Rift Zone 3

Rift Zone 3
Har du fått cykeln än? Enligt postnord skulle min komma idag men det ändrades under kvällen till ”på väg” ??.
Tog tid men den kom äntligen idag och är invigd! Första intrycket mycket gott. Storleken känns visserligen som gränsfall, L hade nog funkat också men jag tror det blir bra. Lyckades cykla genom hundbajs efter bara 10 min så byte var ju ändå bara att glömma ?
7DAB78C3-3402-4782-B580-94D80E6B551A.jpeg

Rift Zone 3
Tog tid men den kom äntligen idag och är invigd! Första intrycket mycket gott. Storleken känns visserligen som gränsfall, L hade nog funkat också men jag tror det blir bra. Lyckades cykla genom hundbajs efter bara 10 min så byte var ju ändå bara att glömma ?Visa bilaga 439864
Äsch lite hundbajs får dom väl tåla ?‍♂️?. På vilket sätt upplevde du att storleken va på gränsen?

Rift Zone 3
Äsch lite hundbajs får dom väl tåla ?‍♂️?. På vilket sätt upplevde du att storleken va på gränsen?
Främst på flacka partier kändes det som att jag sitter lite hoptryckt och aningen långt fram över pedalerna även med sadeln skjuten längst bak. Men så fort det blev mer kuperat inte minst utför så kändes det mer rätt! ? och det är väl det den är till för, därför jag bytte till att börja med.

Rift Zone 3
Plågsamt! Men kanske lika bra. Ganska påfrestande för disciplinen att ha en ny cykel ståendes inom räckhåll när man försöker jobba har jag märkt...
Nu har jag monterat den ?. Tyvärr har mina pedaler inte kommit ?. Får nog slänga på reservpedalerna och testa cykeln imorgon. Hade de monterat din styrstam längst ner på gaffelröret också? Väldigt fin cykel!

Rift Zone 3
Nu har jag monterat den ?. Tyvärr har mina pedaler inte kommit ?. Får nog slänga på reservpedalerna och testa cykeln imorgon. Hade de monterat din styrstam längst ner på gaffelröret också? Väldigt fin cykel!
Yes den satt i botten, vinklad upp.
Har en känsla av att man kommer vilja kapa styret lite smalare sedan? Särskilt med lite längre styrstam? Men ska cykla den lite till innan jag gör något drastiskt, sedan kanske testa 770 osv. Har du någon plan för styrebredden?
Men ja visst är den fin! Jag gillar retrostuket med blanklack och Marinskölden på styrröret

Rift Zone 3
Yes den satt i botten, vinklad upp.
Har en känsla av att man kommer vilja kapa styret lite smalare sedan? Särskilt med lite längre styrstam? Men ska cykla den lite till innan jag gör något drastiskt, sedan kanske testa 770 osv. Har du någon plan för styrebredden?
Men ja visst är den fin! Jag gillar retrostuket med blanklack och Marinskölden på styrröret
Ja den riktigt snygg ??!
Jag cyklar med 76 cm styre på ena cykeln och 78 cm på den andra. Föredrar nog 76 cm egentligen. Får se om jag kapar. Stör mig dock lite på att sadelstolpen inte går att sänka så mycket. Skulle behöva få ner den 1-2 cm till, gillar inte att behöva stanna efter jag använt droppern och få sadeln på rätt höjd igen. Hade inte räknat med att sadelröret var så kort, en miss av mig. Jag brukar kolla noga ?. Men jag byter ev till en kortare dropper.

Rift Zone 3
Ja den riktigt snygg ??!
Jag cyklar med 76 cm styre på ena cykeln och 78 cm på den andra. Föredrar nog 76 cm egentligen. Får se om jag kapar. Stör mig dock lite på att sadelstolpen inte går att sänka så mycket. Skulle behöva få ner den 1-2 cm till, gillar inte att behöva stanna efter jag använt droppern och få sadeln på rätt höjd igen. Hade inte räknat med att sadelröret var så kort, en miss av mig. Jag brukar kolla noga ?. Men jag byter ev till en kortare dropper.
Hoppla ja sadelröret är ju kort med den där böjen i röret som är ganska högt upp. Fattar att det är störande, så vill man ju inte cykla i längden. Jag hade tur att höjden passade precis!

Rift Zone 3
Jag verkar ha hittat problemet. Det sitter en 170 mm dropper på ?. Felmontering antagligen. Kollar om bikester kan skicka 150 mm som det ska vara.
Hahaha ja okej, det förklarar saken. Jag har ju höjt upp min någon centimeter från hur den kom monterad men vågade inte skriva det. Tänkte att du måste ha sjukt korta ben eftersom du ändå är nån cm längre än mig ?

