Rockshox boxxer WC 2010 problem

Mr.pys

Ny medlem
Har ett stort problem med min Boxxer.
Den dämpar inte ner mer än kanske 40-50 procent av vad den ska göra och den blir verkligen stenhård precis som att jag bottnar den.
Någon som vet vad detta beror på?

Har ett stort problem med min Boxxer.
Den dämpar inte ner mer än kanske 40-50 procent av vad den ska göra och den blir verkligen stenhård precis som att jag bottnar den.
Någon som vet vad detta beror på?

Det har inträffat oljeförlust från innerben till ytterben på en del nya Boxxrar, då inträffar det du beskriver.

Är det ett mekaniskt klonk när du bottnar eller stumnar den bara?

Jag har råkat ut för en liknnde sak på min pike, löste det genom att tömma oljan och fylla på rätt mängder på rätt ställen sedan fdess fungerar den fint, kanske är det samma sak som hänt dig.

Robin skrev:
-------------------------------------------------------
> Du måste riva gaffeln.

då blir det ju repor polacken :( eller ska man riva och klösa på "innerbenen" ? Visste inte du gillade hårda tag? ;)

Olja kan ha läckt från dämparcartridge ut i ytterbenet. I ytterbenet skall det bara finnas luft, eftersom luft kan komprimera när gaffeln trycks ihop. Olja komprimerar som bekant inte.

Detta kan bero på en dålig oring vid shaften till dämparcartridge som pistongen sitter på. Jag är väldigt dåligt påläst hur denna gaffel ser ut invändigt, men det borde vara ungefär som i de gamla boxxrarna.

Om oljan har läckt ut så bör du ha dålig retur och kompressionsdämpning, och du lär också ha gurglande/suckande ljud vid dämpning.

Det du kan göra för att kolla om detta är felet är att lätta på skruvarna på gaffelns botten och se om det rinner jättemycket olja ur hålen. En viss mängd olja skall komma ut, eftersom det är semibadsolja.

Om jag vore dig skulle jag demontera hela gaffeln enligt någon bra serviceanvisning, och inspektera alla delarna, och sedan toppa upp den med ny olja enligt specifikation och montera ihop den igen.

Du behöver mest troligt två olika sorters olja, en för dämpningen och en för semibad som skall ligga i ytterbenen. Samt ett bra fett som inte förstör oringar osv. Slick honey eller annat gaffelfett är bra.

Fotografera arbetet och lägg upp en tråd på det här vettja, så vi andra får se hur gaffeln ser ut innuti.

//K

Robin skrev:
-------------------------------------------------------
> Mekguide för nya Boxxern finns på www.sram.com.

Yeah, där finns det bilder och sprängskisser, så slipper du fota av din gaffel.

Det låter som jag har en del att göra nu då. Funderade bara på om det är en garanti sak? är inte mer än 1-2 månader gammal och inte mkt körd.

Kolla hur många timmar RS rekommenderar mellan service innan du gör garantiärende av problemet, vissa gafflar har 20 timmar mellan service och utan någon kvitto som kan styrka att servicen är utförd enligt RS direktiv kan det bli svårt att få garantrep/ersättning. :-/ T

Senast redigerad av en moderator:
Äh, in med den, tycker du garanterat ska försökta ta det på garantin. Preacher visste ju på studs vad det var och varför. Låt Vartex (?) lösa det. :)

Tillbaka
Topp