Olja kan ha läckt från dämparcartridge ut i ytterbenet. I ytterbenet skall det bara finnas luft, eftersom luft kan komprimera när gaffeln trycks ihop. Olja komprimerar som bekant inte.
Detta kan bero på en dålig oring vid shaften till dämparcartridge som pistongen sitter på. Jag är väldigt dåligt påläst hur denna gaffel ser ut invändigt, men det borde vara ungefär som i de gamla boxxrarna.
Om oljan har läckt ut så bör du ha dålig retur och kompressionsdämpning, och du lär också ha gurglande/suckande ljud vid dämpning.
Det du kan göra för att kolla om detta är felet är att lätta på skruvarna på gaffelns botten och se om det rinner jättemycket olja ur hålen. En viss mängd olja skall komma ut, eftersom det är semibadsolja.
Om jag vore dig skulle jag demontera hela gaffeln enligt någon bra serviceanvisning, och inspektera alla delarna, och sedan toppa upp den med ny olja enligt specifikation och montera ihop den igen.
Du behöver mest troligt två olika sorters olja, en för dämpningen och en för semibad som skall ligga i ytterbenen. Samt ett bra fett som inte förstör oringar osv. Slick honey eller annat gaffelfett är bra.
Fotografera arbetet och lägg upp en tråd på det här vettja, så vi andra får se hur gaffeln ser ut innuti.
//K