt med en nyckel. Avdragaren skall bottna men inte spännas åt för att ge minsta möjliga påfrestning på gängorna i vevarmen. Anledningen är att om vevarmen sitter hårt finns risken att strippa gängorna i vevarmen när sen vevarmen dras av och det är inte så kul.
Innan du pinnar iväg till BT, dränk vevarm och axel i 5-56 e.d.Tusen tack. Hinner jag biltema innan stängning idag med :)
Det är svårt att se vilken typ av vevlager det är men om det är den gamla typen behöver inte drivsidans vevarm lossas.Ska jag börja med specifik sida för lättare hantering? Funkade att lossa icke drivsida först gällande vevbulten. Drivsidan satt som fan.
På den tiden som cykelsporten dominerades av pastellfärger.Som jag minns Pantani satt han på de färgrannaste cyklar man kan tänka sig. Men minnet är felbart.
Korrekt. Men inte min intention att köra hans bianchi style - utan mer egen färg fast med Pantani.Som jag minns Pantani satt han på de färgrannaste cyklar man kan tänka sig. Men minnet är felbart.
Känns som röret har för liten diameter i förhållande till textstorleken. Eller tvärtom eller vad man ska säga. Ev. vinkeln men kanske sitter lite lågt också? Ta detta med en nypa salt för mitt estetiska öga är inte mycket att hurra för.Efter ett långt uppehåll har jag börjat pyssla vidare med denna gamla Crescent. Fick då för mig att göra en ”hyllning” (starkt ord) - men iaf en touch av legendaren M. Pantani, som inte ens körde crescent…
Min fråga, ser det åt helvete ut med ”Pantani”-trycket? Jag är tveksam men jobbigt att beställa om osv.
Öppen för vad folk har att säga - högt som lågt.
Pantani skrivet i Bianchi - typsnittet hade funkat :)Okej, färgerna jag tänkt hålla mig till är skinnbrunt/svart/mattgrå/lite bling silver + slänga på en italiensk vimpel nånstans.
Återigen, trycket och fonten som besvärar.
Skulle inte få för mig att måla exakta färger som på den tiden, vill ha en mix, annars blir de tråkigt och inte originellt.