Rift Zone 3
Hahaha ja okej, det förklarar saken. Jag har ju höjt upp min någon centimeter från hur den kom monterad men vågade inte skriva det. Tänkte att du måste ha sjukt korta ben eftersom du ändå är nån cm längre än mig ?
Haha nä jag har 84-85 i innerbensmått., så ganska långa ben. Har precis mailat bikester och får vänta på premiärturen ett tag ?.

Rift Zone 3
Vilket antiklimax ? Har du ingen annan stolpe att köra med så länge?
Yes verkligen antiklimax ??. Men jag är härdad. Köpte en Vitus till frun i början av året, samma grej där, hade fått för lång dropper ?.
Jo jag har en brand x på 150 mm som jag funderar på att montera. Men har ont om tid i helgen så ska nog vänta istället

Rift Zone 3
Efter många turer så är problemet löst ???. Nu väntar jag bara på att mitt onda knä ska lugna ned sig. Sen blir det premiärtur ?

Rift Zone 3
Efter många turer så är problemet löst ???. Nu väntar jag bara på att mitt onda knä ska lugna ned sig. Sen blir det premiärtur ?
Gött, äntligen! ?
Har du kollat nåt på slanglöskonvertering än? Jag körde direkt på tejpen som var i fälgen, den verkade ju ganska heltäckande och tät. Funkar fint än så länge!

Rift Zone 3
Nu börjar det bli dags att skriva något om cykeln. Upplever du den som tung, hur tycker du att valet av gaffel och dämpare passar, nåt du byter direkt?

Rift Zone 3
Gött, äntligen! ?
Har du kollat nåt på slanglöskonvertering än? Jag körde direkt på tejpen som var i fälgen, den verkade ju ganska heltäckande och tät. Funkar fint än så länge!

Idag har jag kört en kort tur med cykeln. Det här kommer att bli riktigt bra som det känns just nu. Sittställningen känns något ovan, är inte van att sitta så rakt ovanför pedalerna. Men gissar på att jag vänjer mig.

Jag kommer att sätta dit en styrstam på 45 mm, jag känner mig något ihoptryckt nu. Dämparna har jag grundinställt, kommer att finlira mer imorgon. Första intrycket är att den gillar att köra hårt utför och klättrar bra utifrån det lilla jag har testat. Tog en av mina mer tekniska klättringar nu och den flög upp förutom i början då jag tappade grepp bak, men det beror nog mer att jag inte är van vid cykeln. Jag kommer med största sannolikhet byta däck inom en måndad. Däcken känns iofs helt ok men jag har andra kombinationer som jag tror att jag trivs bättre med. Växlarna är dåligt inställda så de ska få en översyn i helgen.
Vi får se om det blir slanglöst, jag planerar för det i alla fall.
Sen måste jag momentdra lite, styret slog sig idag när jag tog ett dropp. Det var läskigt men klantigt av mig att jag inte hade dragit åt tillräckligt ?.
Cykeln känns inte tung, flyter fint över rötter och fronten är lätt att lyfta över hinder. Testade ett mindre hopp och gaffel och dämpare skötte sig perfekt.

Senast ändrad:
Rift Zone 3
ang växlarna så finns det risk att det är felspacad kasett. Har en polare som kör rift zone och vi inte fåR till perfekt. På ett amerikanskt forum så finns en tråd om att den felaktigt spexats med sunrace kasett som inte är kompatibel med shimano 12 del

Rift Zone 3
ang växlarna så finns det risk att det är felspacad kasett. Har en polare som kör rift zone och vi inte fåR till perfekt. På ett amerikanskt forum så finns en tråd om att den felaktigt spexats med sunrace kasett som inte är kompatibel med shimano 12 del
Ok! Trist att höra. Ska försöka leta upp tråden. Minns du vilket forum det är? Den växlar ok på de tyngre växlarna. Det är de tre lättaste växlarna som strular. Det känns som att växelreglaget svara dåligt på de lätta växlarna. Känns problemet igen från din kompis cykel?

Rift Zone 3
Idag har jag kört en kort tur med cykeln. Det här kommer att bli riktigt bra som det känns just nu. Sittställningen känns något ovan, är inte van att sitta så rakt ovanför pedalerna. Men gissar på att jag vänjer mig.

