Renovera Cresent

JurgenBauer

Medlem
Renovera Cresent
Håller på och renoverar en gammal Cresent och har inte stött på detta gummi-aktiga mutter/vevparti tidigare. Vad bör användas för att lossa?

Bilagor

• IMG_4525.jpeg
    IMG_4525.jpeg
    1.5 MB · Besök: 110
Renovera Cresent
Kedjan kan du kasta. Kransarna borde gå att rengöra med fin-fin stålull och mycket tvålvatten. Om det går så lossar du kransbultarna.

Renovera Cresent
Hallå igen!

Den här vevbulten (osäker om rätt namn) - vilket håll skruvar jag åt? Tycker det råder väldigt blandad information om medurs/moturs för respektive sida. Någon klok som vet innan jag gängar sönder något.

Renovera Cresent
Innan du skruvar i avdragaren så rengör gängorna i vevarmen och var noga med att skruven på avdragaren är utskruvad så att avdragaren kan skruvas i botten och att det görs med handkraft, eller bara väldigt lätt med en nyckel. Avdragaren skall bottna men inte spännas åt för att ge minsta möjliga påfrestning på gängorna i vevarmen. Anledningen är att om vevarmen sitter hårt finns risken att strippa gängorna i vevarmen när sen vevarmen dras av och det är inte så kul.

Senast ändrad:
Renovera Cresent
Innan du skruvar i avdragaren så rengör gängorna i vevarmen och var noga med att skruven på avdragaren är utskruvad så att avdragaren kan skruvas i botten och att det görs med handkraft, eller bara väldigt lätt med en nyckel. Avdragaren skall bottna men inte spännas åt för att ge minsta möjliga påfrestning på gängorna i vevarmen. Anledningen är att om vevarmen sitter hårt finns risken att strippa gängorna i vevarmen när sen vevarmen dras av och det är inte så kul.
Ska jag börja med specifik sida för lättare hantering? Funkade att lossa icke drivsida först gällande vevbulten. Drivsidan satt som fan.

Renovera Cresent
Ska jag börja med specifik sida för lättare hantering? Funkade att lossa icke drivsida först gällande vevbulten. Drivsidan satt som fan.
Det är svårt att se vilken typ av vevlager det är men om det är den gamla typen behöver inte drivsidans vevarm lossas.

Är det nyare typen av lager lossas båda sidorna och det spelar ingen roll vilken sida som tas först.

Senast ändrad:
Renovera Cresent
Efter ett långt uppehåll har jag börjat pyssla vidare med denna gamla Crescent. Fick då för mig att göra en ”hyllning” (starkt ord) - men iaf en touch av legendaren M. Pantani, som inte ens körde crescent…

Min fråga, ser det åt helvete ut med ”Pantani”-trycket? Jag är tveksam men jobbigt att beställa om osv.

Öppen för vad folk har att säga - högt som lågt.

Bilagor

• IMG_5052.webp
    IMG_5052.webp
    359.4 KB · Besök: 52
  • IMG_5055.webp
    IMG_5055.webp
    368.4 KB · Besök: 51
Renovera Cresent
Som jag minns Pantani satt han på de färggrannaste cyklar man kan tänka sig. Men minnet är felbart.
"Lampre" var ordet jag sökte.

Senast ändrad:
Renovera Cresent
Som jag minns Pantani satt han på de färgrannaste cyklar man kan tänka sig. Men minnet är felbart.
Korrekt. Men inte min intention att köra hans bianchi style - utan mer egen färg fast med Pantani.

Jag tycker ” Pantani” sitter fel, för stor font. Nog mer de jag vill ha feedback även om jag sa högt och lågt - så din kommentar uppskattas.

Renovera Cresent
Okej, färgerna jag tänkt hålla mig till är skinnbrunt/svart/mattgrå/lite bling silver + slänga på en italiensk vimpel nånstans.

Återigen, trycket och fonten som besvärar.

Skulle inte få för mig att måla exakta färger som på den tiden, vill ha en mix, annars blir de tråkigt och inte originellt.

Bilagor

• IMG_5056.webp
    IMG_5056.webp
    81.2 KB · Besök: 29
Renovera Cresent
Efter ett långt uppehåll har jag börjat pyssla vidare med denna gamla Crescent. Fick då för mig att göra en ”hyllning” (starkt ord) - men iaf en touch av legendaren M. Pantani, som inte ens körde crescent…

Min fråga, ser det åt helvete ut med ”Pantani”-trycket? Jag är tveksam men jobbigt att beställa om osv.

Öppen för vad folk har att säga - högt som lågt.
Känns som röret har för liten diameter i förhållande till textstorleken. Eller tvärtom eller vad man ska säga. Ev. vinkeln men kanske sitter lite lågt också? Ta detta med en nypa salt för mitt estetiska öga är inte mycket att hurra för.

Renovera Cresent
Okej, färgerna jag tänkt hålla mig till är skinnbrunt/svart/mattgrå/lite bling silver + slänga på en italiensk vimpel nånstans.

Återigen, trycket och fonten som besvärar.

Skulle inte få för mig att måla exakta färger som på den tiden, vill ha en mix, annars blir de tråkigt och inte originellt.
Pantani skrivet i Bianchi - typsnittet hade funkat :)

Tillbaka
Topp