Jag kommer att sätta dit en styrstam på 45 mm, jag känner mig något ihoptryckt nu. Dämparna har jag grundinställt, kommer att finlira mer imorgon. Första intrycket är att den gillar att köra hårt utför och klättrar bra utifrån det lilla jag har testat. Tog en av mina mer tekniska klättringar nu och den flög upp förutom i början då jag tappade grepp bak, men det beror nog mer att jag inte är van vid cykeln. Jag kommer med största sannolikhet byta däck inom en måndad. Däcken känns iofs helt ok men jag har andra kombinationer som jag tror att jag trivs bättre med. Växlarna är dåligt inställda så de ska få en översyn i helgen.
Vi får se om det blir slanglöst, jag planerar för det i alla fall.
Sen måste jag momentdra lite, styret slog sig idag när jag tog ett dropp. Det var läskigt men klantigt av mig att jag inte hade dragit åt tillräckligt ?.
Cykeln känns inte tung, flyter fint över rötter och fronten är lätt att lyfta över hinder. Testade ett mindre hopp och gaffel och dämpare skötte sig perfekt.

Kul! Jag tycker sittställningen känns bra nu. Det är mycket möjligt att 5-10 mm längre styrstam skulle vara en bra idé här med men jag kör på tills vidare. De ingrepp jag gjort än så länge är att korta styret 1 cm till 77 och byta bakdäcket till ett Forekaster i samma bredd och slanglöst. Är ingen viktjägare annars men just det halvkilot mindre på bakhjulet gjorde skillnad känns det som. Funderar på att sno ett DHF från sambons Honzo och sätta fram.

Lacken är aningen känslig, fick flera goa stenskott på underredet på nolltid så någon slags skydd där är definitivt en bra idé om man är rädd om finishen. Så kanske det iofs är på alla cyklar med den här typen av old school klarlack? Min förra hade ju nån sån där modern matt lack som verkar tåla allt så jag hade inte en tanke på att sätta på några skydd. Bryr mig inte så mycket för egen del, det är väl mer för andrahandsvärdet ?

Delar helt upplevelsen av själva cyklingen. Väldigt rolig att köra utför! Uppför gör den sig bra på ganska teknisk klättring. På längre ihållande uppförsbackar tycker jag det kan bli ganska tungt dock. Å andra sidan jämför jag med min förra cykel som var en nästan 5 kg lättare XC med betydligt klättrigare geometri så det är ju inte rättvist. Riftzonen har dock imponerande bra acceleration på flackare partier, tycker jag kommer upp i hög hastighet nästan lika snabbt som med XCn även med bakdämparen helt öppen, så där har Marin lyckats ganska bra med vad de kallar "our most speed oriented MultiTrac bike". Gällande bakdämparen hade jag gärna haft lockouten eller vad det heter inom lite mer bekvämt räckhåll alt. ett reglage på styret.

Har EXAKT det problemet med växelinställningen som ni beskriver. Trodde bara det var jag som var kass på mek men det kanske faktiskt är felspecat då. Låga växlarna som strular här med, 2-3 och 3-4. Får det inte att växla rent åt båda hållen hur jag än gör så har prioriterat nerväxlingen. Det blev nästan bra när jag justerade B-skruven så att växeln kommer närmare kassetten, de hade ställt in den så den hängde väldigt långt ner. Men fortf inte helt cleant och det ballar ur så fort jag trampar bakåt.

Rift Zone 3
Kan inte uttala mig om hur ramen ”känns” dock vilket jag förstått är en stor grej, styvhet, alu vs stål osv. Har för lite erfarenhet helt enkelt så vet inte vad det är jag ska känna efter ? Återkommer om 10 år och några cyklar senare!

Rift Zone 3
Funderar på om det är denna det ska vara. https://www.bikester.se/sunrace-csm...eqrecqid=fcf8c4a8-04dc-11eb-be1e-a8a1591300f3

tänkte även dra iväg ett Mail till Marin.
Ja enligt mtbr-diskussionen ser det ju ut att vara den. Om detta slutar med att det ska läggas nästan en tusenlapp på kassett så passar jag nog på byta alltihopa till 11-vxl istället, blir ju bara nån hundring mer för tex Deore 11-51T med växlare. Om man nu inte kan få rätt 12-kassett från Marin gratis på garantin förstås, hade ju vart piffigt! Ska jag maila dem också kanske, ju fler desto bättre?

Rift Zone 3
Ja enligt mtbr-diskussionen ser det ju ut att vara den. Om detta slutar med att det ska läggas nästan en tusenlapp på kassett så passar jag nog på byta alltihopa till 11-vxl istället, blir ju bara nån hundring mer för tex Deore 11-51T med växlare. Om man nu inte kan få rätt 12-kassett från Marin gratis på garantin förstås, hade ju vart piffigt! Ska jag maila dem också kanske, ju fler desto bättre?
Jag tänkte också maila! Vi kan väl höras på PM?

Tillbaka
Topp